Defensie op de radio

Gestart door Lex, 22/10/2009 | 23:36 uur

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 28/04/2010 | 14:35 uur
HILVERSUM - Jongerenomroep BNN organiseert op 4 mei, direct na de Nationale Dodenherdenking, op Rado 1 een herdenking speciaal voor alle jonge militairen die in Uruzgan zijn omgekomen. Dat liet de publieke omroep woensdag weten.

De "oudjes" kunnen blijkbaar verrekken bij BNN. SM Mark Leijsen werd 44 jaar en zal, naar ik aanneem, niet tot deze categorie behoren. BAH!  :sick:

Lex

BNN herdenkt gesneuvelde Uruzgan-militairen

HILVERSUM - Jongerenomroep BNN organiseert op 4 mei, direct na de Nationale Dodenherdenking, op Rado 1 een herdenking speciaal voor alle jonge militairen die in Uruzgan zijn omgekomen. Dat liet de publieke omroep woensdag weten.

Tijdens de uitzending van BNN Today vertellen vrienden en familie van de gesneuvelde militairen Cor Strik, Mark Weijdt en Ronald Groen over het verlies van hun dierbare.

Presentator Winfried Bayens: ''Dodenherdenking is voor mij en mijn generatiegenoten altijd ver-van-mijn-bed, maar door deze verhalen krijgt zij ineens een gezicht.''

(ANP)
28/04/10 14u04

KapiteinRob

Net nu het weer even stil rond het artiestencircus was.....

Lex

Giel Beelen naar Uruzgan

HILVERSUM - Giel Beelen (3FM) gaat van 16 tot 20 november uitzenden vanaf Kamp Holland in Afghanistan. Dat maakte de radio dj (VARA) dinsdag in zijn ochtendshow bekend.

Kamp Holland is de Nederlandse militaire basis in de Afghaanse provincie Uruzgan, ten zuiden van provinciehoofdstad Tarin Kowt. Beelen gaat ook mee op patrouille.

''Ik vind het heel spannend en ben erg benieuwd naar de sfeer daar. Ik word nu eindelijk écht uitgezonden.''

Malaria

Vijf dagen lang, van 06.00 tot 10.00 uur, is Giel! live. Ook probeert de radioman ter voorbereiding op 3FM Serious Request inzicht te krijgen in de malariasituatie in Afghanistan, want voor dat probleem gaat de publieke popzender in de week voor kerst weer aandacht vragen en geld inzamelen vanuit het Glazen Huis.

In de middag maakt hij vanaf Kamp Holland het radioprogramma Uruzgan.FM, met en voor de militairen en hun thuisfronters. Uruzgan.FM is een initiatief van 3FM en de Wereldomroep.

© ANP 
Uitgegeven: 3 november 2009 09:23

Lex

Onderzeedienst in de Koude oorlog.

Uitzending 1 november 2008

Verre Verwanten is zaterdag 1 november te gast op onderzeeboot Hr.Ms. Tonijn. Ooit onderdeel van de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine en thans onderdeel van de historische collectie van het Marinemuseum in Den Helder.

Presentator Ben Kolster praat vanuit de 'gouden bal' van de Tonijn met Kees Homan, generaal-majoor van de mariniers b.d. en tegenwoordig als defensiedeskundige verbonden aan Instituut Clingendael. En met Leon Homburg, conservator van het Marinemuseum. In deze uitzending voornamelijk aandacht voor de rol die de onderzeeërs hebben gespeeld tijdens de Koude Oorlog.

Verslaggeefster Klaartje Bax begeeft zich in de nauwe gangen van de Tonijn met Driekus Heij, oud-directeur van de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine. Hij vertelt over het leven van de ruim zeventig bemanningslieden op de onderzeeboot.

Colofon Verre Verwanten Radio; een wekelijks programma over genealogie en geschiedenis, elke zaterdag van 14.00-14.45 uur op Radio 5 (747 AM). Redactie: Klaartje Bax, Patricia Cronie, Jasper Hartog, Ben Kolster en Harm Oving. Presentatie: Ben Kolster.

De uitzending: http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio5/teleac/verreverwanten/20081101-14.wma

Bron: http://www.verreverwanten.nl/radio/2327.html