Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2018 | 14:04 uur
Het is bijlange niet zeker dat het SCAF zal worden (wel integendeel), BE voelt zich helemaal niet verplicht om Frankrijk eender wat te compenseren (wel integendeel) en het ziet er goed uit voor Damen. (Want NL).
Ik verwacht niet dat ze kiezen voor de Tempest maar het zou goed mogelijk zijn, al verwacht ik dat deze 2 projecten samen zullen worden gevoegd tot 1 nieuwe  2 engines 6th gen.

Is er al iets meer bekend rondom het MCMV project? ( geruchten)


Sparkplug

Even wat anders, maar met betrekking tot de F-35A. Hoe ziet de low visibilty versie van de Belgische roundel eruit?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

De enige die zich momenteel wat ongemakkelijk kan voelen is de premier, Michel... Die is het gezicht van deze zeer sterk overwegend nederlandstalige federale regering (waarvoor zijn partij, de MR, ongetwijfeld zal worden afgestraft komende mei.
Dat er nogal wat "Belgische kroonjuwelen" in Franse handen terecht gekomen zijn is niet (alleen) aan de Franstaligen te danken... Er beweegt veel achter de coulissen en daar hebben NL-talige politici ook een groot (financieel) aandeel in - net als overal elders in de wereld... Geld gaat naar geld, macht gaat naar macht... Dat 'de staat' draabij verliest zal hen geen zorg wezen. En wanneer het tegenvalt haalt men het geld gewoon op, bij de weerloze burger, via (nood-)belastingen (die "tijdelijk" beginnen, maar dan permanent worden).
De Fransen hebben gegokt en verloren... hadden ze sich aan de procedure gehouden hadden ze volgens mij wel degelijk een kans...
Meer zelfs, indien ze zich niet zo neo-koloniaal arrogant hadden opgesteld en dat dreigen achterwege gelaten hadden, waren ze minstens als 'zweite Sieger' geeindigd. Dat daarbij geen prijzen te halen vallen is dan maar zo... De Fransen weten maar al te goed hoe ze het hadden moeten spelen: ijzersterke garanties voor economische compensaties... (en op een of andere manier een paar zakken geld  :devil: )

Stoonbrace

Het is bijlange niet zeker dat het SCAF zal worden (wel integendeel), BE voelt zich helemaal niet verplicht om Frankrijk eender wat te compenseren (wel integendeel) en het ziet er goed uit voor Damen. (Want NL).

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/10/2018 | 13:43 uur
De vraag is ook nog maar of de Belgen daar op zitten te wachten. Ik vraag me ook echt af wat de Belgen nu van plan zijn, deze SCAF moet vanaf 2040 in dienst komen maar dan is de eerste F-35 nog maar net 17 jaar in dienst bij de Lucht component. Gaat België echt 2 type fighters operationeel inzetten, waarvan 1 een 2 pits carrier capable ding? :hrmph:

Dat kunnen ze alleen in België weten. Je zit met die overlapping in tijd en 17 jaar is naar huidige maatstaven vrij jong.

Als de Rafale en Typhoon wel begin jaren 90 in gebruik waren genomen, dan zaten we mogelijk niet met dat getrut van de opvolger(s).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 27/10/2018 | 13:34 uur
Tja. Dan heeft Duitsland zitten slapen, want zij hadden dit kunnen weten toen zij met Frankrijk hieraan begonnen. Alsof zij niet wisten wat de Franse marine aan materieel heeft  ;D

De vraag is ook nog maar of de Belgen daar op zitten te wachten. Ik vraag me ook echt af wat de Belgen nu van plan zijn, deze SCAF moet vanaf 2040 in dienst komen maar dan is de eerste F-35 nog maar net 17 jaar in dienst bij de Lucht component. Gaat België echt 2 type fighters operationeel inzetten, waarvan 1 een 2 pits carrier capable ding? :hrmph:

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/10/2018 | 13:24 uur
En ik vraag me sowieso af of dit project iets gaat worden want de Duitsers zitten niet te wachten op die dure carrier toestellen die de Fransen wel willen. En voor dat bedrag is nog geen jet aangekocht.

Tja. Dan heeft Duitsland zitten slapen, want zij hadden dit kunnen weten toen zij met Frankrijk hieraan begonnen. Alsof zij niet wisten wat de Franse marine aan materieel heeft  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 27/10/2018 | 13:17 uur
Op deze manier zou België ook niet mogen meedoen vanwege aanschaf van de Rafale, want ook dan werd het geen Typhoon. Airbus komt toch wel over als een slechte verliezer.

