Veteranenstatus ook voor actief dienende militairen

Gestart door Lex, 19/02/2010 | 15:22 uur

boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 19/02/2010 | 22:56 uur
Als de veteranenstatus in Nederland blijft zoals-ie is, kun je het wat mij betreft zelfs opheffen.

Nee, hoe mager de veteranenstatus ook mag zijn, tweemaal per jaar gratis op de trein wachten is altijd beter dan niets. Het mag duidelijk zijn dat de status van Nederlandse veteranen ver achterblijft bij die van veteranen in bijvoorbeeld de VS, Groot-Brittanniƫ en Frankrijk. Dat kan niet alleen worden veranderd door politieke besluitvorming (in elk geval nu even niet ;)),maar is ook een kwestie van cultuurgebonden mentaliteit (gebroken geweertje, hollanditis, 'Te lief voor oorlog') :'(

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 19/02/2010 | 22:11 uur
Ik zeg: houden zoals het nu is.

Als de veteranenstatus in Nederland blijft zoals-ie is, kun je het wat mij betreft zelfs opheffen.

boekje_pienter


KapiteinRob

Citaat van: Lex op 19/02/2010 | 17:02 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 19/02/2010 | 16:52 uur
..... is iemand die zo'n plakkertje heeft gehad omdat-ie op een fregat een paar weken heeft gedobberd rond de Somalische veteranen een veteraan? .....
Typo?  :angel:

De vermoeidheid van een lange (werk)week slaat toe. Heb het aangepast.....

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 19/02/2010 | 16:52 uur
..... is iemand die zo'n plakkertje heeft gehad omdat-ie op een fregat een paar weken heeft gedobberd rond de Somalische veteranen een veteraan? .....
Typo?  :angel:
Citaat van: Kapitein Rob op 19/02/2010 | 16:52 uur
Want je schiet er bij mijn weten mee op dat je van een of andere stichting twee vrijvervoertjes krijgt en een pas waar je weinig tot niets mee kan. Pas als je de waardering voor militairen en voormalig militairen echt wil laten blijken zoals in Frankrijk en m.n. de VS gebeurt, schiet je er wat mee op. Dat geneuzel over de veteranenstatus lijkt m.b.t. ons land namelijk vrij weinig nut en/of materieel voordeel te hebben.
Dat klopt. In NL kan je nauwelijks iets met je Veteranenpas. En zoals Rob reeds schreef, in FR en the USA kan je veel voordeel halen uit je pas.
In the USA krijg je oa een korting op hotelboekingen/vliegreizen.

KapiteinRob

#6
Volgens mij heeft iedere momenteel actief dienende militair die na z'n ontslag/FLO de veteranenstatus zou krijgen, een herinneringsmedaille vredesoperaties uitgereikt gekregen. Dus lijkt het niet zo moeilijk te bepalen wie in deze nieuwe opzet als actief dienende militair "veteraan" genoemd kan worden.

Een probleempje; is iemand die zo'n plakkertje heeft gehad omdat-ie op een fregat een paar weken heeft gedobberd rond de Somalische wateren een veteraan? En de genisten die wat half afgebouwde schuurtjes hebben gemetseld in Burundi en daarvoor een plakker kregen? Of onze helden die in Villa Franca 3 maanden pizza hebben genuttigd?

En zoals Laurens al "subtiel" aangaf; het is gedoe in de marge. Want je schiet er bij mijn weten mee op dat je van een of andere stichting twee vrijvervoertjes krijgt en een pas waar je weinig tot niets mee kan. Pas als je de waardering voor militairen en voormalig militairen echt wil laten blijken zoals in Frankrijk en m.n. de VS gebeurt, schiet je er wat mee op. Dat geneuzel over de veteranenstatus lijkt m.b.t. ons land namelijk vrij weinig nut en/of materieel voordeel te hebben.

Desalniettemin vind ik, als je dan toch zonodig iets met "veteranen" wilt doen, het een goede zaak is dat het "veteraan zijn" niet pas ingaat als je voor de laatste keer je uniform hebt uitgetrokken.....

Ros

Citaat van: Enforcer op 19/02/2010 | 15:58 uur
Citaat van: Ros op 19/02/2010 | 15:45 uur
En hoe gaan wij dat zichtbaar maken op het tenue.............insigne ?.  :big-smile:

Die is er toch al?

Voor actief dienende  ?. De definitie is tot nu toe;

"Alle gewezen militairen met de Nederlandse nationaliteit die het Koninkrijk der Nederlanden hebben gediend
onder oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties, inclusief vredesmissies in internationaal
verband."

Laurens

gratis OV.....30% korting bij de AH....geen btw......niet? Onze 13e maand dan....of de reiskostenvergoeding.....ook niet? 3% salaris...... :dead:

Enforcer

Citaat van: Ros op 19/02/2010 | 15:45 uur
En hoe gaan wij dat zichtbaar maken op het tenue.............insigne ?.  :big-smile:

Die is er toch al?

Ros

En hoe gaan wij dat zichtbaar maken op het tenue.............insigne ?.  :big-smile:

Lex

Staatssecretaris Jack de Vries heeft besloten dat ook actief dienende militairen die uitgezonden zijn geweest voor een vredesmissie, de veteranenstatus krijgen. Kamerlid Alexander Pechtold (D66) had hiertoe donderdag een motie ingediend die door een meerderheid van de Tweede Kamer is gesteund.

De komende tijd wordt het besluit uitgewerkt en wordt bekendgemaakt wat dit voor actief dienende militairen betekent.

MINDEF, 19 februari 2010, 14.31 uu