Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2015 | 20:09 uur
Voor de prijs van een OPV koop je een bijna een nieuw fregat, zeker een corvette. Ik ben het dus met je eens dat ik het een prima schip voor de west vind, zeker als je bedenkt dat highway 10 een enorm gebied is.
Elke OPV in de Holland klasse koste in 2010 ruim EUR 117 miljoen.

Mijn 'tweeling broer' Locum op een ander forum:
Going for a class of Small Surface Combattants < 1.000 metric tons / 1.103 short tonnes will be useless for Australia. Those very short range & endurance SSC's are for much smaller countries like Finland, Sweden and Norway.
Australia should be looking for a bigger corvette, which is capable of operating a 10 ton MRH-90 or SH-60R heli. Have a decent air defense and good Anti Submarine Warfare capability and an endurance of 21 days. And than you have a number of options:

Incheon class from South Korea: 3.251 ton, 5.000 nm @ 18 kts, max. 30 kts, USD 232 mln around 2011.
en.wikipedia.org/wiki/Incheon-...
SIGMA 10514 from The Netherlands / Indonesia: 2365 ton, 5.000 nm @ 15 kts, max. 28 kts, USD 285 mln in june 2012.
en.wikipedia.org/wiki/Sigma-cl...
MILGEM / Ada class from Turkey: 2.400 ton, 3.500 nm @ 15 kts, max. 30 kts, lead ship = USD 260 mln, the rest = USD 250 mln in 2011.
en.wikipedia.org/wiki/MILGEM_p...
Gowind LCS from France and Malaysia: 3.000 ton, 5.000 nm @ 15 kts, max. 28 kts, USD 467 mln in 2012.

Or ... go the Aussie way.
1992 - 1993, I was sailing with my 15 meter / 50 ft yacht in South East Asia. I met USS Mobile Bay crew members (Ticonderoga class destroyer) several times. And I met 2 times pirates, fortunately I could evade them. We were brain storming and thinking about a new corvette or frigate to replace ships like the Oliver Hazzard Perry class.
I proposed a stealthy version of an maximal 40 kts Incat catamaran, which was stretched from 75 meter / 246 ft to 100 meter / 328 ft. This Incat catamaran was sailing as an ferry between the UK and France and Ireland. This catamaran frigate could acommodate a 10 ton helicopter and had (limited) AAW, good ASW, ASuW and a limited MCM capability. It could operate in blue water and brown water senario's.
Later I found out that the Incat catamarans were designed for a specific wave height and lenght. So I switched to a fast monohull design which could operate in seas like the North Sea and the Atlantic.

Fortunately, Austal has design a multi hull ship with better seakeeping properties than the JHSV-1 catamaran design.
Take a look at the "Auto Express 102". A 102 meter / 334 ft trimaranwith a maximum speed of 45 kts. This trimaran has proved to have a range of 760 nm @ 39 kts (90% MCR) + 20% reserve = 912 nm maximally. Motion sickness will 56 % lower than on a 100 meter catamaran. (Think about the Tasmanian 'Vomit Cat' catamaran).
A trimaran will have the softer roll of a monohull and will have less vertical accelleration. At 39 kts the Auto Express 102 burns 4.900 kilo / 10,802 lbs fuel per hour. This trimaran is also based at the design of USS Independence. And is equipped with just 3 each 9.100 kW delivering MTU 8000 engines instead of 4 MTU 8000's in the JHSV-1.
see: www.austal.com/en//media/media...
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#103
Citaat van: Kaaskop2 op 12/02/2015 | 20:52 uur
Waarom zou je (nu al) de OPV's willen vervangen? Juist omdat ze lichter bewapend zijn en een kleine bemanning hebben, kunnen ze zeer kostenefficiënt operaties in lagere geweldspectra uitvoeren (zoals de bestrijding van piraterij bij Somalië). Bovendien zou het vervroegd vervangen van de schepen een gigantische kapitaalvernietiging zijn. Ik zie liever een 4-4-4-4 formule; vier luchtverdedigingsfregatten, vier multipurpose fregatten, vier OPV's en vier onderzeeërs.

Ik wil de OPV's herpositioneren in de west maar ook de KM vloot  4x4 invoeren zonder dat inbreuk doet aan de capaciteiten, dus feitelijk een significante uitbreiding van de vloot: 4 x LCF, 4 x MFF, 4 x SSK en 4 x XO.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2015 | 19:38 uur
1. cutters vervangen door OPV (OPV zijn al betaald en momenteel onverkoopbaar)
2. stationering: Curacao en St Maarten
3. bemanning: deels lokaal, deels roulatie (minimale bezetting, opschaalbaar indien noodzakelijk)
4. klein onderhoud: lokaal
5. groot onderhoud: lokaal of in Nederland
6. MLU: Nederland

Zoals eerder gemeld is het hier off-topic, maar een aantal van je punten zullen niet mogelijk zijn.

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 12/02/2015 | 16:04 uur
Het nieuwe ontwerp landing caft komt mij ook nieuw voor. Ze waren mij in ieder geval nooit eerder opgevallen.

