Schuivende balans in de Perzische Golf

Gestart door dudge, 19/07/2011 | 16:16 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/09/2019 | 08:51 uur
Dus jij verwijt de amerikanen nu dat ze hadden moeten weten dat de Iranezen met die raketinstallaties de olieinstallaties gingen aanvallen of hoe moet ik deze zien?

Nee dat zeggen ze zelf in het artikel:

CitaatThe satellite photos were of no use in stopping the attack since their significance was not realized until after the fact. "We were caught completely off guard," one U.S. official said.

Huzaar1

Dus jij verwijt de amerikanen nu dat ze hadden moeten weten dat de Iranezen met die raketinstallaties de olieinstallaties gingen aanvallen of hoe moet ik deze zien?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#795
Saudi oil attack was approved by Iran's supreme leader, U.S. official says
https://www.cbsnews.com/news/saudi-oil-attack-approved-by-irans-supreme-leader-us-official-says-2019-09-18/

Via @ELINTNews
Citaat#BREAKING: U.S. officials said the most damning evidence is still unreleased satellite photos showing the Iranian Revolutionary Guard making preparations for the (Aramco) attack at Ahvaz Air Base in southwestern Iran.
Citaat#BREAKING: The recent attack on Saudi oil facilities was approved by Iran's supreme leader, Ayatollah Khamenei, but only on the condition that it be carried out in a way that made it possible to deny Iranian involvement, a U.S. official told CBS News.
Citaat#BREAKING: General Frank McKenzie, the top U.S. military commander for the Middle East, has asked permission to send three more batteries of anti-aircraft missiles to help Saudi Arabia protect its oil facilities.
Citaat#BREAKING: General McKenzie has also drawn up plans for retaliatory strikes against Iranian oil facilities and the Iranian Revolutionary Guard.
Citaat#UPDATE: When President Trump was briefed on the military options, he insisted Saudi Arabia would have to contribute to any retaliatory strike. He's scheduled to meet again with his national security advisors on Friday.

De VS heeft dus nog satelliet beelden van de opbouw van de raketten maar heeft het belang van die beelden pas in gezien na de aanval.  :sleep:

A.J.

Citaat van: Lex op 18/09/2019 | 21:26 uur
Bezijden je bericht: volgens de Iraanse kalender, leven zij thans in het jaar 1398. Scheelt wel 25 jaren.  :angel:

;D whehehehe

Ace1

Citaat van: Jah op 18/09/2019 | 22:26 uur
Sure.

Ben jij bekend met Generaal Westmoreland?

Ben jij bekend met Raymond Westerling?

A.J.

#792
Citaat van: Jah op 18/09/2019 | 22:26 uur
Sure.

Ben jij bekend met Generaal Westmoreland?

En Abu Hajaar?

Anyay, je blijft wel een vermakelijk persoon op deze manier. Kun je je de discussies omtrent het opzeggen van de nuclear deal nog herinneren?  Toen hield je bij hoog en laag vol dat Iran zich keurig aan de deal hield, niks geheims deed, amper middelen zoals missiles en rockets had, dat ze ook helemaal niet beschikten over dat soort techniek etc etc. En nu is Iran plotseling een land met een hypermodern leger, beschikken ze  plotseling wel over precisie stand-off weapons en lange afstand wapens, houden ze er een compleet geheime strijdmacht op na en weet ik het...

Erg consistent is het allemaal niet bij jou.

Jah

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2019 | 22:33 uur
Ik denk ook dat het geen kinetisch spektakel wordt (al balanceert men nu wel op het randje), maar als dan... dan heb je het over een mug die het opneemt tegen een olifant.

Indien het toch zo ver komt, dan adviseer ik jou een cursus "omgaan met teleurstellingen", je zal het nodig hebben.

...

Citaat"Back when he was Centcom commander," the senior Marine officer says, "Jim was really focused on Iran, and was well aware that any kind of confrontation with them could easily spin out of control. He once did a study of it, and completely shut down Navy officers who told him the Iranian military was no match for the Americans. He just rejected that. Totally.

https://www.politico.com/magazine/story/2016/12/james-mattis-iran-secretary-of-defense-214500

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jah op 18/09/2019 | 22:26 uur
De VS heeft genoeg posities in het Midden-Oosten die getroffen kunnen worden. Maar goed, die discussie hebben we hier inmiddels al vaak genoeg gehad. Een oorlog tussen de VS en Iran zal imo niet uitbreken. Beide landen zijn zich bewust van elkaars capaciteiten.

