De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 16/01/2021 | 10:25 uur
Vandaag 52 jaar op deze bol. Het had leuk geweest als de bestelling voor 52 leo2 A7V de deur uitwas gegaan. Maar er gebeuren gelukkig veel positieve dingen voor het CLAS. De CV90 MLU ziet er top uit hopelijk mogen de overgebleven 10 straks ook een 2de leven. De Buffels krijgen allemaal een stevige MLU. En de vervanging van de 120mm mortier is gestart. Ook binnen de ondersteuning gebeuren positieve zaken zoals het behoud van de Pzh's en nieuwe logitieke middelen en uitbreiding van de arbeidsplaatsen. Er wordt serieus gekeken naar onbemande middelen en ook dat is positief.  Cyber heeft een belangrijke plaats binnen onze organisatie gekregen wat heel waardevol is voor de bescherming van de militair op het gevechtsveld. Veel mooie zaken waar we dit jaar vol op over kunnen discussiëren. We gaan ervoor😁

Gefeliciteerd, maak er een extra leuke dag van!

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 16/01/2021 | 10:25 uur
Vandaag 52 jaar op deze bol. Het had leuk geweest als de bestelling voor 52 leo2 A7V de deur uitwas gegaan. Maar er gebeuren gelukkig veel positieve dingen voor het CLAS. De CV90 MLU ziet er top uit hopelijk mogen de overgebleven 10 straks ook een 2de leven. De Buffels krijgen allemaal een stevige MLU. En de vervanging van de 120mm mortier is gestart. Ook binnen de ondersteuning gebeuren positieve zaken zoals het behoud van de Pzh's en nieuwe logitieke middelen en uitbreiding van de arbeidsplaatsen. Er wordt serieus gekeken naar onbemande middelen en ook dat is positief.  Cyber heeft een belangrijke plaats binnen onze organisatie gekregen wat heel waardevol is voor de bescherming van de militair op het gevechtsveld. Veel mooie zaken waar we dit jaar vol op over kunnen discussiëren. We gaan ervoor😁
That's the spirit, gefeliciteerd!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Stoonbrace

Hoeveel Buffels hebben jullie nog? Worden ze allemaal geüpgraded?

Sebas_m07

Citaat van: Master Mack op 16/01/2021 | 10:25 uur
Vandaag 52 jaar op deze bol. Het had leuk geweest als de bestelling voor 52 leo2 A7V de deur uitwas gegaan. Maar er gebeuren gelukkig veel positieve dingen voor het CLAS. De CV90 MLU ziet er top uit hopelijk mogen de overgebleven 10 straks ook een 2de leven. De Buffels krijgen allemaal een stevige MLU. En de vervanging van de 120mm mortier is gestart. Ook binnen de ondersteuning gebeuren positieve zaken zoals het behoud van de Pzh's en nieuwe logitieke middelen en uitbreiding van de arbeidsplaatsen. Er wordt serieus gekeken naar onbemande middelen en ook dat is positief.  Cyber heeft een belangrijke plaats binnen onze organisatie gekregen wat heel waardevol is voor de bescherming van de militair op het gevechtsveld. Veel mooie zaken waar we dit jaar vol op over kunnen discussiëren. We gaan ervoor😁

Van harte! En mooi geschreven, geeft me goede hoop. :big-smile:

Master Mack

Vandaag 52 jaar op deze bol. Het had leuk geweest als de bestelling voor 52 leo2 A7V de deur uitwas gegaan. Maar er gebeuren gelukkig veel positieve dingen voor het CLAS. De CV90 MLU ziet er top uit hopelijk mogen de overgebleven 10 straks ook een 2de leven. De Buffels krijgen allemaal een stevige MLU. En de vervanging van de 120mm mortier is gestart. Ook binnen de ondersteuning gebeuren positieve zaken zoals het behoud van de Pzh's en nieuwe logitieke middelen en uitbreiding van de arbeidsplaatsen. Er wordt serieus gekeken naar onbemande middelen en ook dat is positief.  Cyber heeft een belangrijke plaats binnen onze organisatie gekregen wat heel waardevol is voor de bescherming van de militair op het gevechtsveld. Veel mooie zaken waar we dit jaar vol op over kunnen discussiëren. We gaan ervoor😁

Huzaar1

Citaat van: Ipkiss op 15/01/2021 | 11:48 uur
Bedankt voor dit antwoord waar ik niks mee kan  >:(

Noem er eens een paar?

