De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Lex

Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 19:00 uur
KMAR is onderdeel van defensie.
Maar valt ook deels onder justitie.
Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 19:00 uur
Kustwacht is samengeraapt vanuit verschillende ministeries met verschillende bevoegdheden... E.e.a. zal behoorlijk gereorganiseerd moeten worden, waar ik overigens groot voorstander van ben. Maar dat is een ander onderwerp.
In het verlengde daarvan: gaat op op voor KWCARIB. (idd een ander topic)  :angel:

StrataNL

Citaat van: Parera op 28/08/2018 | 18:53 uur
Dat is waar, vandaar dat ik de meeste schepen ook optioneel heb gedaan bijvoorbeeld net als bij de KMAR YPR's alleen met toestemming van de minister van defensie, maar voor de grotere schepen die ook verder van huis ingezet kunnen worden vind ik het minimaal nodig voor zelf verdediging. De cutters in de West varen ook niet permanent met een .50 cal opgesteld op dek maar deze kan wel geplaatst worden, bij een moderne RWS is dat lastiger maar dit is wel veiliger voor de bemanning. Ik vind het persoonlijk geen zware maatregel en het kan (in mijn ogen) zeker niet gezien worden als offensief.

Ik denk ook dat het zijn van de ''buitengrens'' de bewapening kan rechtvaardigen, niet dat die Britten nou op eens een gevaar worden.
KMAR is onderdeel van defensie. Kustwacht is samengeraapt vanuit verschillende ministeries met verschillende bevoegdheden... E.e.a. zal behoorlijk gereorganiseerd moeten worden, waar ik overigens groot voorstander van ben. Maar dat is een ander onderwerp.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 18:45 uur
Een bewapende kustwacht met MAG's en .50's heeft wel wat voeten in de aarde t.o.v. de huidige situatie. (Paramilitair vs civiele organisatie).
Dat zal idd een interessante ontwikkeling/discussie worden vanwege de betrokkenheid van meerdere departementen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 18:45 uur
Een bewapende kustwacht met MAG's en .50's heeft wel wat voeten in de aarde t.o.v. de huidige situatie. (Paramilitair vs civiele organisatie).
Dat is waar, vandaar dat ik de meeste schepen ook optioneel heb gedaan bijvoorbeeld net als bij de KMAR YPR's alleen met toestemming van de minister van defensie, maar voor de grotere schepen die ook verder van huis ingezet kunnen worden vind ik het minimaal nodig voor zelf verdediging. De cutters in de West varen ook niet permanent met een .50 cal opgesteld op dek maar deze kan wel geplaatst worden, bij een moderne RWS is dat lastiger maar dit is wel veiliger voor de bemanning. Ik vind het persoonlijk geen zware maatregel en het kan (in mijn ogen) zeker niet gezien worden als offensief.

Ik denk ook dat het zijn van de ''buitengrens'' de bewapening kan rechtvaardigen, niet dat die Britten nou op eens een gevaar worden.

StrataNL

Een bewapende kustwacht met MAG's en .50's heeft wel wat voeten in de aarde t.o.v. de huidige situatie. (Paramilitair vs civiele organisatie).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 28/08/2018 | 17:56 uur
Nou dan kunnen we voortaan met de Kustwacht ook België binnenvallen  :cute-smile: , als de 2 fregatten bij ons in onderhoud zijn dan. Indrukwekkend lijstje voor de kustwacht.

;D Met wat .50's kom je niet zo ver, de toename van schepen in mijn idee is voornamelijk gericht op operaties aan de buitengrens van Europa met de 2 LRC's (Long Range Cutter's). En de 4 FRC's (Fast Response Cutters) voor op de Noordzee, nu varen er 2 Visarend klasse schepen rond maar als het VK straks wegvalt zal Nederland de buiten grens van Europa worden dus mag daar op geïnvesteerd worden.

Verder zijn het slechts een 20 stuks kleine bootjes, deze zouden dan verdeeld kunnen worden onder district Noord (Den Helder) / Midden (Rotterdam) en Zuid (Vlissingen).

Vliegtuigen en heli's mogen van mij onder defensie gaan vallen met defensie bemanningen maar wel de kustwacht kleuren. Keuze voor de HC-144 is simpel, bestaand platform dat goed ingezet word in verschillende landen (CN-235) en een verbetering in opzicht met de Dorniers. Ook zou een zelfde constructie mogelijk zijn als in de West, dan worden toestellen en bemanningen geleased met alle kosten in het contract zowel heli als fixed-wing.  Ik heb gekeken naar de Dash-8 MPA maar is toch wat groot voor de KWNL.


