Spanningen in Soedan

Gestart door Ace1, 20/04/2023 | 19:39 uur

Ace1

#58
Citaat van: Parera op 02/08/2023 | 12:58 uurOmdat het nog zeer klein is vind ik het niet nodig om hier een apart topic voor te openen, maar mogelijk in de komende dagen wel.
@Moderators, misschien is het een idee om een topic ''Spanningen Afrika algemeen'' te maken of iets in die vorm voor om de vele kleine brandhaardjes te kunnen aanduiden.

Dan moet je de topics in het Midden Oosten, Azie en Zuid-Amerika ook allemaal gaan samenvoegen dat is best wel veel werk voor een moderator en je raak als forumlid het overzicht kwijt waar het percies overgaat. Laat het alsjeblieft zo als het nu is.

Lex

Citaat van: Parera op 02/08/2023 | 12:58 uurOmdat het nog zeer klein is vind ik het niet nodig om hier een apart topic voor te openen, maar mogelijk in de komende dagen wel.
 
@Moderators, misschien is het een idee om een topic ''Spanningen Afrika algemeen'' te maken of iets in die vorm voor om de vele kleine brandhaardjes te kunnen aanduiden.
Dank voor de suggestie. Ik zal het nader beschouwen.

Lex
Algeheel beheerder

Parera

#56
Omdat het nog zeer klein is vind ik het niet nodig om hier een apart topic voor te openen, maar mogelijk in de komende dagen wel.
@Moderators, misschien is het een idee om een topic ''Spanningen Afrika algemeen'' te maken of iets in die vorm voor om de vele kleine brandhaardjes te kunnen aanduiden.

Militair overleg Ecowas-landen in Nigeria over staatsgreep in Niger
In de Nigeriaanse hoofdstad Abuja zijn de ministers van Defensie van een aantal West-Afrikaanse landen bijeen om over de staatgreep van het leger in Niger te spreken. Ze eisen dat het leger van dat land de democratische gekozen president Bazoum voor zaterdag weer in het zadel helpt. Als dat niet gebeurt, dan zullen deze landen mogelijk militair ingrijpen.

De landen zijn lid van het West-Afrikaanse samenwerkingsverband Ecowas. Vandaag staat in Niger ook een gesprek tussen de coupplegers en een delegatie van Ecowas gepland.

De militaire leiders van Mali en Burkina Faso hebben ondertussen de kant van de coupplegers gekozen. Ze zeggen dat ze een interventie van andere landen mogelijk als een oorlogsverklaring opvatten en in dat geval Niger te hulp zullen komen. Ook de militaire leiders van Guinee kiezen de kant van de junta in Niger.

De coupleider, generaal Tiani, heeft in een tv-toespraak gezegd dat de grenzen met bijna alle buurlanden weer open zijn. Allen de grenzen in het zuiden met de Ecowas-landen Benin en Nigeria blijven dicht.

Evacuaties
Niger is een voormalige Franse kolonie. Vannacht zijn in Parijs twee vliegtuigen met Westerse evacuƩs uit Niger geland. De meeste passagiers hadden de Franse nationaliteit. Gisterochtend landde in Parijs ook al een evacuatievlucht uit Niger.

Het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken liet aan de NOS weten dat "voor zover wij weten" tot nu toe geen Nederlanders met Franse vliegtuigen zijn geƫvacueerd. "Maar misschien komen ze nog wel met de komende vluchten."

https://nos.nl/artikel/2485175-militair-overleg-ecowas-landen-in-nigeria-over-staatsgreep-in-niger

Ace1

Gevluchte politicus ziet twee opties in Soedan: genocide of een burgerregering

Een vorige week naar Frankrijk gevluchte sociaaldemocratische politicus uit Soedan vreest een nieuwe genocide, als er niet snel een burgerregering komt die aan de oorlog in zijn land een einde maakt.

?Gruwelijk, een catastrofe en een enorm menselijk drama.? Zo vat Mahdi Rabih Berair de burgeroorlog in Soedan samen. Hij is architect en politicus van de sociaaldemocratische Soedanese Congress Partij (SCP). Afgelopen woensdag arriveerde hij met zijn gezin, na een turbulente vlucht, in Parijs.

