Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Huzaar1

CZSK zal er in ieder geval niet aan ontsnappen de laatste kilometers af te moeten leggen om haar (land)eenheden te herbevo'en.

Als de vissticks willen vissticken, lijkt me zo'n voertuig handig. Hoeft geen marinier in te sturen. Maar lijkt me heel wat meer geschikt in dergelijke omstandigheden dan een zeg manticore.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Flyguy op 01/07/2024 | 19:49 uurJa, wachten idd nog op een formele (re)tasking van het korps. Ff kijken wat het aandeel Noorwegen blijft.

Maar ik verwacht echt geen rups zoals dit ding, ook niet als flat top. Ze twijfelen al aan de BV, de Vikings gaan eruit.

Logistiek is idd een dingetje bij het korps, zeker omdat de vloot daar een groot aandeel in levert en die denken echt niet na over land CSS. Korps zelf denkt er uiteraard helemaal niet over na. "Alles moet SF/INF zijn Hurrr"

Sowieso twijfels over het korps in de huidige geopolitieke situatie, maar dat is een andere thread...


Als ze twijfelen over de BV-206 en/of haar vervanger de BvS10 Beowulf dan is het maximum voor de huidige plannen dus 15 a 16 ton (5 + 3 ton laadvermogen). De G5 komt daar met zijn 26 ton ( 8 ton laadvermogen) niet in de buurt, misschien is het idee nog niet af te schieten maar het lijkt heel ver weg voor het KMARNS.

Wat dan nog in de buurt komt is de Patria FAMOUS met haar 15 ton en 3,5 ton laadvermogen, maar dit is meer een troop carrier.

Ik verwacht dat het KMARNS uitkomt op de MRZR en dan nog misschien wat Vector's / Mammoths maar daar houd het wel mee op denk ik. Logistiek zal met wat kleine 4x4 vrachtwagens moeten.

Harald

Ok... ff doorgelezen, de laatste postings
Das heftig.

Hopelijk gaan we niet de heftige tijd, verschuiving, veranderingen door zoals bij de Amerikaanse USMC.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 01/07/2024 | 19:37 uurDe g5 is dus niet zwaar. Relatief licht en gemaakt om zich te verplaatsen in Noorwegen, met name arctisch.

Daarnaast is het een flatbed ontwerp, dus vooral handig om een en ander naartoe te sjouwen.

Ken het concept wel maar alles verandert de hele tijd. Tactische plannen van saceur zijn nog niet uitgewerkt en ik weet helaas persoonlijk hoe goed iedereen heeft na gedacht over logistiek.


Zou het nog niet afschieten.

Ja, wachten idd nog op een formele (re)tasking van het korps. Ff kijken wat het aandeel Noorwegen blijft.

Maar ik verwacht echt geen rups zoals dit ding, ook niet als flat top. Ze twijfelen al aan de BV, de Vikings gaan eruit.

Logistiek is idd een dingetje bij het korps, zeker omdat de vloot daar een groot aandeel in levert en die denken echt niet na over land CSS. Korps zelf denkt er uiteraard helemaal niet over na. "Alles moet SF/INF zijn Hurrr"

Sowieso twijfels over het korps in de huidige geopolitieke situatie, maar dat is een andere thread...



Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 01/07/2024 | 19:32 uurMaar dat gaan ze niet doen met zware rupsvoertuigen. Hoogstens dus wat BVs. Ik ken het force design niet echt goed, maar het heeft een hoog topflap gehalte met alles man-packed en extra licht.

Alles staat en valt kennelijk met kleine raids van rond de 16 man. Geen CSS de wal op, die blijft op de schepen en surface connectoren.

Kut plan?  :cute-smile:

De g5 is dus niet zwaar. Relatief licht en gemaakt om zich te verplaatsen in Noorwegen, met name arctisch.

Daarnaast is het een flatbed ontwerp, dus vooral handig om een en ander naartoe te sjouwen.

Ken het concept wel maar alles verandert de hele tijd. Tactische plannen van saceur zijn nog niet uitgewerkt en ik weet helaas persoonlijk hoe goed iedereen heeft na gedacht over logistiek.


Zou het nog niet afschieten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#707
Citaat van: Huzaar1 op 01/07/2024 | 19:20 uurEr zal toch een keten instandgehouden moeten worden. Er moeten spullen naartoe en ..terug.

De vraag is waar ze dat mee willen gaan doen? Als je de Britse plannen bekijkt (die redelijk gelijk zouden moeten liggen aan die van het KMARNS) dan houd je enkel de (vervanger van de) BvS10 Viking / BV206, Jackal 2/Coyote, LaRo & Polaris MRZR over.

