Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Fuse71

En al zou het goedkeuring krijgen dan spannen een paar halvegaren een proces aan en keurt een rechter het weer af en staat de minister te kijken.
Het kan allemaal in dit land.  8)

Kortom, kansloos.

Ros

Er is geen enkele politieke afweging te bedenken waarom de dienstplicht weer moet worden gactiveerd. Waarom miljarden investeren door ieder jaar een aantal ongemotiveerde mensen een militaire opleiding te geven, wetend dat in tijd van nood je niet eens over de middelen beschikt om deze mensen in te kunnen zetten.


Huzaar1

#9
Citaat van: Ros op 17/01/2014 | 12:14 uur

Als er een aantal bedragen genoemd worden is die discussie ook weer van tafel.

dat is uitgezocht in de bezuinigingsronde van 2011. Er waren 2 mogelijkheden, 2 varianten waarop de dienstplicht zou terugkomen. variant J was er 1 van en zoveel kostte dat ook weer niet. Daarnaast moet hier niet zo spastisch over worden gedaan, want uiteraard bij een dienstplicht krijgt defensie veel meer geld. Dat is namelijk een politiek besluit, en dan gaat dat altijd met geld of bezuinigingen gepaard. Natuurlijk is het niet mogelijk in dit model en finanIiƫle malaise zo een dienstplcht erdoorheen te jagen. Dat weet iedereen. Maar stel dat de dienstplicht weer wordt geactiveerd is het niet zo van, asjeblieft.. hier zijn 50.000 jongeren per jaar en zoek het maar uit. Daar gaat de kamer eerst 9 jaar lang mee in overleg en daaruit rolt een plan van aanpak.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Fuse71 op 17/01/2014 | 08:36 uur
20 jaar later hoor je steeds meer mensen die wensen dat het terug is.  8)


Als er een aantal bedragen genoemd worden is die discussie ook weer van tafel.

Fuse71

1 April ....  ;D

Ook hier is geen geld meer voor jongens.
Daarbij moeten er voldoende militairen de dienst uit dus die dienstplicht zou een krankzinnig idee zijn.
Ik denk dat hij in de war is met dat verhaal met die straatschoffies voor wie bij de KL wel plaats en natuurlijk geld is.

Mooi he, anno 1991-1995 vonden wij Nederlanders (tenminste de meesten) de dienstplicht maar gelul, zonde van de tijd en een verspilling van geld, etc etc etc.
20 jaar later hoor je steeds meer mensen die wensen dat het terug is.  8)

Flyguy

Citaat van: Ronfolkersma op 13/01/2014 | 21:12 uur
maar dus niet zoals vroeger dat je heen nouwja Moest? zoals mijn pa
Nee dus.  :annoyed:

Ronfolkersma

maar dus niet zoals vroeger dat je heen nouwja Moest? zoals mijn pa

Flyguy

Wanneer zullen hier kamervragen over komen?  :cute-smile:

Huzaar1

#3
Citaat van: Ronfolkersma op 13/01/2014 | 20:41 uur
Hoi, ik hoorde van mijn leraar dat dienstplicht terug komt. dat je als je na 1995 geboren bent dienstplicht hebt.
is dit waar?


Iedere jongen die 18 wordt in Nederland krijgt een brief van het ministerie van Defensie dat bij oproep je je moet melden als dienstplichtige.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ton de Zwart

Citaat van: Ronfolkersma op 13/01/2014 | 20:41 uur
Hoi, ik hoorde van mijn leraar dat dienstplicht terug komt. dat je als je na 1995 geboren bent dienstplicht hebt.
is dit waar?
De dienstplicht is nooit afgeschaft geweest.  Alleen de opkomstplicht.  Dat laatste kan zo weer ingevoerd worden indien de situatie van het land daar aanleiding toe geeft, maar op het ogenblik is daar geen sprake van. Die leraar maakte een grapje of hij is hopeloos verkeerd voorgelicht....

Ronfolkersma

Hoi, ik hoorde van mijn leraar dat dienstplicht terug komt. dat je als je na 1995 geboren bent dienstplicht hebt.
is dit waar?