Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 28/06/2023 | 20:02 uurJij bent nog nooit in een onderhoudstent van een operationele herstelehd  geweest ;) . Tevens onderschat je de complexiteit van hybride motoren. Een hybride motor is een samenwerking tussen een fossiele brandstof motor en een elektromotor.

Dat is complexer dan of een verbrandingsmotor of een electromotor. Daarnaast een erg grote powerpack in afmetingen en nogmaals voor in het veld tien keer zo veel werk als een reguliere aandrijving. Daarom zien we die ook niet in een leopard2.

Folders heb ik inmiddels broertje dood aan.


Nee maar ik ben wel techneut en heb ervaringen met hybride/diesel elektrische aandrijvingen. Wellicht op schepen maar het principe van zo'n aandrijving is hetzelfde en zelfs simpeler. Het komt allemaal neer op wat voor aandrijving de Amerikanen precies op mikken. Willen ze een simpele diesel elektromotor aandrijving met een dieselmotor, accupakket en elektromotor/generator dan praat je echt niet over mega compliceerde constructies die onderhoudsgevoelig zijn. Willen ze naar een constructie waarbij de rupsen ook nog eens aangedreven gaan worden door elektromotoren dan wordt het een moeilijker verhaal. Je zit dan immers met 4-6 elektromotoren (minstens) die individueel moeten gaan werken, een accu pakket wat flink groter moet en je overbrenging wordt anders.ik ben van de eerstgenoemde optie echt wel overtuigd van zijn nut. 2e optie wordt wel een lastig verhaal maar is technisch gezien wel op te lossen. Het zal alleen niet goedkoop zijn. Maar welke optie ze kiezen staat nog niet vermeld in de folder  :P

Huzaar1

#1144
Citaat van: Benji87 op 28/06/2023 | 18:33 uurBen ik niet met je eens. Hybride aandrijving zijn geen mega complexe installaties. Een elektromotor, batterij en versnelling vereisen nauwelijks extra onderhoud. Sterker nog, hybride aandrijvingen kunnen met kleinere dieselmotoren draaien en kleinere motoren vereisen minder onderhoud. In theorie dan  ;)

Overigens is het Rheinmetall die zich mogelijk de winnaar mag noemen in deze nieuwe IFV competitie. Ze gaan hiervoor een samenwerking aan met Allison transmission. Het is zeer goed mogelijk dat op gedane kennis ook naar Europa wordt overgebracht

https://m.standaard.be/cnt/dmf20230627_93388915

Jij bent nog nooit in een onderhoudstent van een operationele herstelehd  geweest ;) . Tevens onderschat je de complexiteit van hybride motoren. Een hybride motor is een samenwerking tussen een fossiele brandstof motor en een elektromotor.

Dat is complexer dan of een verbrandingsmotor of een electromotor. Daarnaast een erg grote powerpack in afmetingen en nogmaals voor in het veld tien keer zo veel werk als een reguliere aandrijving. Daarom zien we die ook niet in een leopard2.

Folders heb ik inmiddels broertje dood aan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 27/06/2023 | 21:57 uurAls de VS ergens niet in vooruitloopt is het aandrijving. Daarintegen is het allemaal een leuk verhaal in de folder totdat je het zooitje uit elkaar mag halen in je onderhoudstent. Van alles van te vinden. Alles wat de Duitsers doen op dit gebied vind ik veel interessanter.

Ben ik niet met je eens. Hybride aandrijving zijn geen mega complexe installaties. Een elektromotor, batterij en versnelling vereisen nauwelijks extra onderhoud. Sterker nog, hybride aandrijvingen kunnen met kleinere dieselmotoren draaien en kleinere motoren vereisen minder onderhoud. In theorie dan  ;)

Overigens is het Rheinmetall die zich mogelijk de winnaar mag noemen in deze nieuwe IFV competitie. Ze gaan hiervoor een samenwerking aan met Allison transmission. Het is zeer goed mogelijk dat op gedane kennis ook naar Europa wordt overgebracht

https://m.standaard.be/cnt/dmf20230627_93388915

Huzaar1

Citaat van: Harald op 28/06/2023 | 17:01 uurMaar wel op basis van militaire eisen ? of juist door gebruik te maken van beproefde "civiele" van de plank oplossingen ?