Huzaar1

Nou dan kunnen we voortaan met de Kustwacht ook België binnenvallen  :cute-smile: , als de 2 fregatten bij ons in onderhoud zijn dan. Indrukwekkend lijstje voor de kustwacht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#401
Citaat van: DvdW op 28/08/2018 | 14:06 uur
Dat is goed nieuws!  8)

De invulling is wel naar mijn mening maar dat er nieuwe vliegtuigen, heli's en schepen gaan komen is wel bevestigd.
In 2014 heeft in het kustwacht blad wat info gestaan rondom de visie 2020 ; HIER een pdf'je.

Interessante punten uit het artikel zijn ;
- Er komen 2 type schepen in dienst ''Short Range Interceptors '' (SRI) & ''Long Range Interceptors''(LRI).
- De SRI word maximaal 20 meter, uitgerust met sensoren voor het detecteren van schepen, communicatie met het kustwacht centrum en is in staat om snel te varen en inzetbaar voor het uitvoeren van boardings.
- De LRI worden +/-  30  meter en kunnen 1 a 2 nachten op zee blijven, sneller dan de huidige cutters.
- Voor de SRI's word er gekeken naar extra locaties vanwege het korte bereik moeten er mogelijk extra steunpunten komen.
- Voor langdurige operaties zal er bij ''de marine aangeklopt worden''.
- De Barend Biesheuvel zal mogelijk vervangen worden door een schip dat langer van huis kan blijven (OPV), veel is daar nog niet duidelijk over in 2014.

In het artikel staan 2 afbeeldingen van hoe de Short Range Interceptors er uit kunnen gaan zien. Dit zijn meer snelle landings vaartuigen zoals de Jehu klasse van de Finse marine.


Naar mijn inzicht zou de ''kustwacht 2020'' kunnen bestaan uit:
- 6x SRI 1 Damen Rhib 1200 Cabin, inboard engines , 40 knots, crew : 2 + 6 ''patrol'', bemande FN MAG optioneel
- 8x SRI 2 Damen Rhib 1200 Open, inboard engines , 40 knots, crew: 2 + 10 ''boarding'', bemande FN MAG optioneel
- 6x LRI Damen Stan Patrol 3007,  32 knots, crew 12 , MOB/interceptor, bemande FN MAG optioneel
- 4x FRC Damen Stan Patrol 5509, 29 knots, crew 20, MOB/interceptor, Hitrole 12,7 mm + UAV flightdeck
- 2x LRC Damen OPV 950, 20 knots, crew 25, interceptor, Hitrole 12,7 mm + UAV flightdeck

- 3x HH-144 Ocean Sentry
- 3x AW-139 SAR


DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

In het KVMO blad van Augustus (pag. 7 t/m 9) staat ook een artikel over de Kustwacht Nederland (KWNL) met daarin deels de plannen uitgestippeld voor de komende jaren.

Zo zal het huidige kustwacht centrum in Den Helder vervangen worden door een nieuw gebouw op het terrein van de marine kazerne. Ook word de bezetting bijna verdubbeld van nu 35 naar rond de 70 personen. Ook gaat het materiaal vervangen en uitgebreid worden. Naast vervanging van het huidige materiaal zullen er ook helikopters worden aangeschaft (of geleased).

De 2 Do-228's worden vervangen door nieuwe vliegtuigen (MPA-light?), ik verwacht dat dit een groter type zal zijn en misschien ook een extra toestel. We hebben de Dorniers de laatste jaren ook ingezet boven de Middelandse zee dus dit zou een groter toestel en uitbreiding van de vloot rechtvaardigen. Ook de aanstaande BREXIT zal voor meer werk bij de KWNL zorgen.

Bijna alle schepen binnen de vloot zijn aan vervanging toe maar van de cutters is bekend dat de nieuwe generatie voorzien zal worden van maritieme UAV's voor wat omschreven word als ''detectie en eigen veiligheid''. Daarbij verwacht ik iets vergelijkbaar met de S-100 camcopter uitgerust met AIS en e/o senoren. Ook is de kans naar mijn inzicht vrij groot dat de nieuwe generatie cutters uit een groter aantal schepen zal bestaan als gevolg van de BREXIT en ook om het mogelijk te maken de schepen in te zetten aan de buiten grenzen van Europa, iets wat de huidige schepen niet geschikt voor zijn. Mogelijkheid is dat er 2 klasses moeten komen; een vergelijkbaar met de huidige cutters + UAV deck en een grotere OPV klasse.


Parera

Citaat van: A.J. op 25/08/2018 | 17:51 uur
Jack of all trades, master of none.

