IGK: bezorgd om heftige reacties Indië-veteranen op film ’De Oost’

Gestart door Lex, 10/05/2021 | 17:59 uur

A.J.

Citaat
Friese militairen komen op voor oudere strijdmakkers en willen gesprek met ministers over oorlogsfilm De Oost: 'De film mag niet als waarheid in het lespakket'

De oorlogsfilm De Oost mag in lespakketten niet worden gepresenteerd als de waarheid, vinden Friese reserveofficieren. Zij gaan hierover in gesprek met de ministers Dennis Wiersma van Onderwijs en Kajsa Ollongren van Defensie.

LC

De rest achter de betaalmuur.

Dennis123

Tja en dan blijkt toch hoe smaken het verschillen. ;)

Persoonlijk een grote geschiedenisinteresse en ook zeker betreffende dat gebied (ook veel met Indonesiërs in het verleden gevaren).
Las eerst ook alle kritische stukken en had zo mijn twijfels.
Was echter wel benieuwd naar de film en vond het (zeker voor een NL'se film) gewoon een verrassend goede film! Waarin ik juist vond dat ze het vrij neutraal brachten en merkte zeker geen anti-NL sentimenten op.
Enige commentaar wat ik zou hebben is dat hij wat langdradig wordt op het einde, die gehele operascene had me gestolen kunnen worden.

Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn mening over de film, maar denk dat het goed is dat mensen hem ook echt zelf kijken om die mening te vormen en zich niet af laten schrikken door andere meningen.
Persoonlijk hoop ik dat deze film samen met o.a. Slag om de Schelde een nieuwe trend start waarin er weer wat meer kwalitatieve Nederlandse films over die periode komen.

Harald

Citaat van: Thomasen op 30/05/2021 | 12:30 uur
Het woke publiek is heel lovend, 'zie je wel, Witman is slechte man'. Het is een propaganda instrument dat past binnen hun naratief.

En een deel van de bevolking waarbij geschiedenis niet erg interessant wordt gevonden, slikken dit als zoete koek en wordt zo de "ware" geschiedenis van NL.

Poleme

Citaat van: A.J. op 29/05/2021 | 19:56 uur
Ik heb "De Oost" van de week gezien... Wat een aanfluiting, echt... Zelden zoiets belabberds gezien.
De Recensie Paradox

Nou, de recensies waren lovend.  Of beter gezegd: te lovend.
Mijn vrouw en ik hebben heel wat concerten en theater uitvoeringen bezocht.  Waarbij we steevast ook de recensies lazen.  Dat bleek het verrassing gehalte echter flink te verhogen.   Want uitvoeringen met (heel) goede beoordelingen vielen juist (zwaar) tegen.  Andersom gebeurde ook.  Kan natuurlijk met een verwachtingen patroon te maken hebben.  Maar ... hoe objectief en onafhankelijk zijn de recensenten ?

De recensie van de Oost vond ik verdacht te lovend.  Want dit deel van de Nederlandse, Indische en Indonesische geschiedenis ligt nog steeds (te) gevoelig.

Deze film dus dezelfde behandeling als internet trollen geven: totaal negeren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Lex op 29/05/2021 | 18:01 uur
Jim Taihuttu leeft zijn droom op Bali: 'Wat een of andere halve zool op Facebook te melden heeft, deert mij bijzonder weinig'

Zie: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/DMF20210526_20448619

Helaas achter de betaalmuur.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 29/05/2021 | 20:58 uur
Verhaal was wat dun,

Welk verhaal? Het eerste kwartier/ half uur had ik nog zoiets van ah, een zooi dienstplichtigen uit alle hoeken van Nederland bijelkaar, dat ziet er allemaal bekend uit maar daarna?

Citaat
en het laatste uur leek wel een montagefout, 4 keer dezelfde scene geplakt.
Niet echt een aanrader.

Bieren, naar de hoeren, lid worden van de vereniging Westerling en volgas alles en iedereen executeren in wazige fantasie tenuen, zelfs de les baret opzetten hebben ze gemist... Nou echt, wat een aanfluiting.

A.J.

Ik heb "De Oost" van de week gezien... Wat een aanfluiting, echt... Zelden zoiets belabberds gezien.