?Ik was thuis toen de burgeroorlog begon, op zaterdag 15 april. Ik woon vlak bij het vliegveld van Khartoem, de hoofdstad van Soedan. Overal werd geschoten. We hoorden de inslagen op het dak van ons huis. Ik ben met mijn gezin naar een kamer beneden in huis gevlucht omdat daar de minste kans was om gedood te worden. Het waren heel gevaarlijke en stressvolle dagen.

?Na een aantal dagen zijn we gevlucht naar een woning van een familielid, twee kilometer verderop. Ook daar konden we maar kort blijven. We hadden wel elektriciteit en water, maar er was geen voedsel meer.

?Ik kreeg een telefoontje van de Franse ambassade, ik heb twee paspoorten. De Fransen organiseerden een ontsnapping uit Soedan voor Franse burgers. We moesten ons verzamelen in een gebouw ergens in de stad. We zijn toen met veel Franse inwoners van Khartoem onder begeleiding van Franse commando?s in een konvooi met bussen naar een militaire airstrip gereden, noordelijk van de stad.

Een afschuwelijk gezicht
?De tocht naar het vliegveldje was dramatisch. Alle gebouwen en huizen waren kapotgeschoten, overal dreven dikke zwarte rookwolken van branden en op de weg lagen de rottende lichamen van gedode mensen, die niet weggehaald werden. Een afschuwelijk gezicht.

?Op de luchthaven moesten we ruim acht uur wachten. De witte Fransen mochten van de militairen het land uit, maar de Soedanese, zwarte Fransen moesten terug naar de hoofdstad, die mochten niet weg. De Franse regering oefende veel druk uit op het Soedanese leger. Uiteindelijk kwam het verlossende woord en mochten mijn gezin en ik mee met het vliegtuig.

?We vlogen naar Djibouti waar we twee dagen bleven en toen konden we het vliegtuig naar Parijs nemen. Nu zijn we veilig, maar we hebben niets. Ik krijg wel hulp bij het zoeken van een woning. Ook moet ik nu snel werk vinden om geld te verdienen. We moeten hier een nieuw bestaan opbouwen, maar ik wil terug naar Soedan als er vrede komt.

Transitie
?Ik ben hoopvol gestemd. Geen van beide strijdende generaals, de opperbevelhebber Abdel Fattah al-Burhan en de commandant van de Rapid Support Forces (RSF), Hemedti, kan deze burgeroorlog winnen. De enige oplossing is een burgerregering. Ik was hiervoor betrokken bij allerlei commissies in het kader van het raamwerk dat begin december vorig jaar door de militairen en het Front voor Vrijheid en Verandering FFC is getekend. Dat gebeurde onder toeziend oog van de Afrikaanse Unie en de Verenigde Naties, om de transitie mogelijk te maken naar een burgerregering die verkiezingen voorbereidt.

?Namens de sociaaldemocratische Soedanese Congress Partij (SCP) zat ik in nationale commissies, die na het afzetten van dictator Omar al-Bashir in 2019 de ontmanteling van zijn bureaucratische apparaat moesten begeleiden en de herinrichting van de veiligheidsdiensten regelen. Door de burgeroorlog lijkt die transitie naar democratie ver weg.

?Geen van de generaals gaat de burgeroorlog winnen. Uiteindelijk moeten ze naar de onderhandelingstafel komen en is een burgerregering de enige uitweg. Ze moeten wel met ons praten, met alle politieke partijen, waaronder mijn SCP, de vakbonden en protestgroepen, die zijn verenigd in de FFC. Hun onoplosbare conflict is onze kracht. Ik blijf optimistisch.

Doemscenario
?Toch vrees ik ook voor een doemscenario. Als het leger of de RSF niet kunnen winnen, bestaat het risico dat het land opgesplitst raakt. Het leger krijgt dan de controle over grote steden als Khartoem, Omdurman en de omliggende deelstaten. De RSF, die bestaat uit Arabische huurlingen, zal zich terugtrekken in de regio Darfur en het zuiden van het land.

