Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#1049
Citaat van: Huzaar1 op 14/05/2020 | 17:48 uur
Goed nieuws voor Damen, dat wordt bouwen.

Bouwen en mogelijk ook goed nieuws voor toekomstige samenwerkingen met de Duitsers als er een warme band is tussen de 2 industrieën. Nu TKMS mogelijk in zee wil met de Italianen (en Fransen?) zou ik het een heel goede stap vinden als Damen - Lurssen - GNY en bijvoorbeeld Saab Kockums samen zouden optrekken.

Met Damen hebben we een partij die goed is in het bouwen van grote oppervlakte schepen, fregatten en patrouille schepen. Lurssen kan ook het gehele scala vergelijkbaar met Damen bieden.  Maar Saab Kockums is weer een goede partij op gebied van onderzeeboten en korvetten.

Overigens vind ik niet dat we alleen moeten samenwerken op scheepsbouw gebied maar bijvoorbeeld ook Thales Hengelo met Saab aan projecten kan werken.

Het Thyssen Krupp verhaal is nog even onduidelijk maar wel is duidelijk dat die opzoek zijn naar een mogelijkheid voor hun marinebouw. De liftbouw divisie is recent verkocht en TKMS blijft een van de grootste marine scheepsbouwers in Noord Europa met 6000 werknemers.

Damen heeft 3500 werknemers in Nederland en internationaal 12,000 werknemers.

Huzaar1

Goed nieuws voor Damen, dat wordt bouwen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/05/2020 | 17:19 uur
Betaalmauer :/

Mega-order voor Damen Shipyards was voor Duitse scheepsbouwers impuls te gaan fuseren

In het kort

Twee Noord-Duitse scheepsbouwers voegen hun marinebouwactiviteiten samen.

Opmerkelijk is dat ze concurrenten van elkaar waren bij gunning miljardenopdracht voor Duitse fregatten.

Een van de twee bedrijven gaat samen met Damen Shipyards de fregatten voor de Duitse marine bouwen.

Twee Duitse scheepsbouwers, het Bremense scheepvaartbedrijf Lürssen en German Naval Yards (GNY) uit het Noord-Duitse Kiel, voegen hun marinescheepsbouwactiviteiten samen. De twee familiebedrijven hebben de fusie in de nacht van woensdag op donderdag aangekondigd.

Lürssen, waarvan de gerenommeerde jachtendivisie buiten de fusie blijft, is de bovenliggende partij in het samengaan van de twee Duitse scheepsbouwers. De afgelopen maanden was ook een derde Duitse scheepsbouwer bij de fusiegesprekken betrokken: het oer-Duitse consortium ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). Maar marktleider TKMS haakte af, en ziet zijn leidinggevende positie in Duitsland nu ingenomen worden door het nieuwe fusiebedrijf.

Concurrenten

Lürssen en GNY waren recent nog concurrenten van elkaar in de strijd om de grootste mega-order in de geschiedenis van de Duitse krijgsmacht: de bouw van vier fregatten (MKS-180) met een waarde van circa €5,3 mrd.

De Gorinchemse scheepsbouwer Damen Shipyards won als hoofdaannemer die megaklus, met als onderaannemer de Hamburgse scheepswerf Blohm + Voss. En dat bedrijf is sinds enkele jaren een dochteronderneming van het Bremense Lürssen.

Door de samenwerking tussen Blohm + Voss en Damen zullen ook andere werven van Lürssen betrokken worden bij de bouw van de vier fregatten, zo heeft Damen eerder verzekerd. Volgens Duitse kranten als Handelsblatt en de in Bremen verschijnende Weser Kurier is de kans groot dat verliezer GNY nu alsnog bij de bouw van de fregatten wordt ingeschakeld.

