De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

Het is ook geen pel maar een cie. En in huidige opzet beetje onder uitgerust.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Zander op 11/12/2020 | 11:36 uur
Wat is daar dan zo zwaar aan?

Niks. Dat is meer een dingetje van lumbl en de wielclub. Daar zitten de .50 en AT lui in.


Zander

Citaat van: A.J. op 11/12/2020 | 10:37 uur
Klopt, ik ken ze nog van Seedorf (103 verkbat), een tkpel, verkpel en een tirpel. De verkenners en tirailleurs hadden toen nog de M113 C&V met 25MM kanon.
Dat ja. Wij hadden inmiddels al de YPR.
Citaat van: A.J. op 11/12/2020 | 10:31 uur
Nee, gewoon een bijna 1 op 1 kopie van de reguliere painfpels.
Wat is daar dan zo zwaar aan?
People are sheep

A.J.

Citaat van: Zander op 11/12/2020 | 10:26 uur
Ach ja.
Het mooie was dat we kwa organiek optreden eigenlijk alles deden wat de verkenningspelotons deden plus uitgestegen verkenningen, verkenningen tevoet, vertragend gevecht, csar en op uitzending waren we inderdaad gewoon een painf peloton. En nee geen .50 maar gewoon YPR met 25mm.

Ik heb de periode van tanks en mortieren binnen de verkenningsbataljons helaas niet meer mee mogen maken.
Maar zoals ik het zie waren de verkenningsbataljons eigenlijk een soort van mini gemechaniseerde bataljons.

Klopt, ik ken ze nog van Seedorf (103 verkbat), een tkpel, verkpel en een tirpel. De verkenners en tirailleurs hadden toen nog de M113 C&V met 25MM kanon.

A.J.

Citaat van: Zander op 11/12/2020 | 10:30 uur
En wanneer het infanterie lied werd gezongen deden wij ook mee. Eigenlijk alleen maar om de verkenners binnen het eskadron te zieken :cute-smile:

;D

A.J.

Citaat van: StrataNL op 10/12/2020 | 23:16 uur
Is dat niet een beetje het huidige Zware Wapen peloton?

Nee, gewoon een bijna 1 op 1 kopie van de reguliere painfpels.

Zander

Citaat van: A.J. op 11/12/2020 | 10:12 uur
Wel een zwarte baret maar eigenlijk gewoon een infanterist.  ;D
En wanneer het infanterie lied werd gezongen deden wij ook mee. Eigenlijk alleen maar om de verkenners binnen het eskadron te zieken :cute-smile:
People are sheep

Zander

Citaat van: A.J. op 11/12/2020 | 10:12 uur
Wel een zwarte baret maar eigenlijk gewoon een infanterist.  ;D
Ach ja.
Het mooie was dat we kwa organiek optreden eigenlijk alles deden wat de verkenningspelotons deden plus uitgestegen verkenningen, verkenningen tevoet, vertragend gevecht, csar en op uitzending waren we inderdaad gewoon een painf peloton. En nee geen .50 maar gewoon YPR met 25mm.

Ik heb de periode van tanks en mortieren binnen de verkenningsbataljons helaas niet meer mee mogen maken.
Maar zoals ik het zie waren de verkenningsbataljons eigenlijk een soort van mini gemechaniseerde bataljons.
People are sheep

A.J.

Citaat van: Zander op 10/12/2020 | 23:06 uur
Ik was er zo één. Het was eigenlijk een veredeld painf peloton.

Wel een zwarte baret maar eigenlijk gewoon een infanterist.  ;D


Zander

Citaat van: StrataNL op 10/12/2020 | 23:16 uur
Is dat niet een beetje het huidige Zware Wapen peloton?
Geen idee hoe die club is ingericht.
People are sheep

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2020 | 23:29 uur
W.s gewoon de update van de Panzer en Bunkerfaust, en zo speciaal zijn die niet, praktisch elke eenheid behalve GNK sjauwt daar mee rond in hun eenheden.
Mijn verwachting:
Systeem 1: De Panzerfaust blijft bij bereden gevechtseenheden en ondersteunende eenheden
Systeem 2: Carl Gustav M4 lichte gevechtseenheden en krijgsmachtbreed
Systeem 3: Matador/RGW90AS  anti-tank en verkenning
Systeem 4: Moet nog ontwikkeld worden samen met Duitsland

Huzaar1

Citaat van: Parera op 10/12/2020 | 19:50 uur
:hrmph:

We gaan het huidige SRAT (pzf3) vervangen door 4 nieuwe systemen.... Dan vraag ik me af welke systemen komen in aanmerking voor de 4 verschillende rollen die men in gedachte heeft?

Een relatief goedkoop en eenvoudig systeem is de Carl Gustaf M4 met een gewicht van slechts 6,6 kg en een kostprijs van (openbare bronnen) 500 a 3000 USD per schot. Maar de overige systemen kan ik geen invulling aan geven. En misschien is de M4 ook niet wat ze hier bedoelen.

Dat moest ik even opzoeken  ;D Maar ja wegbezuinigd maar eigenlijk niks meer dan een aantal voertuigen met .50's en een handje vol Carl Gustaf & Dragon schutters als ik het goed gegoogled heb?

W.s gewoon de update van de Panzer en Bunkerfaust, en zo speciaal zijn die niet, praktisch elke eenheid behalve GNK sjauwt daar mee rond in hun eenheden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Zander op 10/12/2020 | 23:06 uur
Ik was er zo één. Het was eigenlijk een veredeld painf peloton.
Is dat niet een beetje het huidige Zware Wapen peloton?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Citaat van: Parera op 10/12/2020 | 19:50 uur
Dat moest ik even opzoeken  ;D Maar ja wegbezuinigd maar eigenlijk niks meer dan een aantal voertuigen met .50's en een handje vol Carl Gustaf & Dragon schutters als ik het goed gegoogled heb?
Ik was er zo één. Het was eigenlijk een veredeld painf peloton.
People are sheep

Parera

#1380
Citaat van: Lex op 10/12/2020 | 18:32 uur
Kamerbrief: Behoeftestelling vervanging en uitbreiding Short Range Anti-Tank capaciteit

De A-brief

Kamerstuk, 10-12-2020

:hrmph:

We gaan het huidige SRAT (pzf3) vervangen door 4 nieuwe systemen.... Dan vraag ik me af welke systemen komen in aanmerking voor de 4 verschillende rollen die men in gedachte heeft?

Een relatief goedkoop en eenvoudig systeem is de Carl Gustaf M4 met een gewicht van slechts 6,6 kg en een kostprijs van (openbare bronnen) 500 a 3000 USD per schot. Maar de overige systemen kan ik geen invulling aan geven. En misschien is de M4 ook niet wat ze hier bedoelen.

Citaat van: Zander op 10/12/2020 | 19:04 uur
Daar hadden ze ooit een tirailleur peloton voor.

Dat moest ik even opzoeken  ;D Maar ja wegbezuinigd maar eigenlijk niks meer dan een aantal voertuigen met .50's en een handje vol Carl Gustaf & Dragon schutters als ik het goed gegoogled heb?