Gaat al een tijdje rond (de mechanized variant), de utility variant lijkt me een directe vervanger voor de huidige LCU. Helaas is de vervanging ivm budgettaire redenen omgezet in een grootschalige MLU. Aangezien het huidige ontwerp weinig ruimte biedt hoop ik dat er alsnog pecunia gevonden gaat worden voor deze mooie landing crafts.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2015 | 20:09 uur
Voor de prijs van een OPV koop je een bijna een nieuw fregat, zeker een corvette. Ik ben het dus met je eens dat ik het een prima schip voor de west vind, zeker als je bedenkt dat highway 10 een enorm gebied is.

Voor de prijs van een OPV koop je een Korvet.

Maar met wat kleine aanpassingen en een verlenging van 10 meter van het helidek kun je de OPV tanden geven om terug te bijten.

Kaaskop2

Waarom zou je (nu al) de OPV's willen vervangen? Juist omdat ze lichter bewapend zijn en een kleine bemanning hebben, kunnen ze zeer kostenefficiënt operaties in lagere geweldspectra uitvoeren (zoals de bestrijding van piraterij bij Somalië). Bovendien zou het vervroegd vervangen van de schepen een gigantische kapitaalvernietiging zijn. Ik zie liever een 4-4-4-4 formule; vier luchtverdedigingsfregatten, vier multipurpose fregatten, vier OPV's en vier onderzeeërs.

Harald

Er blijven voor mij maar 3 typen over die geschikt kunnen zijn of worden als M fregat vervanger, namelijk :
- 131 A
- 131 C
- 137 CF

Voor mijn gevoel zou een combi tussen de 131 A en 137 CF een nieuw type ontstaan als 143 ACF, amphibious fast combatant , 30 knopen , 5700 tonnage, 40 tons X deck kraan, 2 helis.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 12/02/2015 | 19:54 uur
Hoezo onverkoopbaar? En ik vind de OPV's ideaal. Zeer geschikt voor in de West. Wellicht te verkopen aan landen in Midden-Amerika.

Voor de prijs van een OPV koop je een bijna een nieuw fregat, zeker een corvette. Ik ben het dus met je eens dat ik het een prima schip voor de west vind, zeker als je bedenkt dat highway 10 een enorm gebied is.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2015 | 19:38 uur
1. cutters vervangen door OPV (OPV zijn al betaald en momenteel onverkoopbaar)
2. stationering: Curacao en St Maarten
3. bemanning: deels lokaal, deels roulatie (minimale bezetting, opschaalbaar indien noodzakelijk)
4. klein onderhoud: lokaal
5. groot onderhoud: lokaal of in Nederland
6. MLU: Nederland
Het is dat ik er niet over ga, maar ik zou voor zijn.
Een OPV op de Noordzee laten rond dobberen voor simpele kustbewakingstaken of op de Middellandse Zee voor/ tegen bootvluchtelingen.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2015 | 19:38 uur
1. cutters vervangen door OPV (OPV zijn al betaald en momenteel onverkoopbaar)
2. stationering: Curacao en St Maarten
3. bemanning: deels lokaal, deels roulatie (minimale bezetting, opschaalbaar indien noodzakelijk)
4. klein onderhoud: lokaal
5. groot onderhoud: lokaal of in Nederland
6. MLU: Nederland

Hoezo onverkoopbaar? En ik vind de OPV's ideaal. Zeer geschikt voor in de West. Wellicht te verkopen aan landen in Midden-Amerika.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 12/02/2015 | 18:52 uur
Aangezien er momenteel ook wordt gebroedt op vervanging an de cutters, waar denk je dan aan? Naast de [evt. nieuwe] cutters, of ter vervanging ervan?
Maar dat hoort in een ander topic thuis.

1. cutters vervangen door OPV (OPV zijn al betaald en momenteel onverkoopbaar)
2. stationering: Curacao en St Maarten
3. bemanning: deels lokaal, deels roulatie (minimale bezetting, opschaalbaar indien noodzakelijk)
4. klein onderhoud: lokaal
5. groot onderhoud: lokaal of in Nederland
6. MLU: Nederland

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2015 | 18:39 uur
Wel een mooi systeem om de OPV's te vervangen.... OPV's naar de west, permanente stationering.
Aangezien er momenteel ook wordt gebroedt op vervanging an de cutters, waar denk je dan aan? Naast de [evt. nieuwe] cutters, of ter vervanging ervan?
Maar dat hoort in een ander topic thuis.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Helaas kan ik uit de info niet opmaken of één of meerdere varianten geschikt zijn voor ASW, en daarmee weet ik nog steeds niet of het een geschikte MFF aflosser zou kunnen zijn, ik heb zo mijn oprechte twijfels.

Wel een mooi systeem om de OPV's te vervangen.... OPV's naar de west, permanente stationering.

Zeewier

Het nieuwe ontwerp landing caft komt mij ook nieuw voor. Ze waren mij in ieder geval nooit eerder opgevallen.



http://products.damen.com/en/ranges/landing-craft