Bezwaar

GNY had tegen de gunning van de megaklus aan Damen bezwaar aangetekend, maar zou nu genegen zijn het beroep bij de rechter in te trekken. Volgens Norbert Brackmann, CDU-politicus en coördinator van de federale overheid voor de maritieme industrie, kan de fusie ook betekenen dat de bouw van de vier fregatten sneller van start zal gaan.

In sommige Duitse maritieme en ook vakbondskringen was de keuze voor Damen een hard gelag. Dat Damen überhaupt de tender gewonnen heeft, komt onder meer omdat de tender Europees is aanbesteed. Een gegeven dat in Duitsland niet voor de hand ligt en in de nabije toekomst minder vaak voor zal komen, onder meer vanwege plannen om de eigen industrie te beschermen. Anderzijds speelde ook mee dat in het verleden bij Duitse bedrijven de kosten bij grote marine-orders steevast uit de hand liepen, terwijl ook de kwaliteit te wensen over liet.

Impluls onderhandelingen

De keuze voor Damen (en de angst dat daarmee werk naar het buitenland verdwijnt) heeft dan ook een impuls gegeven aan de onderhandelingen tussen de drie Duitse marine-scheepsbouwers, waarvan dus nu, althans voorlopig, TKMS, is afgevallen. Lürssen, German Naval Yards en het beursgenoteerde TKMS zijn alle drie afzonderlijk te klein om het tegen grote buitenlandse partijen als bijvoorbeeld het Franse Naval op te nemen.

De roep om een verdere consolidatie in de Duitse maritieme industrie klinkt dan ook nadrukkelijk, ook bij de overheid die de Duitse marinebouw als 'sleuteltechnologie' heeft bestempeld. Met de samensmelting hopen Lürssen en GNY met hun grotere schaalgrootte beter te kunnen concurreren op de Duitse en exportmarkt en ook efficiënter te kunnen produceren. Iskandar Safa, ceo van Privinvest Holding SAL, het moederbedrijf van GNY, zei donderdag: 'Onze klanten kunnen beter bediend worden als nationale spelers hun krachten bundelen.'

Bron FD




Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1045
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2020 | 16:02 uur
Mega-order voor Damen Shipyards was voor Duitse scheepsbouwers impuls te gaan fuseren .


Het maakt de weg vrij om door te pakken met het Duitse MKS-180, wellicht legt dit ook de basis voor vLCF (NL) & vF124 (Dld) Nu snel doorpakken op onze eigen vervangingsdossiers en NL is zowaar het hart van een eventueel Noord Europees consortium op basis van een gelijk speelveld.


Parera

Citaat van: Harald op 14/05/2020 | 09:45 uur
Thyssenkrupp, Fincantieri in talks to form warship champion

https://www.reuters.com/article/us-thyssenkrupp-fincantieri-m-a-exclusiv/exclusive-thyssenkrupp-fincantieri-in-talks-to-form-warship-champion-source-idUSKBN22P23E


DU/IT samenwerking in een Warship Champion ... ??  :hrmph:
De Italianen hebben al een vergaande samenwerking met Frankrijk. Ik zie dan ook de meerwaarde voor de Italianen er niet in om nu samen met de Duitsers een nieuwe grote alliancie op te zetten in de Warship sector. Waar de Italianen de FREMM hebben met de Fransen.

Dan lijk me een samen werking DU/NL een veel meer voor de hand liggend. Maar een vergaande Alliancie met 3 Duitse werven en Damen ...  :hrmph: ?? ... Nee, denk het niet. Samenwerken met een gezamenlijk ontwerp, sensoren e.d. zoals vaker is gedaan lijk me goed.

TK wil van haar marinebouw afdeling af omdat dit de best draaiende tak van het bedrijf is. Waarschijnlijk hopen ze via Italië / Frankrijk snel van het bedrijf af te kunnen en hopen ze dat op die manier ''1 EU marine bouw bedrijf'' ontstaat maar ze zijn/waren ook in gesprek  met de Duitse partners voor de vorming van 1 groot bedrijf.

