Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Tanker

Citaat van: Huzaar1 op 15/11/2016 | 23:09 uur
Dat is de gein, de hele doctrine bestaat niet, moet nog geschreven worden, men doet maar wat, draait wat rondjes en verzint snipers als waardevolle toevoeging op brigadeniveau. Het is een hoop ellende en die lichte brigade weet zelf nog niet echt wat het hoort te doen, moet kunnen en op welke manier.
Nu gebruiken ze bushmasters, rijdende flats. Top voor Afghanistan, lijkt mij een drama om in de bossen mee te gaan rondrijden met een hoog loodgehalte.
De Boxers zijn toffe voertuigen, maar ik heb afgelopen weekend nog begrepen van de TD dat ze geen sterk genoege kraan hebben om modules eraf te hijsen.
de herstel eenheden van de infanterie zijn helemaal niet ingericht voor de boxer. Er is niet eens gereedschap voor dat apparaat, met moeite hebben ze 1 set ergens kunnen hosselen. 1 set voor de hele brigade.

Tsjah.. er komt nu w.s een kraan voor Oirschot. Die wordt buiten het gebouw ergens neergezet. Ja, als het zo moet.

Verhaal komt mij bekend voor. Oude kameraad van me is OPC bij 42 BLJ. Gaf aan dat die voertuigen niet geschikt zijn voor in bossen, Boxer ook niet gaf hij aan. Valt amper mee te manoeuvreren door de hoogte en lengte. Hij gaf ook aan dat ze maar wat aan het improviseren zijn. Eigenlijk te gek voor woorden i.m.o.

Reinier

Citaat van: Zander op 16/11/2016 | 08:11 uur
een luchtmobiele/mariniers club naar de andere zijde sturen om een bruggenhoofd te slaan en met pontons de mech club overzetten............
;D
Inderdaad....dat varkentje is al eens wat vaker gewassen en daarvoor is de genie uitgevonden.
Sinds 1748 al een onderdeel van de landmacht. En voor bruggen bouwen en pontons neerleggen is er de 105 Brugcompagnie.

Zander

Citaat van: Lynxian op 16/11/2016 | 00:37 uur
Hoe doe je dat dan bij een stad die in tweeën gedeeld is door een rivier, zoals Rotterdam? Heel ver omrijden? Of is er bij zulke grote plekken altijd wel een brug in de buurt die het gewicht kan hebben?

een luchtmobiele/mariniers club naar de andere zijde sturen om een bruggenhoofd te slaan en met pontons de mech club overzetten............
People are sheep

Lynxian

Citaat van: A.J. op 15/11/2016 | 23:47 uur
Met het reguliere manoeuvre optreden wil je helemaal niet in oorden terecht komen, daar ga je omheen.

Moet je wel in oorden zijn dan nog valt het wel een beetje mee, kom je een brug tegen die het niet aan kan dan rij je een blokje om.
Hoe doe je dat dan bij een stad die in tweeën gedeeld is door een rivier, zoals Rotterdam? Heel ver omrijden? Of is er bij zulke grote plekken altijd wel een brug in de buurt die het gewicht kan hebben?

A.J.

Citaat van: Lynxian op 15/11/2016 | 23:26 uur
Eens dat wielen een leuke luxe toevoeging zijn ben ik met je eens, vandaar ook mijn opmerking dat we ons eerst op de basis moeten richten. Maar het verschil in gewicht, heb ik me op dit forum laten vertellen, zou in stedelijk gebied het wel eens makkelijker kunnen maken om over bruggen heen te komen, die niet allemaal berekend zijn op de 60 tons Leo.

Met het reguliere manoeuvre optreden wil je helemaal niet in oorden terecht komen, daar ga je omheen.