?Dat moet kost wat kost worden voorkomen en de internationale gemeenschap moet hierbij een grote rol spelen. Vooral in Darfur leidt het vrijwel zeker tot tribale etnische strijd die aan heel veel mensen het leven gaat kosten, net als in 2003. Toen werden 300.000 mensen uitgemoord door de Arabische krijgers van de Janjaweed, waaruit nu de RSF bestaat.

?Zo?n opsplitsing van Soedan kan leiden tot een vreselijke genocide in Darfur. Die zou nog veel erger worden dan de genocide in Rwanda in 1994, waarbij meer dan 800.000 inwoners zijn omgebracht.?

https://www.trouw.nl/buitenland/gevluchte-politicus-ziet-twee-opties-in-soedan-genocide-of-een-burgerregering~b179dfc1/

Ace1

Oud-premier Soedan waarschuwt voor echte burgeroorlog: 'Nachtmerrie voor de hele wereld?

Oud-premier Abdalla Hamdok waarschuwt voor een escalatie van het conflict in Soedan. De huidige strijd tussen legerchef Abdel Fattah al-Burhan en de leider van de RSF, Hamdan Daglo, zou volgens hem kunnen uitmonden in een echte burgeroorlog. Hij noemt dat scenario ?een nachtmerrie voor de hele wereld?.

Hamdok was premier was van Soedan van 2019 tot 2021. Hij zegt dat de gevolgen van een Soedanese burgeroorlog groter kunnen zijn dan die van de conflicten in Syri?, Jemen of Libi?

Er wordt zondag opnieuw hevig gevochten in de straten van de Soedanese hoofdstad Khartoem. Inwoners melden ontploffingen en geweerschoten. Onder meer in het hoofdkwartier van het leger, gelegen in het centrum van de stad, vinden gevechten plaats. Het leger heeft ook luchtaanvallen uitgevoerd op Omdurman, de zusterstad van Khartoem gelegen aan de overkant van de rivier de Nijl.

In principe was er tot zondagavond een staakt-het-vuren van kracht. De strijdende partijen hadden dat eerder in de week afgesproken op aandringen van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken. Zondag is die wapenstilstand verlengd met drie dagen.

Voor het eerst weer hulpgoederen
Een vliegtuig uit Jordani? is geland in Port Soedan met acht ton hulpgoederen aan boord. Daarmee is het Rode Kruis er voor het eerst sinds het conflict in Soedan is uitgebroken in geslaagd hulpgoederen het land in te krijgen. Een tweede toestel volgt binnenkort.

De havenstad aan de oostkust is volgens het Internationale Comit? van het Rode Kruis de enige veilige toegangspoort tot het land. Van daar worden de goederen over land vervoerd, onder meer naar de hoofdstad Khartoem. De eerste lading bevat materiaal voor Soedanese ziekenhuizen, waaronder verdovingsmiddelen en verbanden, zodat dokters gewonde soldaten en burgers kunnen opereren.

Er zijn intussen al zeker vijfhonderd mensen omgekomen in de strijd tussen legerchef Abdel Fattah al-Burhan en de leider van de RSF, Hamdan Daglo. Maar de vrees is dat het aantal nog sterk zal oplopen. Volgens Patrick Youssef, directeur bij de Afrikaanse afdeling van het Rode Kruis, liggen er nog lichamen in de straten van Khartoem die sinds het begin van het conflict niet zijn geborgen. Ook voor het conflict uitbrak was het Rode Kruis aanwezig in het land, om ziekenhuizen te ondersteunen en om de toegang tot drinkwater te verzekeren.

https://www.ad.nl/buitenland/oud-premier-soedan-waarschuwt-voor-echte-burgeroorlog-nachtmerrie-voor-de-hele-wereld~a2a2819b/

Ace1

Laatste vliegtuig met evacu?s uit Sudan aangekomen in Eindhoven

De laatste evacuatievlucht met Nederlanders die in Sudan verbleven, is geland op de vliegbasis in Eindhoven. De meeste Nederlanders van wie bij Buitenlandse Zaken bekend was dat ze in Sudan waren, hebben het land nu verlaten.

