Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers

Gestart door delarey, 25/09/2020 | 18:13 uur

StrataNL

Was te verwachten gezien de vrij korte aanbestedingsperiode en de relatie met BAE/Hagglunds,
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#61
Swedish army to acquire 127 BAE Systems Bandvagn 410 all-terrain tracked vehicles

According to information published by Allison Transmission, The Swedish Defense Materiel Administration (FMV) has signed a contract with BAE Systems to produce and deliver 127 Bandvagn 410 vehicles, an improved version of the BvS10 MkII all-terrain tracked armored vehicle, with Allison fully automatic transmissions.



Allison Transmission, a leading designer and manufacturer of traditional and electric propulsion solutions for tactical wheel and track defense vehicles as well as medium and heavy commercial vehicles, is behind the gearboxes that can be found the Swedish Armed Forces (FMV) new Bandvagn 410s. The Swedish Armed Forces has signed an agreement with BAE Systems Hägglunds for 127 new Bandvagn 410s that will operate as command and logistics vehicles.

The Bandvagn 410 has a great tactical mobility in difficult terrain as well as amphibious abilities. It is designed to handle most things in the field and can reach speeds of up to 65 km/h. The vehicle can also handle sideways slopes as well as uphill and downhill slopes, and in a previous statement FMV stated that the Bandvagn 410 offers unique capabilities in challenging terrain and difficult situations.

Strict requirements are placed on operational reliability on a tracked vehicle that can be used in an advanced combat environment. This also includes the individual components in the vehicle, of which the Allison Transmission 3000 Series™ is a very important part. IM Transmission, an Allison Authorized distributor, has been responsible for the delivery of the gearbox to the FMV.

"We have worked with Allison Transmission regarding transmissions for our Bandvagn 410 for a long time and are very happy with the quality product Allison delivers. Our collaboration with IM Transmission also works very well. They are a flexible and responsible supplier with whom we have a good relationship," said Ola Thorén, Communications Manager at BAE Systems.

"Our Allison 3000 transmission contributes to excellent maneuverability for crawling in difficult terrain or navigating tight spaces, while providing superior startability and the ability for rapid acceleration," said Mats Hallgren, Market Developer Nordics at Allison Transmission.

Earlier versions of the Bandvagn 410 can already be found in the Swedish Armed Forces, and the model has been manufactured with transmissions from Allison ever since the start. The purpose of the new order is to increase the FMV's ability to carry out its mission. The delivery of the 127 vehicles is planned to begin in 2022 and be completed in 2024 and is very important for the introduction of the army's command support system.

In addition to Sweden, Germany, the United Kingdom and the Netherlands currently use earlier versions of the Bandvagn 410. The Swedish order is part of a joint procurement carried out by these countries. Depending on what the countries have decided, there can be a total of between 500 and 900 vehicles.

The BvS10 MkII was presented for the first time to the public at the Defence exhibition in London, DSEI 2009. It has a greater payload, a higher level of protection due to a redesigned hull floor and a new armour package, a more powerful Cummins engine, and an upgraded electrical system.



https://www.armyrecognition.com/defense_news_september_2021_global_security_army_industry/swedish_army_to_acquire_127_bae_systems_bandvagn_410_all-terrain_tracked_vehicles.html

StrataNL

Citaat van: ridivek op 16/06/2021 | 17:16 uur
Willen we het hier ook hebben over de vervangers voor de BARD (Leopard1 afgeleide landing vaartuig losduw tanks)?
Volgens mij is daar al een ander topic voor. Maar vooralsnog rijden de BARV's prima geloof ik en mocht het nodig zijn kunnen er tweedehands Leo2 onderstellen gemodificeerd worden dus dat lijkt me eerlijk gezegd een no-brainer.

CitaatIk denk ook dat de Vector of een hardcover variant van de GRF 5.12 het meest waarschijnlijk is voor de Patrouille Voertuigen. (LAUF is waarschijnlijker dan ATTV). Bij een wintertraining zullen ze moeten testen hoe COTS track i.p.v. band modules functioneren in de praktijk.
Als ik me niet vergis had ik de track modules in het DVOW topic naar voren gebracht. Was het niet ongeschikt bevonden vanwege een topgear aflevering.
De chaufeur zal rekening moeten houden dat het voertuig op tracks zich anders gedraagt en (snelheids) beperkingen heeft, ten opzichte van het voertuig op banden.
Mag ik ook het balletje opwerpen van de DVOW 12kN AASLT miskleun?
Indien de 12kN AASLT opnieuw aanbesteed moet worden, zou de FLATM-PV behoefte hier dan mee gecombineerd kunnen worden.
Ik ben ook voorstander van proto-serie tests van meerdere aanbieders. Laat meerdere bedrijven 3 tot 5 testvoertuigen leveren. Test maar wat de beste prijs-kwaliteit/capaciteit verhouding heeft; MB LAPV, Defenture GRF 5.12, of wat anders. De <5mln die daaraan gespendeerd wordt is zo terugverdient op vermeden modificaties. Dit had mogelijk ook gemoeten bij DVOW.
Mee eens, geen gek idee om ze te combineren al zullen de eisen hier en daar toch wel flink van elkaar afwijken denk ik.


CitaatNog een zijstap; zou de KNRM wat hebben aan de uitgefaseerde BV206?
Kusthulpverleningsvoertuig i.p.v. unimog. Of trekker/lancheer voertuig voor 7.5m Rhibs (Atlantic 75)?
Die dingen zijn zo populair, kom je wel vanaf.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#59
Willen we het hier ook hebben over de vervangers voor de BARD (Leopard1 afgeleide landing vaartuig losduw tanks)?
Ik denk ook dat de Vector of een hardcover variant van de GRF 5.12 het meest waarschijnlijk is voor de Patrouille Voertuigen. (LAUF is waarschijnlijker dan ATTV). Bij een wintertraining zullen ze moeten testen hoe COTS track i.p.v. band modules functioneren in de praktijk.
Als ik me niet vergis had ik de track modules in het DVOW topic naar voren gebracht. Was het niet ongeschikt bevonden vanwege een topgear aflevering.
De chaufeur zal rekening moeten houden dat het voertuig op tracks zich anders gedraagt en (snelheids) beperkingen heeft, ten opzichte van het voertuig op banden.
Mag ik ook het balletje opwerpen van de DVOW 12kN AASLT miskleun?
Indien de 12kN AASLT opnieuw aanbesteed moet worden, zou de FLATM-PV behoefte hier dan mee gecombineerd kunnen worden.
Ik ben ook voorstander van proto-serie tests van meerdere aanbieders. Laat meerdere bedrijven 3 tot 5 testvoertuigen leveren. Test maar wat de beste prijs-kwaliteit/capaciteit verhouding heeft; MB LAPV, Defenture GRF 5.12, of wat anders. De <5mln die daaraan gespendeerd wordt is zo terugverdient op vermeden modificaties. Dit had mogelijk ook gemoeten bij DVOW.

Nog een zijstap; zou de KNRM wat hebben aan de uitgefaseerde BV206?
Kusthulpverleningsvoertuig i.p.v. unimog. Of trekker/lancheer voertuig voor 7.5m Rhibs (Atlantic 75)?

Harald

Citaat van: Lex op 15/06/2021 | 17:41 uur
Heren,

De zoekfunctie is er niet voor niets!
  :angel:
We hebben beide hierover gepost in dit topic. Antwoord wist ik al.  ;)

Lex

Citaat van: Harald op 15/06/2021 | 17:21 uur
Idd er was al gekozen !
NL heeft naar mijn weten ook al een bestelling geplaatst, na die van de Zweden

Citaat van: Parera op 15/06/2021 | 17:14 uur
Was er in dit project niet al een voertuig gekozen door de Zweden? Of gaan de Duitsers nu op eens een eigen variant optuigen?

Heren,

De zoekfunctie is er niet voor niets!
  :angel:

Sparkplug

Citaat van: Parera op 15/06/2021 | 17:14 uur
Was er in dit project niet al een voertuig gekozen door de Zweden? Of gaan de Duitsers nu op eens een eigen variant optuigen?

Het is een demonstrator van diverse technieken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Parera op 15/06/2021 | 17:14 uur
Was er in dit project niet al een voertuig gekozen door de Zweden? Of gaan de Duitsers nu op eens een eigen variant optuigen?

Idd er was al gekozen !
NL heeft naar mijn weten ook al een bestelling geplaatst, na die van de Zweden

Parera

Citaat van: Sparkplug op 15/06/2021 | 10:31 uur
Handover of the system demonstrator of the highly mobile land platform

https://esut.de/en/2021/06/meldungen/27866/demonstrator-mobile-landplattform/


The handover of the articulated demonstrator vehicle from the FFG to the Defense Technology Office, photo: FFG

Was er in dit project niet al een voertuig gekozen door de Zweden? Of gaan de Duitsers nu op eens een eigen variant optuigen?

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 15/06/2021 | 10:31 uur
Handover of the system demonstrator of the highly mobile land platform

https://esut.de/en/2021/06/meldungen/27866/demonstrator-mobile-landplattform/


The handover of the articulated demonstrator vehicle from the FFG to the Defense Technology Office, photo: FFG

Meer info hierover.

https://www.ffg-flensburg.de/de/produkte/technologietraeger/himolap/

Sparkplug

Handover of the system demonstrator of the highly mobile land platform

https://esut.de/en/2021/06/meldungen/27866/demonstrator-mobile-landplattform/


The handover of the articulated demonstrator vehicle from the FFG to the Defense Technology Office, photo: FFG

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrataNL op 15/06/2021 | 09:40 uur
Moet haast wel een hovercraft worden.

Daar had ik nog niet over nagedacht  ;)

Maar dat is wel een goede oplossing ja

StrataNL

Moet haast wel een hovercraft worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Harald op 15/06/2021 | 08:20 uur
Zoiets maar dan met de Vector ipv een Landrover ?



Hebben we de discussie over dit soort omgebouwde wielvoertuigen niet in een ander topic al gehad? De conclusie was dat dit soort oplossingen verre van optimaal is en dat je beter verder kunt gaan kijken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Parera op 15/06/2021 | 06:08 uur
Als het KMARNS echt volledig wilt gaan voor een voertuig zoals omschreven in de eisen moet er wat mij betreft gestart worden met de ontwikkeling van het voertuig samen met de NL industrie. En ja dan kom ik uit bij een Vector met rups banden als eerste gedachte. Misschien niet exact zoals het er uit moet gaan zien maar wel als eerste concept. Als er een bedrijf in Nederland dit voertuig kan ontwikkelen dan is het wel Defenture met de kennis die ze hebben van de rally voertuigen & de Vector.

Zoiets maar dan met de Vector ipv een Landrover ?