Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur

Huzaar1

de onzinnige voertuiglijstjes, die niets zeggen want je kunt er geen bedrag aan kopen.
Toen wij de YPR kozen, en de Belgen een vergelijkbaar apparaat, kochten zij stuks met torsiestaven van saté prikkers en een vrachtwagen motor, wij niet.
Dit heeft al enorm veel invloed op stuksprijzen, dat zie je alleen nergens in het lijstje terug.
Hetzelfde geldt voor tegenorders, politieke context of opleiding en reserveonderdelen. De CV90 is een per subsysteem vastgesteld voertuig, daar betaalde NL per CV90 4,2 miljoen euro.
Kost een CV90 dan 4,2 miljoen euro? Nee, de Nederlandse die iets hoger, iets kleiner, iets lager, en weet ik wat moest zijn.

Nu krijgen de CV90's ATGM's en ander dit en dat en is de draad totaal kwijt, ontwikkelkosten en aanschafkosten zie je er niet zo snel in terug.
Het is dus nutteloos om lijstjes te maken. En het laatste wat me een verstandig plan lijkt is wielvoertuigen van Frankrijk kopen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Oorlogsvis op 19/08/2020 | 15:47 uur
Volgens mij hebben de CV90 rond de 5 miljoen per stuk gekost

Ik zit 10x liever in de Cv90-35mm dan in een Jaguar ...  ;) :P

Oorlogsvis

Volgens mij hebben de CV90 rond de 5 miljoen per stuk gekost

pz

Reden voor mijn uiteenzetting van de Griffon en Jaguar is dat de Fransen duidelijk keuzes hebben gemaakt met betrekking tot aantallen / mobiliteit / bepantsering / vuurkracht in relatie tot prijs en kwaliteit voor de landmacht. Griffon en Jaguar zijn voor 70% dezelfde onderdelen (onderkant / chassis). 

Via Wikipedia :

VBCI     630 stuks aanschafprijs  3.5 miljoen  25mm en 12.7mm 
Griffon 1700 stuks aanschafprijs  1.miljoen 12.7mm of 40mm granaat daarnaast mogelijkheid tot plaatsen dubbele MMP ATGM
Jaguar  250 stuks aanschafprijs   1.miljoen 40 mm + dubbele MMP ATGM

Dit zijn dus geen totaalprijzen die liggen hoger wat ik begrijp.  Enige wat nog op rups staat is de Leclerc MBT ong. 250 stuks.

Vergelijk NL :

Aantallen is een schatting
CV90           100 stuks  aanschafprijs ?      35 mm na MLU 2022 -2026? + 2 Spike ATGM
Boxer          200 stuks  aanschafprijs ?       12.7 mm geen ATGM
Bushmaster 100 stuks  aanschafprijs ?       ?
Leopard2       16 stuks  lease


Hieronder een link als vergelijk met de Engelsen :

https://twitter.com/nicholadrummond/status/1220078770373251073/photo/1





Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 19/08/2020 | 13:00 uur
Die Griffon is wel mooi voor vredes missies ipv de Bushmaster ?

Welja joh.. geld zat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Die Griffon is wel mooi voor vredes missies ipv de Bushmaster ?

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 19/08/2020 | 10:56 uur
Die Griffon is 3 meter hoog zonder RWS !!!

Dat ding is ENORM. We hebben wel eens gezegd dat een Boxer groot en lomp is, maar de Griffon is nog een stukje erger.
Persoonlijk vind ik het een lelijk ding

Ter vergelijking :
hoogte Bushmaster zonder RWS = 2,65 meter
hoogte Boxer zonder RWS = 2,37 meter
hoogte Anaconda 4x4 = 2,30 meter
hoogte YPR zonder RWS = 2,54 meter
hoogte CV90 (met koepel) = 2,70 meter
hoogte Leopard 2A4 = 2,99 meter
hoogte EBRC Jaguar = 2,80 meter
hoogte ATF Dingo = 2,50 meter
hoogte Piranha IIIC DF90 (met koepel) = 2,93 meter

3.5m met RWS inderdaad.

https://www.defense.gouv.fr/terre/equipements/vehicules/scorpion/griffon

Harald

Die Griffon is 3 meter hoog zonder RWS !!!

Dat ding is ENORM. We hebben wel eens gezegd dat een Boxer groot en lomp is, maar de Griffon is nog een stukje erger.
Persoonlijk vind ik het een lelijk ding

Ter vergelijking :
hoogte Bushmaster zonder RWS = 2,65 meter
hoogte Boxer zonder RWS = 2,37 meter
hoogte Anaconda 4x4 = 2,30 meter
hoogte YPR zonder RWS = 2,54 meter
hoogte CV90 (met koepel) = 2,70 meter
hoogte Leopard 2A4 = 2,99 meter
hoogte EBRC Jaguar = 2,80 meter
hoogte ATF Dingo = 2,50 meter
hoogte Piranha IIIC DF90 (met koepel) = 2,93 meter

Stoonbrace

Citaat van: pz op 19/08/2020 | 07:23 uur
Dit is dus een totaalprijs incl. ondersteuning, opleiding reserveonderdelen etc?

én een pArTnErScHaP met de fransen, ja.

pz

Citaat van: Stoonbrace op 19/08/2020 | 07:20 uur
Als jullie een indicatie willen: wij betalen 1.1 miljard voor 382 Griffons en 60 Jaguars.

Dit is dus een totaalprijs incl. ondersteuning, opleiding reserveonderdelen etc?

Stoonbrace

Als jullie een indicatie willen: wij betalen 1.1 miljard voor 382 Griffons en 60 Jaguars.

bergd

De Griffon niet iets voor de marechaussee ter vervanging van de YPR?

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Hopelijk houden julllie wel rekening met het verschil tussen stuksprijs en totaalprijs. Wat is er allemaal inbegrepen bij die 2 miljard Euro?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

pz

Citaat van: Oorlogsvis op 18/08/2020 | 21:52 uur
Hun belangrijkste is toch de VBCI ? daar moet je de Boxer mee vergelijken denk ik ...de Griffon is meer een soort van gepantserde battlefield taxi en dan nog
moet hij niet teveel in de buurt van dat battlefield komen. Wij hebben de Bushmaster voor dat soort dingen ...maar ok voor alle klussen het juiste voertuig.

Oorlogsvis helder, even nagekeken tot 2010 zijn er 630 VBCI's geleverd. 3.2 miljoen per stuk en "Protection against 14.5 mm API"

Griffon worden er 1700 geleverd, dus bijna 1 op 3 VBCI : Griffon heeft STANAG 14 protection.

Geef 13 licht 100 Griffons en 50 Jaguars, als voorbeeld ben je voor 150 miljoen klaar 2 Griffons worden beschermt door 1 Jaguar 40mm en 2 ATGM.
Hoppa.

Bushmaster hebben we er toch max. 40 van?