Aanvaring tussen twee vrachtschepen op Noordzee

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/12/2012 | 20:30 uur

Lex

Citaat van: Harald op 06/12/2012 | 17:20 uur
Maar je hebt toch radar (op beide schepen, lijk me) dan moet je elkaar toch "zien" !
Dat mag je wel verwachten, zeker omdat er altijd minimaal 2 personen op de brug moeten zijn.

Lex


Harald

Citaat van: Strata op 06/12/2012 | 17:15 uur
Als ik zo de beelden van de Corvus J bekijk zie ik een bulbsteven die naar de kl*ten is. Noe weet ik niet wat deze geraakt heeft, maar hij heeft dus het onderwaterschip van de Baltic Ace zwaarbeschadigd. Met als gevolg (redenering) een scheur in de romp van baltic ace waarbij de waterdichte bulkheads niet genoeg lekstabiliteit garandeerden en een of meerdere vrachtdekken zijn ondergelopen waardoor de Baltic ace zo snel kon zinken. Triest, je zou denken dat dat in deze tijd van techniek en ontwerpeisen zoiets niet meer mogelijk zo zijn....

Precies, de Corvus J moet de Baltic Ace vol met de boeg geraakt hebben, lijkt het wel.

Maar je hebt toch radar (op beide schepen, lijk me) dan moet je elkaar toch "zien" !

StrataNL

Als ik zo de beelden van de Corvus J bekijk zie ik een bulbsteven die naar de kl*ten is. Noe weet ik niet wat deze geraakt heeft, maar hij heeft dus het onderwaterschip van de Baltic Ace zwaarbeschadigd. Met als gevolg (redenering) een scheur in de romp van baltic ace waarbij de waterdichte bulkheads niet genoeg lekstabiliteit garandeerden en een of meerdere vrachtdekken zijn ondergelopen waardoor de Baltic ace zo snel kon zinken. Triest, je zou denken dat dat in deze tijd van techniek en ontwerpeisen zoiets niet meer mogelijk zo zijn....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

#59
Voor een tweetal foto's van de Corvus J, klik hier.

En ook hier.

Video van de NOS.

Lex

Citaat van: IPA NG op 06/12/2012 | 16:40 uur
Bespeur ik daar een vissersschip? Deed die mee aan de reddingsactie of was die betrokken bij de aanvaring? Dat laatste lijkt me erg sterk overigens.
Klopt. Dat is de OD-6. Het schip was in de buurt aan het vissen en heeft na het horen van de noodoproep de steven gewend naar de onheilspositie.

IPA NG

Bespeur ik daar een vissersschip?
Deed die mee aan de reddingsactie of was die betrokken bij de aanvaring? Dat laatste lijkt me erg sterk overigens.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu


StrataNL

Citaat van: Thomasen op 06/12/2012 | 15:29 uur
Ben wel benieuwd,
Is alleen de AB412 ingezet of hebben er ook NH90's aan de operatie deelgenomen?
Heeft de mast van de OPV resultaten geboekt? Ding moet duikers kunnen detecteren, dus ook drenkelingen lijkt me.


Geen NH90's, twee Belgische Seakings, de NL Offshore seaking, de NHV SAR en later de AB-412 van leeuwarden.

Friesland en Groningen hebben de mast nog niet, en als ze hem wel hadden, het werkt nog niet 100%.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Ben wel benieuwd,
Is alleen de AB412 ingezet of hebben er ook NH90's aan de operatie deelgenomen?
Heeft de mast van de OPV resultaten geboekt? Ding moet duikers kunnen detecteren, dus ook drenkelingen lijkt me.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 06/12/2012 | 14:36 uur
Ik begrijp dat die dingen zo weg zijn als ze water maken?

Yep, grote laadvloer(en) zonder compartimenten.

IPA NG

Citaat van: Strata op 06/12/2012 | 01:01 uur
Ja, lompe hoge bakken met niet al te goede stabiliteits eigenschappen... mijn vermoeden is dan ook dat hij zwaar slagzij gemaakt moet hebben door een grote scheur onderwater in de romp o.i.d. Anders zinkt een schip niet binnen 15 min. Beetje titanic verhaal begint het te worden...  :(

Ik begrijp dat die dingen zo weg zijn als ze water maken?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex


Lex

KLPD bekijkt wie scheepsongeluk onderzoekt

DRIEBERGEN - De waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten zoekt uit wie bevoegd is onderzoek te doen naar het scheepsongeluk van woensdagavond op de Noordzee. Dat liet een woordvoerder van het KLPD donderdag weten.

Het schip Baltic Ace zonk buiten de territoriale wateren van Nederland. Het KLPD onderzoekt wie of wat jurisdictie heeft om onderzoek te doen naar de oorzaak.

Bij de botsing tussen twee vrachtschepen zijn zeker vijf mensen omgekomen; zes opvarenden van de Baltic Ace worden nog vermist.

Telegraaf,
do 06 dec 2012, 13:53

Lex

Rederij gaat uit van menselijke fout

AMSTERDAM - Het dodelijke scheepsongeluk woensdag op de Noordzee was waarschijnlijk het gevolg van een menselijke fout. Dat heeft een manager van de rederij van het gezonken vrachtschip Baltic Ace donderdag gezegd tegen persbureau Reuters.

De Baltic Ace had volgens de operationeel manager van Stamco Ship Management ruim 1400 auto's aan boord. Het ging voornamelijk om Mitsubishi's, afkomstig uit Japan en Thailand.

ANP,
6 december 2012 13:39