Nieuws Nederlandse strijdkrachten algemeen

Gestart door Huzaar1, 26/04/2018 | 10:28 uur

Harald

https://nos.nl/artikel/2500323-jan-swillens-nieuwe-commandant-landstrijdkrachten

Jan Swillens nieuwe Commandant Landstrijdkrachten


Generaal-majoor Jan Swillens (56) wordt met ingang van 8 maart de nieuwe Commandant Landstrijdkrachten. Hij is op dit moment nog directeur van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD), een functie die hij sinds 2019 vervult.

Master Mack

 :big-smile: Dat bedoelde ik. Inderdaad is het zwaar waardeloos dat de Generaal Wijnen nu vertrekt maar op dit moment ligt CLAS sowieso beroert in CDLSK66 land. Misschien moeten we nu eindelijk eens een paarse Defensie top creëren die bereid is om lange termijn planning voor aanschaf wapensystemen van alle OPCO's goed in te regelen zonder bemoeienis van de politiek. Onze opdrachten zijn bekend laat ons bepalen wat we daarvoor nodig hebben.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 12/11/2023 | 18:07 uurHeeft de persoon in kwestie niet Wijnen als achternaam?
Kolere, goedemorgen. Dank.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2023 | 09:54 uurC-LAS Damen weg, niet handig.
Heeft de persoon in kwestie niet Wijnen als achternaam?

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 12/11/2023 | 10:36 uurC-LAS weg niet handig. Bedoel je dat Huzaar1. Misschien omdat ze in DH totaal niet CLAS minded zijn.

Yes, commandant landstrijdkrachten Damen vertrekt. En nee niet daarom, maar omdat we in belangrijke processen zitten waar een overgang niet handig is. Maar wellicht ook omdat Damen een hele capabele vent is.

Weet niet wat je ervoor terug krijgt.

Overigens is iedereen die ik binnen Defensie top spreek aardig klaar met de CDS.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2023 | 09:54 uurC-LAS Damen weg, niet handig.
C-LAS weg niet handig. Bedoel je dat Huzaar1. Misschien omdat ze in DH totaal niet CLAS minded zijn.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Sparkplug op 10/11/2023 | 08:42 uurl
Wil KMARNS nog steeds een magazijn gevoed automatisch geweer als LSW vervanging? Want dat zijn de LSW en de M27.

Voor wat betreft de Minimi en de MAG. Wil men bandgevoed en een verwisselbare loop? De Evolys heeft dit laatste niet.


Ik heb geen idee of de mariniers opnieuw zo een wapen willen. Maar als ik even uit ga van 1 op 1 vervanging dan is het een mogelijkheid.

En de Evolys heeft nog een ander nadeel, we zouden dan de eerste zijn die het kiest aankoopt voor grote aantallen.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 10/11/2023 | 09:19 uurMet de Minimi van FN kun je kiezen voor de "standaard" 5,56, maar ook voor 7,62 (Maximi)
Is er behoefte om naar een zwaarder kaliber te gaan ?
Maar daar heb je de MAG eigenlijk al voor.
Of wel kiezen voor een Maximi mk3 7,62 en dan zowel de Minimi als de MAG vervangen ?

Het is maar net wat de wensen zijn. Als kaliber 7,62x51mm + verwisselbare loop op team niveau gewenst zijn, dan komt de Minimi 7.62 Mk3 om de hoek kijken.

Het lijkt mij dat een middelzware mitrailleur zoals de MAG er nooit helemaal uit zal gaan. Het enige directe alternatief hiervoor is de HK MG5.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

De Duitsers onderzoeken/beproeven de G95A1/ G95KA1, die is een HK416A8 




Met de Minimi van FN kun je kiezen voor de "standaard" 5,56, maar ook voor 7,62 (Maximi)
Is er behoefte om naar een zwaarder kaliber te gaan ?
Maar daar heb je de MAG eigenlijk al voor.
Of wel kiezen voor een Maximi mk3 7,62 en dan zowel de Minimi als de MAG vervangen ?

Sparkplug

Citaat van: Zander op 09/11/2023 | 22:53 uurIk denk dat iedereen hier wel op zijn vingers kan tellen dat het HK gaat worden.

De HK416/417 kan inderdaad worden gezien als de gedoodverfde winnaar. Nu nog een ondertekend contract.

@Huzaar1 Je gaf al een keer aan dat de aanschaf van HK416 en HK417 op grote schaal behoorlijk prijzig is. Hoe sta je er nu in?

Citaat van: StrataNL op 09/11/2023 | 23:52 uurPainf krijgt nu ook marksman met splinternieuwe HK417's, wordt al mee getraind.

Met kaliber 7,62x51mm kun je als scherpschutter nog steeds niet misgaan en de HK417 (net als de SCAR-H) is een DMR (Designated Marksman Rifle) bij uitstek.

Citaat van: Parera op 10/11/2023 | 06:05 uurDaar ga ik wel vanuit, al zal er voor de bühne nog wel een aanbesteding + proefserie komen verwacht ik.

Met de HK416 en HK417 heb je de geweer/karabijnschutters en de scherpschutters afgedekt.

Citaat van: Parera op 10/11/2023 | 06:05 uurVoor de Minimi & MAG zijn er nog wel kandidaten maar ik heb mijn twijfels of we afstappen van die wapens Daar zal de keuze liggen tussen de huidige wapens, de nieuwe FN EVOLYS's en de HK MG4 & MG5.

Voor het Kmarns is de HK416 variant M27 IAR nog interessant als vervanger van het LSW, als dat nog vervangen gaat worden door een vergelijkbaar wapen.

Wil KMARNS nog steeds een magazijn gevoed automatisch geweer als LSW vervanging? Want dat zijn de LSW en de M27.

Voor wat betreft de Minimi en de MAG. Wil men bandgevoed en een verwisselbare loop? De Evolys heeft dit laatste niet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#72
Citaat van: Zander op 09/11/2023 | 22:53 uurIk denk dat iedereen hier wel op zijn vingers kan tellen dat het HK gaat worden.

Daar ga ik wel vanuit, al zal er voor de bühne nog wel een aanbesteding + proefserie komen verwacht ik.

Voor de Minimi & MAG zijn er nog wel kandidaten maar ik heb mijn twijfels of we afstappen van die wapens Daar zal de keuze liggen tussen de huidige wapens, de nieuwe FN EVOLYS's en de HK MG4 & MG5.

Ik ben niet zo thuis in de 40 mm granaatwerpers dus wat daar uit gaat komen geen idee.

Voor het Kmarns is de HK416 variant M27 IAR nog interessant als vervanger van het LSW, als dat nog vervangen gaat worden door een vergelijkbaar wapen.


StrataNL

Citaat van: Zander op 09/11/2023 | 22:53 uurIk denk dat iedereen hier wel op zijn vingers kan tellen dat het HK gaat worden.
Painf krijgt nu ook marksman met splinternieuwe HK417's, wordt al mee getraind.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Ik denk dat iedereen hier wel op zijn vingers kan tellen dat het HK gaat worden.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Parera op 09/11/2023 | 18:41 uurPotentiele kanshebbers?

- HK416/HK417
- FN SCAR mk2
- Colt Canada MRR
- AIW L403A1


Dan zou ik bij de vervanging van de C7 en C8 afstappen van de direct impingement werking en kiezen voor de zuiger werking (short stroke piston).

- HK416/HK417: aansluiting met Duitsland en Frankrijk
- FN SCAR mk2: aansluiting met België
- AIW L403A1 : aansluiting met Verenigd Koninkrijk
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.