Ik denk ook dat het geen kinetisch spektakel wordt (al balanceert men nu wel op het randje), maar als dan... dan heb je het over een mug die het opneemt tegen een olifant.

Indien het toch zo ver komt, dan adviseer ik jou een cursus "omgaan met teleurstellingen", je zal het nodig hebben.

Huzaar1

Citaat van: Jah op 18/09/2019 | 22:26 uur
Sure.

Ben jij bekend met Generaal Westmoreland?
Kom nou maar eens met een inhoudelijke reactie op mijn post. Wel zo fatsoenlijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

#788
Citaat van: Jah op 18/09/2019 | 21:50 uur
En jij verwacht dat Iran lijdzaam toeziet hoe haar infrastructuur gedecimeerd wordt zonder terug te slaan? Volgens mij leef je nog steeds in het tijdperk van de 1ste golfoorlog. De tijden dat de VS de enige strijdmacht was met long-range striking capabilities zijn al lang voorbij.

Iran heeft bovendien een groot deel van haar militaire-en nucleaire infrastructuur honderden meters onder de grond verborgen, waar zelfs de zwaarste Amerikaanse bunker busters waarschijnlijk niet bij kunnen komen.

Zoals ik al zei, Iran zal van een heel ander klasse zijn dan de incompetente failed-states waar de VS het tegen opgenomen heeft de afgelopen decennia.

Dus 500m onder de grond ze zullen toch ergens boven moeten komen een paar bommen op de goede plek en ze komen de grond nog niet uit en is het daaronder feest.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Jah

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2019 | 22:12 uur
Ken je die Iraakse minister van verslaggeving nog?

Sure.

Ben jij bekend met Generaal Westmoreland?

Jah

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2019 | 22:06 uur
Ze zullen vast iets in de lucht krijgen, misschien lukt het zelfs uit frustratie hun pijlen te richten op Tel Aviv of Jeruzalem waarna het echt afgelopen is met de lange arm van de ayatollahs (wellicht op een paar uitzonderingen na)

Ik begrijp dat jij hoopvol positief bent voor de Iraniërs maar die hoop zal een illusie blijken.

Voor het gemak: 1 enkele Ohio klasse onderzeeboot (als SSBG) heeft 154 tomahawks aan boord en er niets wat Iran op afstand kan doen tegen deze ene boot.

De VS heeft genoeg posities in het Midden-Oosten die getroffen kunnen worden. Maar goed, die discussie hebben we hier inmiddels al vaak genoeg gehad. Een oorlog tussen de VS en Iran zal imo niet uitbreken. Beide landen zijn zich bewust van elkaars capaciteiten.

A.J.

Citaat van: Jah op 18/09/2019 | 20:20 uur

Het eendimensionaal denken dat je hier op het forum bij lieden als Huzaar terugziet is precies een Amerikaans trekje. De arrogantie van macht en technologische superioriteit. Je zou denken dat na alle militaire debacles men wel slimmer zou zijn geworden. Alhoewel, dat is waarschijnlijk precies de reden waarom Generaal Mattis waarschuwde tegen zijn officieren dat Iran geen push-over is en waarom het Pentagon fel gekant tegen militair ingrijpen is. Bij mensen in de 'know' zie je dat besef tegenwoordig wel. Het zijn altijd lieden als Huzaar zonder 'skin in the game' die hoog van de daken roeptoeteren.

Altijd heerlijk dit soort posts. Een Google warrior annex Wikipedia ridder gaat anderen de maat nemen dat ze er totaal geen verstand van hebben... Wat voor autoriteit ben jij op dit gebied en waar haal jij je "intell" (tussen aanhalingstekens want jij beschikt hooguit over informatie) vandaan? Of ben je gewoon echt zo arrogant?

Huzaar1

Citaat van: Jah op 18/09/2019 | 21:50 uur
En jij verwacht dat Iran lijdzaam toeziet hoe haar infrastructuur gedecimeerd wordt zonder terug te slaan? Volgens mij leef je nog steeds in het tijdperk van de 1ste golfoorlog. De tijden dat de VS de enige strijdmacht was met long-range striking capabilities zijn al lang voorbij.

Iran heeft bovendien een groot deel van haar militaire-en nucleaire infrastructuur honderden meters onder de grond verborgen, waar zelfs de zwaarste Amerikaanse bunker busters waarschijnlijk niet bij kunnen komen.



Zoals ik al zei, Iran zal van een heel ander klasse zijn dan de incompetente failed-states waar de VS het tegen opgenomen heeft de afgelopen decennia.

Ken je die Iraakse minister van verslaggeving nog?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"