Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => Defensiebrede onderwerpen => Topic gestart door: Ace1 op 19/07/2019 | 07:53 uur

Titel: Militairen oefenen boven Zuid- en Oost-Nederland
Bericht door: Ace1 op 19/07/2019 | 07:53 uur
Deze week vindt boven grote delen van Zuid- en Oost-Nederland de luchtmachtoefening Orange Bull plaats. Hoewel er primair vanaf vliegbasis Eindhoven wordt gevlogen met een C-130 Hercules worden ook de locaties Woensdrecht, de Regte Heide, Deelen, de Ginkelse Heide, Artillerie Schietkamp (ASK) 't Harde en Twente Airport aangedaan.

Teuge
Parallel aan Orange Bull vinden er deze week parachutesprongen plaats van de 11 Luchtmobiele Brigade. Omdat men niet in het Belgische Schaffen terecht kon is uitgeweken naar de Ginkelse Heide. Via de Division Schnelle Kräfte werd een PZL-Mielec M-28 Skytruck ingehuurd. Het toestel vloog vanaf Teuge Airport en is woensdag weer teruggekeerd naar Duitsland. De Skytruck kan 12 para's met rugzak per keer vervoeren. In totaal zijn zo'n 150 sprongen uitgevoerd.

Tactisch
Tijdens de oefening Orange Bull beoefent het 336 'Blackbulls' Squadron van vliegbasis Eindhoven zijn tactische inzet samen met verschillende collega's door middel van Tactical Air Land Operations, para-drops, Container Delivery Systems (CDS)-drops en laagvliegen. Door deze vijfdaagse oefening krijgt de bemanning voldoende mogelijkheden om het grote scala aan vaardigheden te trainen. Er wordt samengewerkt met collega's van de 11 Luchtmobiele Brigade en de Defensie Para School, het Korps Mariniers en het Korps Commando Troepen.

Verrassingseffect
Tactical Air Land Operations worden op vliegbasis Woensdrecht en Twente Airport beoefend. Dit zijn tactische landingen van de C-130 Hercules waarbij het verrassingseffect voor het landen in vijandig gebied voorop staat. Op ASK in 't Harde, de Ginkelse Heide en de Regte Heide vinden para-drops plaats. Deze bestaan uit 50 tot 100 parachutisten die Military Free Fall of Automatic Open beoefenen. Daarnaast worden er op ASK in 't Harde en vliegbasis Deelen ook CDS-drops gedaan. Hierbij verlaat vracht, met een maximum van 1.000 kilo, per parachute de Hercules via de achterklep. Het gebied tussen Eindhoven, ASK in 't Harde en Twente Airport is een laagvlieggebied tijdens Orange Bull. Gedurende deze oefening mag in dit gebied tot een hoogte van 300 ft gevlogen worden.

https://www.upinthesky.nl/2019/07/04/militairen-oefenen-boven-zuid-en-oost-nederland/
Titel: Re: Militairen oefenen boven Zuid- en Oost-Nederland
Bericht door: Ace1 op 19/07/2019 | 07:58 uur
Citaat van:  upinthesky op 19/07/2019 | 07:53 uur
Teuge
Parallel aan Orange Bull vinden er deze week parachutesprongen plaats van de 11 Luchtmobiele Brigade. Omdat men niet in het Belgische Schaffen terecht kon is uitgeweken naar de Ginkelse Heide. Via de Division Schnelle Kräfte werd een PZL-Mielec M-28 Skytruck ingehuurd. Het toestel vloog vanaf Teuge Airport en is woensdag weer teruggekeerd naar Duitsland. De Skytruck kan 12 para's met rugzak per keer vervoeren. In totaal zijn zo'n 150 sprongen uitgevoerd.

Ik zie de noodzaak van een kleiner  STOL vracht en passagiers toestel voor defensie wel in zodat men de C-130 kan ontlasten met bepaalde taken.
Titel: Re: Militairen oefenen boven Zuid- en Oost-Nederland
Bericht door: Parera op 19/07/2019 | 10:50 uur
Citaat van: Ace1 op 19/07/2019 | 07:58 uur
Ik zie de noodzaak van een kleiner  STOL vracht en passagiers toestel voor defensie wel in zodat men de C-130 kan ontlasten met bepaalde taken.
Inderdaad, een klein aantal toestellen zou prima kunnen als aanvulling op de C-130's. Misschien kan er gekeken worden naar de combinatie van het ontlasten van de C-130's en fixed wing capaciteit voor de SOF eenheden. Bijvoorbeeld de C-27J Spartan, maar misschien moet deze discussie in een KLU topic gevoerd worden.
Titel: Re: Militairen oefenen boven Zuid- en Oost-Nederland
Bericht door: MasterChief1971 op 19/07/2019 | 12:12 uur
Citaat van: Parera op 19/07/2019 | 10:50 uur
Inderdaad, een klein aantal toestellen zou prima kunnen als aanvulling op de C-130's. Misschien kan er gekeken worden naar de combinatie van het ontlasten van de C-130's en fixed wing capaciteit voor de SOF eenheden. Bijvoorbeeld de C-27J Spartan, maar misschien moet deze discussie in een KLU topic gevoerd worden.

C27J is heul duur. Er is een reden dat de USAF die dingen van de hand heeft gedaan. Dan kun je beter kijken naar een c295 oid.