Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 20/08/2021 | 12:49 uur
Als ze met het gestelde budget 6 C-130J(-30) en extra's weten te kopen, dan hebben ze een hele scherpe deal.

Kosten

De kosten bedragen tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard. Daarvoor worden zogenoemde off-the-shelf-toestellen gekocht. Dit zijn bestaande vliegtuigen die zich al hebben bewezen.

6 voor €1 miljard zou moeten kunnen, zie artikel over de aanschaf van 5 J's voor Nieuw Zeeland (incl. toeters en bellen)

https://www.upinthesky.nl/2020/06/08/nieuw-zeeland-bestelt-c-130j-30-super-hercules/

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/08/2021 | 11:31 uur
Ik ga ook uit van 5 of 6 nieuwe kisten, 4 blijkt immers onvoldoende.

Als ze met het gestelde budget 6 C-130J(-30) en extra's weten te kopen, dan hebben ze een hele scherpe deal.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 20/08/2021 | 10:11 uur
Ik heb wel eens een gerucht gehoord dat de KLU richt op 6 nieuwe C-130's, ik weet niet of dit klopt.  :silent:

Dat heb ik ook gehoord.

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 20/08/2021 | 08:35 uur
Die hebben we toch ook?

Nog wel, maar dit jaar wordt de laatste KDC-10 afgestoten. Nederland beschikt dan niet meer over eigen strategische capaciteit.

Citaat van: Thomasen op 20/08/2021 | 08:35 uur
En minder efficiënte betekend automatisch dat je er ook minder van kunt hebben.

Klopt. Maar uiteindelijk is efficiëntie binnen een krijgsmacht een ondergeschikt criterium. Capaciteiten moeten beschikbaar zijn op de momenten dat we die het hardste nodig hebben. Effectiviteit waarbij we streven naar efficiëntie, niet andersom.

We moeten daarom naar een combinatievorm. Een mix tussen poolcapaciteit én en eigen middelen. Voor de gewenste efficiëntie kun je de nationale middelen eveneens onderbrengen in multinationale pool. Voor 99,9% van de tijd is dat immers prima werkbaar.

Mourning

Ten koste van wat gaat deze investering vraag ik me af? De KM en de KL vallen van ellende zo'n beetje uit elkaar terwijl de KLU de ene na de andere investering lijkt te krijgen. De KLU zal ongetwijfeld ook nog diverse pijnpunten hebben, maar het verschil begint wel redelijk schrijnend te worden.

Als de KLU dan ook nog tegelijkertijd niet nalaat om te beginnen (weer) over extra F35A's dan snap ik dat wel (want ze zijn nodig), maar vraag ik me wel ook af of men daar doorheeft hoe de situatie bij de andere KMD's is of dat men daar gewoon poep aan heeft?

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/08/2021 | 10:11 uur
Ik heb wel eens een gerucht gehoord dat de KLU richt op 6 nieuwe C-130's, ik weet niet of dit klopt.  :silent:

Ik ga ook uit van 5 of 6 nieuwe kisten, 4 blijkt immers onvoldoende.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/08/2021 | 00:15 uur
Totaal geen prioriteit. En qua aantal zit het goed, daar hoeven er absoluut geen van bij te komen. Lid van een pool is veel efficiënter.
Ik heb wel eens een gerucht gehoord dat de KLU richt op 6 nieuwe C-130's, ik weet niet of dit klopt.  :silent:

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 20/08/2021 | 00:15 uur
Lid van een pool is veel efficiënter.

Lekker efficiënt, maar in tijden van crises word je gegijzeld door een totaal inflexibel convenant waardoor van enige effectiviteit geen sprake meer is. Hier komt hopelijk nog e.e.a. over naar buiten. De huidige situatie heeft aangetoond dat het essentieel is dat Nederland kan blijven beschikken over een kern-capaciteit aan soevereine luchttransportmiddellen.

Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 19/08/2021 | 23:44 uur
Leuk te zien dat mijn info van Herculesvrienden  waarvan ik de Beheerder ben gedeeld wordt op dit topic maar dit effe terzijde ik vind het aantal van vier Herculessen gewoon te weinig het moet op zijn minst naar 6 de Special Force en LMB moet zoveel mogelijk oefenen met eigen Transport vliegtuigen Pool en sharing het delen van die vliegtuigen is allemaal leuk maar als de nood aan de man is heeft ieder land zoveel mogelijk zijn eigen transport vliegtuigen nodig.

Totaal geen prioriteit. En qua aantal zit het goed, daar hoeven er absoluut geen van bij te komen. Lid van een pool is veel efficiënter.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 19/08/2021 | 22:49 uur
De C-130H's van Nieuw-Zeeland zijn van 1965 en Indonesië vloog met de C-130B in de periode 1960-2018.

https://www.c-130.net/
Bij vliegtuigen kijkt men nooit naar de leeftijd of aantal dienstjaren, dat zegt namelijk niets.
Zelfs het aantal gemaakte vlieguren kan weinig tot niets zeggen over de ouderdom, beter gezegd levensduur.

Er zijn C-130 'Herks' die al na 20.000 vlieguren afgeschreven moeten worden.  En er zijn Herks die de 44.000 uren op de klok halen.
Heeft alles te maken met wat voor soort startbanen zo een kist voor de kiezen krijgt.  En tijdens de diverse missie's in Afghanistan waren zelfs vele verharde startbanen, die na terugtrekking van de Sovjet-Unie niet meer onderhouden werden, meer belastend tot flink belastend voor het vliegtuig.  Dan de 'biljard tafel gladde' startbanen in West-Europa.  Ongeplaveide runways zijn zeer belastend voor casco, uitrusting en motoren.

Dan hebben we klimatologische invloeden.  Ervaringen in Irak, Afghanistan en o.a. Mali leerden dat al het ingezette materieel daar vijf keer zo snel sleet.
En doorslaggevend voor de levensduur bepaling: het aantal "cycles" dat een kist maakt.   Een cycle of cyclus is start-opstijgen-kruisen-dalen-landing.  Casco en motoren hebben dan te maken met zeer grote verschillen in temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk (uitzetten en krimpen van constructie).
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

silvester herc

Leuk te zien dat mijn info van Herculesvrienden  waarvan ik de Beheerder ben gedeeld wordt op dit topic maar dit effe terzijde ik vind het aantal van vier Herculessen gewoon te weinig het moet op zijn minst naar 6 de Special Force en LMB moet zoveel mogelijk oefenen met eigen Transport vliegtuigen Pool en sharing het delen van die vliegtuigen is allemaal leuk maar als de nood aan de man is heeft ieder land zoveel mogelijk zijn eigen transport vliegtuigen nodig.

Parera

In dit geval gaat het (zeer waarschijnlijk) om de G-988 die kapot is, dit toestel staat samen met KDC-10 (T-235) '' Jan Scheffer'' op het vliegveld van Islamabad, Pakistan. Ook staat er een Il-76 van de Oekraïense defensie op het vliegveld.






jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 19/08/2021 | 22:53 uur
Als het een schip zou zijn was het ongeveer één van de jongste.....

Wat ook te denken geeft want KM schepen (iig de fregatten) worden/werden geprognosticeerd op een  levensduur van 25 jaar.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 19/08/2021 | 22:29 uur
De Zweedse C-130's zijn geloof ik 40+ jaar

De C-130H's van Nieuw-Zeeland zijn van 1965 en Indonesië vloog met de C-130B in de periode 1960-2018.

https://www.c-130.net/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

#239
Citaat van: Mourning op 19/08/2021 | 22:17 uur
Is dat heel oud voor een transportkist? Ik bedoel... ik dacht dat er behalve de KLU ook nog andere KMD's waren met nogal nijpende tekorten en achterstallige investeringen???

De Zweedse C-130's zijn geloof ik 40+ jaar

https://www.defensenews.com/air/2017/05/15/sweden-pushes-off-c-130-replacement-dashing-brazils-hopes-of-near-term-kc-390-sale/

https://marshalladg.com/insights-news/marshall-aerospace-defence-group-awarded-swedish-air-force-contract-support-c-130-fleet