Lex

Jim Taihuttu leeft zijn droom op Bali: 'Wat een of andere halve zool op Facebook te melden heeft, deert mij bijzonder weinig'

Zie: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/DMF20210526_20448619

Huzaar1

Daarnaast 'laadt' dit het onderwerp. De gemiddelde nederlander denkt dat de Duitsers de Japanners hebben tegengehouden in Stalingrad op Java.

De film is wel zo enorm gekleurd en met een bepaalde toon neergezet dat het een soort opgedwongen zelfkastijding moet zijn. En ja ik zou er ook geen hond van begrijpen wat we in Indie deden als ik deze film en niks anders heb gezien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Thomasen op 29/05/2021 | 15:07 uur
Het is ook maar een speelfilm. Teveel mensen nemen dat veel te serieus. Dat het nu benaderd wordt als een soort documentaire zegt al weer genoeg.
Het kan prima een makkelijke ingang zijn voor een discussie over geschiedenis. Maar geschiedenis zal nooit simpel worden.
Geen verassing dat hele volksstammen dit weer gaan gebruiken voor hun agenda, maar ook daar geld, film is al sinds zijn uitvinding een populair propaganda instrument.

Maar er zit wel degelijk een gevaar in, want ik ken mensen met een niet Nederlandse achtergrond die na het zien van deze film de inhoud voor echt gebeurd aannemen en dus een erg negatief beeld krijgen of het beeld dat ze al hadden wordt veel negatiever, want ja wij zijn ook maar oorlogsmisdaden plegende Nederlanders. 
We vooral over dit soort feiten nu de mond moeten houden, vindt een beetje geschiedenis wel goed maar houdt het eerlijk en waarheidsgetrouw dat dit concept minder bruikbaar is voor een film moeten ze dan maar op de koop nemen.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 29/05/2021 | 15:07 uur
Het is ook maar een speelfilm. Teveel mensen nemen dat veel te serieus. Dat het nu benaderd wordt als een soort documentaire zegt al weer genoeg.
Het kan prima een makkelijke ingang zijn voor een discussie over geschiedenis. Maar geschiedenis zal nooit simpel worden.
Geen verassing dat hele volksstammen dit weer gaan gebruiken voor hun agenda, maar ook daar geld, film is al sinds zijn uitvinding een populair propaganda instrument.

Dan onderschat je het product totaal. Het is niet maar een speelfilm. Er zitten lespaketten en samenwerkingen met basis en middelbare scholen m.b.t koloniale onderwerpen... dikke doei. Dit onderwijst iedereen over een totaal absurd verkeerd en gemanipuleerd pervers perspectief. Film moet met bijsluiter en geen samenwerking met scholen te hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Eens hoor, Thomasen. Het is ook geen documentaire en niet alles hoeft dus volledig historisch verantwoord te zijn, maar dat de Bersiap niet wordt vermeld of in beeld wordt gebracht vind ik in een film met dit onderwerp toch wel vrij kwalijk.

Maar ik ga de film wel kijken. Ben benieuwd.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Speelfilm De Oost: een historische aanfluiting

Film neemt een loopje met de feiten

De nieuwe, door onze media hevig gehypte Nederlandse speelfilm De Oost, wil ons wegwijs maken in de zogeheten dekolonisatieperiode 1945 – 1950 in Nederlands-Indië. Jim Taihuttu, de regisseur, zegt dat zijn film zeker voor de komende dertig jaar het juiste geschiedkundige beeld biedt over de gebeurtenissen in die tijd. Verdonk, de producent, zegt dat de film deze periode belicht vanuit alle relevante perspectieven. Volgens Bauke Geersing is deze speelfilm echter een regelrechte historische aanfluiting.

De film opent met de zinsnede dat direct na WO II meer dan 100.000 Nederlandse militairen naar Nederlands-Indië werden gestuurd  om de Indonesische vrijheidsstrijd neer te slaan. In werkelijkheid gebeurde er iets geheel anders. Na WO II werden er aanvankelijk helemaal geen Nederlandse militairen naar Nederlands-Indië gestuurd, laat staan meer dan 100.000.

De geallieerden hadden van tevoren al besluiten genomen over de situatie in Nederlands-Indië na het eind van WO II. Nederland zou, na de Japanse bezetting, het gezag over Nederlands-Indië herstellen. Ons land lag na de jarenlange Duitse bezetting echter in puin, stond voor de uitdaging alles weer op te bouwen en deed naar vermogen mee aan het beëindigen van de Japanse overheersing van Nederlands-Indië. Na de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 waren het de Engelse (Java en Sumatra) en Australische (Celebes) troepen, die als eerste voet aan wal zetten in Nederlands-Indië.  De Nederlandse militairen kwamen pas in 1946 aan en niet met 100.000 tegelijk.