Moet je wel in oorden zijn dan nog valt het wel een beetje mee, kom je een brug tegen die het niet aan kan dan rij je een blokje om.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 14/11/2016 | 23:47 uur
juist in steden wil je tracks, of denk je dat je met 100kmpu door de straten gaat sjeesen.
Tracks is beter met alles, maar wel duurder.
Wieltjes zijn een toevoeging, een luxe in principe.
Althans, als je je krijgsmacht inricht voor een confrontatie van staal op staal
Eens dat wielen een leuke luxe toevoeging zijn ben ik met je eens, vandaar ook mijn opmerking dat we ons eerst op de basis moeten richten. Maar het verschil in gewicht, heb ik me op dit forum laten vertellen, zou in stedelijk gebied het wel eens makkelijker kunnen maken om over bruggen heen te komen, die niet allemaal berekend zijn op de 60 tons Leo.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 15/11/2016 | 23:09 uur
Dat is de gein, de hele doctrine bestaat niet, moet nog geschreven worden, men doet maar wat, draait wat rondjes en verzint snipers als waardevolle toevoeging op brigadeniveau. Het is een hoop ellende en die lichte brigade weet zelf nog niet echt wat het hoort te doen, moet kunnen en op welke manier.
Nu gebruiken ze bushmasters, rijdende flats. Top voor Afghanistan, lijkt mij een drama om in de bossen mee te gaan rondrijden met een hoog loodgehalte.
De Boxers zijn toffe voertuigen, maar ik heb afgelopen weekend nog begrepen van de TD dat ze geen sterk genoege kraan hebben om modules eraf te hijsen.
de herstel eenheden van de infanterie zijn helemaal niet ingericht voor de boxer. Er is niet eens gereedschap voor dat apparaat, met moeite hebben ze 1 set ergens kunnen hosselen. 1 set voor de hele brigade.

Tsjah.. er komt nu w.s een kraan voor Oirschot. Die wordt buiten het gebouw ergens neergezet. Ja, als het zo moet.

We zijn inmiddels 5 jaar verder en nog geen doctrine dus. Begrijp dat zoiets tijd kost, maar zoals jij het schetst schiet het inderdaad ook niet op....
Er worden blijkbaar nog steeds ondoordachte keuzes gemaakt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 15/11/2016 | 22:19 uur
Armadillo  ;D Grapje.

Correct me if I'm wrong; Volgens de oorspronkelijke samenstelling waren er immers 4 bataljons painf met CV90's, met de Boxer in ondersteunende rollen, o.a. bataljonsstaf?
Nu met de omvorming van mechbrig-motbrig krijgt de Boxer een rol dichter bij het front (ook compagniestaf?)

Theoretisch staan die voertuigen zoals je zegt in het achtergebied en hebben dus geen behoefte aan een toren. Geldt dat alleen voor de voertuigen van de bataljonsstaf of compagniestaf? Of allebei?

Ben dan ook wel benieuwd welke rol de nieuw Bushmasters hierin gaan krijgen met de wisseling....
Sorry voor de vele vragen  ;)

Dat is de gein, de hele doctrine bestaat niet, moet nog geschreven worden, men doet maar wat, draait wat rondjes en verzint snipers als waardevolle toevoeging op brigadeniveau. Het is een hoop ellende en die lichte brigade weet zelf nog niet echt wat het hoort te doen, moet kunnen en op welke manier.
Nu gebruiken ze bushmasters, rijdende flats. Top voor Afghanistan, lijkt mij een drama om in de bossen mee te gaan rondrijden met een hoog loodgehalte.
De Boxers zijn toffe voertuigen, maar ik heb afgelopen weekend nog begrepen van de TD dat ze geen sterk genoege kraan hebben om modules eraf te hijsen.
de herstel eenheden van de infanterie zijn helemaal niet ingericht voor de boxer. Er is niet eens gereedschap voor dat apparaat, met moeite hebben ze 1 set ergens kunnen hosselen. 1 set voor de hele brigade.

Tsjah.. er komt nu w.s een kraan voor Oirschot. Die wordt buiten het gebouw ergens neergezet. Ja, als het zo moet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 15/11/2016 | 13:54 uur
Heh? Ja maar  onze cv90's hebben allemaal een toren. Wat hadden ze dan moeten doen.

Armadillo  ;D Grapje.

Correct me if I'm wrong; Volgens de oorspronkelijke samenstelling waren er immers 4 bataljons painf met CV90's, met de Boxer in ondersteunende rollen, o.a. bataljonsstaf?
Nu met de omvorming van mechbrig-motbrig krijgt de Boxer een rol dichter bij het front (ook compagniestaf?)

Theoretisch staan die voertuigen zoals je zegt in het achtergebied en hebben dus geen behoefte aan een toren. Geldt dat alleen voor de voertuigen van de bataljonsstaf of compagniestaf? Of allebei?

Ben dan ook wel benieuwd welke rol de nieuw Bushmasters hierin gaan krijgen met de wisseling....
Sorry voor de vele vragen  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 15/11/2016 | 13:37 uur
Primair natuurlijk de paintserinfanterie voertuigen. Heeft de pantsergenie er ook behoefte aan?  Ik noemde de Cp omdat die CV90 Cp van 43 ook de toren heeft, in feite kopieerde ik die gedachte naar 13 en de boxer.

Heh? Ja maar  onze cv90's hebben allemaal een toren. Wat hadden ze dan moeten doen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 15/11/2016 | 08:06 uur
Waarom voertuigen die in de cp staan of altijd in het achtergebied juist de zware wapens geven? Er gaat is iets goed fout gegaan als die vtgen zich moeten verdedigen.

Primair natuurlijk de paintserinfanterie voertuigen. Heeft de pantsergenie er ook behoefte aan?  Ik noemde de Cp omdat die CV90 Cp van 43 ook de toren heeft, in feite kopieerde ik die gedachte naar 13 en de boxer.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

helemaal mee eens zorg eerst maar eens voor een inzetbare gemechaniseerde brigade die ook nog iets kan bijdragen aan eventuele deescalatie danwel full contact inzet.
People are sheep

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 15/11/2016 | 08:06 uur
Waarom voertuigen die in de cp staan of altijd in het achtergebied juist de zware wapens geven? Er gaat is iets goed fout gegaan als die vtgen zich moeten verdedigen.

Eens. Bovendien ben ik van mening dat als er eenheden zijn die versterkt en/of gemoderniseerd dienen te worden, en laten we eerlijk zijn dat dient eigenlijk over de gehele breedte plaats te vinden, we eerst 43 Mech aan de beurt laten komen omdat dit de eenheid is die het meest kan bijdragen aan het leveren van substantiele vuurkracht en dit de eenheid is die logischerwijze bij verdere spanning met de Russen (samen met Luchtmobiel) zal worden aangewezen om bijv. tijdelijk naar het Oosten te verkassen of om daar in de Baltische Republieken te rouleren.

We mogen er tevens vanuit gaan dat de achterstanden krijgsmachtbreed dermate groot en ingrijpend zijn dat we niet bijv. alle eenheden van de KL direct kunnen ''opwaarderen''. Dergelijke hoeveelheden geld zie ik er niet op zo'n korte termijn in die mate bij komen, dus kies dan eerst voor 43 Mech en dan later voor 11 Luchtmobiel en 13 Licht. Meer FTE's voor de vuursteun eenheden, uitbreiding ATGW's bij de pantser-infanterie, modernisering mortieren, SMP eerst bij die brigade (en het KCT) door- en uitvoeren. Voorraden reserveonderdelen voor de CV9035's eindelijk eens aanpakken zodat de inzetbaarheid daarvan verbeterd, etc.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Master Mack

18 extra leo's vind ik zelf ook een beter plan als CV90's ombouwen. Maar als het er dan 36 worden wel weer in eigen beheer. Onder 414 panserbat is prima met een gemeenschappelijk logo/ embleem maar onder eigen vlag. De CV90's is voor mij een idee wat de politiek misschien beter kan verkopen als we kopen niks nieuws we bouwen er een paar om.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 15/11/2016 | 00:10 uur
CV90120 naast 18 leo's? Nee joh, dan beter het aantal leo's verdubbelen. Die CV90's hebben we hard nodig om voldoende infanterie te kunnen vervoeren. Slechts twee bataljons nu, we hebben nog CV90's voor een derde.

Boxers van 13Lichte brigade, painf en misschien die van de staf voorzien van 35mm ben ik ook voorstander van.

Waarom voertuigen die in de cp staan of altijd in het achtergebied juist de zware wapens geven? Er gaat is iets goed fout gegaan als die vtgen zich moeten verdedigen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"