Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Parera

#1402
Citaat van: Huzaar1 op 21/09/2023 | 23:18 uurIk ben blij dat de NL defensie niet wordt belast met nog eens een dienst/heli/instandhouding. Het is allemaal niet relevant in het oog van nationale veiligheid.

Ik zou het een mooie taak vinden maar dan moet het wel met een heli kunnen die al in gebruik is maar geen extra toestel wat op de opleidingen en het onderhoud drukt. Een samenwerking met een of meerdere partner landen waardoor de kosten laag blijven zie ik ook nog wel zitten, tot nog geen 10 jaar terug had defensie natuurlijk ook een aantal AB-214's in dienst voor de militaire SAR taken (vliegers ophalen na een crash van hun toestel) het ontbreken daarvan vind ik toch wel jammer.

Blijkbaar denken ze daar over onze zuidergrens anders over.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 21/09/2023 | 14:42 uurIk heb die berekening even doorgenomen maar het is alsnog wel erg kielekiele allemaal voor BelgiĆ«. Ze zouden in het meest positieve scenario in 2024 2 F-16's kunnen sturen die welgeteld 200 vlieguren elk zou kunnen maken  :silent: dat is wel echt bar weinig

Belgie,  grapjurk land.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Ach wat maakt het uit. Het dient een civiel doel. Een sat heli dient in alle omstandigheden een persoon omhoog en omlaag te kunnen takelen. Doelen met een defensie heli liggen zo ver uit elkaar.

Ik ben blij dat de NL defensie niet wordt belast met nog eens een dienst/heli/instandhouding. Het is allemaal niet relevant in het oog van nationale veiligheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1399
Citaat van: Huzaar1 op 21/09/2023 | 20:29 uurAls dat goed gaat, prima toch.

Dat is zeker waar, de H-175M is ook een prima SAR heli maar omdat het nog een vrij recent model is zijn er niet zoveel van in gebruik op dit moment. En de Augusta heeft al wat meer dienstjaren er op zitten met de AW-139 waardoor er veel meer gebruikers zijn. De A-169 is wat mij betreft wel de ''mindere keuze van de twee''. Ik krijg bij de H175 SAR het idee dat deze toch wat beter uitgerust is o.a. voor operaties boven het water en dat is toch waar de SAR kisten grotendeels voor bedoeld zijn.

H175(M) SAR configuratie.


Ik ben ook benieuwd of het oude camo patroon (Sea King) terug komt op de SAR toestellen of men gaat voor een modernere kleurstelling.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/09/2023 | 17:39 uurDe Belgen kiezen volgens mij voor 4 SAR heli's waar wij het doen met slechts 2 toestellen.

Als dat goed gaat, prima toch.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 21/09/2023 | 17:05 uurAW-189, net als bij de NL kustwacht



Ik zou zeggen ja, maar er is een groot verschil. Onze SAR heli's worden geleased en zijn dus in civiele dienst. De Belgen willen deze capaciteit onderbrengen bij hun luchtcomponent maar misschien op de lange termijn een samenwerking met de 2 krijgsmachten vergelijkbaar met BeNesam op SAR gebied zie ik wel zitten.

De Belgen kiezen volgens mij voor 4 SAR heli's waar wij het doen met slechts 2 toestellen.

Harald

Citaat van: Parera op 21/09/2023 | 16:49 uurHet aankopen van de H175/H175M ligt wel voor de hand, een mooie combideal met de H145M's.

Ik moet wel zeggen dat beide heli types niet de standaard keuzes zijn van beide leveranciers voor SAR heli's, bij Airbus is dat de H225M maar deze is te groot voor de SAR taak van de Belgen en de AW-139/149/189 series zijn gangbaarder qua SAR inzet. De Italianen hebben zelfs de HH-139A MOTS beschikbaar in SAR variant.

AW-189, net als bij de NL kustwacht


Parera

#1395
Citaat van: Stoonbrace op 20/09/2023 | 20:49 uurH175m of AW169. Wel aankoop.

Het aankopen van de H175/H175M ligt wel voor de hand, een mooie combideal met de H145M's.

Ik moet wel zeggen dat beide heli types niet de standaard keuzes zijn van beide leveranciers voor SAR heli's, bij Airbus is dat de H225M maar deze is te groot voor de SAR taak van de Belgen en de AW-139/149/189 series zijn gangbaarder qua SAR inzet. De Italianen hebben zelfs de HH-139A MOTS beschikbaar in SAR variant.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 20/09/2023 | 17:33 uurIk drop deze even hier  :cute-smile:

Happy slaughter



Ik heb die berekening even doorgenomen maar het is alsnog wel erg kielekiele allemaal voor BelgiĆ«. Ze zouden in het meest positieve scenario in 2024 2 F-16's kunnen sturen die welgeteld 200 vlieguren elk zou kunnen maken  :silent: dat is wel echt bar weinig


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 20/09/2023 | 20:55 uur.
Als je wat kritischer zou kunnen zijn op je eigen organisatie voorkom je dit soort blamages. Heeft het ABL ook veel meer aan dan de hele dag bananen recht proberen te praten  :heart: .

Ik ben blij dat jij blij bent. Verder is er helemaal niets veranderd.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 20/09/2023 | 20:51 uurJe moet echt eens de Belgische pers over defensie leren interpreteren. Om het met jouw woorden te zeggen: allemaal zo eenvoudig niet.  8)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230920_96295023

De TTH kan me compleet gestolen worden. Nutteloos onding.
.
Als je wat kritischer zou kunnen zijn op je eigen organisatie voorkom je dit soort blamages. Heeft het ABL ook veel meer aan dan de hele dag bananen recht proberen te praten  :heart: .
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 20/09/2023 | 20:42 uurKlaasvaak, het is je bron dat de partyline was : geen toestellen voor oekr. En bevestigd dat onze kritiek terecht is geweest.. tenslotte toont het onderzoekje van VRT aan wat we beweerden.

Dat je de ironie er al niet van ziet is best grappig.

Maar vertel, de NH90's. Een heli die je van je staatsapparaat ook moest afvallen, blijft nu behouden. Daar ben je vast heel blij mee.



Je moet echt eens de Belgische pers over defensie leren interpreteren. Om het met jouw woorden te zeggen: allemaal zo eenvoudig niet.  8)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230920_96295023

De TTH kan me compleet gestolen worden. Nutteloos onding.

Stoonbrace

#1389
Citaat van: Umbert op 20/09/2023 | 20:12 uurVoor die SAR heli wat hebben ze in gedachte of gaan ze met hetzelfde type vliegen als de NL kustwacht op dit moment gebruikt? dus ook lease/huur?
H175m of AW169. Wel aankoop.

Huzaar1

#1388
Citaat van: Stoonbrace op 20/09/2023 | 19:55 uurBeetje late to the party, ik poste de link deze ochtend al.

Klaasvaak, het is je bron dat de partyline was : geen toestellen voor oekr. En bevestigd dat onze kritiek terecht is geweest.. tenslotte toont het onderzoekje van VRT aan wat we beweerden.

Dat je de ironie er al niet van ziet is best grappig.

Maar vertel, de NH90's. Een heli die je van je staatsapparaat ook moest afvallen, blijft nu behouden. Daar ben je vast heel blij mee.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"