Extreem geweld

De film De Oost verbeeldt niet de werkelijkheid van toen. Het is jammer dat bijvoorbeeld niet is geput uit de ruim voorhanden zijnde beelden van wat er destijds wél gebeurde. Zo bestaan er documentaires en veel foto’s over het extreme geweld (van groepsverkrachtingen tot kindermoorden) en de bloedige (islamitische) terreur, die losbarstte door de door Japan geïndoctrineerde en getrainde pemoeda's die in een geregisseerde moordlustige geweldsorgie tekeer gingen tegen Nederlanders, Indische Nederlanders, Ambonezen, Chinezen en andere Indische bevolkingsgroepen. Een huiveringwekkende periode, waarover enkele nabestaanden indringend verslag doen.

De speelfilm De Oost laat niets zien van dit Bersiap-geweld. Dat er orde in deze bloedige chaos moest worden geschapen ligt in de rede. Dat was dan ook het doel van het sturen van de Nederlandse militairen naar Nederlands-Indië.

Rust en orde herstellen

Heden ten dage doet in de media en bij sommige historici de terminologie ‘Indonesische onafhankelijkheidsoorlog’ opgeld. De film sluit daarbij aan. Ook dit beeld klopt niet. Er was pas op 27 december 1949 sprake van een zelfstandige staat, de Verenigde Staten van Indonesië, en op 17 augustus 1950 van de republiek Indonesië. De Nederlandse militairen zaten dus niet in een oorlog tegen een andere zelfstandige staat. Zij voerden opdrachten uit van de Nederlandse regering in Den Haag en Batavia om orde en rust te herstellen in het kader van de dekolonisatie van Nederlands-Indië. Daarbij was ook sprake van militair optreden, twee keer op grotere schaal, de zogenoemde 'Politionele acties' in augustus 1947 en december 1948/januari 1949. De film De Oost gaat daar echter niet over.

Vooringenomen

De film begint met het tonen van Nederlandse militairen die in het KNIL-leger worden ingepast, ze halen hun plunje, bewapening en vestigen zich in hun barakken. De onderlinge conversatie munt uit in platte teksten over vrouwen. seks, neerbuigende woorden over de lokale bewoners, zuipen, naar de hoeren gaan, domme praat over de situatie waarin ze zich bevinden, karikaturale verbeeldingen van officieren die botte kreten slaken en er blijk van geven weinig empathie met hun manschappen te hebben.

Als men zich echt in de geschiedenis heeft verdiept is dit een eenzijdige, vooringenomen, ronduit beschamende en beledigende voorstelling van onze Indië-veteranen. Ze worden afgebeeld als een stelletje domme koekenbakkers. Regisseur en producent weten kennelijk niet dat in de dekolonisatieperiode ruim 600 dapperheidsonderscheidingen bij koninklijk besluit zijn uitgereikt, nota bene op voorspraak van Indonesische officieren, en dat er diverse vaandelopschriften, als blijk van dapper optreden van die regimenten, zijn aangebracht.

Westerling

Na de schets van militairen die zwetend op patrouille zijn, scènes die de zinloosheid daarvan moeten verbeelden, komt langzaam maar zeker, na bijna een uur, kapitein Raymond Westerling naar voren. In de film wordt niet duidelijk gemaakt dat de kapitein zich dan in Medan op Sumatra bevindt, noch wordt duidelijk gemaakt wat zijn functie is en wat hij daar aan het doen is. Alleen een kenner van die geschiedenis ziet dat, de gemiddelde kijker niet. Een kennelijk door het boek ‘Westerling, 'de eenling' (1982) geïnspireerd voorval van een bij nacht uitgevoerde actie om een terroristenleider te pakken wordt weinig inzichtelijk gefilmd. Daar doet Johan, de hoofdpersoon van de film, ook aan mee. Ook hier mist de film iedere historische context.