Geen idee, in ieder voertuig vindt je wel dingen die ook civiel zijn toegepast.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 28/06/2023 | 16:34 uurHet systeem is gewoon goedkoop.
Maar wel op basis van militaire eisen ? of juist door gebruik te maken van beproefde "civiele" van de plank oplossingen ?

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 28/06/2023 | 14:43 uur4,3 miljoen euro voor 7 gepantserde bergingsvoertuigen? Hoe kan dat zo goedkoop?

Het systeem is gewoon goedkoop.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

4,3 miljoen euro voor 7 gepantserde bergingsvoertuigen? Hoe kan dat zo goedkoop?

Harald

Norwegen gibt neue Bergepanzer in Auftrag
https://esut.de/2023/06/meldungen/42855/norwegen-gibt-neue-bergepanzer-in-auftrag/



De Noorse Defence Material Authority ("Forsvarsmateriell") heeft een contract getekend met de Amerikaanse voertuigspecialist Miller Industries Towing Equipment Inc. (MITE) voor de levering van zeven gepantserde bergingsvoertuigen met een optie voor nog twee voertuigen. De totale waarde van de bestelling is bijna 50 miljoen Noorse kronen (ongeveer 4,3 miljoen euro). Dat werd op 26 juni bekend gemaakt op de website van het Defensie Materieel Agentschap.

De in gebruik genomen voertuigen zijn bestemd voor het slepen en bergen van voertuigen met een gewicht tussen de 5 en 25 ton. Dit zijn meestal licht gepantserde rups- of wielvoertuigen, b.v. B. de M113 personeelscarrier of de verrijdbare tank Dingo 2, die beide in gebruik zijn in Noorwegen.

Aannemer MITE zal de voertuigen produceren en leveren door een herstelmodule te ontwikkelen en deze te integreren met het multifunctionele rupsplatform Armored Combat Support Vehicle (ACSV), ontwikkeld door Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG) in Duitsland. Dit platform is door Noorwegen gekozen als gedeeltelijke vervanging van de M113 en als alternatief voor het verder upgraden van het oudere platform.

De ontwikkeling van de ACSV begon in 2012 als een privéproject van FFG, gebaseerd op de uitgebreide ervaring van het bedrijf in het moderniseren van rupsvoertuigen. Oorspronkelijk bekend als de "Protected Mission Module Carrier", werd de uiteindelijke productieversie omgedoopt tot de ACSV. Het voertuig is vanaf het begin ontworpen als een multifunctioneel platform, waarbij de achterkant van het voertuig een "laadbed" biedt voor verschillende verwisselbare missiemodules en ook compatibel is met standaard 10ft ISO-containers. Hierdoor kan de ACSV bijvoorbeeld worden ingezet als logistiek transportvoertuig, gepantserde personendrager, luchtafweervoertuig, ambulance of, zoals in het geval van Noorwegen, als gepantserd bergingsvoertuig.

Het ACSV-basisplatform heeft een maximaal gewicht van 26 ton, inclusief een laadvermogen van 8 ton, en wordt aangedreven door een 460 kW multi-fuel motor die, in combinatie met trillingsdempende rubberen rupsbanden, een topsnelheid van 74 km/u mogelijk maakt . Er zijn echter geen technische details bekend gemaakt voor de Noorse variant van het gepantserde bergingsvoertuig.


Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 27/06/2023 | 10:45 uurhttps://www.armadainternational.com/2022/10/general-dynamics-highlights-combat-vehicle-hybrid-power/

General dynamics zet met 3 proto types in op de verdere door ontwikkeling van diesel elektrische voertuigen. Deze vorm van hybride aandrijving biedt een enorme potentie op het gebied van brandstof besparing en manier van opereren.

