Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

pz



De Duitsers zijn wel een 'dreiging' maar hun boot zal vermoedelijk qua capaciteiten niet matchen met de behoefte. De Duitse keuze voor NL fregatten ontwerp vraagt wellicht wel een return. Maar die hoeft niet perse op maritiem gebied plaats te vinden. Voordeel is dat het juist Du en Fra zijn die naast "zweden"  een boot aanbieden.. liever beide grootmachten 'teleurstellen' dan 1 laten verliezen. Zweden is dan een fijne neutrale 'derde keus'.
[/quote]

Bataljon Leopards ? 8)

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sandgroper op 19/03/2021 | 15:06 uur
En Jurrien wat is andere opstelling van D66 ?

D66 en SGP willen dat een volgend kabinet haast maakt met de aanschaf van nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. Het liefst met een zo Nederlands mogelijke inbreng. 'In Franse aannemers heb ik bar weinig vertrouwen.'

https://www.nd.nl/nieuws/politiek/1022180/d66-en-sgp-maak-haast-met-de-aanschaf-van-nieuwe-onderzeeboten-

Huzaar1

#723
Is daar al iets over te zeggen?
Dat is redelijk fluide. Het ligt ook aan Frankrijk, als zij de regering gaan bestoken met gezanik kan dat anders uitpakken. Voordeel is dat de Zweden ook in Europa zitten maar ligt eraan hoe het spelletje zal worden gespeeld. Er zijn wel veel zaken die spreken in het voordeel van Damen/Saab.

1. De regering zal (waarschijnlijk) weer bestaan uit dezelfde club. Dus rust. Er is een grote kans dat VVD CDA D66 EN CU gewoon doorgaan. Maargoed dit is een aanname. De VVD zal in ieder geval leiden, dat is goed nieuws voor dit dossier.

2. De Fransen hebben nogal verzaakt op internationaal duikboot gebied. Wat er in Australië  gebeurd is opgevallen.

3. Zweden is Europees en DAMEN is een nationaal symbool geworden. In deze tijd is dat makkelijk te verkopen als een investering in NL. hun binding aan de Zweden kan, ondanks dat ze hiermee hoog en gevaarlijk spel hebben gespeeld in het voordeel zijn. IHC is simpelweg niet bekend genoeg.



De Duitsers zijn wel een 'dreiging' maar hun boot zal vermoedelijk qua capaciteiten niet matchen met de behoefte. De Duitse keuze voor NL fregatten ontwerp vraagt wellicht wel een return. Maar die hoeft niet perse op maritiem gebied plaats te vinden. Voordeel is dat het juist Du en Fra zijn die naast "zweden"  een boot aanbieden.. liever beide grootmachten 'teleurstellen' dan 1 laten verliezen. Zweden is dan een fijne neutrale 'derde keus'.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sandgroper

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/03/2021 | 10:13 uur
Dat is een oude opmerking, recente uitspraken van het D66 defensie commissie kamerlid lijken naar een andere opstelling van de partij te wijzen. Wat de huidige voorkeur van Kaag is, is mij niet bekend.
En Jurrien wat is andere opstelling van D66 ?

Huzaar1

Dat de subs een politieke speelbal zijn geworden is al even bekend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sandgroper op 19/03/2021 | 09:49 uur
Volgens Jurrien Visser is Kaag een stoorzender in het Walrus vervanging dossier.  Maar zij schijnt een voorkeur te hebben voor de Type 212CD E.

Mark Rutte zag de EU altijd puur als een vrijhandel vehikel.  Maar de laatste jaren ziet hij de EU ook als een instrument om de stabiliteit en veiligheid van Europa te waarborgen. (Heus ?)

Dat is een oude opmerking, recente uitspraken van het D66 defensie commissie kamerlid lijken naar een andere opstelling van de partij te wijzen. Wat de huidige voorkeur van Kaag is, is mij niet bekend.

Sandgroper

Citaat van: Huzaar1 op 18/03/2021 | 17:16 uur
Nog een streepje erbij. Nu hopen dat Kaag haar gedram om EU niet in het sub dossier  betrekt en NL laat bukken voor Frankrijk.
Volgens Jurrien Visser is Kaag een stoorzender in het Walrus vervanging dossier.  Maar zij schijnt een voorkeur te hebben voor de Type 212CD E.

Mark Rutte zag de EU altijd puur als een vrijhandel vehikel.  Maar de laatste jaren ziet hij de EU ook als een instrument om de stabiliteit en veiligheid van Europa te waarborgen. (Heus ?)


Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 18/03/2021 | 19:30 uur
Maakt in principe niet uit, Zweden is ook gewoon EU lid. Tis ook maar welke kaart je speelt natuurlijk.

Jawel
. Frankrijk is een stuk invloedrijker en belangrijker als speler dan Zweden. Het is een koehandel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Meer een ontwikkeling op onderzeebootjacht gebied

Catching Ever-Stealthier Submarines: French Navy To Get New Sonobuoy Technology
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/03/catching-ever-stealthier-submarines-french-navy-to-get-new-sonobuoy-technology/

Huzaar1

#716
Nog een streepje erbij. Nu hopen dat Kaag haar gedram om EU niet in het sub dossier  betrekt en NL laat bukken voor Frankrijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

(India) MoD blames French vendor, Naval Group, for Scorpene delays

The delays have been caused due to various defects observed during the trials of the submarines, requirement of certain modifications, states MoD

The Ministry of Defence (MoD), while answering questions in Parliament on Wednesday, squarely blamed French warship builder, Naval Group (formerly DCNS), for long delays in constructing six Scorpene submarines for the Indian Navy at Mazagon Dock Ltd, Mumbai.

"The delays have been caused due to various defects observed during the trials of the submarines, requirement of certain modifications and delays in the supply of items required for construction by the collaborator/ToT (transfer of technology) provider - Naval Group, France," stated the MoD.

The MoD declined to say how long submarine deficiencies would continue. "In the interest of national security, the details cannot be divulged. However, the existing submarine fleet is being maintained combat worthy through life extension and modernization/upgradation," it stated.

../...

https://www.business-standard.com/article/economy-policy/mod-blames-french-vendor-naval-group-for-scorpene-delays-121031701216_1.html#.YFL_ZjTQuho.twitter

Harald

Key components for Taiwan's first indigenous submarine approved by USA for export

According to information published by Taiwan News on March 16, 2021, key technologies necessary for Taiwan's first indigenous submarine that are unavailable in the country have received the necessary export licenses, Defense Minister Chiu Kuo-cheng (邱國正).

The project, which saw construction start last November, requires components and technologies that were color-coded green, yellow, and red according to the difficulty of acquiring them. The "red zone" elements cannot be produced in Taiwan and must be imported, opening the country to the threat of interference by China.

However, Chiu confirmed media reports that all necessary export licenses have been acquired for the remaining key components: an integrated combat system from Lockheed Martin and a digital sonar system from Raytheon, the Liberty Times reported.

The U.S. companies would have needed approval from the Biden administration to issue the export licenses. However, Chiu told the Legislative Yuan there is no timetable for the delivery of these systems.

The first indigenous diesel-electric submarine is scheduled to start operations in 2025, and it will be followed by seven others. They will replace the four aging submarines the country received decades ago.

Taiwan has put an emphasis on the domestic development of a variety of weapons systems, from missiles to vehicles, to strengthen its defenses against China's increasing aggressiveness.

The Taiwanese Navy currently operates two Hai Shih-class diesel-electric submarines and two Chien Lung-Class (Hai Lung) diesel-electric submarines based at the Tsoying Naval Base in Kaohsiung. The Hai Shih (SS-791) was a Tench-Class submarine while the Hai Pao (SS-792) was a Balao-class submarine. Both of these submarines were transferred from the U.S. Navy to Taiwan in 1973. The Chien Lung-Class submarines are modified versions of Dutch Zwaardvis-class vessels.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2021/march/9838-key-components-for-taiwan-s-first-indigenous-submarine-approved-by-usa-for-export.html

Parera

Philippine Navy to partner with French Navy in creating submarine force

According to information published by Philippine News Agency on March 16, 2021, the French Navy has committed to assist the Philippine Navy in the creation of a submarine force, Philippine Navy chief Vice Admiral Giovanni Carlo Bacordo said on Tuesday.

Bacordo said this commitment was made during a bilateral high-level meeting between ranking officers of the PN and the French Navy in Paris on March 12.

The PN earlier said that it is looking to acquire two diesel-electric submarine units as part of its modernization plan.

Bacordo, who was head of the PN delegation in France, met with Admiral Pierre Vandier, chief of Naval Staff for the Marine Nationale.

Also, he said that the two navies agreed on the continuation of visits of senior leaders from the two sides and regular talks to shape future cooperation and participation in bilateral and multilateral naval exercises.

Philippines Navy already showed interest to purchase Scorpene-class submarines from France.

The Scorpène submarine is capable of carrying out all types of missions, such as anti-surface vessel warfare, anti-submarine warfare, long-range strikes, special operations or intelligence gathering. It is extremely stealthy and fast, and is equipped with a comprehensive range of weapons (torpedoes, missiles, mines).

The Scorpène-class submarines are a class of diesel-electric attack submarines jointly developed by the French Company Naval Group (formerly DCNS) and the Spanish company Navantia. The Scorpène class of submarines has four subtypes including the CM-2000 conventional diesel-electric version, the AM-2000 air-independent propulsion (AIP) derivative, the downsized CA-2000 coastal submarine, and the enlarged S-BR for the Brazilian Navy, without AIP. The Scorpéne-class submarines are in service with Chile, Malaysia, India, and Brazil. Over fourteen Scorpène submarines were sold by Naval Group internationally.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2021/march/9832-philippine-navy-to-partner-with-french-navy-in-creating-submarine-force.html

Dat Naval Group is toch altijd zo succesvol, wel opvallend dat het altijd een bepaald soort landen zijn  :silent:

Parera

#712
Citaat van: Huzaar1 op 15/03/2021 | 23:34 uur
Ik doelde met name op onderzeeërs, en het artikel verwees naar een dergelijk ongeluk met zelfde probleem van een sub in 2000 die zonk. Vandaar. Dat op de zuiderkruis het een en ander gebeurde met indienststelling geloof ik direct.

Het incident met de Zuiderkruis was in 2008, op dat moment lag het schip daar voor onderhoud. Maar toen was het schip ook al wel op leeftijd ; 33 jaar dienst.

Als we dit incident van de Braziliaanse onderzeeboot bekijken is het nog maar de vraag wie er schuldig is aan deze (productie) fout. De boot is deels geproduceerd in Brazilië, maar als ik het goed heb heeft Naval Group de boot in secties gebouwd en zijn ze slechts lokaal aan elkaar vast geplakt.

Ondanks dat ik helemaal niets heb met Naval Group moet ik zeggen dat dit elke producent zou kunnen overkomen. Maar als je het bij het totaal plaatje zet wat er allemaal al fout gegaan is met de ( Scorpene) ontwerpen van Naval Group is dit wel weer het zoveelste incident. Hierbij waren de meeste problemen bij de constructie van de schepen voor India. In Maleisië gaan wel verhalen over omkoping rondom de aankoop van de boten.