In totaal zijn er 160 Nederlanders ge?vacueerd, meer dan de helft met vliegtuigen van de luchtmacht. Anderen konden meevliegen met vliegtuigen van andere Europese landen. Ook Nederland nam op vluchten burgers mee uit andere Europese landen.

De Nederlandse ambassadeur was ook aan boord:

Gisteravond vertrok het achtste en laatste vliegtuig uit Sudan. Het C-130 Hercules transportvliegtuig vloog eerst naar Jordani?, waar een Nederlands reddingsteam was gestationeerd. Later op de dag komt dat transportvliegtuig met de bemanning aan in Nederland. Ook tientallen andere landen hebben diplomaten en landgenoten uit het Oost-Afrikaanse land gehaald.

Partijen verlengen wapenstilstand
Ruim twee weken strijden de paramilitaire groep RSF en het Sudanese regeringsleger tegen elkaar. De strijdende partijen hebben de huidige wapenstilstand met drie dagen verlengd, zegt een woordvoerder van de RSF. De verlenging gaat vanaf middernacht in.

Al meerdere keren werd een wapenstilstand gesloten, maar die werd steeds weer geschonden. Ook vandaag werd er ondanks het staakt-het-vuren gevochten in de hoofdstad Khartoem.

Humanitaire crisis
Het Rode Kruis is er vandaag in geslaagd om voor het eerst sinds het conflict hulpgoederen het land in te krijgen via de oostelijke kustplaats Port Sudan. De lading bevat materiaal voor ziekenhuizen om gewonde burgers en militairen mee te verplegen.

Door het geweld zijn zeker vijfhonderd burgers om het leven gekomen. Het land verkeert in de humanitaire crisis en de bevolking heeft weinig toegang tot water, voedsel en elektriciteit. Tienduizenden Sudanezen proberen naar buurlanden te vluchten, zoals Egypte.


Een video is op onderstaande link te bekijken.

https://nos.nl/collectie/13927/artikel/2473379-laatste-vliegtuig-met-evacues-uit-sudan-aangekomen-in-eindhoven



Ace1

Laatste Nederlandse evacuatievlucht vertrokken uit Sudan

De achtste militaire evacuatievlucht is vertrokken uit Sudan. Het ministerie van Defensie meldt dat dit de laatste Nederlandse vlucht om landgenoten te evacueren uit het oorlogsgebied in het land.

Het C-130 Hercules transportvliegtuig vliegt eerst naar Jordani?. De meeste Nederlanders van wie bij Buitenlandse Zaken bekend was dat ze in Sudan waren, hebben het land nu verlaten.

In totaal zijn er 160 Nederlanders ge?vacueerd, meer dan de helft met vliegtuigen van de luchtmacht. Anderen konden meevliegen met vliegtuigen van andere Europese landen. Nederland nam ook andere Europeanen mee die in Sudan zaten, 130 evacu?s meegenomen van 18 andere nationaliteiten.

Honderden doden
Aanleiding voor de evacuatie zijn de gevechten die Sudan al iets meer dan een week teisteren. Regeringstroepen strijden tegen de paramilitaire RSF-eenheden. Honderden burgers zijn omgekomen.

Omdat er gevechten plaatsvonden rond het vliegveld van hoofdstad Khartoem is regulier vliegverkeer onmogelijk. Ook vanochtend werd in de hoofdstad nog gevochten, meldt Al Jazeera.

Buitenlanders
De afgelopen week verlieten al honderden buitenlanders Soedan. Groot-Brittanni? heeft sinds de gevechten uitbraken 1888 mensen ge?vacueerd. Het was de bedoeling dat er gisteravond nog een Brits vliegtuig zou vertrekken, maar de vlucht is op het laatste moment tegengehouden door Sudanese militairen. Waarom is onduidelijk.

