Portugees zand scherpt Chinook-bemanning voor Mali

Gestart door Ace1, 28/07/2014 | 21:55 uur

andré herc

In de Portugese stad Ovar vond van 16 tot 30 juli de internationale helikopteroefening Hot Blade plaats. Voor piloot en kapitein Vincent Valkenberg was dit meer dan zomaar een oefening.

"Het Portugese klimaat zorgt ervoor dat we in een warme, stoffige omgeving op grote hoogte kunnen trainen", legt kapitein Vincent 'Valky' Valkenberg uit. "Het is niet evident om met een helikopter in zo'n omgeving te landen. Door de zanderige omgeving vliegt er enorm veel stof op, waardoor we praktisch blind moeten kunnen landen. Dat is iets dat we in België niet kunnen doen."

Dat Europese legers regelmatig samen trainen is geweten, maar ook op operationeel niveau is die samenwerking een feit. "In Mali werkten we tijdens operatie Serval samen met de Fransen", licht Vincent toe. "Ook daar was het klimaat warm en woestijnachtig. Een oefening zoals Hot Blade heeft dus wel degelijk zijn nut."

De A109-piloten moeten tijdens de oefening vooral transporthelikopters escorteren. "Wij bewaken het luchtruim terwijl onze collega's de grondtroepen ter plaatse brengen", verduidelijkt de piloot. "Als zij onder vuur zouden vallen, zijn wij klaar om tussenbeide te komen. Daarom hebben we ook steeds een boordschutter mee. Daarnaast kunnen wij in vijandelijk gebied ook de troepen op de grond beschermen."

"Oefeningen zoals Hot Blade zijn van onschatbare waarde voor ons", concludeert 'Valky'. "Er is geen betere voorbereiding dan het trainen in moeilijke omstandigheden met gecompliceerde, maar realistische scenario's."

foto's en video zie link

http://www.mil.be/nl/artikel/helikoptertraining-op-portugese-wijze
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

In een dichte, hete hagelwolk van stenen en stof worden 2 zwaargewonde militairen de achterklep van een Chinook-transporthelikopter opgedragen. De helikopterbemanning evacueert binnen tientallen seconden de (oefen)gewonden onder de zwaarst mogelijke omstandigheden, vergelijkbaar met Mali. Het gebeurt namelijk in de hitte en het stof van Midden-Portugal tijdens de internationale helikopteroefening Hot Blade, de tweede helft van juli.

Operaties met alle bijbehorende dreigingen, zoals vijanden en dichte stofwolken, behoren in Mali tot de realiteit. Chinook-vlieger en wapeninstructeur kapitein Coen leert vliegers daadwerkelijk missies te volbrengen met hun toestel. "Die stofwolken noemen we een brown-out, hierbij verdwijnen al je referentiepunten een paar seconden voor je wielen de grond raken. Het wordt donker in de cockpit. Op dat moment moet je de brown-out procedure blind vliegen."

Ingebakken als schakelen
Daarom wil een vlieger bepaalde vaste waarden zien op zijn meters: dus dezelfde hoogte en snelheid tot een door hem bepaald landingspunt. Coen: "Wij noemen dat de 'gate' en daar moet je precies doorheen vliegen." De vlieger krijgt daarbij aanwijzingen over de positie van de stofwolk van zijn loadmaster in het ruim van de helikopter. "Echt leren doe je dat alleen door het heel veel te trainen. Het wordt dan muscle memory: het zit ingebakken als schakelen van 1 naar 2."

Luchtlandingsoperaties
Naast de eigen trainingen van de deelnemende landen is Hot Blade vooral bedoeld om de samenwerking verder te verbeteren tussen de Europese partners België, Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland en Portugal. Het Nederlandse detachement telt 4 Chinooks en meer dan 100 luchtmachtmilitairen, onder wie bemanningen, logistiek- en onderhoudspersoneel. Ook waren er bijna 200 militairen van 11 Luchtmobiele Brigade. Een belangrijk onderdeel is namelijk het uitvoeren van grootschalige internationale luchtlandingsoperaties.

Veilige landingsplek
Zo kon het bijvoorbeeld ook gebeuren dat luchtmobiele pathfinders een Portugees CASA C295-transportvliegtuig veilig op een afgelegen landingsbaan lieten landen. Pathfinders zijn gespecialiseerde verkenners die een landingsplek bepalen, veiligstellen en hierover communiceren met de vliegers. Aan boord bevonden zich 2 Nederlandse luchtmobiele pelotons die vervolgens een vijandelijk bolwerk uitschakelden. De evacuatie van 2 gewonden leverde vervolgens een perfecte brown-out-training op voor een Chinook-bemanning.

Kwalificatietrainingen
Vanaf 1 oktober worden de eerste Chinook-bemanningen ingezet voor VN-missie Minusma. Om op missie te mogen, moeten helikopterbemanningen eerst kwalificatietrainingen goed doorlopen, zoals het vliegen in bergachtig terrein, onder koude- en hitteomstandigheden. Voor een aantal vliegers is Hot Blade het moment om die laatstgenoemde hot-kwalificatie te halen.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/07/28/portugees-stof-scherpt-chinook-bemanning-voor-mali