nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 11/01/2012 | 09:35 uur
Ik heb ook een recent buitenlands pak op de kop getikt, die aan de huidige eisen voldoet. Het draagcomfort is vele malen beter. Daarom sluit ik mij volledig aan bij Ipkiss en Cigarz.


Nieuw pak met woodland?
Zo niet..wat ga je ermee doen dan? Paintballen ..?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Ik heb ook een recent buitenlands pak op de kop getikt, die aan de huidige eisen voldoet. Het draagcomfort is vele malen beter. Daarom sluit ik mij volledig aan bij Ipkiss en Cigarz.

yelloow

Citaat van: Cigarz op 10/01/2012 | 22:07 uur
Citaat van: yelloow op 10/01/2012 | 14:55 uur
Waarom moeten er eigenlijk zo nodig nieuwe pakken komen ? Is dat hele kleine beetje voordeel dat je krijgt door een heel klein beetje minder zichtbaar te zijn een dergelijke miljoeneninvestering met alle logistieke problemen die er bij gaan komen wel waard ?
Het gaat niet alleen om kleur en (on)zichtbaarheid. Praktisch gebruik, draagcomfort, vochtregulatie, slijtvastheid, brandwerendheid, gewicht, etc, etc. De huidige kleding gaat al meer dan 20 jaar mee en is verouderd. Dus op je vraag of "de miljoenen investering met alle logistieke problemen die er bij gaan komen" het wel waard is; ja...

Duidelijk

Cigarz

Citaat van: yelloow op 10/01/2012 | 14:55 uur
Waarom moeten er eigenlijk zo nodig nieuwe pakken komen ? Is dat hele kleine beetje voordeel dat je krijgt door een heel klein beetje minder zichtbaar te zijn een dergelijke miljoeneninvestering met alle logistieke problemen die er bij gaan komen wel waard ?
Het gaat niet alleen om kleur en (on)zichtbaarheid. Praktisch gebruik, draagcomfort, vochtregulatie, slijtvastheid, brandwerendheid, gewicht, etc, etc. De huidige kleding gaat al meer dan 20 jaar mee en is verouderd. Dus op je vraag of "de miljoenen investering met alle logistieke problemen die er bij gaan komen" het wel waard is; ja...

Ipkiss

Jimmy James: de pakken die jij toont zijn al vrij lang geleden getoond als testexemplaar

Yelloow: onze pakken zijn alweer een tijdje toe aan vervanging. Gebleken is dat zij niet bestand zijn tegen zwaar terrein en de moderne vereisten (oa in combinatie met het scherfvest, brandwerendheid en ademend vermogen). Daarnaast zijn nieuwe pakken tegenwoordig veel atletischer vormgegeven, met voorgevormde knieën etc.
De wens voor specifieke nieuwe camouflage loopt daarnaast ook al een tijdje. Defensie voert nu een veelvoud aan kleurpatronen: mariniers woodland, dpm, desert, jungle en arctic. Met een nieuw patroon moeten een aantal van deze kleuren vervallen doordat het breed ingezet kan worden. Daarnaast zijn we herkenbaar als Nederlanders en worden we niet verward voor anderen. Over dit laatste punt heb ik zo mijn eigen mening.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

yelloow

Waarom moeten er eigenlijk zo nodig nieuwe pakken komen ? Is dat hele kleine beetje voordeel dat je krijgt door een heel klein beetje minder zichtbaar te zijn een dergelijke miljoeneninvestering met alle logistieke problemen die er bij gaan komen wel waard ?


Katsu

Ik kwam deze foto tegen op het internet, zou NFP-Tan moeten zijn. Als je de broek ernaast kijkt lijkt dat idd veel op NFP-Green dus deze foto zou misschien wel het echte werk zijn...



Heb zo mijn twijfels though, die pixels lijken een stuk groter?

Enforcer

Je zou denken dat de bonden of de politiek dit eens op zouden moeten pakken en het hele proces en KPU eens laten doorlichten. Hier wordt veel geld verspilt en is daarnaast slecht voor de NL militair.

Ipkiss

...Rugzakken waar eerst trots de naam Lowe Alpine op stond en voorzien waren van cordura logo, worden nu in Hongarije of Belgie gemaakt en zijn zo dun dat je er bijna doorheen kan kijken..

..een handvol interim modellen gevechtslaarzen.

..Look-alike beenholsters die niet werken

..Look-alike smockjassen waarvoor Noorloos nog een procedure heeft aangespannen (exacte kopie Arktis)

Ik begin nog maar niet over sokken,handschoenen, functioneel ondergoed, camelbaks..

Leve de eigen aanschaf.  :doh:
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Tanker

Citaat van: Ipkiss op 09/01/2012 | 21:52 uur
Pixelated patronen hebben nog nooit aantoonbaar beter gewerkt als non-pixelated patterns. De trend is geboren toen de landmacht van de VS koos voor een bepaald patroon, welke het slechtst uit de proeves was gekomen. Dit kleurenpatroon werd aangepast en voorzien van een pixelpatroon, mede vanwege redenen qua productie. Met pixels die 1 kleur hebben kun je eenvoudiger bepaalde patronen maken dmv laagjes. Overigens waren de Canadezen hen hiermee al voor.

De nummer 2 uit die test, multicam, bevat geen pixelated patronen maar vertoond kleurverloop binnen vlekken, wat duurder de produceren is. Dit verloop zie je bv nu ook met A-TACS camouflage.

In de meest recent uitgevoerde tests in de VS kwam multicam als winnaar uit de test. Vandaar dat de VS het nu dragen, echter alleen voor Operation enduring freedom. Er volgt dit jaar nog een besluit wat het nieuwe Amerikaanse patroon (landmacht) moet gaan worden.

