Zijderoute

Gestart door Ace1, 24/08/2013 | 11:29 uur

Enforcer

Misschien gaat het dan nog wat worden met die Betuwelijn als onderdeel daar van.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 24/08/2013 | 13:32 uur
Belangrijke ontwikkelingen om mee te nemen in de discussies. Ook dubbel omdat Nederland zowel een groot transportland is op de weg, als op het water. Die belangen moeten elkaar niet gaan tegenwerken.
Haven Antwerpen opent spoorlijn naar China
May 11th, 2011 | By auteur | Category: Economie    bron:  www.erasmusjournalisten.nl

Vanaf deze week rijden er wekelijks goederentreinen van de Antwerpse haven naar Chongqing in China, met 32 miljoen inwoners de grootste stad ter wereld en een belangrijk industrieel centrum in het binnenland van China.

Het spoortraject, dat loopt over bestaand spoor, gaat door Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland en Mongolië naar China. ,,Er vertrekt elke dag een trein naar het oosten, maar Chongqing is slechts een van de bestemmingen. Sommige treinen gaan maar tot Schwarzheide in Duitsland of tot in Rusland. Maar minimaal een keer per week rijdt er een trein naar Chongqing," zegt woordvoerster Annik Dirkx van de Antwerpse haven, die na Rotterdam de grootste haven van Europa is. ,,Tot dusverre waren onze verste bestemmingen per spoor overigens Istanboel en Moskou."

Tot twintig dagen sneller

Het traject Chongqing-Antwerpen neemt nu nog 25 dagen in beslag door de vele douaneformaliteiten die onderweg moeten worden afgehandeld. Toch is dit nog altijd tien dagen sneller dan transport per schip. Uiteindelijk moet er nog tot maximaal tien dagen van de reistijd af door afspraken te maken met de douanediensten van de transitlanden waar de trein doorheen rijdt. De treinen kunnen dan sneller doorrijden, door al bij vertrek belangrijke informatie uit te wisselen tussen de douanediensten en ervoor te zorgen dat belangrijke documenten in vertaling op de trein aanwezig zijn.

Vooral Chinezen geïnteresseerd
De vraag naar een spoorverbinding kwam tot nu toe vooral uit Chongqing. Daar worden veel hoogtechnologische exportgoederen zoals elektronica geproduceerd. ,,Vooral producenten van goederen met een hoge waarde uit zichzelf zijn geïnteresseerd in transport per trein. Dat is niet alleen sneller, maar ook veiliger dan transport per schip," legt Dirkx uit. De trein is alleen wel duurder, en daarom was het tot nu toe moeilijk om in Antwerpen geïnteresseerde transporteurs te vinden. Nu zijn er dan toch voldoende Antwerpse exporteurs gevonden om de treinverbinding te openen. ,,En we zijn ervan overtuigd dat er groei in de markt zit. Er worden vanuit Antwerpen namelijk veel petrochemische en chemische producten naar China geëxporteerd."

Rotterdam: mooi initiatief, maar niet wereldschokkend

Momenteel is er nog geen rechtstreekse spoorverbinding tussen de haven van Rotterdam en China, en hier zijn ook geen directe plannen voor. Goederen die per trein vanuit Rotterdam naar China worden vervoerd, worden overgeladen in het Duitse Duisburg, dat wel een directe verbinding met Chongqing heeft. ,,Er zijn heel frequente shuttles tussen Rotterdam en Duisburg, dus dat is geen probleem," zegt Peter ten Broek van de Rotterdamse haven. ,,Het is een heel mooi iets, die rechtstreekse spoorverbinding van Europa naar China, maar vooral een leuke aanvulling, en niets iets wereldschokkends. Het gaat namelijk om relatief kleine volumes, vergeleken met de scheepvaart."

Poleme: Enkele jaren geleden hebben de Chinezen een goederen trein laten rijden van China naar de Rotterdamse haven.  Deze deed er 2 weken
over.  Zij kozen de Rotterdamse haven, omdat zij deze haven als een belangrijke hub (knooppunt) zien, van en naar China.   

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 24/08/2013 | 13:48 uur
Nee, maar laten we wel wezen, er moeten aardig wat treinen gaan voordat de vrachtvolumes van de schepen worden overgenomen. En met een eventuele opening van de Noordelijke route, zal Rotterdam zeker profiteren.
Inderdaad...en een spoor is ook een iets makkelijker doelwit voor radicalisten in de regio dan een scheepvaartroute...En alle landen waar de route doorheen loopt moeten wel je vrinden zijn..en blijven..

dudge

Citaat van: Elzenga op 24/08/2013 | 13:32 uur
Belangrijke ontwikkelingen om mee te nemen in de discussies. Ook dubbel omdat Nederland zowel een groot transportland is op de weg, als op het water. Die belangen moeten elkaar niet gaan tegenwerken.

Nee, maar laten we wel wezen, er moeten aardig wat treinen gaan voordat de vrachtvolumes van de schepen worden overgenomen. En met een eventuele opening van de Noordelijke route, zal Rotterdam zeker profiteren.

Elzenga

Belangrijke ontwikkelingen om mee te nemen in de discussies. Ook dubbel omdat Nederland zowel een groot transportland is op de weg, als op het water. Die belangen moeten elkaar niet gaan tegenwerken.

Ace1

Op dit moment wordt er een spoorlijn langs de oude Zijderoute gelegd en deze begint in China en loopt door o.a Kazachstan en deze spoorlijn moet in 2016 klaar zijn en het eindstation is Duisburg in Duitsland. voordeel hiervan is dat Europa en Azie minder afhankelijk worden van de scheepsvaart.

Later meer info hierover.

Ace1

Nieuwe Zijderoute voert langs olie en uranium

Kazachstan boert goed. Het verdient tientallen miljarden dollars aan olie.

Een deel daarvan steekt het land in de aanleg van een nieuwe Zijderoute: een snelweg door Centraal-Azië naar China. Nederlandse ondernemers profiteren hiervan mee.

Trabantjes en Lada's

Toen Richard Bregonje (44) zeven jaar geleden begon bij accountancybedrijf PwC in Almaty, de grootste stad van Kazachstan, reed hij tussen de Oost-Duitse Trabantjes en Russische Lada's. 'Nu zie je die nauwelijks meer.' Europese en Japanse auto's hebben hun plek ingenomen. Met opvallend veel uitschieters: in Almaty zie je meer Lexus, Mercedes en BMW dan in Milaan of Parijs.

Bregonje, inmiddels partner bij PwC in Kazachstan, wijst vanuit een luxe vergaderzaal in zijn kantoorgebouw naar buiten. Een nieuw pompeus warenhuis blinkt in het zonlicht . 'Het zoveelste winkelcentrum.'

Rijkdom

Dit nieuwste speeltje voor de spenderende rijken heet Esentai Mall en is vorig jaar geopend. Bezoekers glijden over glimmende marmeren vloeren, langs goudkleurige deurportalen van Gucci, Dolce & Gabbana en Louis Vuitton. Ze vergapen zich aan de geïmporteerde luxeproducten. Rijkdom mag, nee, móét gezien worden. Als vrouw doe je dat met een tas van Gucci, als man met een duur horloge uit de winkels van de peperdure horlogesmerken Breitling en Omega.

Er is geld in Kazachstan, veel geld. Kazachstan is de grootste producent van uranium in de wereld. Het levert onder meer aan de kerncentrale in Borssele. Maar het geld stroomt vooral binnen dankzij de olie- en gasindustrie. Na het Arabisch schiereiland heeft de voormalige sovjetrepubliek 's werelds grootste voorraad onontgonnen olie en gas. Meer dan $ 70 mrd zit nu in het Nationale Oliefonds van de Kazachse overheid.

Strakke regie

De economie staat onder strakke regie van president Noersoeltan Nazarbajev. Hij wil dat Kazachstan in 2050 bij de top 30 van grootste economieën van de wereld hoort en over een veelzijdige economie beschikt. Het land moet straks niet meer geheel afhankelijk zijn van olie. Van die visie moet heel Kazachstan doordrongen raken: overal hangen posters met daarop de tekst 'Kazachstan 2050'.

De economische groei ligt nu rond de 5,5% per jaar. Niet meer de enorme groeipercentages van rond de 10% uit de jaren voor 2010, want ook Kazachstan — waar de economie nu nog voor 85% afhankelijk is van de export van grondstoffen — voelt de financiële crisis. Maar de wil van de president is dat de groei zo snel mogelijk weer in de dubbele cijfers komt.

Geografische ligging

Zo wenst Nazarbajev dat Kazachstan veel meer gaat profiteren van zijn geografische ligging tussen China, Rusland en Europa. Reis je door het land, dan zijn langs de kant van de weg op allerlei plekken containerdorpen voor Chinese of Koreaanse arbeiders te zien. Zij werken met duizenden aan het grootste wegenbouwtraject ter wereld: een snelweg die China met Europa moet verbinden. Zo'n 2500 km van deze 'Nieuwe Zijderoute' loopt door Kazachstan, qua oppervlakte net zo groot als West-Europa maar met zeventien miljoen inwoners dunbevolkt.

In juni werd een belangrijk deel van het traject opgeleverd, dat een enorme impuls moet geven aan de handel tussen Kazachstan en Europa, met nieuwe distributiecentra en handelsknooppunten. 'De logistiek gaat hier een enorme sprong maken', voorspelt Wilko Roggenkamp, hoofd van het Nederlandse economisch en handelskantoor in Almaty. Op zijn kantoor bekijken we de kaart van Kazachstan. Nederlandse vrachtwagens kunnen dankzij het nieuwe asfalt in anderhalve week de Chinese grens bereiken. Een rit die voorheen anderhalve maand duurde.

Kansen

De handel tussen Nederland en Kazachstan neemt de laatste jaren al flink toe, zo meldt Eurostat. De export vanuit Nederland steeg tussen 2010 en 2012 met 70% en was vorig jaar in totaal € 1,7 mrd waard.

Kansen voor Nederlandse ondernemingen liggen er niet alleen in Almaty, Astana en in de oliesteden aan de Kaspische Zee, en ook niet alleen in grondstoffen en water. Roggenkamp ziet veel mogelijkheden voor Nederland in de agrosector, vooral op het gebied van mechanisatie, innovatie en advies. Zo moet in de zuidelijke provincie Zjamboel — nabij de Zijderoute — binnenkort een agrologistiek centrum verrijzen voor de land- en tuinbouwsector. Investering: een slordige half miljard dollar.

Nieuwe rijken In Almaty verrijst

Kanttekeningen zijn er ook. Kazachstan scoort slecht op de mondiale corruptieranglijst van Transparency International: in 2012 stond het nummer 133. De lokale bureaucraten kunnen kopzorgen opleveren. 'Je moet soms wat meer geduld hebben', zegt Bregonje, die zegt op persoonlijke titel te spreken. Ook is het voor buitenlanders vaak moeilijk om een werkvergunning te krijgen. 'Door de politiek is het hier ook wel weer moeilijk navigeren. Wetgeving kan lastig zijn. Bijna alle besluiten worden genomen in het voordeel van de belastingdienst.'

Veel mensen maken volgens Bregonje de fout te denken dat het in Kazachstan precies zo gaat als in Rusland. Maar dat is volgens hem niet zo. De Centraal-Aziatische nomadische cultuur is nog merkbaar in de samenleving. Zo spelen oude tribale banden bijvoorbeeld nog steeds een rol bij het zakendoen.

Veelzijdige economie

Nazarbajevs plan om de economie veelzijdiger te maken, is inmiddels een flink eind op weg. Maar olie blijft cruciaal: de komende jaren gaat Kazachstan er naar verwachting steeds meer aan verdienen. Zo moet dit najaar een enorm olie- en gasveld in de Kaspische zee in productie gaan: het Kashagan-veld.

Dit offshore-olieveld is een van de grootste ontdekkingen van de afgelopen veertig jaar en staat inmiddels te boek als het duurste energieproject ooit. De ontwikkeling zou al € 45 mrd hebben gekost. Nederlandse bedrijven als Wagenborg, Fugro, Van Oordt en Shell zijn erin actief. Shell heeft ook een aandeel van bijna 17% in het consortium van oliemaatschappijen dat de olie wil winnen.

De nieuwe olievelden moeten de Kazachse overheid veel geld opleveren. Alleen al de komende twee jaar tijd groeit het nationale oliefonds naar verwachting met $ 30 mrd tot $ 100 mrd.

'Veel kansen'

Volgens het IMF besteedt de overheid van dat fonds nu jaarlijks $ 8 mrd. Dat geld gaat naar windmolenprojecten, investeringen in wegen en spoorverbindingen en grote woningbouwprojecten. Ook gaat Kazachstan tot 2050 jaarlijks één procent van het nationale product investeren in de groene economie. Door de olie-inkomsten komt straks flink meer geld beschikbaar voor investeringen.

Met al dat geld en de lokale ambities ziet Bregonje de komende jaren 'veel kansen voor Nederlandse bedrijven'. Al moet je als buitenlands bedrijf niet te veel vraagtekens zetten bij het gebrek aan democratie en de corruptie. Nazarbajev wuift de kritiek uit het buitenland weg door te wijzen op zijn uitgesproken economische visie. 'Eerst de economie en dan de politiek.'


http://fd.nl/economie-politiek/811063-1308/nieuwe-zijderoute-voert-langs-olie-en-uranium