Als de VS ergens niet in vooruitloopt is het aandrijving. Daarintegen is het allemaal een leuk verhaal in de folder totdat je het zooitje uit elkaar mag halen in je onderhoudstent. Van alles van te vinden. Alles wat de Duitsers doen op dit gebied vind ik veel interessanter.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

OMFV finalists: Rheinmetall, GDLS again square off for Bradley replacement competition

The service announced that the Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) program will now be called the XM30 Mechanized Infantry Combat Vehicle, and revealed new details about its basic design.

.../...

https://breakingdefense.com/2023/06/omfv-race-narrows-rheinmetall-gdls-again-square-off-for-bradley-replacement-competition/

Van de 5 aanbieders , nu nog 2 overgebleven.
BAE Systems, Oshkosh Defense en Point Blank Enterprises zijn afgevallen.
De toekomstige aandrijving = hybride (diesel/electric)

Harald

CitaatAnd now its down to 2 - General Dynamics Land Systems and American Rheinmetall Vehicles (ARV) through to the next phase of OMFV, now designated the XM30 Mechanized Infantry Combat Vehicle.
https://twitter.com/JonHawkes275/status/1673608368651476995?cxt=HHwWhoC9qbb87LkuAAAA

American Rheinmetall Vehicles (ARV)


General Dynamics Land Systems



CitaatConfirmation that the final requirement includes crew of 2 with 6 dismounts, hybrid drive, remote turret mounting XM913 50 mm cannon, and bidder's choice of hard kill APS. There are strong aspirations around missions systems integration, sensor fusion, UAS/UGV integration and...
https://twitter.com/JonHawkes275/status/1673608372795392000

Benji87

Citaat van: Harald op 27/06/2023 | 08:22 uurGDLS StrykerX 8x8 prototype with hybrid-electric power



https://twitter.com/ronkainen7k15/status/1673338694650982409?cxt=HHwWksCzuaqr8rguAAAA


General Dynamics' StrykerX 8x8 wheeled armored vehicle will feture:

✔️series hybrid-electric power
✔️ GM Defense-supplied diesel engine as prime mover
✔️the driver and the commander of the crew sit side by side
✔️360° situational awareness
✔️CROWS-J armed with ATGM

https://twitter.com/ronkainen7k15/status/1577573797615763456


https://www.armadainternational.com/2022/10/general-dynamics-highlights-combat-vehicle-hybrid-power/

General dynamics zet met 3 proto types in op de verdere door ontwikkeling van diesel elektrische voertuigen. Deze vorm van hybride aandrijving biedt een enorme potentie op het gebied van brandstof besparing en manier van opereren.


Harald

GDLS StrykerX 8x8 prototype with hybrid-electric power



https://twitter.com/ronkainen7k15/status/1673338694650982409?cxt=HHwWksCzuaqr8rguAAAA


General Dynamics' StrykerX 8x8 wheeled armored vehicle will feture:

✔️series hybrid-electric power
✔️ GM Defense-supplied diesel engine as prime mover
✔️the driver and the commander of the crew sit side by side
✔️360° situational awareness
✔️CROWS-J armed with ATGM

https://twitter.com/ronkainen7k15/status/1577573797615763456

Harald

CitaatIntroducing the Namer 1500: The next-gen Namer APC developed by the IMoD Tank & APC Directorate, recently delivered to the IDF. With a new 1500 horsepower engine, it showcases increased power, speed & cutting-edge touch screen technology, offering enhanced protection capabilities

VIDEO
https://twitter.com/i/status/1671926021598199821

https://twitter.com/Israel_MOD/status/1671926021598199821?cxt=HHwWmoC-gfj277MuAAAA

Namer 1500 APC
https://www.armyrecognition.com/defense_news_june_2023_global_security_army_industry/israeli_ministry_of_defense_unveils_namer_1500_next-generation_apc_armored_personnel_carrier.html

https://www.youtube.com/watch?v=ikABfTE4vFw