Dat wat Duitsland en Frankrijk samen gaan ontwikkelen, moet het straks toch ook van de export hebben. Als zij nu alles en iedereen gaan uitsluiten, dan wens ik hen veel sterkte.
Als ze dat blijven doen dan komt het project nooit van de grond. Duitsland gaat niet samen met Frankrijk alle kosten dragen voor zo'n project, als we kijken naar wat de F-35 gekost heeft met 55,1 miljard USD voor Research, Development, Test, and Evaluation (RDT&E) komt neer op een kleine 48 miljard euro en als ze dat 50/50 moeten betalen verwacht ik dat de Duitsers niet mee gaan zeker als de kans op export relatief klein is. En ik vraag me sowieso af of dit project iets gaat worden want de Duitsers zitten niet te wachten op die dure carrier toestellen die de Fransen wel willen. En voor dat bedrag is nog geen jet aangekocht.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/10/2018 | 12:50 uur
Dat is toch wel raar, ze willen investeren in een nieuwe generatie fighters maar Airbus zegt nu dus nee jullie mogen niet mee doen  :confused:

Op deze manier zou België ook niet mogen meedoen vanwege aanschaf van de Rafale, want ook dan werd het geen Typhoon. Airbus komt toch wel over als een slechte verliezer.

Dat wat Duitsland en Frankrijk samen gaan ontwikkelen, moet het straks toch ook van de export hebben. Als zij nu alles en iedereen gaan uitsluiten, dan wens ik hen veel sterkte.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/10/2018 | 12:15 uur
Airbus betreurt Belgische beslissing en zaait twijfel over deelname aan SCAF-programma

https://nl.metrotime.be/2018/10/26/news/airbus-betreurt-belgische-beslissing-en-zaait-twijfel-over-deelname-aan-scaf-programma-3/

Dat is toch wel raar, ze willen investeren in een nieuwe generatie fighters maar Airbus zegt nu dus nee jullie mogen niet mee doen  :confused:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nog paar weken nagelbijten voor compensaties F-35

http://www.dm.be/s/ax9076689/2iWwJc via @demorgen

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 27/10/2018 | 11:11 uur
Ik doel niet zozeer op de finaciele kaders. Belgie voelt kennelijk de noodzaak om Frankrijk te compenseren voor deze anti-Franse keuze. Is Belgie nogmaals bereid Frankrijk te schofferen door voor het ontwerp van Damen te kiezen?

Goede vraag, ik hoop het. Van het gene ik tot nu toe gezien heb spreekt het Damen model mij het meeste aan (niet alleen omdat het Nederlands is), dit naast het Zweedse concept welke niet meer mee telt voor de competitie.

Ik vrees op dit onderwerp: Belgische trots of stijfkoppigheid zoals je wil.

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/10/2018 | 10:47 uur
Met een BE investering van €359 mjn in NGF/FCAS uit het F35A "overschot" van €600 mijn zou er dus net genoeg extra geld over blijven om de prijsaanpassing op vMFF te financieren of men gaat voor een uitgeklede variant.

Blijft de Alkmaar klasse binnen het budget dan zou het geen probleem moeten opleveren, zo niet dan zal er extra geld gevonden moeten worden.

Ik doel niet zozeer op de finaciele kaders. Belgie voelt kennelijk de noodzaak om Frankrijk te compenseren voor deze anti-Franse keuze. Is Belgie nogmaals bereid Frankrijk te schofferen door voor het ontwerp van Damen te kiezen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 27/10/2018 | 09:57 uur
Ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor het verwervingtraject van de opvolger voor de Alkmaar klasse...

Goede vraag... ik heb geen idee of de opvolger voor de Alkmaar klasse binnen het budget blijft. Wat wel al duidelijk is dat vMFF gebudgetteerd is voor net iets meer dan € 1 miljard en duidelijk is dat de NL schepen rond €1.2 miljard gaan kosten.

Met een BE investering van €359 mjn in NGF/FCAS uit het F35A "overschot" van €600 mjn zou er dus net genoeg extra geld over blijven om de prijsaanpassing op vMFF te financieren of men gaat voor een uitgeklede variant.

Blijft de Alkmaar klasse binnen het budget dan zou het geen probleem moeten opleveren, zo niet dan zal er extra geld gevonden moeten worden.

Het exploitatiebudget van de F35A blijkt ook lager uit te komen, ging men in eerste instantie uit van €15 mjd voor aanschaf en exploitatie over de gehele gebruiksperiode, zo rekent men nu met €12,5 mjd.

Het verschil: €2,5 mjd - €600 mjn = €1.9 mjd.

De vraag is dan weer: komt die €1.9 mjd uit de exploitatie (over 40 jaar) ten goede aan defensie of is financiën blij....