Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 05/07/2020 | 20:46 uur
ligt totaal aan het doel en die ken je niet dus er is geen antwoord mogelijk op je vraag.
Oké, jij als ex-leo/cv90 schutter; geeft het meerwaarde als je op oefening origineel Russisch staal tegenover je hebt i.p.v een leo/cv90 van een andere eenheid?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 05/07/2020 | 20:33 uur
In hoeverre draagt zoiets bij aan de kwaliteit van een oefening? Er rijden ook een aantal T55's etc. in NL rond van particulieren / instanties.
Als het echt zoveel meerwaarde geeft lijkt me het goed om daar gebruik van te maken met oefeningen.

Doet me denken aan de film over die T-34...

ligt totaal aan het doel en die ken je niet dus er is geen antwoord mogelijk op je vraag.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: A.J. op 05/07/2020 | 20:14 uur
Voor zover ik weet is deze nog volledig inzetbaar. Het museum in de Peel heeft ook nog een compleet werkende.
In hoeverre draagt zoiets bij aan de kwaliteit van een oefening? Er rijden ook een aantal T55's etc. in NL rond van particulieren / instanties.
Als het echt zoveel meerwaarde geeft lijkt me het goed om daar gebruik van te maken met oefeningen.

Doet me denken aan de film over die T-34...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: A.J. op 05/07/2020 | 20:14 uur
Voor zover ik weet is deze nog volledig inzetbaar. Het museum in de Peel heeft ook nog een compleet werkende.

Ok...  :omg:...  :big-smile:..  inclusief werkende 35mm-ers... wauw

Citaat van: Huzaar1 op 05/07/2020 | 20:30 uur
Iets dergelijks gebeurt niet voor de fun, ben benieuwd wat ze wilden meten/testen.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik ben zeer benieuwd.

Huzaar1

Iets dergelijks gebeurt niet voor de fun, ben benieuwd wat ze wilden meten/testen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Harald op 05/07/2020 | 20:10 uur
De Pruttel, was deze nog functioneel ?
De 35mm zulken onklaar zijn, denk ik. Maar werkte de radar nog ?

Of was het meer een visuele oefening?

Voor zover ik weet is deze nog volledig inzetbaar. Het museum in de Peel heeft ook nog een compleet werkende.

Harald

De Pruttel, was deze nog functioneel ?
De 35mm zulken onklaar zijn, denk ik. Maar werkte de radar nog ?

Of was het meer een visuele oefening?

Ooooo, wat zou ik graag weer zo'n voertuig in NL dienst willen zien.
Eigenlijk een PRTL NG, op dezelfde manier met toevoeging van anti air raketten.

StrataNL

Afgelopen week is er een PRTL van het Nationaal Militair Museum "geleend" voor een oefening van DHC en luchtmobiel op de Leusderheide.... (bron: facebook)





-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Umbert op 10/07/2019 | 12:38 uur
By the weg, kan zo'n stinger combinatie die je nu vindt op de fenneks ook niet worden geplaatst op de MCM schepen deze nemen toch niet al te veel ruimte in en daar er ook een plek voor containers op het achterdek is naar ik neem moet dat toch te doen zijn, onder credo beter iets dan helemaal niets.

Oto Melara (nu Leonardo) heeft ooit een variant van de Hitrole ontwikkeld met 4 stingers, maar ik weet niet of dit een land of zee ontwikkeling geweest is.
Het is in elk geval nooit verkocht aan iemand.


A.J.

Citaat van: Umbert op 10/07/2019 | 12:38 uur
By the weg, kan zo'n stinger combinatie die je nu vindt op de fenneks ook niet worden geplaatst op de MCM schepen deze nemen toch niet al te veel ruimte in en daar er ook een plek voor containers op het achterdek is naar ik neem moet dat toch te doen zijn, onder credo beter iets dan helemaal niets.

Nee, kan niet.

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 10/07/2019 | 12:38 uur
By the weg, kan zo'n stinger combinatie die je nu vindt op de fenneks ook niet worden geplaatst op de MCM schepen deze nemen toch niet al te veel ruimte in en daar er ook een plek voor containers op het achterdek is naar ik neem moet dat toch te doen zijn, onder credo beter iets dan helemaal niets.

Nee geen goed idee dit. Om meerdere redenen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 10/07/2019 | 12:38 uur
By the weg, kan zo'n stinger combinatie die je nu vindt op de fenneks ook niet worden geplaatst op de MCM schepen deze nemen toch niet al te veel ruimte in en daar er ook een plek voor containers op het achterdek is naar ik neem moet dat toch te doen zijn, onder credo beter iets dan helemaal niets.

Ergens denk ik dat je daarmee slechts schijnveiligheid creëert, maar wellicht beter mee- dan om verlegen.

Umbert

By the weg, kan zo'n stinger combinatie die je nu vindt op de fenneks ook niet worden geplaatst op de MCM schepen deze nemen toch niet al te veel ruimte in en daar er ook een plek voor containers op het achterdek is naar ik neem moet dat toch te doen zijn, onder credo beter iets dan helemaal niets.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/07/2019 | 00:27 uur
Een vijandelijke straaljager komt in oorlogssituatie vermoedelijk niet binnen je Stinger bereik, die lanceert op maximale afstand zijn ASM's om vervolgens vol gas uit zijn gevaren zone te vliegen.

Die 'vlieger', heeft die stingers niet als doel wat hij wil aangrijpen, maar iets anders, hij vliegt in de buurt van of over de stinger locaties heen.
Dat is het moment waarbij de piloot 'nietsvermoedend' door een stinger wordt aangegrepen.

Bereik is alleen maar van belang indien beide doelen elkaar willen aangrijpen, maar in oorlogssituaties is de situatie veel dynamischer en gaat het om pech en geluk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/07/2019 | 00:27 uur
Een vijandelijke straaljager komt in oorlogssituatie vermoedelijk niet binnen je Stinger bereik, die lanceert op maximale afstand zijn ASM's om vervolgens vol gas uit zijn gevaren zone te vliegen.
Dat vraag ik me dus ook af, heeft dit nut?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation