Nederland overwoog invasie Suriname

Gestart door Lex, 20/11/2010 | 11:25 uur

Zander

Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2020 | 12:59 uur
Het blijft een oude kolonie en Nederland had allang moeten ingrijpen ....het is eigenlijk nog steeds een stukje
Bijlmer en Zuid Amerika en het zou beter zijn als Nederland het weer terugneemt...mits de bevolking het
erover eens is in een referendum

Ehhh, watte...
Waarom, en wat gaan wij winnen bij een dergelijke actie?
Ieder volk verdient de leider die het heeft.
Als Suriname bij het koninkrijk terug keert komen al die lui naar Lui Lekker Nederland om hun hand op te houden.
En ze hebben dan nog gelijk ook.

Nee joh, zo'n actie kent enkel verliezers waarvan wij, Nederland, de grootste.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 27/05/2020 | 16:53 uur
Rambo als we jou, Huzaar en Ros met parachutes vanuit een C-130 dropen komt het vanzelf goed, gezien jullie skills hoef je op weinig weerstand te rekenen. :devil:

KLM ticket, elastiekje en een watermeloen. Meer heb ik niet nodig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2020 | 12:59 uur
Nederland heeft op de Antillen toch wel Mariniers klaarstaan om eventueel in te grijpen in Suriname ? ...Stel dat het
leger weer een coup pleegt omdat de uitslag hun niet uitkomt ?

Het blijft een oude kolonie en Nederland had allang moeten ingrijpen ....het is eigenlijk nog steeds een stukje
Bijlmer en Zuid Amerika en het zou beter zijn als Nederland het weer terugneemt...mits de bevolking het
erover eens is in een referendum

Rambo als we jou, Huzaar en Ros met parachutes vanuit een C-130 dropen komt het vanzelf goed, gezien jullie skills hoef je op weinig weerstand te rekenen. :devil:

Huzaar1

#72
Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2020 | 15:54 uur
dan kunnen we daar al die asielzoekers huisvesten want Nederland is te vol..haha

maar serieus we moeten niet die Surinamers aan de grillen van Bouterse overgeleverd laten ...en ze kunnen hun eigen land
niet besturen ...maar dat heb ik al meer gezegd ...alle zwarte landen die onafhankelijk worden maken er een potje van.
Voorbeelden zijn Rhodesie en Zuid Afrika en in hun kielzoog bijna alle andere Afrikaanse landen .....
Ja..dus. we leven nu in 2020.. en dit isn de realiteit.

Mensen in suriname en van surinaamse afkomst maken zich drukker om zwarte piet dan democratisch staatsinrichting in eigen land.

Vergeet die club.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

#71
Citaat van: Huzaar1 op 27/05/2020 | 13:13 uur
Je bent niet goed man.. dat kost ons miljarden aan staatssteun.. elk jaar! Met een heel bestand aan draaideur criminelen en niksnutten die allleeemaal natuurlijk een beroep gaan doen op ons zorgsysteem en alle capaciteiten verbruiken van ons recht en politie systeem.

Doei, echt never nooit niet. Emigreer ik per direct.
dan kunnen we daar al die asielzoekers huisvesten want Nederland is te vol..haha

maar serieus we moeten niet die Surinamers aan de grillen van Bouterse overgeleverd laten ...en ze kunnen hun eigen land
niet besturen ...maar dat heb ik al meer gezegd ...alle zwarte landen die onafhankelijk worden maken er een potje van.
Voorbeelden zijn Rhodesie en Zuid Afrika en in hun kielzoog bijna alle andere Afrikaanse landen .....

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 27/05/2020 | 13:42 uur
Ach volgens mij kan een peloton BOA's Suriname nog wel de baas. Maar dat moet je niet  willen. Dat land en haar inwoners beschouw ik als een soort tegenovergesteld Noord Korea. Faalt in zo ongeveer alles en hebben een continue gebrek aan daadkracht, motivatie en arbeidsethos.
Daar kunnen ze wel wat aan doen, maar het is ook niet helemaal te verwijten.

Toen bekend werd dat Suriname onafhankelijk zou worden eind 1975, is de helft van het land geƫmigreerd naar Nederland. En wie vertrokken dan als eerste? Vaak de betere, hogere, opgeleide Surinamer die geen toekomst voor zichzelf en/ of familie zag in een onafhankelijk Suriname. Er ontstond een selectie; de armere, slechter opgeleide Surinamer bleef achter. Ga daar maar eens een jong land mee opbouwen.

Ten tweede, als er 300.000 inwoners, matig opgeleid, over blijven in een land 4x Nederland vol met waardevolle grondstoffen, dat is vragen om een mislukking.

Dat hadden ze zich ook beter moeten realiseren in 1970-1975. 

Huzaar1

Ach volgens mij kan een peloton BOA's Suriname nog wel de baas. Maar dat moet je niet  willen. Dat land en haar inwoners beschouw ik als een soort tegenovergesteld Noord Korea. Faalt in zo ongeveer alles en hebben een continue gebrek aan daadkracht, motivatie en arbeidsethos.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2020 | 12:59 uur
Nederland heeft op de Antillen toch wel Mariniers klaarstaan om eventueel in te grijpen in Suriname ? ...Stel dat het
leger weer een coup pleegt omdat de uitslag hun niet uitkomt ?

Het blijft een oude kolonie en Nederland had allang moeten ingrijpen ....het is eigenlijk nog steeds een stukje
Bijlmer en Zuid Amerika en het zou beter zijn als Nederland het weer terugneemt...mits de bevolking het
erover eens is in een referendum

We hebben mariniers in de West ja maar de kans is wel heel klein dat we ingrijpen hoor. Hooguit als de partij die gewonnen heeft hierom zou vragen maar zelfs dan betwijfel ik of onze politiek dit aan durft.

Voor als je het wilt weten, we hebben ruw weg het volgende aantal militairen in de West op dit moment (via openbare info):
- 32 Raiding Squadron op Aruba (150 koppen)
- 1 landmacht compagnie op Curacao (100 a 150 koppen)
- Mariniersdetachement Sint Maarten (26 koppen)
- X-300 Integrator detachement op Aruba (19 koppen)
- JSS Karel Doorman + 50 mariniers
- OPV Zeeland

Al met al hebben we dus 350 a 400 troepen in de West aanwezig welke eventueel ingezet kunnen worden, maar die kans schat ik wel heel klein in.

Door het JSS en haar 2 cougars en de NH90 van het OPV zou er wel iets in elkaar gezet kunnen worden op korte termijn maar het is nooit een volledige amfibische eenheid. Het OPV kan in dat geval nog zorgen voor dekking met de 30 en 76 mm kanons.

Reinier

Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2020 | 12:59 uur
Nederland heeft op de Antillen toch wel Mariniers klaarstaan om eventueel in te grijpen in Suriname ? ...Stel dat het
leger weer een coup pleegt omdat de uitslag hun niet uitkomt ?

Het blijft een oude kolonie en Nederland had allang moeten ingrijpen ....het is eigenlijk nog steeds een stukje
Bijlmer en Zuid Amerika en het zou beter zijn als Nederland het weer terugneemt...mits de bevolking het
erover eens is in een referendum
Suriname is en blijft een onafhankelijk land. Het is de keuze van Suriname en haar bevolking hoe ze inrichting willen geven aan hun land.

Ik ken toch heel weinig, tot geen, voorbeelden uit de (recente) geschiedenis waar het goed is afgelopen waar een land is binnen gevallen door een buitenlandse mogendheid.

En waarom zou Nederland dit willen doen? Het gaat klappen met geld kosten, grote kans op doden, en wat gaat de exit strategie worden? En er weer onderdeel van het Koninkrijk maken, moet je ook niet willen. Dat land op het niveau brengen van een Frans Guyana, gaat je 30 jaar kosten, heel veel geld en heel veel verwijten van de bevolking richting Nederland.

Of het verstandig was om Suriname in 1975 zo snel en met zo weinig draagvlak in Suriname onafhankelijk te maken, is een andere vraag. Maar gedane zaken nemen geen keer.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2020 | 12:59 uur
Nederland heeft op de Antillen toch wel Mariniers klaarstaan om eventueel in te grijpen in Suriname ? ...Stel dat het
leger weer een coup pleegt omdat de uitslag hun niet uitkomt ?

Het blijft een oude kolonie en Nederland had allang moeten ingrijpen ....het is eigenlijk nog steeds een stukje
Bijlmer en Zuid Amerika en het zou beter zijn als Nederland het weer terugneemt...mits de bevolking het
erover eens is in een referendum

Je bent niet goed man.. dat kost ons miljarden aan staatssteun.. elk jaar! Met een heel bestand aan draaideur criminelen en niksnutten die allleeemaal natuurlijk een beroep gaan doen op ons zorgsysteem en alle capaciteiten verbruiken van ons recht en politie systeem.

Doei, echt never nooit niet. Emigreer ik per direct.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Nederland heeft op de Antillen toch wel Mariniers klaarstaan om eventueel in te grijpen in Suriname ? ...Stel dat het
leger weer een coup pleegt omdat de uitslag hun niet uitkomt ?

Het blijft een oude kolonie en Nederland had allang moeten ingrijpen ....het is eigenlijk nog steeds een stukje
Bijlmer en Zuid Amerika en het zou beter zijn als Nederland het weer terugneemt...mits de bevolking het
erover eens is in een referendum

artemivanov

Het enige stukje waarin Nederland naar voren komt in het buitenlandbeleid van VHP is het volgende:

CitaatDe relatie met Nederland moet  hersteld  worden  met  streven  naar  visumvrij  reizen.  Het  contact  met  de  Surinaamse  diaspora  in  Nederland, de Antillen, Frans Guyana en de Verenigde Staten dient goed onderhouden te worden, vanwege de familiebanden, de ondersteuning die zij altijd gegeven hebben (geldtransfers en pakketten), inkomsten uit toerisme, investeringen, en expertise.

Ik snap niet waar ineens vandaan komt dat wij daar zouden moeten inspringen?

Lex

Citaat van: Umbert op 26/05/2020 | 22:42 uur
Zijn dat niet gewoon Nederlanders met een Surinamse achtergrond?, of hebben die een dubbele nationaliteit?
Beide opmerkingen zijn correct,

Umbert

Citaat van: Thomasen op 26/05/2020 | 14:48 uur
Dat er na onafhankelijkheid meer Surinamers in Nederland woonden dan daar zegt genoeg denk ik.

Zijn dat niet gewoon Nederlanders met een Surinamse achtergrond?, of hebben die een dubbele nationaliteit?

Reinier

Suriname kan ook bij China aankloppen voor geld  :devil:
Voeren sommige, vooral voor eigen belang, nog eens een show op tegen Nederland als oud kolonisator, en waar we eeuwig schuldig voor moeten zijn, maar ondertussen wordt Suriname leeggeroofd door Chinezen, daarbij verbleekt wat Nederland ooit heeft gedaan.