Speciale troepen

Vervolgens komt de episode van Westerling op Zuid-Celebes aan de orde. Hoofdrolspeler Johan is intussen de chauffeur van Westerling geworden en maakt deel uit van het Depot Speciale Troepen (DST). De film heeft het over het Korps Speciale Troepen. Maar dat Korps is van latere datum. Omdat de film fictie is, valt daar nog mee te leven. Het ontstaan van het DST blijft onduidelijk in de film. En dan gaat het flink mis.

De opdrachtverlening van onze overheid aan Westerling wordt onjuist voorgesteld, de voorbereiding van de acties op Zuid-Celebes komt niet in beeld, de 'methode Westerling' wordt verkeerd verbeeld, de in beeld gebrachte contraguerrilla-acties van Westerling kloppen niet, vlammenwerpers werden door Westerling niet gebruikt, kampongs werden niet in brand gestoken tijdens zijn acties en vrouwen werden niet aan de haren getrokken. Met een beeld van een naakt jongetje tracht de regisseur het naakte Vietnamese meisje tijdens een napalmbombardement in herinnering te roepen. Gretig opgepikt door NRC-filmredacteur Coen van Zwol.

Rood-Witte terreur

En nergens zien we de geestelijk leider van de kampong in beeld, een leider die wel degelijk een belangrijke rol speelde in de ‘methode Westerling’. Ook de actieve betrokkenheid van de bevolking en de invloed van de adat (traditie, gewoonte) op de berechting krijgen we niet te zien, noch de kampongpolitie die door Westerling werd ingesteld als bescherming tegen de 'rood-witte-terreur'.

De filmkijker moet het doen met kapitein Westerling zittend achter een tafeltje, bladerend in een boekje, een naam oplezend en iemand die naar voren stapt, die vervolgens door Westerling met zijn pistool door het hoofd wordt geschoten. Het is een beschamende historische aanfluiting van hetgeen zich destijds daadwerkelijk heeft afgespeeld. De film suggereert zelfs dat Westerling bezig was de bevolking steeds wreder te onderdrukken. In werkelijkheid bevrijdde hij de bevolking van de 'rood-witte-terreur'.

Verzonnen

De film toont ook beelden van feesten en partijen vol vrolijke Nederlanders om te benadrukken dat de situatie hen geen zier kon schelen. De Titanic, maar dan in Nederlands-Indië. Het echte hartverwarmende afscheid van Westerling en het DST van de dankbare bevolking is niet in beeld gebracht. Dat paste kennelijk niet in het 'eerlijke' beeld dat Taihuttu de kijker wil voorschotelen. Hij toont liever bij terugkeer van onze militairen spandoeken met anti-Nazi leuzen. Hoofdpersoon Johan krijgt zelfs een met bloed gevuld zakje naar zijn hoofd geslingerd.

De film eindigt met Johan, die kennelijk gekweld wordt door PTSS. Cinematografisch slordig en onduidelijk opgetuigd door middel van een flash forward. Johan schiet Westerling, die als operazanger is opgetreden, in diens kleedkamer neer en slaat vervolgens de hand aan zichzelf. Verzonnen door de regisseur en het beeld oproepend dat door het deelnemen aan een 'foute' oorlog PTSS het gevolg is. Het moet de inktzwarte verbeelding van de regisseur vervolmaken.

Juichende MSM

Onze mainstream media roepen in koor dat hier sprake is van een voortreffelijke film over de zwarte bladzijden in onze geschiedenis. Nieuwsuur besteedde er ruimschoots aandacht aan en zelfs het NOS-Journaal deed een behoorlijke duit in de duistere zak. Ik kreeg meer de indruk van de morele verwording van Nederlandse mainstream media, die als geïndoctrineerden verslag deden van deze rolprent. Verheugd onthaald door academische leunstoelactivisten.

De film is geschikt voor 18+. Fictie die ook het uitgangspunt vormt voor het lesmateriaal voor middelbare scholieren dat eraan gekoppeld is. (Ik wist overigens niet dat onze scholieren tegenwoordige al ouder zijn dan 18 jaar!) Dit product is het niet waard om in onze schoollokalen te worden vertoond als hèt beeld van deze periode uit de Nederlandse geschiedenis.