Dat is toch niet zo lastig te bedenken? Praktisch alles kan samen worden gedaan. Verkenning, gevaarlijke sectors insturen, als afleiding, om vij. Te misleiden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ipkiss

Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2021 | 16:38 uur
Talloze.

Bedankt voor dit antwoord waar ik niks mee kan  >:(

Noem er eens een paar?
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Extrabytes

Met zware UGV's is het mogelijk om bij de brigade in plaats van een tankbataljon een UGV-bataljon op te richten.
Dit naar mijn mening handiger omdat de landmacht nog steeds met personeelsproblemen kampt en dus beter een eenheid als deze kan oprichten waar een eenheid van compagniegrootte een bataljon aan UGV's kan besturen, heel handig voor urban warfare waar de 13e op focust. Een ander voordeel is dat UGV's snel kunnen helpen met counter battery fire en daar zelf immuun voor zijn (zonder menselijke verliezen).

Dus in plaats van een nieuw tankbataljon zou de 13 gemotoriseerde brigade over enkele UGV compagnieën met ATGM carriers, light tanks en loitering munition launchers moeten beschikken in een nieuw UGV bataljon.

Huzaar1

Citaat van: Ipkiss op 10/01/2021 | 15:14 uur
Wat zou dan de rol van die wingman moeten zijn, anders dan een prima CADI opslag.  :devil:

Talloze.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ipkiss op 10/01/2021 | 15:14 uur
Wat zou dan de rol van die wingman moeten zijn, anders dan een prima CADI opslag.  :devil:

De rol van een wingman is zoals die van de lucht variant, het ondersteunen van ''het moeder systeem'' in de taak. En bij een MBT is dat over het algemeen het aanvallen van een andere MBT. En dan heb je natuurlijk nog verschillende taken die een UGV wingman kan uitvoeren want je kan ze inzetten in de rol van:
- onbemande MBT (120 mm of meer kanon)
- onbemande IFV (30 - 50 mm er op e.v.t. met ATGM's)
- onbemande tankdestroyer (ATGM's)

En zo zijn er nog meer mogelijke varianten te bedenken natuurlijk. De IFV variant zou meer gericht zijn op het aanvallen van andere eenheden dan echte MBT's maar je kan die varianten natuurlijk ook mengen in een groep van wingman en MBT's want ook de MBT opereert niet alleen maar in groepsverband over het algemeen.

Ipkiss

Wat zou dan de rol van die wingman moeten zijn, anders dan een prima CADI opslag.  :devil:
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Parera

Milrem Robotics rolls out new Type-X RCV combat vehicle


CitaatThe medium class Type-X Robotic Combat Vehicle developed by the European leading robotics and autonomous systems developer Milrem Robotics passed its initial mobility tests (Picture source: Milrem Robotics)


CitaatThe Type-X will become an intelligent wingman to main battle tanks and infantry fighting vehicles capable of taking on the most dangerous tasks and positions, which result in lower lethality risk (Picture source: Milrem Robotics)

https://www.armyrecognition.com/defense_news_january_2021_global_security_army_industry/milrem_robotics_rolls_out_new_type-x_rcv_combat_vehicle.html


Het is natuurlijk een interessant concept van Milrem, niet alleen op dit moment maar vooral met de kijk op het MGCS. Een (aantal) wingman voor de MBT is straks in mijn ogen niet meer weg te denken van het slagveld. Hoe ik het zie is dat de toekomstige generatie MBT's in het veld gaan met 2 of 3 onbemande systemen gekoppeld aan de MBT.

