Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

StrataNL

Citaat van: Lex op 15/09/2015 | 23:04 uur
Al vraag ik mij dan af ten koste van wat. Als je het MPO en hoofdstuk X doorleest dan word je in en in triest; vele projecten zijn naar achteren doorgeschoven, er vindt wederom een kasschuif plaats en de getallen betreffende OG (Operationele Gereedheid) liegen er ook niet om. Een van de gevolgen hiervan is dat de personele gereedheid ook bedroevend is.


Was ook mijn conclusie... minder minder, met minder. Of zoiets.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Citaat van: Lex op 15/09/2015 | 23:04 uur
Al vraag ik mij dan af ten koste van wat. Als je het MPO en hoofdstuk X doorleest dan word je in en in triest; vele projecten zijn naar achteren doorgeschoven, er vindt wederom een kasschuif plaats en de getallen betreffende OG (Operationele Gereedheid) liegen er ook niet om. Een van de gevolgen hiervan is dat de personele gereedheid ook bedroevend is.


Ach, onder het mom van internationale samenwerking e.d. valt er vast wel weer wat weg te raspen of met 10 landen te doen wat we voorheen in dezelfde mate alleen deden ofzo...

Maar, inderdaad materieelproject technisch is er al vrijwel niets meer...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Als andere Europese landen hun budget niet aanpassen, dan is dat ook niet gunstig voor Lockheed Martin. Het heeft toch invloed op het aantal verkochte toestellen.

Maar zien hoe de koers zich de komende jaren zal ontwikkelen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Citaat van: Mourning op 15/09/2015 | 22:48 uur
Ik geloof dat de KLU-lobby het daar niet bij zal laten zitten en ik schat in dat deze lobby zal overwinnen.... helaas... m.a.w. extra geld naar extra toestellen... dat gaat ergens ten koste van. Ja, ik weet het 100% speculatief, maar dat is wat ik geloof dat er zal gebeuren...
Al vraag ik mij dan af ten koste van wat. Als je het MPO en hoofdstuk X doorleest dan word je in en in triest; vele projecten zijn naar achteren doorgeschoven, er vindt wederom een kasschuif plaats en de getallen betreffende OG (Operationele Gereedheid) liegen er ook niet om. Een van de gevolgen hiervan is dat de personele gereedheid ook bedroevend is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#319
Citaat van: Mourning op 15/09/2015 | 22:48 uur
Ik geloof dat de KLU-lobby het daar niet bij zal laten zitten en ik schat in dat deze lobby zal overwinnen.... helaas... m.a.w. extra geld naar extra toestellen... dat gaat ergens ten koste van. Ja, ik weet het 100% speculatief, maar dat is wat ik geloof dat er zal gebeuren...


Je gaat nu al weer uit van het half lege glas... jammer.

De Euro - US Dollar koers was een paar weken gelden bijna 1 op 1, vandaag (15/9) is dat al weer 1 USD = 0,8874 EUR

De Dollar kan zijn relatief hoge koers vs Euro niet vasthouden en de cijfers bevestigen dit vooralsnog.

Maar goed.... we kunnen altijd nog 28, zoals Koeweit, Eurofighters (incl. toeters en bellen) kopen voor 8 miljard euro.

Mourning

Citaat van: Harald op 15/09/2015 | 22:38 uur
Dat was/ is ook mijn conclusie uit het artikel ....  :'(
Dan zal/moet er wel een 2de batch komen, ook om de 4 toestellen voor op missie te kunnen volhouden.

Ik geloof dat de KLU-lobby het daar niet bij zal laten zitten en ik schat in dat deze lobby zal overwinnen.... helaas... m.a.w. extra geld naar extra toestellen... dat gaat ergens ten koste van. Ja, ik weet het 100% speculatief, maar dat is wat ik geloof dat er zal gebeuren...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Harald op 15/09/2015 | 22:38 uur
Dat was/ is ook mijn conclusie uit het artikel ....  :'(
Dan zal/moet er wel een 2de batch komen, ook om de 4 toestellen voor op missie te kunnen volhouden.

Minister gokt nu natuurlijk. Als de dollar weer instort kunnen we er weer meer kopen. Als dat niet gebeurd is het een probleem voor haar opvolger.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 15/09/2015 | 22:34 uur
Simpel boekhouden: een product wordt (fors) duurder maar je budget stijgt niet = minder aantal dat je kunt aanschaffen.....

Deze simpele boekhouding kan je ook omdraaien  immers de wisselkoers komt wel weer in het voordeel van de euro en de prijs van de F35 daalt = meer aantal dat je kunt aanschaffen.

Harald

#315
Citaat van: DvdW op 15/09/2015 | 22:34 uur
Simpel boekhouden: een product wordt (fors) duurder maar je budget stijgt niet = minder aantal dat je kunt aanschaffen.....

Dat was/ is ook mijn conclusie uit het artikel ....  :'(
Dan zal/moet er wel een 2de batch komen, ook om de 4 toestellen voor op missie te kunnen volhouden.