Een door de Verenigde Staten georganiseerd konvooi met evacu?s heeft gisteren de Sudanese havenstad Port Sudan aan de Rode Zee bereikt. Daar worden mensen die Sudan willen verlaten geholpen om verder te reizen naar Jeddah in Saoedi-Arabi?.

https://nos.nl/collectie/13927/artikel/2473313-laatste-nederlandse-evacuatievlucht-vertrokken-uit-sudan

silvester herc

Street battles and gunfire threaten what remains of a fragile ceasefire in Sudan, now hanging by a thread despite a three-day extension of the truce agreement, as a Turkish evacuation plane was shot at as it attempted to land.

https://www.theguardian.com/world/2023/apr/28/sudan-street-battles-threaten-fragile-ceasefire-turkish-plane-shot-truce-extension :omg:

Ace1

Bloedige machtsstrijd in Sudan gaat door ondanks bestand

In Sudan wordt ook vandaag gevochten, ondanks een staakt-het-vuren dat gisteren voor dit weekend werd afgekondigd. Ooggetuigen in de hoofdstad Khartoem maken melding van luchtaanvallen, artilleriebeschietingen en luchtafweergeschut. Op een aantal plaatsen in de stad zijn loopgraven gemaakt en woeden straatgevechten.

Ook in andere steden wordt gevochten, onder meer met tanks.

Het gaat om een voortzetting van de machtsstrijd tussen generaal Burhan van het regeringsleger en generaal Hemedti van de paramilitaire RSF. Hemedti wil pas onderhandelen over vrede als de gevechten stoppen, zei hij tegen de BBC. "Mijn mannen worden meedogenloos gebombardeerd, ondanks het bestand."

Hij zei persoonlijk geen probleem te hebben met Burhan, die hij overigens wel een verrader noemde omdat hij loyalisten van de afgezette president Bashir een plaats in zijn regering heeft gegeven.

De twee generaals werkten eerder samen: zo sloegen ze een rebellenopstand neer in de regio Darfur en verdreven ze in 2019 Bashir, die drie decennia aan de macht was geweest. Hij voerde de strenge toepassing in van de islamitische wet, de sharia.

Burgers kind van de rekening
De burgers van Sudan zijn de dupe: miljoenen mensen kunnen geen kant op. Tienduizenden inwoners zijn de afgelopen twee weken voor het geweld op de vlucht geslagen, honderden mensen zijn om het leven gekomen. De VN spreekt van ten minste 512 doden, het werkelijke dodental ligt vermoedelijk veel hoger.

Er is een tekort aan voedsel, water en brandstof en een groot deel van de ziekenhuizen functioneert niet.

Veel landen, waaronder Nederland, hebben de afgelopen dagen hun diplomaten en burgers uit Sudan weggehaald, door de lucht of over de weg.

De machtsstrijd tussen de twee generaals heeft ook geleid tot het oplaaien van een sluimerend conflict in de regio Darfur. Sinds maandag zouden daar ten minste 96 mensen om het leven zijn gekomen.

https://nos.nl/collectie/13927/artikel/2473229-bloedige-machtsstrijd-in-sudan-gaat-door-ondanks-bestand

Ace1

Sudanezen: Vluchten kan niet, paspoort ligt in dichte Nederlandse ambassade

Een aantal Sudanezen kan het land niet uit omdat hun paspoorten op de Nederlandse ambassade in Khartoem liggen. Die zijn daar achtergelaten voor visumaanvragen, maar het ambassadepersoneel is vertrokken. Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert een nieuw paspoort aan te vragen, maar de lokale overheidskantoren zijn ook dicht.

Het paspoort van Ali Elhaj (32) ligt op de Nederlandse ambassade, vertelt hij. De medewerker van het ministerie van Water en Irrigatie deed begin april een visumaanvraag voor Nederland om naar een driedaagse conferentie te gaan van de The Hague Academy of Local Governance.

Nadat de gevechten tussen het regeringsleger en de paramilitaire RSF-militie waren uitgebroken, vluchtte hij met zijn zus en vijf kinderen naar een plaats tweehonderd kilometer ten zuiden van Khartoem. Ze zijn bang dat ook daar gevechten zullen uitbreken.

'Ik vrees voor onze levens'
"Ik wil naar Egypte of Saudi-Arabi? maar ik kan dat niet zonder mijn paspoort. Ook kan ik geen ander paspoort aanvragen want ook hier zijn de Sudanese autoriteiten niet bereikbaar. Ik wil door met mijn leven en een postdoc gaan doen. Ik vrees voor mijn leven en dat van mijn zus en haar kinderen."

De Sudanezen die er wel in slagen Egypte te bereiken doen daar vaak dagen over, en de kosten zijn hoog:

Sarah Abdalla (35) is waterbouwkundige. Zij liet haar paspoort eind maart achter bij de Nederlandse ambassade voor een visumaanvraag om onderzoek te gaan doen bij het IHE Delft Institute for Water Education, een kennis- en opleidingscentrum van Unesco.

Via het nieuws en Facebook hoorde ze dat de ambassade gesloten was en het personeel was ge?vacueerd. "Ik probeerde te bellen, maar kreeg geen gehoor. Ook belde ik het ministerie, maar ik werd lange tijd in de wacht gezet waardoor ik uiteindelijk heb opgehangen", vertelt Abdalla.

"Het meest frustrerende was een reactie van BZ op Facebook: dat kwam met het advies om een nieuw paspoort aan te vragen bij de lokale autoriteiten."

Ondertussen wordt de situatie steeds nijpender, zegt Abdalla, die in haar huis in het noorden van Khartoem verblijft. Ze zit er met haar ouders en een neef en een nicht.

"Het is gevaarlijk hier. Er zijn twee soldaten bij ons in de buurt gedood. Veel huizen worden beroofd en het huis tegenover ons is ook aangevallen. We hebben bijna dertien dagen geen toegang tot drinkwater omdat het waterstation is aangevallen door de RSF. We gaan nu zelf water halen, met gevaar voor eigen leven."

Vier collega's van Abdalla zitten in dezelfde situatie als zij, zegt ze. "Maar ik ben ervan overtuigd dat nog veel meer Sudanezen met dezelfde problemen kampen. We verliezen de hoop en raken in paniek."

'Er was niets aan te doen'
De 20-jarige Nabta Seifelyazal, geneeskundestudent aan de Universiteit van Khartoum, leverde haar paspoort op 6 april in bij de Nederlandse ambassade. Ze vroeg een visum aan om deel te nemen aan een studentenuitwisselingsprogramma in augustus.

Sinds het uitbreken van de gevechten heeft ze vaak geprobeerd contact op te nemen met de ambassade, via de telefoon en e-mail. "Het enige antwoord dat ik kreeg was van het Twitteraccount van Buitenlandse Zaken. Ze zeiden dat er niets aan te doen was en adviseerden om bij de lokale autoriteiten een noodpaspoort aan te vragen. Dat kan helemaal niet, want alle paspoortgerelateerde documenten worden afgegeven vanuit Khartoem en alles is hier gesloten."

Seifelyazal is met familie ingetrokken in het huis van een tante in een rustigere plek in Khartoem. Haar eigen huis was beschoten. "Maar ook waar we nu zitten is het niet veilig. Ook wordt het steeds moeilijker om aan eten en drinken te komen."

De geneeskundestudent zegt dat haar familieleden wel paspoorten hebben. "Mijn oude oom is ziek en moet dringend Khartoem uit. Maar mijn familie kan me niet alleen achterlaten omdat ik een jonge vrouw ben."

Seifelyazal is bang. "Elke dag horen we dat mensen die we kennen zijn gedood. Het is zo deprimerend. Elke dag die voorbijgaat zonder mijn paspoort, bedreigt het leven van mijn familie."

Ze vraagt zich af of de Nederlandse ambassade niet kan bemiddelen, zodat ze de grens met Egypte over kunnen zonder haar paspoort. "De reis is lang, duur en niet zonder gevaar. Dus we willen weten wat ons te wachten staat."

