Inventarisatie europees varend materieel

Gestart door Thomasen, 18/07/2010 | 11:14 uur

Ace1

#22
Citaat van: dudge op 09/11/2010 | 19:56 uur
Citaat van: SMI de Boer op 02/10/2010 | 14:31 uur
waar moeten de catalinas bij?

Vliegtuigen dus, het is een vliegtuig dat op water kan landen, geen vliegende boot (hovercraft?).

pfff.......grijze gebieden........ :glare:

Bij de MLD had men daar de volgende term voor, met het vliegtuig vertrekken en met de boot terug komen ;)

Thomasen

Citaat van: SMI de Boer op 02/10/2010 | 14:31 uur
waar moeten de catalinas bij?

Vliegtuigen dus, het is een vliegtuig dat op water kan landen, geen vliegende bood (hovercraft?).

pfff.......grijze gebieden........ :glare:
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

Ace1



Thomasen

Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Thomasen

#16
Citaat van: Elzenga op 22/07/2010 | 00:38 uur
Misschien kun je het hoofddoel van je inventarisaties nog eens duidelijk verwoorden dudge? Wil je een overzicht van wat er nu is? of alleen van wat nog "te koop" is?

Op het forum wordt vaak gesproken over alternatieve opzetten, aansluiten bij bondgenootschappelijke projecten, standardisatie en zo nu en dan zelfs een Europese (complementaire) krijgsmacht. De bedoeling van dit topic is om als input te dienen voor dergelijke discussies. Bovendien vind ik het wel interesant om eens te kijken wat we nou allemaal hebben, en vooral ook, niet hebben. Voor bepaalde capaciteiten zullen we toch ergens anders in de wereld vandaan moeten halen, terwijl er bij sommige, zie de 15 fregat/corvet klassen, en dat zijn dan alleen de moderne vaartuigen, nemen we de 'oudjes' er ook in mee zou dat wel eens tot de conclusie kunnen leiden dat er een stuk of 50 verschillende klassen rondvaren in Europa.

Het meerendeel daarvan wordt binnenkort uitgefaseerd of blijft alleen in dienst bij een 'armlastige' bondgenoot als Litouwen of Roemenie. Deze oudjes zullen iig niet meer meedoen als 'ship of the line' daar zijn de schepen, die soms uit de '70er jaren komen, echt te oud voor, zoals bijvoorbeeld de Tarantul corvetten van de Poolse marine of de Stokholm class van de Zweden. Daar tegenover staat echter wel dat sommige klassen zo goed ontworpen zijn of upgradeble zijn, dat zij ondanks een verouderd design, nog makkelijk 20 jaar onder (een) europese vlag kunnen varen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, als dat het geval is zal ik dit verhaal ook in de OP zetten(plakken).
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

Elzenga

Misschien kun je het hoofddoel van je inventarisaties nog eens duidelijk verwoorden dudge? Wil je een overzicht van wat er nu is? of alleen van wat nog "te koop" is?

Ace1


Ace1

#13
Citaat van: dudge op 21/07/2010 | 22:11 uur
Citaat van: Ace1 op 18/07/2010 | 18:28 uur
M Fregatten, Duitse F123 Fregatten, Type 23 Fregatten, Floréal Fregatten, Stockholm Korvetten, Meko200 Fregatten Portugal en Griekenland, S Fregatten Griekenland.

S-fregatten zijn, hoe jammer ook, m.i. te oud, de schepen varen nu nog, en zullen dat een tijdje blijven doen, wellicht bij een van onze minder bedeelde partners, maar zie ze geen echte 'toekomst' hebben.

Ik heb juist begrepen dat de Grieken 6 S Fregatten gaan moderniseren?

Citaat van: dudge op 21/07/2010 | 22:11 uur
Stockholm Corvetten, idem dito.

Ook de Stockholm Korvetten zijn gemoderniseerd.

KapiteinRob

Okay, dus een meer bescheiden facelift....

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 21/07/2010 | 22:48 uur
Dus de Belgen hebben 2 fregatten gekocht die tijden op de werf hebben gelegen en nu moeten ze alweer aangepast worden? Hadden ze dat niet wat handiger kunnen uitonderhandelen?
Dat hebben ze wel. De beide eenheden zijn inmiddels aangepast vwb de NH90 en zijn dus reeds verder dan de NL eenheden.
Vwb de nieuwe mast heeft BE zich aangesloten bij NL, ikv Standarisatie.

KapiteinRob

Ik ben gewoon verbaasd! Dus de Belgen hebben 2 fregatten gekocht die tijden op de werf hebben gelegen en nu moeten ze alweer aangepast worden? Hadden ze dat niet wat handiger kunnen uitonderhandelen?

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 21/07/2010 | 22:41 uur
Citaat van: Lex op 21/07/2010 | 22:31 uur
De eenheden behorend tot NL&BE krijgen een complete facelift, opdat zij nog jaren mee kunnen
De Belgische fregatten ook?  :hrmph:
Ik heb het toch over NL & BE?  ;)

Thomasen

Citaat van: Lex op 21/07/2010 | 22:31 uur
Citaat van: dudge op 21/07/2010 | 22:11 uur
M-fregatten zijn 2x NL, 2x Portugal, 2x Belgie, ook een twijfel geval. begint oud te worden en er zullen er nooit nieuwe van verschijnen, vermoed ik. Lijkt me dus niks voor deze lijst.
Om maar even aan te geven hoe moeilijk het is hier een scheidslijn te trekken.
Ik denk dat de M-FF wel degelijk thuis horen in de inventarisatie. De eenheden behorend tot NL&BE krijgen een complete facelift, opdat zij nog jaren mee kunnen (extra bezuinigingen opgelegd in NL daargelaten).
De eenheden worden/zijn voorbereid op de nieuwe heli (NH 90) en krijgen in de nabije toekomst ook een nieuwe (Thales) mast.

Blijft inderdaad moeilijk, gelukkig is er ruimte voor discussie, zodat de realiteit zoveel mogelijk benaderd wordt. De M-fregatten nav jou post erin verwerkt, de Type 23 moet nog mee tot 2025 lees ik, ook dat was niet de bedoeling, maar de opvolger is door bezuinigingen opgeschoven, dus ook die in de lijst gezet.
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes