First Keel Laying for Royal Australian Navy Hobart Class Destroyer

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 09/09/2012 | 11:21 uur

Sparkplug

Australia declares final operational capability for third Hobart-class destroyer

13 AUGUST 2021

by Ridzwan Rahmat

The Royal Australian Navy's (RAN's) third Hobart-class air warfare destroyer, HMAS Sydney , has achieved final operational capability (FOC).


HMAS Sydney (in the background) departing its home port at Fleet Base East, Sydney, on 11 March to trial its Aegis Weapon System with the US Navy. (Royal Australian Navy/Commonwealth of Australia )

The milestone was announced by the Australian Department of Defence (DoD) on 13 August and given that Sydney is the final vessel of its type, the occasion also signifies that the entire warship class is now ready for operational deployments.

Sydney returned to Australia in July 2021 after completing a series of evaluations, which included missile firings against low-altitude and supersonic targets, in waters off the coast of Canada and the US for about four months.

RAN chief Vice Admiral Michael Noonan described the milestone as a new era for the navy. "Navy's three Hobart-class destroyers use a number of systems in common with the US Navy, which allows our ships to be fully interchangeable with the most advanced allied naval force in the Indo-Pacific region," said the admiral in the DoD announcement.

Sydney was commissioned in May 2020 and left Australia in March 2021 for its combat systems ship qualification trials (CSSQT), which was done in partial fulfilment of achieving FOC. This CSSQT is similar to the regime undertaken by its sister ships, HMAS Hobart and HMAS Brisbane , in 2018 and 2019 respectively.

The Hobart class is equipped with the Aegis combat system and its sensors include the Lockheed Martin and Raytheon AN/SPY-1D(V) phased-array radar and the Northrop Grumman AN/SPQ-9B surface-search radar.

Weapon systems that were evaluated at Sydney

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/australia-declares-final-operational-capability-for-third-hobart-class-destroyer

Gerelateerd:
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/rans-third-and-final-hobart-class-destroyer-is-ready-for-operational-duty
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#14
Citaat van: Parera op 23/05/2018 | 02:25 uur
Voor Nederland zou de optie kunnen liggen in het bouwen van 2 extr vMFF's voor de vLCF's en na de vLCF's nog eens een Nederlandse versie van het Type 31 concept een licht fregat/korvet.

Wellicht een Efteling gedachte maar ik zou niet gaan voor een licht fregat als het Type 31 maar voor het doorbouwen van vMFF (naast vLCF).

Als ik het mocht beslissen dan: 2 extra vMFF voor de bouw van vLCF en na de vLCF 4 vMFF als vervanging voor de OPV's

Levert een totaal van 10 vMFF (incl BE) en 4 vLCF

Eerste schip wordt afgeleverd in 2024, deze zal vermoedelijk weer vervangen worden rond 2054.

Rond medio jaren dertig is de bouw van deze serie van 14  wel gerealiseerd en dendert de industrie in een nieuwbouw gat.... het zou dus meer dan prettig zijn als bijvoorbeeld de huidige export M en L fregat gebruikers ook verleidt kunnen worden tot de aanschaf van vMFF.

Als het BE budget van rond de 500 miljoen per vMFF ook feitelijk wordt gerealiseerd dan zou het export technisch maar zo een aantrekkelijk schip kunnen blijken te zijn.

Dus wie weet....

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2018 | 23:21 uur
Dat heeft uiteraard een grote meerwaarde, wel is het noodzaak dat ze kunnen blijven doorbouwen zodat de productielijn(en) niet opdrogen om kennis en kunde te behouden.

Damen heeft in feite straks een zelfde probleem, een probleem wat ontstaat als het laatste vLCF is afgeleverd, daarna duurt het immers (zonder export) nog zeker 15 á 20 jaar voordat de eerste vervanger van het vMFF van stapel loopt.

Dat gat moet dicht getimmerd worden...

Dat kun je heel simpel oplossen door scheepswerven in Australie Canada, Brazilie te kopen en daardoor de thuismarkten voor marinebouw vergroot.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2018 | 23:21 uur
Dat heeft uiteraard een grote meerwaarde, wel is het noodzaak dat ze kunnen blijven doorbouwen zodat de productielijn(en) niet opdrogen om kennis en kunde te behouden.

Damen heeft in feite straks een zelfde probleem, een probleem wat ontstaat als het laatste vLCF is afgeleverd, daarna duurt het immers (zonder export) nog zeker 15 á 20 jaar voordat de eerste vervanger van het vMFF van stapel loopt.

Dat gat moet dicht getimmerd worden...

De Australiërs hadden makkelijk zelf een schip kunnen ontwerpen en bouwen daarvoor is capaciteit genoeg in het land wat er nu gebeurd is dat Navantia en Naval Group een gigantisch bedrag vragen voor reeds ontwikkelde schepen. Prima voor een opkomend land maar een rijk westers land als Australie zou dat niet nodig moeten hebben in mijn ogen.

Navantia:
- Hobart klasse DDG (3x)
- Canberra klasse LHD (2x)
- naam niet bekend AOR (2x)

Naval Group
- Shortfin Barracuda klasse SSI (12x)

Verder staan er nog 9 fregatten op de planning als vervanging van de Anzac klasse waar ook o.a. Navantia aan mee doet. Voor Nederland zou de optie kunnen liggen in het bouwen van 2 extr vMFF's voor de vLCF's en na de vLCF's nog eens een Nederlandse versie van het Type 31 concept een licht fregat/korvet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 22/05/2018 | 22:28 uur
Mwa, de Australiers hebben vooral veel extra kosten in het contract zitten.
Het opzetten van een eigen marinescheepsbouw industrie is zeer kostbaar. Het onderhouden ervan zal ook flink geld gaan kosten.

Dat heeft uiteraard een grote meerwaarde, wel is het noodzaak dat ze kunnen blijven doorbouwen zodat de productielijn(en) niet opdrogen om kennis en kunde te behouden.

Damen heeft in feite straks een zelfde probleem, een probleem wat ontstaat als het laatste vLCF is afgeleverd, daarna duurt het immers (zonder export) nog zeker 15 á 20 jaar voordat de eerste vervanger van het vMFF van stapel loopt.

Dat gat moet dicht getimmerd worden...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 21/05/2018 | 23:41 uur
Toch aardig dure bootjes als je ziet wat ze ''maar'' kunnen. Prima fregatten maar echt destroyers?

Duurder dan een Arleigh Burkeklasse  :angel:

Parera

Citaat van: Thomasen op 21/05/2018 | 21:28 uur
2 miljard per stuk.
In ieder geval een mooie capability sprong voor Australië. Mooi dat ze er nu drie in het water hebben.,
Toch aardig dure bootjes als je ziet wat ze ''maar'' kunnen. Prima fregatten maar echt destroyers?

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

walter leever

Citaat van: Sparkplug op 31/01/2017 | 11:38 uur
RAN's first air warfare destroyer begins sea acceptance trials

Julian Kerr, Sydney - IHS Jane's Defence Weekly - 30 January 2017

The first of three Hobart-class air warfare destroyers (AWDs) on order for the Royal Australian Navy (RAN) was put to sea on 30 January for sea acceptance trials off the coast of South Australia, the AWD Alliance, the consortium responsible for building and delivering the ships, announced in a 30 January press release.

Expected to last several weeks, the trials will lead to Hobart being delivered to the RAN in June if successfully completed.

The announcement follows the successful completion of builder sea trials in September 2016, which tested the hull, propulsion, and navigation systems of Hobart.

The RAN's AWD programme manager, Commodore Craig Bourke, said the sea acceptance trials would test the vessel's platform systems and its Aegis combat system, working with fighter aircraft, surface ships, and helicopters as well as civilian platforms in a range of simulated scenarios.

An AWD Alliance spokesperson told IHS Jane's that the second ship of the class, Brisbane, was 88% complete and scheduled for delivery in September 2018. The third vessel, Sydney, is currently completing hull consolidation and delivery is expected in March 2020.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options: ihs.com/contact


Hobart, the first of three Hobart-class AWDs on order for the RAN put to sea on 30 January for sea acceptance trials. (AWD Alliance)

To read the full article, Client Login

(207 of 220 words)

http://www.janes.com/article/67324/ran-s-first-air-warfare-destroyer-begins-sea-acceptance-trials

Air Warfare Destroyer Hobart acceptance sea trials commence

Air Warfare Destroyer Alliance Gallery

Mooie schepen hoor daar niet van, maar ziet er redelijk "top heavy" uit als ik 't met de "onze"vergelijk die zien er meer "planted"uit,oftewel een beetje "verlaagd" look(sorry mijn tuning days komen weer boven. :devil:  ,note aan mezelf;"kom op Walter je bent 45 jaar,de johnny tijd is over".  :big-smile: ) Kan zijn door die "kerstboom",bovenop.