Vluchtelingenkamp
Dit geldt ook voor waterbouwtuigkundige Sarah Abdalla, die wel een identiteitsbewijs en een verlopen paspoort heeft. "Stel we gaan helemaal naar de grens en ik word afgewezen. Dan stel ik mijn familie helemaal voor een moeilijke keuze, gaan ze verder en laten ze me achter? En als ik wel door mag, dan denk ik dat ik in een vluchtelingenkamp terechtkom."

Wil Eikelboom, voorzitter van de Vereniging Asieladvocaten, zegt dat er juridisch gezien geen beletsel is om te bemiddelen met Egypte. "Je zou zelfs zeggen dat het een juridische plicht is om iets te doen voor die mensen. Want Nederland heeft hun paspoorten ingenomen en geeft ze niet terug."

"Een nieuw paspoort aanvragen kan momenteel niet, dat is niet echt een oplossing. Los van de vraag of het onder Soedanees recht ?berhaupt kan, een tweede paspoort krijgen."

'Individueel oplossing zoeken'
Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt dat de paspoorten nog op de ambassade liggen. "De gevechten begonnen zo plots, waardoor de ambassade per direct moest sluiten en de paspoorten niet konden worden meegenomen."

De woordvoerder zegt dat mensen die een visumaanvraag hadden lopen, nu kunnen mailen naar KHA@minbuza.nl. "Dan kijken we naar wat er individueel mogelijk is", aldus de woordvoerder.

https://nos.nl/artikel/2473171-sudanezen-vluchten-kan-niet-paspoort-ligt-in-dichte-nederlandse-ambassade

Ace1

Britten in Soedan beschuldigd van vertragen evacuaties andere landen

Britse pogingen om ambassadepersoneel te evacueren uit Soedan zouden afgelopen weekend vertragingen veroorzaakt hebben voor andere landen die hun burgers wilden weghalen uit het land.

Dat hebben Duitse bronnen gezegd aan de Britse omroep BBC. Volgens de anonieme bronnen landde het Britse leger op een luchthaven ten noorden van Khartoem zonder toelating van het Soedanese leger.

Andere landen, waaronder Duitsland, wilden die luchthaven ook gebruiken voor hun burgerevacuaties. De ?onaangekondigde Britse militaire aanwezigheid? zou het Soedanese leger echter zo kwaad hebben gemaakt dat het de toegang weigerde.

De BBC vernam van een bron dat de Britten uiteindelijk de Soedanezen moesten betalen voor hun vertrek. Onderhandelingen over het gebruik van het vliegveld maakten dat de Duitsers ?minstens een halve dag? tijd verloren.

Het Britse ministerie van Defensie ontkent dat de Britse pogingen om ambassadepersoneel weg te halen uit Soedan, de Duitse plannen hebben vertraagd. ?Werken in dergelijke complexe omstandigheden zal altijd gepaard gaan met uitdagingen?, luidt het. Het Soedanese leger zou bovendien wel degelijk toelating hebben gegeven om te landen, aldus de Britten.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230427_92640315?utm_source=google

Ace1

Wankelend staakt-het-vuren in Soedan met 72 uur verlengd

De strijdende partijen in Soedan hebben een staakt-het-vuren met 72 uur verlengd. De Verenigde Staten en Saoedi-Arabi?, die in het conflict bemiddelen, hebben dat bevestigd.
Het Soedanese leger en de Rapid Support Forces (RSF) hebben de maandag aangekondigde wapenstilstand verlengd. Hoewel er nog wel beschietingen en explosies in de hoofdstad Khartoem zijn te horen, is het geweld enorm afgenomen.

Door de afspraak konden landen grote evacuaties uitvoeren. Zo werden zeker 150 Nederlanders uit het Afrikaanse land ge?vacueerd. Onder meer de Verenigde Staten, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden haalden mensen terug.
"We verwelkomen de aankondiging van de verlenging", zegt de Amerikaanse minister Antony Blinken van Buitenlandse Zaken. Hij roept beide partijen op de strijd helemaal te staken en humanitaire hulp toe te laten.

Het Saoedische ministerie van Buitenlandse Zaken is blij dat de paramilitaire strijdmacht RSF wil praten over het stoppen van het geweld.

Twee weken geleden escaleerde het conflict tussen de twee machtsgroepen. Bij de gewapende strijd kwamen ruim 450 mensen om het leven, duizenden raakten gewond.

https://www.nu.nl/buitenland/6261326/wankelend-staakt-het-vuren-in-soedan-met-72-uur-verlengd.html

Ace1


Ace1

Voorlopig laatste evacuatievlucht uit Soedan aangekomen in Jordani?

De zevende en voorlopig laatste Nederlandse evacuatievlucht vanuit Soedan is vannacht veilig geland in Aqaba, Jordani?. Het toestel kwam rond 01.00 uur 's nachts aan, meldt het Ministerie van Defensie. Hoeveel mensen aan boord waren van deze vlucht is niet bekendgemaakt.

Het grootste deel van de bij het ministerie bekende Nederlanders is nu weg uit Soedan, zei minister Wopke Hoekstra van Buitenlandse Zaken gisteren. Volgens het ministerie van Defensie gaat het om minstens 150 Nederlanders. Zo'n 70 van hen gingen op ??n van de zes eerdere vluchten met een toestel van de luchtmacht mee.

Daarnaast zijn er nog enkele tientallen Nederlanders die geregistreerd staan in Soedan. Het ministerie haalde ook nog ruim 100 mensen van andere nationaliteiten op uit Soedan.

Willem Jongens en Lieke van Tooren woonden allebei in Soedan toen twee weken geleden, zoals Willem het noemt, 'de hel losbrak'. De twee Nederlanders deden gisteravond aan tafel bij Beau hun verhaal:

Buitenlandse Zaken meldt verder dat in de nacht van woensdag op donderdag 19 Nederlandse evacu?s uit Soedan zijn aangekomen in Duitsland. "Zij zijn op het vliegveld in Frankfurt opgevangen door medewerkers van de ambassade en konden even later met de bus doorreizen naar Nederland", schrijft het ministerie op Twitter.

De operatie om Nederlanders weg te halen uit Soedan wordt afgeschaald, zei het ministerie gisteren. De zevende vlucht met het C-130 Hercules-transportvliegtuig was voorlopig de laatste.

Medisch team
In Jordani? worden de passagiers opgevangen door een medisch team van defensie en een team van het ministerie van Buitenlandse Zaken dat consulaire bijstand verleent.

In Soedan vechten het regeringsleger en paramilitairen een bloedige strijd, die tot dusver ten minste meer dan 500 mensen het leven heeft gekost.

Een video op onderstaande link te bekijken

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5380807/soedan-evacuatievluchten-jordanie-aqaba-laatste-vlucht

Ace1

Nederland schaalt evacuatie-operatie uit Soedan af

De evacuatie-operatie om Nederlanders uit Soedan te evacueren wordt afgeschaald. Vanavond staat een voorlopig laatste evacuatievlucht met een C-130 Hercules-transportvliegtuig gepland. Dat kondigden ministers Hoekstra van Buitenlandse Zaken en Ollongren van Defensie vandaag aan in een brief aan de Kamer.

Verreweg de meeste bij Buitenlandse Zaken bekende Nederlanders zijn nu weg uit Soedan. Zij konden vertrekken door de inzet van Nederland of van een partner. Dat is de reden voor het afschalen. 

In totaal hebben minstens 150 Nederlanders het land verlaten. Ongeveer 70 van hen gingen mee op ??n van de zes vluchten met een toestel van de Koninklijke Luchtmacht. De andere personen zijn ge?vacueerd door bondgenoten of verlieten Soedan op eigen gelegenheid. Nederland haalde naast de circa 70 Nederlanders ook meer dan 100 mensen met een andere nationaliteit op uit Soedan.

Stand-by
Er blijven nog een aantal militairen en een C-130 in Jordani? stand-by staan. Daarmee zijn desgewenst nog achtergebleven Nederlanders uit Soedan te evacueren.

De andere C-130 en het grootste deel van de militairen keert in de komende dagen terug naar Nederland.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/evacuatie-vanuit-soedan/nieuws/2023/04/26/nederland-schaalt-evacuatie-operatie-uit-soedan-af