Ik ben een groot voorstander van Multicam:
1. Het is bewezen goed en breed inzetbaar
2. Alles is van de plank te kopen want multicam wordt zo'n beetje door elke fabrikant gebruikt
3. Nog weinig landen maken formeel gebruik van multicam, meestal afgeleide varianten. (Afgh, UK, AUS, Polen)

De Nederlandse testpakken zijn trouwens gemaakt door NFM (Noorwegen) en zijn oa. gemaakt met TenCate Defender-M, een brandwerende (dure) stof. (bron: cobbsindustries.com)

Waarschijnlijk zal die stof van de firma Ten Cate te duur zijn om toe te passen in de praktijk en zal er een goedkope variant ergens uit China of Bangladesh komen Nederland kennende......

soort compromis zoals we die ook kennen van de ops-vesten, stiksels die scheuren, bandjes die er af flikkeren etc.

Ipkiss

#66
Pixelated patronen hebben nog nooit aantoonbaar beter gewerkt als non-pixelated patterns. De trend is geboren toen de landmacht van de VS koos voor een bepaald patroon, welke het slechtst uit de proeves was gekomen. Dit kleurenpatroon werd aangepast en voorzien van een pixelpatroon, mede vanwege redenen qua productie. Met pixels die 1 kleur hebben kun je eenvoudiger bepaalde patronen maken dmv laagjes. Overigens waren de Canadezen hen hiermee al voor.

De nummer 2 uit die test, multicam, bevat geen pixelated patronen maar vertoond kleurverloop binnen vlekken, wat duurder de produceren is. Dit verloop zie je bv nu ook met A-TACS camouflage.

In de meest recent uitgevoerde tests in de VS kwam multicam als winnaar uit de test. Vandaar dat de VS het nu dragen, echter alleen voor Operation enduring freedom. Er volgt dit jaar nog een besluit wat het nieuwe Amerikaanse patroon (landmacht) moet gaan worden.

Ik ben een groot voorstander van Multicam:
1. Het is bewezen goed en breed inzetbaar
2. Alles is van de plank te kopen want multicam wordt zo'n beetje door elke fabrikant gebruikt
3. Nog weinig landen maken formeel gebruik van multicam, meestal afgeleide varianten. (Afgh, UK, AUS, Polen)

De Nederlandse testpakken zijn trouwens gemaakt door NFM (Noorwegen) en zijn oa. gemaakt met TenCate Defender-M, een brandwerende (dure) stof. (bron: cobbsindustries.com)
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

boekje_pienter

Als de aanbesteding doorgaat met de nieuwe prototypen die onlangs zijn gepresenteerd, komen er slechts twee varianten:

1. het 'gewone' NFP-Green - een combinatie van woodland en urban - dat de huidige woodland-DPM zal vervangen;
2. het bruinkleurige NFP-Tan dat bedoeld is voor optreden onder aride omstandigheden (woestijn, evt. jungle).

De fractals in de camouflage laten het tenue 'pixalated' lijken, bestaande uit pixels. Hoe meer pixels, hoe meer detail. Het is een trend in camouflage die is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Uit in 2009 afgerond onderzoek van TNO Human Factors is gebleken dat het combineren van de effecten van disruptive patterns – zoals de huidige camouflage, die goed werkt op afstanden groter dan 100 meter – en gefragmenteerde digitale patronen – zoals de nieuwe NFP-Green/Tan – het best werken. Hiermee is een technisch geavanceerd patroon gemaakt, dat tot acht kleuren bevat, terwijl de huidige disruptive patterns drie of vier kleuren hebben.

NFP zal niet per se het nieuwe camouflagepatroon voor de landmacht (en mariniers) worden, maar medio 2014 kan een nieuw camouflagetenue in het getoonde camouflagepatroon als eerste worden ingevoerd bij de gevechtseenheden: Korps Mariniers, luchtmobiele infanterie, pantserinfanterie en verkenningseenheden.

Het getoonde textiel is vervaardigd door TenCate Defender™M. Deze stof heeft de traditionele infrarood-reflecterende eigenschap en is daarnaast in hoge mate vlamwerend. Het is afhankelijk van de aanbestedingen of TenCate Defender™M de nieuwe stof zal leveren.

Sander12

nouwja, waarom ze voor dit patroon hadden gekozen was dat DPM de vorm breekt op afstanden vanaf 100 meter, dus best goed als je in de bossen aan het knokken zou zijn. Tegenwoordig zijn de gevechten meer in steden en op kortere afstanden, daarom een zogenoemd Fractaal patroon. het patroon zorgt ervoor dat de vorm gebroken wordt, de kleuren voor de camouflage.

boekje_pienter

De naam van dit nieuwe camouflagepatroon is Netherlands Fractal Pattern Green (NFP-Green); de aride variant - onder woestijnomstandigheden, let's say: desert - heet NFP-Tan...

Cigarz

De kleur, vorm en stipjes zijn niet het meest belangrijke van camouflage. En onzichtbaar wordt je nooit. Het gaat er om de vorm dusdanig te 'breken', dat een de hersenen van een tegenstander (voor zover aanwezig) niet registreren wat ze zien.
Het huidige DPM doet dat onvoldoende. Daarnaast zijn de IR eigenschappen van de huidige DPM op z'n minst waardeloos en beschikken onze tegenstanders ook over HV middelen.
Ben benieuwd naar de eigenschappen van het nieuwe pak in 'real life'. Op een foto is elke camo perfect, da's gewoon een kwestie van de foto manipuleren...