Peruvian Navy decommissions ex HNLMS De Ruyter

Gestart door dudge, 27/09/2017 | 18:51 uur

Huzaar1

Het zou natuurlijk mooi zijn, kleed een stad mooi aan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2018 | 11:39 uur
Oej, andere zaak en appels en peren. Een museumschip of een schilderij van een van de Nederlandse meesters, sorry... maar dan denk ik dat ik ook liever dat schilderij heb, buiten het feit dat ik kunst kan waarderen is zo'n schilderij een veel betere investering van ons belastinggeld. Levert meer pecunia op.
Zeker appels & peren, maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
In het buitenland zijn dit soort karakteristieke museumschepen grote publiekstrekkers en landmark iconen. Denk maar aan HMS Belfast in London of de Intriped in New York.

Hoe gaaf zou het zijn om de HR MS Zeven Provinciën te hebben liggen in Rotterdam waar zij gebouwd is? Amsterdam sluit ik bij voorbaat uit: hebben niets op met de marine/ defensie en heeft al genoeg musea.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/10/2017 | 11:06 uur
Zolang de overheid bereid is om vele miljoenen voor een paar schilderijen te betalen zou dit niet het grootste probleem hoeven te zijn.

Oej, andere zaak en appels en peren. Een museumschip of een schilderij van een van de Nederlandse meesters, sorry... maar dan denk ik dat ik ook liever dat schilderij heb, buiten het feit dat ik kunst kan waarderen is zo'n schilderij een veel betere investering van ons belastinggeld. Levert meer pecunia op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Misschien een goed moment om de kruiser terug te halen aangezien we bijna al onze WW2 oorlogsgraven van de bodem van de Javazee hebben laten stelen. De kruiser was ooit bedoeld als vervanger van de kruiser Java. Dus maak er museum/monument en conferentie oort van. En gedenk hier alle gevallene voor ons indie.

Master Mack

We moeten het hebben van particulieren investeerders. Wij zijn hier een aantal jaren serieus mee bezig geweest maar toen kwam de crisis en haakten de key players af. Er zijn wel signalen dat er weer enthousiasten zijn met plannen voor de laatste echte kruiser van de KM maar in wat voor stadium en hoe serieus zij zijn durf ik niet te zeggen. Het mooiste plekje wat ik nu kan bedenken is bij het oude hembrug terrein op de hoek van de voorzaan en het Noord zeekanaal. Dicht bij de plek waar ze in de jaren 80 is gemoderniseerd. Mooie touristen trekker om Amsterdam te ontlasten. En eyecatcher voor de cruisevaart.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/10/2017 | 11:06 uur
Zolang de overheid bereid is om vele miljoenen voor een paar schilderijen te betalen zou dit niet het grootste probleem hoeven te zijn.
Heeft Nederland (overheid plus Rijksmuseum en particuliere giften) niet net zoveel uitgegeven aan de twee schilderijen van Rembrandt (Maarten en Opjen) als dat er jaarlijks werd uitgeven aan 60 Leopard tanks te laten rijden (...)

Geld is er genoeg in Nederland, maar de prioriteiten....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 05/10/2017 | 11:02 uur
Net zoals de HMS Belfast in Londen.
Of diverse schepen van Amerikaanse marine die in verschillende steden liggen als museum schepen.

Zou fantastisch zijn als dit schip in Rotterdam zou kunnen liggen als museumschip. Al ben ik wel bang dat het net zo'n dure grap wordt als met de ss Rotterdam; ook de Zeven Provinciën zit tjokvol met asbest en zal waarschijnlijk niet meer op eigen kracht de oversteek naar Nederland kunnen maken.

Zolang de overheid bereid is om vele miljoenen voor een paar schilderijen te betalen zou dit niet het grootste probleem hoeven te zijn.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2017 | 19:01 uur
Het zou mooi zijn als Nederland haar weet terug te halen als maritiem erfgoed.
Net zoals de HMS Belfast in Londen.
Of diverse schepen van Amerikaanse marine die in verschillende steden liggen als museum schepen.

Zou fantastisch zijn als dit schip in Rotterdam zou kunnen liggen als museumschip. Al ben ik wel bang dat het net zo'n dure grap wordt als met de ss Rotterdam; ook de Zeven Provinciën zit tjokvol met asbest en zal waarschijnlijk niet meer op eigen kracht de oversteek naar Nederland kunnen maken.


Ace1

#6
Er waren wel plannen om de  De Ruyter terug naar Nederland te halen.

http://www.debakstafel.nl/keert-de-ruyter-terug.html

Wel zijn er een aantal dingen verwijderd.

