Rijkswaterstaat ‘strikt’ NHV voor SAR

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 22/10/2014 | 19:36 uur

Parera

Citaat van: artemivanov op 07/01/2020 | 08:22 uur
In principe is de kist die nu gebruikt wordt niet slecht voor de taak dacht ik?
Denk dat het eerder aan de gebruiker ligt? (zo goedkoop mogelijk)

Volgens een NRC artikel is er ook van alles mis met de helis zelf.

De heli is te klein, met patiënt erbij is het bijna onmogelijk om een tas met hulpmiddelen te openen.

Als ik dit artikel zo lees  moet er per direct gestopt worden met deze partij want het is een grote puinhoop.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/06/veel-mis-met-helikopters-kustwacht-a3985926

Zander

Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 06:47 uur
Ja het kan heel simpel zijn:
- her oprichting van 303 squadron
- leeuwarden ? Den helder ? Schiphol ?
- verwerving/ lease van 3 of 4 moderne SAR heli's.
Onzin. Gewoon duidelijker zijn in je eisen bij de aanbesteding.
Verder ben ik van mening dat het geen taak is van defensie. Het is een kustwacht ding. Lekker daar laten dus.
People are sheep

artemivanov

In principe is de kist die nu gebruikt wordt niet slecht voor de taak dacht ik?
Denk dat het eerder aan de gebruiker ligt? (zo goedkoop mogelijk)

Parera

Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 02:55 uur
Weer zo'n project waar de overheid vond dat de private sector het beter en vooral goedkoper kon doen dat mislukt lijkt te zijn. Sommige dingen moet je niet aan het geld overlaten, want ook hier is de veiligheid en veilig werken iets is, wat ze in de mond nemen maar waar het dan ook vaak blijft net als in de rest van de industrie. We moeten het doen maar mag niks kosten. Ook de SAR moet weer gewoon terug naar defensie en nu met geschikte toestellen. Goedkoop was ook hier duurkoop en de vraag nu is hoeveel levens heeft het gekost of verwoest?

Ja het kan heel simpel zijn:
- her oprichting van 303 squadron
- leeuwarden ? Den helder ? Schiphol ?
- verwerving/ lease van 3 of 4 moderne SAR heli's.


In mijn ogen is de AW-139 heel erg geschikt voor deze taak en het is een heli waarvan defensie al veel kennis ervaring heeft uit de west. Misschien moet er tegelijkertijd gekeken worden naar de vervangende capaciteit al daar die is ook binnen enkele jaren aan de beurt.

Umbert

Citaat van: Lex op 07/01/2020 | 00:10 uur
Onderzoek: Kustwachthelikopters bieden te weinig ruimte voor medische hulp

Nederlandse kustwachthelikopters bieden te weinig ruimte om patiënten goed te kunnen behandelen en verpleegkundigen maken zich zorgen over hun eigen veiligheid in het toestel, schrijft NRC maandagavond op basis van een onderzoeksrapport van het KLM, Schiphol en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Een medisch bedrijf dat verpleegkundigen, apparatuur en geneesmiddelen voor de kustwachthelikopters levert, ziet zichzelf door het rapport genoodzaakt te stoppen met de samenwerking. Een woordvoerder van KLM zegt tegenover de krant dat de reddingen niet meer in het "productportfolio" passen.

Veiligheidsdeskundigen zetten vraagtekens bij het ingezette personeel en hun werkwijze. Zo zou de bemanning "beperkt" Engels spreken en meerdere 24-uursdiensten op rij draaien. In enkele gevallen konden verpleegkundigen zich tijdens de vlucht niet vastmaken ergens binnen de helikopter.

Volgens Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV), het bedrijf dat de reddingen uitvoert, worden "de nodige acties" ondernomen door betrokken partijen om de situatie te verbeteren. Toen het bedrijf in 2015 de aanbesteding won, bleek dat dat was gebeurd zonder technische toetsing.

Verpleegkundige liep blijvende schade over tijdens trainingsvlucht
Het onderzoek is opgesteld nadat een verpleegkundige tijdens een trainingsvlucht in 2018 zijn enkel blijvend beschadigde. Voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) bleek het incident voldoende om de Search and Rescue-diensten (SAR) onder de loep te nemen. In een Kamerbrief schreef zij eind november dat er "onzekerheid" is over het functioneren van de reddingsdienst.

De SAR is een internationale verplichting. Op die manier kunnen landen mensen in nood op zee zoeken en redden.

Nu.nl, 06-01-2020, 23:58

Weer zo'n project waar de overheid vond dat de private sector het beter en vooral goedkoper kon doen dat mislukt lijkt te zijn. Sommige dingen moet je niet aan het geld overlaten, want ook hier is de veiligheid en veilig werken iets is, wat ze in de mond nemen maar waar het dan ook vaak blijft net als in de rest van de industrie. We moeten het doen maar mag niks kosten. Ook de SAR moet weer gewoon terug naar defensie en nu met geschikte toestellen. Goedkoop was ook hier duurkoop en de vraag nu is hoeveel levens heeft het gekost of verwoest?

Lex

Onderzoek: Kustwachthelikopters bieden te weinig ruimte voor medische hulp

Nederlandse kustwachthelikopters bieden te weinig ruimte om patiënten goed te kunnen behandelen en verpleegkundigen maken zich zorgen over hun eigen veiligheid in het toestel, schrijft NRC maandagavond op basis van een onderzoeksrapport van het KLM, Schiphol en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Een medisch bedrijf dat verpleegkundigen, apparatuur en geneesmiddelen voor de kustwachthelikopters levert, ziet zichzelf door het rapport genoodzaakt te stoppen met de samenwerking. Een woordvoerder van KLM zegt tegenover de krant dat de reddingen niet meer in het "productportfolio" passen.

Veiligheidsdeskundigen zetten vraagtekens bij het ingezette personeel en hun werkwijze. Zo zou de bemanning "beperkt" Engels spreken en meerdere 24-uursdiensten op rij draaien. In enkele gevallen konden verpleegkundigen zich tijdens de vlucht niet vastmaken ergens binnen de helikopter.

Volgens Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV), het bedrijf dat de reddingen uitvoert, worden "de nodige acties" ondernomen door betrokken partijen om de situatie te verbeteren. Toen het bedrijf in 2015 de aanbesteding won, bleek dat dat was gebeurd zonder technische toetsing.

Verpleegkundige liep blijvende schade over tijdens trainingsvlucht
Het onderzoek is opgesteld nadat een verpleegkundige tijdens een trainingsvlucht in 2018 zijn enkel blijvend beschadigde. Voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) bleek het incident voldoende om de Search and Rescue-diensten (SAR) onder de loep te nemen. In een Kamerbrief schreef zij eind november dat er "onzekerheid" is over het functioneren van de reddingsdienst.

De SAR is een internationale verplichting. Op die manier kunnen landen mensen in nood op zee zoeken en redden.

Nu.nl, 06-01-2020, 23:58

Lex

Helderse helikopterfirma voert komende vijf jaar reddingstaken uit

Door Arie Booij -   16-12-2014, 15:46

DEN HELDER - Alle reden voor een feestje in de hangar van Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) helikopters op Den Helder Airport. ,,We hebben voor de komende vijf jaar het SAR-contract (zoeken en redden, red.) voor Nederland gegund gekregen'', meldt topman Eric van Hal. ,,En we hebben twee gloednieuwe EC175 helikopters van Airbus binnen. NHV is wereldwijd de eerste operator die met dit toestel gaat vliegen.''

De in huiskleur kanariegeel gespoten helikopters werden door een haag van feestelijk water spuitende brandweerwagens naar de loods van het bedrijf op de Kooy gereden.

Er wordt volop geïnvesteerd op de Helderse luchthaven. Enkele weken geleden nodigde grootste speler CHC helikopters zijn relaties uit de olie- en gaswereld uit om kennis te maken met de AgustaWestland 189 helikopter. Het besluit om deze zestien-zitter vanaf Den Helder te laten vliegen is nog niet genomen, maar de klanten reageerden enthousiast na een proefvlucht.

Ook de EC175 van Airbus kan zestien inzittenden vervoeren. ,,Daardoor krijgen we meer mogelijkheden voor het vervoer van personeel van en naar de platforms op de Noordzee'', zegt Pieter Broos, basemanager van NHV op de luchthaven. Voor de wereldwijde inzet heeft het Vlaamse bedrijf zestien van deze helikopters besteld. ,,Het toont aan dat we vertrouwen hebben in de toekomst. Nu we voor de komende vijf jaar het zoek- en reddingswerk gaan uitvoeren zal ook de werkgelegenheid op Den Helder Airport verder groeien'', verwacht Broos.

Binnen NHV is dat proces zeker gaande. Twee jaar geleden kwam Broos als kwartiermaker van NHV naar de Noordkop. Nu geeft hij leiding aan een flink groeiende groep mensen. Luchthavendirecteur Conny van den Hoff: ,,Als luchthaven zijn we continu in beweging. Zeker nu ontheffing is verleend om een groei naar 27.000 vliegbewegingen per jaar mogelijk te maken. Hierdoor kan Den Helder Airport zich verder ontwikkelen.''

De vernieuwing van toestellen brengt ook met zich mee dat oude helikopters het veld ruimen. Zo werd begin deze maand de laatste S-76 helikopter afgevoerd. Het was in de jaren zeventig het eerste toestel dat Sikorsky specifiek voor transport van personeel van offshoreplatforms ontwierp.

NHD

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Rijkswaterstaat 'strikt' NHV voor SAR

22 oktober 2014   

OOSTENDE DEN HAAG- Rijkswaterstaat heeft woensdag (22 oktober) een overeenkomst gesloten met Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) voor het uitvoeren van Search & Rescue (SAR) vluchten vanaf 1 juli 2015. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar en kan nadien met twee keer een jaar worden verlengd.

NHV zal zowel vanaf Den Helder Airport als vanaf Rotterdam, met een Eurocopter AS365N Dauphin gaan vliegen waarbij beide helikopters indien nodig gelijktijdig ingezet kunnen worden voor de Nederlandse kust.

NHV voert sinds juli 2011 al tijdens de nachtelijke uren SAR vluchten uit voor het Nederlandse Ministerie van Defensie.

http://www.pilootenvliegtuig.nl/2014/10/22/scoop-rijkswaterstaat-strikt-nhv-voor-search-rescue-vluchten/