Je hebt natuurlijk de optie om een onbemand systeem te maken op basis van het MGCS maar je kan het ook op een kleiner (compacter) en dus goedkoper platform ontwikkelen zoals deze Type X RCV.

Harald

Elbit Systems to supply tactical computers for Royal Netherlands Army

Elbit Systems announced on January 6 that it was awarded an approximately $24 million contract from the Dutch Ministry of Defence to supply the Royal Netherlands Army (Dutch army) with new vehicular tactical computers. The contract will be performed over a 30-months period.

Elbit Systems will equip various vehicular platforms with its seventh generation Enhanced Tactical Computers (ETC) Mk7 replacing legacy ETCs that were provided by the company to the Royal Netherlands Army over a decade ago. The new ETCs provide enhanced and more robust Command and Control (C2) and tactical data processing capabilities, improved security for processing and storage of secured mission information, as well as solid growth path for advanced C2 applications.

Haim Delmar, General Manager of Elbit Systems C4I & Cyber, said: "We are pleased with our continuous involvement in digitization programs of the Royal Netherlands Army. We see the Netherlands as a key market for Elbit Systems and intend to continue our partnership with the Dutch MOD and strengthen our local industrial cooperation and investment."

https://www.armyrecognition.com/defense_news_january_2021_global_security_army_industry/elbit_systems_to_supply_tactical_computers_for_royal_netherlands_army.html

Master Mack

Er is al een plan waar we nu gewoon eens in moeten geloven voor de langere termijn. Geen zwalkend beleid meer. 3 brigades 11 licht 13 medium gemotoriseerd  43 zwaar en SOCOM.

Wim1955

Ik vraag me af of 13 LtBrig ooit serieus van de grond gaat komen. Heeft m.i. ook te maken met ontbreken van goede internationale inbedding. Samenwerking met Fransen en Belgen gaat volgens mij nooit echt van de grond komen, die zijn te veel op elkaar gericht. Volgens mij moeten we ons richten op samenwerking met de Duitsers en dus concentreren op 11 Lumblbrig en 43 Mechbrig. Ik zeg dit met alle respect voor de mannen en vrouwen die dagelijks hun ziel en zaligheid in 13 LtBrig stoppen. Ik gooi de knuppel in het hoenderhok en zal voor gek worden versleten, maar volgens mij moet het volgende serieus overwogen worden:
- opheffen staf 13 LtBrig.
- 17 en 42 painfbat onderbrengen bij respectievelijk 43 Mechbrig en 11 Lumblbrig. 17 painfbat weer uitrusten met CV90 (2 compagnieën kunnen worden gevuld met gemoderniseerde CV90's, 1 compagnie zou Boxer voorlopig moeten behouden; andere vulling voor derde compagnie is volgens mij eenvoudiger te realiseren dan zoeken naar meer vuurkracht voor hele 13 LtBrig en 43 Mechbrig), 42 painfbat wordt licht infanteriebataljon bij 11 Lumblbrig, misschien niet luchtmobiel maar wel snel wendbaar en inzetbaar (Rangerconcept?) met behoud RAS peloton.
- 43 BVE onderbrengen bij JISTARC
- staf 41 pagnbat opheffen, pagncies en CBRN-compagnie onderbrengen bij resterende geniebataljons
- 13 hrstcie en 13 gnkcie opheffen, materieel en personeel onderbrengen bij andere eenheden.
- 41 Afdeling Artillerie (min mortierbatterij) kan onder 43 Mechbrig worden geplaatst.
- 2e afdeling artillerie oprichten (11e) en onder 11 Lumblbrig plaatsen met stafbatterij (uit staf 13 LtBrig) en 2 batterijen à 2 pelotons met in totaal 16 nieuwe 120mm mortieren (zie voor dat laatste https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2020Z25388&did=2020D53295).