Wat je straks krijgt bij een verkoop van TKMS aan Fincantieri / Naval Group is dat je andere bedrijven zoals Blohm & Voss, Lurssen en German Naval Yards een hoek in dwingt en de kans is aanwezig dat (een deel ervan) ze gaan samenwerken met bijvoorbeeld Damen en/of andere Europese werven.

Navantia zit al in het kliekje Fin / NG dus daarvan moeten we ook niet veel mogelijkheden verwachten. De beste uitkomst is dat er straks een Noordelijke samenwerking komt en een Zuidelijke die er al is.

Harald

Thyssenkrupp, Fincantieri in talks to form warship champion

https://www.reuters.com/article/us-thyssenkrupp-fincantieri-m-a-exclusiv/exclusive-thyssenkrupp-fincantieri-in-talks-to-form-warship-champion-source-idUSKBN22P23E


DU/IT samenwerking in een Warship Champion ... ??  :hrmph:
De Italianen hebben al een vergaande samenwerking met Frankrijk. Ik zie dan ook de meerwaarde voor de Italianen er niet in om nu samen met de Duitsers een nieuwe grote alliancie op te zetten in de Warship sector. Waar de Italianen de FREMM hebben met de Fransen.

Dan lijk me een samen werking DU/NL een veel meer voor de hand liggend. Maar een vergaande Alliancie met 3 Duitse werven en Damen ...  :hrmph: ?? ... Nee, denk het niet. Samenwerken met een gezamenlijk ontwerp, sensoren e.d. zoals vaker is gedaan lijk me goed.


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

South Korea's Mid-Term Defense Procurement Plan Largely Unaffected By COVID-19 Crisis
https://www.navalnews.com/naval-news/2020/05/south-koreas-mid-term-defense-procurement-plan-largely-unaffected-by-covid-19-crisis/

Here are the main naval programs which are part of this procurement plan:
Acquisition of 20 additional F-35A... or B variant for the future LHD (LPX-II)
LPX-II program
Joint Fire Support Vessel program (arsenal ship)
KDX-III Batch II destroyer
Son Won Il-class (KSS-II/ Type 214) submarine upgrade program
Super Lynx upgrade program
L-SAM program (including its naval variant)




Harald


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Via Janes.com een artikel over de verkoop van de ex-Adelaide klasse naar Chili, hierin word aangegeven dat de Phalanx verwijderd word in Australië en dat de Chilenen hun Goalkeepers van de L-fregatten gaan inbouwen op de 2 nieuwe fregatten.

https://www.janes.com/article/95688/australia-transfers-adelaide-class-frigates-to-chile


CitaatThe two frigates, which have been renamed Almirante Latorre (FFG 14) and Capitan Prat (FFG 11), are undergoing a basic refit at Garden Island shipyard, in Sydney. The Phalanx Close-In Weapon System (CIWS) will be removed in Australia, and the Thales Goalkeeper CIWS along with the other standard equipment, will be refitted after the ships arrive in Chile.


Parera

Ex-RAN Adelaide-Class Frigates Commissioned With The Chilean Navy

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/04/ex-ran-adelaide-class-frigates-commissioned-with-the-chilean-navy/


:annoyed: Dit hadden onze fregatten kunnen zijn als we niet zo traag waren met de vervanging.

Parera

Citaat van: Harald op 16/04/2020 | 14:49 uur
Multi-Role Support Ships for the Royal Navy – one size fits all?     ( ....  :hrmph: .... Misschien kunnen ze beter naar een Karel Doorman kijken 

Ja op het moment dat de aanbesteding gaat lopen kun je verwachten dat Damen een poging gaat doen ( met Britse partner).

Daarbij heeft Damen het voordeel dat het een proven concept is , alle andere opties bestaan enkel op papier. En de keuze met welldock of steel beach is ook geen probleem, Damen heeft de kennis en ervaring met beide. En de Britten zijn bekend met de Enforcer serie schepen.