Fantasiegeschiedenis

De drie instituten 'het NIOD, het KITLV en het NIMH' die onderzoek doen naar de dekolonisatie van Nederlands-Indië, staan op de lijst van aanbeveling van het project De Oost. De leider van dat onderzoek, prof. F. van Vree, meent dat de film De Oost een multi-perspectieve benadering is van de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. Een verrassende opvatting. Deze film gaat niet over de dekolonisatie van Nederlands-Indië 1945 – 1950, maar over een fantasiegeschiedenis die regisseur Taihuttu heeft gecreëerd met geld en hulp uit Indonesië en betrokkenheid van het Indonesische leger.

Advies van het KITLV zou zijn ingewonnen. Welk advies dat was, valt niet goed na te gaan. Of Taihuttu heeft er niets mee gedaan, òf het advies deugde niet. De Oost vertoont geen samenhang, is saai van opbouw en heeft een onduidelijk en aan alle kanten rammelend scenario. De film ridiculiseert en beledigt onze Indië-veteranen en demoniseert het beeld van kapitein Westerling* als een brute oorlogsmisdadiger. De Oost ontbeert iedere geschiedkundige context. Deze 'historische' film is gebaseerd op verzonnen 'feiten'.

De Oost is niets minder dan een regelrechte historische aanfluiting.

*Lees de brief van Palmyra Westerling, de dochter van kapitein Raymond Westerling

Opiniez

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

'Indonesisch leger op set De Oost'

DEN HAAG (16 mei 2021) – Het Indonesische leger was aanwezig op de set van de controversiële film De Oost. Ook moesten alle plannen en een vertaald script worden voorgelegd aan de Indonesische overheid om film- en werkvergunningen te regelen. Dat meldt het NRC.

Daarmee blijkt de Indonesische betrokkenheid veel verder te reiken dan aanvankelijk werd gedacht. Onder andere hoge Indonesische ambtenaren en een afvaardiging van het Indonesische leger namen polshoogte op de set. Bovendien moesten alle plannen en een vertaald script vooraf worden voorgelegd aan de Indonesische overheid, zonder welk de film- en werkvergunningen zouden worden geweigerd. Tegenover EenVandaag noemde de Nederlandse producent de ophef over de film eerder nog "voorbarig". De film zou volgens hem zogenaamd "een multiperspectieve benadering op de koloniale geschiedenis" vormen. Dat standpunt is inmiddels onhoudbaar, nu zelfs zijn Indonesische coproducent de film "pro-Indonesisch" noemt. "Dat heeft zeker uitgemaakt bij de goedkeuring van alle aanvragen" aldus filmproducent Shanty Harmayn, van Salto Films Indonesia (SFI).

Criticasters wijzen er al langer op dat De oost "een puur anti-Nederlandse propagandafilm" betreft. Een van de redenen is dat het geschiedkundige raamwerk waarbinnen de film is gepositioneerd niet wordt ondersteund door historische feiten. In een trailer en op de officiële kanalen van de film wordt bijvoorbeeld gesteld dat Nederlandse militairen naar Nederlands-Indië zijn gestuurd "om de Indonesische vrijheidsstrijd neer te slaan", terwijl zij in werkelijkheid vooral een einde moesten maken aan chaos en geweld, dat tijdens de Bersiap een climax bereikte. Ook is de film mede gefinancierd vanuit Indonesië. Bij een van die investeerders is zelfs de Indonesische overheids nauw betrokken. Het gaat om BEKRAF, dat tijdens de productie van de film onder de directe verantwoordelijkheid van president president Joko Widodo viel.

De Indonesische betrokkenheid ligt extra gevoelig, omdat aan de film een lespakket voor middelbare scholen is gekoppeld. FIN riep demissionair Minister van Onderwijs, Ingrid van Engelshoven (D66), daarom op het lespakket te schrappen. Van Engelshoven vond dat eerder echter niet nodig. Om het fictieve en eenzijdige karakter van de film te benadrukken pleitte FIN daarop voor een disclaimer. De rechter oordeelde onlangs dat er vooralsnog geen disclaimer vóór de film hoeft te worden geplaatst. De Indonesische bemoeienis is voor FIN reden de Inspectie van het Onderwijs in te schakelen. "Zeker in het huidige klimaat, waarin – ook in Nederland – Indonesische gruweldaden uit de Bersiap steeds vaker openlijk worden ontkend, gebagatelliseerd of zelfs vergoelijkt, is Indonesische beïnvloeding van ons onderwijs het laatste wat we zouden moeten willen" zei FIN-voorzitter Hans Moll eerder al.

Federatie Indische Nederlanders