DvdW

Simpel boekhouden: een product wordt (fors) duurder maar je budget stijgt niet = minder aantal dat je kunt aanschaffen.....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 15/09/2015 | 22:21 uur
Maar gelukkig zal er geen sprake zijn van verdringingseffecten voor andere materieelprojecten...


Als of de Euro-US Dollar koers zo in het nadeel zal zijn en blijven.

Mourning

Citaat van: Lex op 15/09/2015 | 21:13 uur
Aanschaf JSF kost mogelijk half miljard extra

De aanschaf van de Joint Strike Fighter (JSF) gaat mogelijk een half miljard euro duurder uitvallen.

Dat schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert dinsdag in de begroting van volgend jaar van haar ministerie. Nederland wil 37 van de F-35-gevechtsvliegtuigen kopen als opvolger van de F-16.

Oorzaak van de mogelijke prijsstijging is de "fors hogere" dollarkoers, schrijft de bewindsvrouw. Het project gaat volgens de nieuwe raming ruim 5,2 miljard euro kosten. Dat is een verschil van 550 miljoen met eerdere ramingen. Hogere btw-afdrachten kosten 75 miljoen euro.

Maar het budget wordt vooralsnog niet aangepast aan de nieuwe schatting, schrijft Hennis.

"Dit zou abrupte, ingrijpende maatregelen vergen, terwijl het onzeker is of die uiteindelijk nodig zullen zijn, ook omdat de toestellen in verschillende tranches over een reeks van jaren worden aangeschaft. Zowel veranderingen in de dollarkoers als in de prijzen (in dollars) zullen de komende jaren immers van invloed zijn op de ramingen."

Gevoelig

Eerder dit jaar zette het kabinet de handtekening onder de aanschaf van de eerste acht toestellen. Daarmee was een "point of no return" bereikt, aldus Hennis. De eerste toestellen zullen in 2019 worden geleverd. In 2024 moet het nieuwe toestel volledig zijn ingevoerd.

De JSF is een gevoelig dossier in politiek Den Haag. Na jaren van debatten hakte het kabinet in september 2013 de knoop door. Vooral in regeringspartij PvdA was het toestel lang een heet hangijzer. De sociaaldemocraten hebben uiteindelijk gekozen voor de F-35, maar waren ook lang tegen.

ANP, 15 september 2015 21:05

Maar gelukkig zal er geen sprake zijn van verdringingseffecten voor andere materieelprojecten...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Kamerbrief over voortgangsrapportage project verwerving F-35

Brief van minister Hennis-Plasschaert (Def), mede namens minister Kamp (EZ), aan de Tweede Kamer over de voortgangsrapportage project verwerving F-35.

Kamerbrief | 15-09-2015

Lex

Aanschaf JSF kost mogelijk half miljard extra

De aanschaf van de Joint Strike Fighter (JSF) gaat mogelijk een half miljard euro duurder uitvallen.

Dat schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert dinsdag in de begroting van volgend jaar van haar ministerie. Nederland wil 37 van de F-35-gevechtsvliegtuigen kopen als opvolger van de F-16.

Oorzaak van de mogelijke prijsstijging is de "fors hogere" dollarkoers, schrijft de bewindsvrouw. Het project gaat volgens de nieuwe raming ruim 5,2 miljard euro kosten. Dat is een verschil van 550 miljoen met eerdere ramingen. Hogere btw-afdrachten kosten 75 miljoen euro.

Maar het budget wordt vooralsnog niet aangepast aan de nieuwe schatting, schrijft Hennis.

"Dit zou abrupte, ingrijpende maatregelen vergen, terwijl het onzeker is of die uiteindelijk nodig zullen zijn, ook omdat de toestellen in verschillende tranches over een reeks van jaren worden aangeschaft. Zowel veranderingen in de dollarkoers als in de prijzen (in dollars) zullen de komende jaren immers van invloed zijn op de ramingen."

Gevoelig

Eerder dit jaar zette het kabinet de handtekening onder de aanschaf van de eerste acht toestellen. Daarmee was een "point of no return" bereikt, aldus Hennis. De eerste toestellen zullen in 2019 worden geleverd. In 2024 moet het nieuwe toestel volledig zijn ingevoerd.

De JSF is een gevoelig dossier in politiek Den Haag. Na jaren van debatten hakte het kabinet in september 2013 de knoop door. Vooral in regeringspartij PvdA was het toestel lang een heet hangijzer. De sociaaldemocraten hebben uiteindelijk gekozen voor de F-35, maar waren ook lang tegen.

ANP, 15 september 2015 21:05

JdL

Citaat van: Sparkplug op 10/09/2015 | 15:05 uur
Wanneer Vliegbasis Leeuwarden zal worden gesloten, dan horen/lezen we dat wel vanzelf. Voorlopig bijft het operationeel.

En waarom zou het in de toekomst geen kenniscentrum kunnen zijn? Wie zegt dat in de toekomst bepaalde budgetten niet internationaal kunnen worden gedeeld?
Mee eens
En als de vliegbasis gesloten wordt waarom is de bezuiniging van 2013 om hem toen al te sluiten dan teruggedraaid?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan