Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 20/12/2017 | 20:40 uur
Hier heeft Huzaar wel een punt mee, de talen strijd tussen de  Walen en Vlamingen maakt er inderdaad een bestuurlijke puinhoop een praktijkvoorbeeld in de regio Brussel heb je al 6 verschillende politiekorpsen als daar stront aan de knikker is doen ze als eerste de fout naar een ander politie korps afschuiven.

Van een open deur intrappen gesproken.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 20/12/2017 | 18:28 uur
haha, ja zo werkt dat niet amigo.
Maar ook burgerprojecten hoor, zoals de wafelijzer strategie. Werkte perfect  :angel:
Of de wijze waarop België is georganiseerd qua overheid, of de strijd tussen Walen en Vlamen. Het is gewoon vaak een bestuurlijke puinhoop die fysieke uiting krijgt in projecten die gekweld zijn door consessies. Maargoed, ik wacht af en ben benieuwd.

Het begrip 'wafelijzerpolitiek' stamt uit unitair België. Pre-1970.

Het is Vlamingen.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 20/12/2017 | 18:28 uur
haha, ja zo werkt dat niet amigo.
Maar ook burgerprojecten hoor, zoals de wafelijzer strategie. Werkte perfect  :angel:
Of de wijze waarop België is georganiseerd qua overheid, of de strijd tussen Walen en Vlamen. Het is gewoon vaak een bestuurlijke puinhoop die fysieke uiting krijgt in projecten die gekweld zijn door consessies. Maargoed, ik wacht af en ben benieuwd.

Hier heeft Huzaar wel een punt mee, de talen strijd tussen de  Walen en Vlamingen maakt er inderdaad een bestuurlijke puinhoop een praktijkvoorbeeld in de regio Brussel heb je al 6 verschillende politiekorpsen als daar stront aan de knikker is doen ze als eerste de fout naar een ander politie korps afschuiven.

Huzaar1

#508
Citaat van: Stoonbrace op 20/12/2017 | 11:42 uur
Dat zijn socialistische projecten, geen Belgische.

haha, ja zo werkt dat niet amigo.
Maar ook burgerprojecten hoor, zoals de wafelijzer strategie. Werkte perfect  :angel:
Of de wijze waarop België is georganiseerd qua overheid, of de strijd tussen Walen en Vlamen. Het is gewoon vaak een bestuurlijke puinhoop die fysieke uiting krijgt in projecten die gekweld zijn door consessies. Maargoed, ik wacht af en ben benieuwd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 20/12/2017 | 11:45 uur
Die de Belgische nationaliteit hebben en niet de Duitse, Franse of Nederlandse nationaliteit.
Dus de aankoop is een Belgische project.

Ok. Dan nog zegt dit niets over de huidige gang van zaken. Daarin zijn namelijk geen socialisten betrokken. Van geen enkele nationaliteit.

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 20/12/2017 | 11:42 uur
Dat zijn socialistische projecten, geen Belgische.

Die de Belgische nationaliteit hebben en niet de Duitse, Franse of Nederlandse nationaliteit.
Dus de aankoop is een Belgische project.

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 20/12/2017 | 11:40 uur
De aankoop van Agusta A109 bijvoorbeeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Agustaschandaal

De Piranha's uitrusten met een 90mm-kanon.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf23012008_054

Dat zijn socialistische projecten, geen Belgische.

Ace1


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2017 | 17:14 uur
Reden dus om zoiets als dit nirt te willen. Een kleiner land wat uit een samenwerking een 'gun' order krijgt gaat dat w.s ook gebruiken om 'zijn' stempel op te drukken.

Dit moet evengoed hun succes, hun bijdrage worden. Heb dit maar al te vaak zien foutgaan. En ik hoop dat ik het foutheb en het fantastische schepen gaan worden maar Belgischre projecten leveren vaker een eindresultaat op wat is gewurgd door concessies.

Welke Belgische projecten?

Huzaar1

Reden dus om zoiets als dit nirt te willen. Een kleiner land wat uit een samenwerking een 'gun' order krijgt gaat dat w.s ook gebruiken om 'zijn' stempel op te drukken.

Dit moet evengoed hun succes, hun bijdrage worden. Heb dit maar al te vaak zien foutgaan. En ik hoop dat ik het foutheb en het fantastische schepen gaan worden maar Belgischre projecten leveren vaker een eindresultaat op wat is gewurgd door concessies.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2017 | 15:51 uur
En in geval van een NL ontwerp was hier wel oog voor geweest.
Dan zeggen we iets anders maar bedoelen in principe hetzelfde dus.

Waarschijnlijk wel :neutral:

Citaat van: walter leever op 19/12/2017 | 16:37 uur
Laat die Franse motoren maar zitten dan(althans dat deel van 't verhaal)bijv.Fremm heeft GE motoren(gas turbines) en MTU(Rolls-Royce),dieselkarren/generators dus niet echt Frans. :P  ,maar goed dat kan je natuurlijk ook zeggen van Thales.  :devil: (da's dan weer wel Frans)

En als 't dan toch Frans moet worden hadden we misschien beter een Tripartite 2.0 ontwikkeld.

De motoren zijn een voorbeeld dat ik genomen heb uit een mijnenjagers van Singapore gebouwd door Kockums / Saab (Zweden). Dit gaat natuurlijk om van allerlei kleiner civiel materiaal maar samen toch een groot deel van de prijs van de scheepsuitrusting. Dat Thales een Frans bedrijf is dat is waar maar de KM maakt wel gebruik van een in NL door Thales NL ontwikkeld CMS dus ligt het grootste deel van het werk in Hengelo.

Frankrijk wilde naar mijn info niet geen Tripartite 2.0 maar een eigen ontwerp (zelfde reden als mijn idee) zodat de eigen industrie er van profiteert en niet die van BE of NL.

walter leever

#500
Citaat van: Parera op 19/12/2017 | 15:08 uur
Ik zeg ook niet dat de Belgen dit niet kunnen of mogen maar dat ik bang ben voor teveel invloeden van andere leveranciers. Een Franse werf zal er sneller Franse motoren inzetten, een Zweedse werf zal er Zweedse motoren inzetten en zo zit het met veel van de basis componenten die in het ontwerp zitten en niet zullen worden aangepast omdat herontwerpen van die ruimtes misschien veel tijd en geld gaan kosten maar zowel NL als BE ook genoeg producenten heeft van dit soort componenten. Denk bijvoorbeeld aan motoren, luchtinstallaties e.d. dat wil je ook zoveel mogelijk in eigen land houden om de eigen economie te ondersteunen. Ga je kijken naar missie specifieke systemen dan word het een ander verhaal,  een Europees pakket mijnbestrijdings-middelen is zeker een goede zet omdat je daarmee ook makkelijk kan upgraden en onderhouden.

Laat die Franse motoren maar zitten dan(althans dat deel van 't verhaal)bijv.Fremm heeft GE motoren(gas turbines) en MTU(Rolls-Royce),dieselkarren/generators dus niet echt Frans. :P  ,maar goed dat kan je natuurlijk ook zeggen van Thales.  :devil: (da's dan weer wel Frans)

En als 't dan toch Frans moet worden hadden we misschien beter een Tripartite 2.0 ontwikkeld.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/12/2017 | 15:08 uur
Ik zeg ook niet dat de Belgen dit niet kunnen of mogen maar dat ik bang ben voor teveel invloeden van andere leveranciers. Een Franse werf zal er sneller Franse motoren inzetten, een Zweedse werf zal er Zweedse motoren inzetten en zo zit het met veel van de basis componenten die in het ontwerp zitten en niet zullen worden aangepast omdat herontwerpen van die ruimtes misschien veel tijd en geld gaan kosten maar zowel NL als BE ook genoeg producenten heeft van dit soort componenten. Denk bijvoorbeeld aan motoren, luchtinstallaties e.d. dat wil je ook zoveel mogelijk in eigen land houden om de eigen economie te ondersteunen. Ga je kijken naar missie specifieke systemen dan word het een ander verhaal,  een Europees pakket mijnbestrijdings-middelen is zeker een goede zet omdat je daarmee ook makkelijk kan upgraden en onderhouden.

En in geval van een NL ontwerp was hier wel oog voor geweest.
Dan zeggen we iets anders maar bedoelen in principe hetzelfde dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2017 | 13:52 uur
Nou, er is gekozen voor de huidige opzet omdat de Mijnenjagers dan profiteren van Europees militair ontwikkelgeld. Wat eraan vast zit is dan een dergelijke EUaanbestedingsprocedure. Dit is niet het geval van vM-fregat, waarbij je dus wel meer controle in huis houdt over het project. Dat is wat ik ervan begreep.

Het gaat mij er overigens niet om dat de ontwerp niet aan België wordt gegund. Maar NL zou dat beter kunnen. Dit is hetzelfde als dat NL en de VS een straaljager zouden ontwikkelen en wij dan de F-35A zouden mogen doen, 'want de amerikanen hebben tenslotte al de F-35B en C.

Is vast heel eerlijk maar niet logisch. Stel we hadden met de Belgen een pantservoertuig met kanon ontwikkeld was dit een andere zaak geweest met F.N Herstal in het achterhoofd.

Ik zeg ook niet dat de Belgen dit niet kunnen of mogen maar dat ik bang ben voor teveel invloeden van andere leveranciers. Een Franse werf zal er sneller Franse motoren inzetten, een Zweedse werf zal er Zweedse motoren inzetten en zo zit het met veel van de basis componenten die in het ontwerp zitten en niet zullen worden aangepast omdat herontwerpen van die ruimtes misschien veel tijd en geld gaan kosten maar zowel NL als BE ook genoeg producenten heeft van dit soort componenten. Denk bijvoorbeeld aan motoren, luchtinstallaties e.d. dat wil je ook zoveel mogelijk in eigen land houden om de eigen economie te ondersteunen. Ga je kijken naar missie specifieke systemen dan word het een ander verhaal,  een Europees pakket mijnbestrijdings-middelen is zeker een goede zet omdat je daarmee ook makkelijk kan upgraden en onderhouden.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/12/2017 | 10:21 uur
Concurrentie is gezond maar die kan ook op een andere manier ingevuld worden, als DMO samen met haar Belgische collega's een ontwerp maakt dat aan de eisen voldoet en dit naar verschillende geïnteresseerde partijen stuurt en daarbij zelf de keuze heeft bepaald welk systeem gebruikt zal worden zodat er zoveel mogelijk gebruik gemaakt kan worden van NL-BE leveranciers.

Iets dat bij een Italiaans, Frans of Zweeds ontwerp moeilijker zal zijn omdat de werven daar standaard vanuit gaan en een ander systeem soms veel extra herontwerp vraagt dat het weer te duur word.

Nou, er is gekozen voor de huidige opzet omdat de Mijnenjagers dan profiteren van Europees militair ontwikkelgeld. Wat eraan vast zit is dan een dergelijke EUaanbestedingsprocedure. Dit is niet het geval van vM-fregat, waarbij je dus wel meer controle in huis houdt over het project. Dat is wat ik ervan begreep.

Het gaat mij er overigens niet om dat de ontwerp niet aan België wordt gegund. Maar NL zou dat beter kunnen. Dit is hetzelfde als dat NL en de VS een straaljager zouden ontwikkelen en wij dan de F-35A zouden mogen doen, 'want de amerikanen hebben tenslotte al de F-35B en C.

Is vast heel eerlijk maar niet logisch. Stel we hadden met de Belgen een pantservoertuig met kanon ontwikkeld was dit een andere zaak geweest met F.N Herstal in het achterhoofd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"