Voor de HOV / Mercuur / MOV vervangingen is dat geen probleem maar voor de MCMV's is dat wel lastiger. Ik zie het persoonlijk liever als aparte klasses  1 voor de MCM taken en 1 klasse middelgrote ondersteuningsschepen. Maar als het allemaal op basis van 1 hull kan zie ik dat graag als overweging maar het heeft niet mijn voorkeur.

A.J.

Citaat van: Ronald Elzenga op 25/08/2018 | 17:46 uur
Ik hoop in ieder geval dat het mijnenruim-moederschip niet te bescheiden wordt in omvang en tonnage. 85+ blijkbaar de wens. Wat mij betreft liever 2000+ dan 1500+ qua tonnage. Want dan kun je er meer mee als basis voor andere taken. Afwachten maar weer tot er meer info uitlekt dat gepubliceerd mag worden.

Jack of all trades, master of none.

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 25/08/2018 | 15:10 uur
Dit klinkt me als muziek in de oren!..ook als ik het vergelijk met mijn alternatieve visie en opzet :big-smile:

Jij ziet geen mogelijkheid de HOV's en Mercuur en vervanging van MOV te realiseren op basis van hetzelfde model als de mijnenruim-moederschepen die er nu aan gaan komen ter vervanging van de Alkmaar-klasse?

Dat hangt allemaal af van wat daar uit gaat komen. Op dit moment houd ik mijn hart vast rondom dit project omdat ik twijfel aan de keuze van de belgen aan de hand van de nu beschikbare info dat ze voornamelijk voor een Frans ontwerp willen gaan.

Parera

#395
Citaat van: Master Mack op 24/08/2018 | 23:42 uur
Voor de 3 schepen waar je het over heb met daaronder ook de Mercuur zie ik liever een klasse van 8 a 10 de twee hydrografen en de mercuur +1 door schepen met een gewone kruisvaart en de ander 4 tot 6 schepen als vervanger voor de kustwachtvaartuigen nld/carib. hoge vaart zwaardere bewapening maar als 1 klasse met twee type in de vaart brengen.

Voor de vervanging van de HOV's en Mercuur zie ik een mogelijkheid om dit samen te voegen met de vervanging van MOV van Kinsbergen. Ga je dan 1 op 1 vervangen zit je aan 4 schepen in 1 klasse maar denk je aan wat uitbreiding van de capaciteit moet je misschien denken aan 6 stuks.

In de basis zullen de taken naar mijn idee bestaan uit:
- Hydrografie & onderwater onderzoek met UUV's en UAV's.
- Het leggen en opvissen van (oefen) mijnen.
- Het opvissen van oefen torpedo's.
- Maritime EOD & Dive support.
- Algemene opleidingen en diverse operationele trainingen waaronder boarding en helikopter operaties.
- Noodhulpverlening  / SAR .

Voor de CARIB zou ik de 3 huidige stan patrol's vervangen door 4 patrol cutters met UAV capaciteit en wat extra vuurkracht 30 mm en 12,7 mm RHMG's. Houd het simpel want het personeel is al een lastig punt voor de KWCARIB. De PELI zou ik vervangen willen zien door een schip dat meer amfibisch is dan het huidige schip dus in de vorm van een LST-100. Hierbij kan ook extra toegevoegd worden het commando voeren zoals we dat kennen van de JW en LCF's maar dan op kleinere schaal (+/- bataljon formaat) en dan het liefste uitbreiding met een 2e schip voor Aruba.

Daarmee zorg je dat er voor het KMARNS op Aruba en de CiDW op Curacao altijd een schip klaar ligt waar mee men kan oefenen en operaties kan uitvoeren. Nu gebeurd het dat de PELI op CW geladen word en doorvaart naar Aruba voor daar nog meer te laden en vervolgens maar een inzet gebied te varen, hiermee worden bij noodhulp kostbare uren verspilt met het dubbel beladen.
Een tweede schip zorgt voor snellere inzet en grotere capaciteit.

Ook de KW Nederland kan een schip vergelijkbaar met de patrol cutter met UAV capaciteit gebruiken maar veel groter zou ik niet inzetten daarbij, en bewapend met een 12,7 mm RHMG.

Master Mack

Voor de 3 schepen waar je het over heb met daaronder ook de Mercuur zie ik liever een klasse van 8 a 10 de twee hydrografen en de mercuur +1 door schepen met een gewone kruisvaart en de ander 4 tot 6 schepen als vervanger voor de kustwachtvaartuigen nld/carib. hoge vaart zwaardere bewapening maar als 1 klasse met twee type in de vaart brengen.