Wapensystemen oorspronkelijk   8 x 15,2cm in dubbeltorens
8 x 57cm dubbeltoren
8 x 40cm
2 dieptebomrekken
10,3cm Lichtraket werper

Sensoren   LW-01 luchtwaarschuwingsradar
DA-01/ DA-02 doelaanwijsradar
VI-01 hoogteradar
ZW-01 zeebeeldradar
2x GA01 vuurleiding 15,2 cm kanons
4x LA01 vuurleiding 57 mm
4x LA02 vuurleiding 40 mm

BAP Almirante Grau na de Modernisering.

8 Otomat Mk 2 SSM
4 × 2 Bofors 152/53 guns
2 × 2 OTO Melara 40L70 DARDO guns

Signaal SEWACO
Signaal DA-08 radar
Signaal LW-08 radar
Decca 1226 navigatie radar
Signaal STIR-24 radar
Signaal WM-25 radar
Signaal LIROD-8 radar

verwijdering  van 4 dubbele Bofors 57/60 mm geschuttorens
verwijdering  van CWE-610 romp sonar
verwijdering  van  4 enkele Bofors 40/70 mm  geschuttorens

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 27/09/2017 | 19:20 uur
Gaat niet gebeuren.

Volgens dit artikel wordt er in een speciaal comité gekeken naar de opties om het schip te behouden vanwege haar grote historische betekenis.


Jammer... co-ouderschap  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 27/09/2017 | 19:05 uur
Dat ding is groot jongen!
Zou mooi zijn. Maar lijkt me echt onmogelijk.
Paresto op het KIM heeft een mooi model :p

*En ja, dat was ook mijn eerste gedachte :)

Waarom onmogelijk... Als ze niet in Peru blijft als museum schip, dan gaat zo voor een oud ijzer prijs naar de sloop. Als ik dan bedenk dat we zo nu en dan eens een schilderijtje kopen voor vermoedelijk aanzienlijk meer geld...

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2017 | 19:01 uur
Het zou mooi zijn als Nederland haar weet terug te halen als maritiem erfgoed.

Gaat niet gebeuren.

Volgens dit artikel wordt er in een speciaal comité gekeken naar de opties om het schip te behouden vanwege haar grote historische betekenis.

http://www.defensa.com/peru/nuevo-buque-insignia-marina-guerra-peru

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 27/09/2017 | 18:51 uur
Peruvian Navy decommissions 'Almirante Grau', picks frigate 'Montero' as new flagship

The Peruvian Navy decommissioned its long-time flagship B.A.P. Almirante Grau after 45 years of service during a ceremony on September 26.

B.A.P. Almirante Grau was replaced as fleet flagship by B.A.P. Montero, a Carvajal-class frigate built by Servicio Industrial de la Marina (SIMA) and commissioned into the navy in 1984.

On the occasion, B.A.P. Montero was renamed to B.A.P. Almirante Grau as flagships of the Peruvian Navy bear the name of famous Peruvian Admiral Miguel Grau Seminario.

During the ceremony, the Peruvian Navy flag was lowered for the last time from the previous B.A.P. Almirante Grau, a former Dutch Navy De Zeven Provinciën-class cruiser bought by Peru in 1973. Before starting service in the Peruvian Navy, B.A.P. Almirante Grau was known as HNLMS De Ruyter (C801) and was commissioned into the Dutch Navy in 1953.

The former B.A.P. Almirante Grau was also the world's last gun cruiser in active service.

Het zou mooi zijn als Nederland haar weet terug te halen als maritiem erfgoed.

dudge

#1
Peruvian Navy decommissions 'Almirante Grau', picks frigate 'Montero' as new flagship

The Peruvian Navy decommissioned its long-time flagship B.A.P. Almirante Grau after 45 years of service during a ceremony on September 26.

B.A.P. Almirante Grau was replaced as fleet flagship by B.A.P. Montero, a Carvajal-class frigate built by Servicio Industrial de la Marina (SIMA) and commissioned into the navy in 1984.

On the occasion, B.A.P. Montero was renamed to B.A.P. Almirante Grau as flagships of the Peruvian Navy bear the name of famous Peruvian Admiral Miguel Grau Seminario.

During the ceremony, the Peruvian Navy flag was lowered for the last time from the previous B.A.P. Almirante Grau, a former Dutch Navy De Zeven Provinciën-class cruiser bought by Peru in 1973. Before starting service in the Peruvian Navy, B.A.P. Almirante Grau was known as HNLMS De Ruyter (C801) and was commissioned into the Dutch Navy in 1953.

The former B.A.P. Almirante Grau was also the world's last gun cruiser in active service.