Vertaal dit naar Nederland waar we het waarschijnlijk met nog minder en lichter materieel gaan doen kom je uit op de Beowulf (ongepantserd) , enkele Manticore's & diezelfde Polaris MRZR's. Voor in de Sneeuw nog wat sneeuwscooters en voor de bergen wat quads en dan ben je er wel.

Er is zelfs een Polaris Ranger 6x6 ontwikkeld als 120 mm mortier carrier met 27 rounds in het voertuig. Voor extra munitie zal er een munitie voertuig meerijden. De Britse mariniers hebben proeven gedaan met een 6x6 quad met daarachter een 81 mm mortier. Als het KMARNS voor licht gewicht gaat dan zal de 120 mm mortier wel eens kunnen komen te vervallen in ruil voor loitering munitions.


Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 01/07/2024 | 19:20 uurEr zal toch een keten instandgehouden moeten worden. Er moeten spullen naartoe en ..terug.



Maar dat gaan ze niet doen met zware rupsvoertuigen. Hoogstens dus wat BVs. Ik ken het force design niet echt goed, maar het heeft een hoog topflap gehalte met alles man-packed en extra licht.

Alles staat en valt kennelijk met kleine raids van rond de 16 man. Geen CSS de wal op, die blijft op de schepen en surface connectoren.

Kut plan?  :cute-smile:

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 01/07/2024 | 19:15 uurAlles zwaarder dan een landrover gaat er uit daar, m.u.v. een paar BVs.

Er zal toch een keten instandgehouden moeten worden. Er moeten spullen naartoe en ..terug.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 01/07/2024 | 18:54 uurAcsv G5 lijkt mij met name interessant voor Korps Mariniers. Apparaat komt uit een land waar ze graag spelen, dus is aardig terreinvaardig.

Als bv logistieke voertuigen, of ondersteuningsvoertuigen. Herstel eenheid.

Alles zwaarder dan een landrover gaat er uit daar, m.u.v. een paar BVs.

Huzaar1

Acsv G5 lijkt mij met name interessant voor Korps Mariniers. Apparaat komt uit een land waar ze graag spelen, dus is aardig terreinvaardig.

Als bv logistieke voertuigen, of ondersteuningsvoertuigen. Herstel eenheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 01/07/2024 | 17:03 uurIk denk dat het niet verkeerd is als er voor DGLC 1 standaard (rups)voertuig komt. De ACSV G5 is goedkoop en samen met Noorwegen verder te ontwikkelen. Meer varianten en misschien licentie bouw in Nederland kan een versnelde versterking van de krijgsmacht mogelijk maken.

Voor DGLC maar ook als standaard rups voertuig voor ondersteuningstaken KL breed. Je kan er prima een ambulance versie van maken of andere varianten waar we eerder de YPR voor gebruikte en die nog niet zijn vervangen door een rups voertuig.

Master Mack

Ik denk dat het niet verkeerd is als er voor DGLC 1 standaard (rups)voertuig komt. De ACSV G5 is goedkoop en samen met Noorwegen verder te ontwikkelen. Meer varianten en misschien licentie bouw in Nederland kan een versnelde versterking van de krijgsmacht mogelijk maken.


Sparkplug

#699
Citaat van: Parera op 19/06/2024 | 22:03 uurVoor Nederland heel logisch, maar ik had verwacht dat we zouden aansluiten bij de overige gebruikers van de IRIS-T zeker omdat deze ook voor de marine (MICAN) interessant word en ook omdat de raket in Europa veel gebruikt word.

Maar de sidewinder hebben we al jaren in ons arsenaal dus de keuze is wel logisch ja.

Er zit wel een verschil tussen de oudere AIM-9X Block I en de opvolgende Block II/II+ (II+ specifiek voor de F-35), die ook in het KLu arsenaal zitten.

https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2011/navy/2011aim9x.pdf?ver=2019-08-22-112031-973

https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2023/navy/2023aim-9x.pdf?ver=GF-nSQ3AhIuw1Lo8kNsrmA%3d%3d
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/06/2024 | 21:45 uurNee wel logisch juist.

Voor Nederland heel logisch, maar ik had verwacht dat we zouden aansluiten bij de overige gebruikers van de IRIS-T zeker omdat deze ook voor de marine (MICAN) interessant word en ook omdat de raket in Europa veel gebruikt word.

Maar de sidewinder hebben we al jaren in ons arsenaal dus de keuze is wel logisch ja.