Daarbij vreselijk duur en de Radars niet echt iets bijzonders, maar natuurlijk volgens de Aussies de beste schepen ter wereld, net zoals bij ons. :devil:

Sparkplug

RAN's first air warfare destroyer begins sea acceptance trials

Julian Kerr, Sydney - IHS Jane's Defence Weekly - 30 January 2017

The first of three Hobart-class air warfare destroyers (AWDs) on order for the Royal Australian Navy (RAN) was put to sea on 30 January for sea acceptance trials off the coast of South Australia, the AWD Alliance, the consortium responsible for building and delivering the ships, announced in a 30 January press release.

Expected to last several weeks, the trials will lead to Hobart being delivered to the RAN in June if successfully completed.

The announcement follows the successful completion of builder sea trials in September 2016, which tested the hull, propulsion, and navigation systems of Hobart.

The RAN's AWD programme manager, Commodore Craig Bourke, said the sea acceptance trials would test the vessel's platform systems and its Aegis combat system, working with fighter aircraft, surface ships, and helicopters as well as civilian platforms in a range of simulated scenarios.

An AWD Alliance spokesperson told IHS Jane's that the second ship of the class, Brisbane, was 88% complete and scheduled for delivery in September 2018. The third vessel, Sydney, is currently completing hull consolidation and delivery is expected in March 2020.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options: ihs.com/contact


Hobart, the first of three Hobart-class AWDs on order for the RAN put to sea on 30 January for sea acceptance trials. (AWD Alliance)

To read the full article, Client Login

(207 of 220 words)

http://www.janes.com/article/67324/ran-s-first-air-warfare-destroyer-begins-sea-acceptance-trials

Air Warfare Destroyer Hobart acceptance sea trials commence

Air Warfare Destroyer Alliance Gallery
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

IPA NG

Tsja ik was voor een vierde gegaan, 4 AAD's op 2 LHD's was wel mooi geweest. Laat ze zich mar bezig houden met het handhaven van de ANZAC's en de Adelaides.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lynxian

Ik vind 3 anti-air destroyers toch wat weinig voor een vloot met 't formaat van Australië.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

First Keel Laying for Royal Australian Navy Hobart Class Destroyer

September 6, 2012 marked the start of the consolidation phase of the Royal Australian Navy Air Warfare Destroyer (AWD) project with the laying of the first keel at Techport Australia in Adelaide.

AWD Alliance CEO Rod Equid said the first keel laying is a significant milestone in the AWD project as it marks the start of the next phase in the delivery of three world-class warships to the Royal Australian Navy.

"It's an exciting time with work on the AWD project progressing well. From today we will see steady progress on consolidation of the first ship with its hull due for completion on the hardstand within 15 months."

"BAE Systems has delivered all seven blocks to AWD Shipbuilder ASC in Adelaide for Ship 1. Forgacs is expected to deliver seven blocks for Ship 1 before the end of the year."

"Block fabrication work is now underway on all three ships at ASC Shipyard in Adelaide, Forgacs shipyards in Newcastle, BAE Systems shipyard in Melbourne and Navantia's shipyard in Spain."

"I welcome today's announcement by the Ministers to re-baseline the AWD program which will extend the keel-to-keel interval to 18 months between each ship," Mr Equid said.

"The initiative was taken in consultation with industry and is good news for our workforce, for the future shipbuilding industry and for our industry partners.

"This will be welcomed news for the 2500 people directly working on this project throughout Australia. Extending the keel-to-keel intervals will reduce risk and create savings by improving productivity and stabilising the workforce demand over time.

"The initiative will contribute to long-term stability of the national shipbuilding sector and assist in preserving the skills and capability within the sector in the lead up to planned future naval programs."

"It will also allow the project to capitalise on the knowledge learned during the construction phase of the first ship and apply that knowledge to the subsequent ships."

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=591