Elzenga wil het begrijpen of iets weten....

Gestart door Elzenga, 30/09/2008 | 19:19 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 21/06/2017 | 22:04 uur
Navraag heeft niets opgeleverd. Of de Spaanse landmacht vliegt met Chinook in een maritieme versie is onbekend.
Dank voor het navragen! Ga ik het via andere kanalen proberen te achterhalen.

Lex

Navraag heeft niets opgeleverd. Of de Spaanse landmacht vliegt met Chinook in een maritieme versie is onbekend.

Ronald Elzenga

Citaat van: Sandgroper op 20/06/2017 | 23:30 uur
Zoek gewoon eens hier op het forum.  Is al eens meerdere malen besproken.

Iets met rotor remmen, gearboxes, een geschatte 1,5 miljoen euro per CH-47 modificatie kosten enzovoorts.
Dat is mij bekend ja, was ik zelf bij betrokken. Gaat mij om de vraag of deze landen die modificaties wel of niet hebben uitgevoerd. En het dus alleen daarom draait.

Sandgroper

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/06/2017 | 18:24 uur
http://www.ejercito.mde.es/en/actualidad/2017/06/6089_ejercicio_dixmude.html?__locale=en

Hebben de Spanjaarden wel (bewust) Chinooks gekozen die op marineschepen kunnen landen en worden ingezet? Ik zie steeds Chinooks ingezet worden op marineschepen maar bij ons kan dat niet hoor ik. Andere materiaal-keuzes?
Zoek gewoon eens hier op het forum.  Is al eens meerdere malen besproken.

Iets met rotor remmen, gearboxes, een geschatte 1,5 miljoen euro per CH-47 modificatie kosten enzovoorts.

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/06/2017 | 20:54 uur
..... Maar zie ze vaker ingezet worden bij andere marines..dus vandaar de vraag.
Er zijn idd krijgsmachten, die de maritieme versie hebben.
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/06/2017 | 20:54 uur
..... En anders moet ik zelf nog even informeren elders.
Dat kan nooit kwaad; liever meerdere antwoorden dan geen. ;)


Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 20/06/2017 | 19:00 uur
Ik heb geen idee. Maar als ik kijk naar de foto, dan komt bij mij navolgende naar voren: Het is een bijna glad zeetje, het is een flink platform en volgens mij draaien de rotors nog.
Ja dat waren ook mijn waarnemingen. Maar zie ze vaker ingezet worden bij andere marines..dus vandaar de vraag.
Citaat van: Lex op 20/06/2017 | 19:00 uurDe Chinook is afkomstig van een Spaans landmacht onderdeel waardoor een maritieme versie mij onwaarschijnlijk lijkt.
Ik zal de vraag morgen neerleggen bij de KLu vliegers, tijdelijk in Den Helder. Misschien dat zij het weten.  :angel:
Ben benieuwd naar hun antwoord. En anders moet ik zelf nog even informeren elders.

Ace1

#341
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/06/2017 | 18:24 uur
http://www.ejercito.mde.es/en/actualidad/2017/06/6089_ejercicio_dixmude.html?__locale=en

Hebben de Spanjaarden wel (bewust) Chinooks gekozen die op marineschepen kunnen landen en worden ingezet? Ik zie steeds Chinooks ingezet worden op marineschepen maar bij ons kan dat niet hoor ik. Andere materiaal-keuzes?

Hier  foto's  tijdens de bouw van de Juan Carlos I december 2011 dat ze met een kraan een Spaanse chinook op het helidek hebben geplaatst en deze ging daarna naar beneden in de lift op te testen of deze in de hangaar paste.

https://www.flickr.com/photos/navantiaoficial/6805656213/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/navantiaoficial/6805667867/?ytcheck=1

https://www.flickr.com/photos/navantiaoficial/6805671985

https://www.flickr.com/photos/navantiaoficial/6805681983

https://www.flickr.com/photos/navantiaoficial/6805685949








Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/06/2017 | 18:24 uur
Hebben de Spanjaarden wel (bewust) Chinooks gekozen die op marineschepen kunnen landen en worden ingezet?
Ik heb geen idee. Maar als ik kijk naar de foto, dan komt bij mij navolgende naar voren: Het is een bijna glad zeetje, het is een flink platform en volgens mij draaien de rotors nog.
De Chinook is afkomstig van een Spaans landmacht onderdeel waardoor een maritieme versie mij onwaarschijnlijk lijkt.
Ik zal de vraag morgen neerleggen bij de KLu vliegers, tijdelijk in Den Helder. Misschien dat zij het weten.  :angel:

Ronald Elzenga

http://www.ejercito.mde.es/en/actualidad/2017/06/6089_ejercicio_dixmude.html?__locale=en

Hebben de Spanjaarden wel (bewust) Chinooks gekozen die op marineschepen kunnen landen en worden ingezet? Ik zie steeds Chinooks ingezet worden op marineschepen maar bij ons kan dat niet hoor ik. Andere materiaal-keuzes?

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 01/06/2017 | 15:18 uur
RS 02.
Hij draaide bij en volgde een stukje de A8 boven Zaandam. Mooi gezicht!

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 01/06/2017 | 14:37 uur
Vandaag toevallig een Belgische Sea King op bezoek in de noord?! Maritiem Vliegkamp De Kooy..
RS 02.

Ronald Elzenga

#336
Vandaag toevallig een Belgische Sea King op bezoek in de noord?! Maritiem Vliegkamp De Kooy..

Ronald Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 09/05/2017 | 13:01 uur
Zie o.a. deze link

https://f35.com/media-kit

Ondanks dat de pylons 3 en 9 externe brandstoftanks kunnen dragen, is er over de externe brandstoftanks zelf weinig bekend.
Dank voor de link. Dat en jouw reactie bevestigen wat ik zelf tot nu toe had gevonden, dat er nog niet zoveel bekend is hierover. Zag wel speciaal gevormde brandstoftanks voorbij komen. Ik zocht hierna wegens een mogelijke buddy to buddy refueling/buddy store opzet voor de F-35B.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 09/05/2017 | 12:24 uur
Weet iemand hier hoeveel de F-35B maximaal aan brandstof kan meevoeren? Dus inclusief brandstoftanks en met minimum aan zelfverdedigingsmiddelen.

Zie o.a. deze link

https://f35.com/media-kit

Ondanks dat de pylons 3 en 9 externe brandstoftanks kunnen dragen, is er over de externe brandstoftanks zelf weinig bekend.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.