Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Elzenga

Citaat van: Strata op 22/12/2015 | 13:08 uur
Denk dat we nu wel zeker kunnen zeggen dat de AMPV ook in de race is voor het 12Kn voertuig

http://www.armyrecognition.com/december_2015_global_defense_security_news_uk/european_defence_agency_plans_to_develop_a_new_european_l-ampv_light_multi-purpose_armored_12212153.html
Men gaat niet direct een nieuw voertuig ontwikkelen begrijp ik maar samenwerken om onderdelen van bestaande voertuigen lichter en sterker te krijgen. De getoonde AMPV is slechts een voorbeeld van zo'n..nog niet verkocht..voertuig. Denk eerder aan bestaande voertuigen als LMV, Dingo, Eagle e.d.

StrataNL

Denk dat we nu wel zeker kunnen zeggen dat de AMPV ook in de race is voor het 12Kn voertuig

http://www.armyrecognition.com/december_2015_global_defense_security_news_uk/european_defence_agency_plans_to_develop_a_new_european_l-ampv_light_multi-purpose_armored_12212153.html

Het project DVOW bestaat uit zeven deelprojecten:
(1) Voertuig 7,5 kN. - Amarok
(2) Voertuig 12 kN Air Assault. - Meest waarschijnlijk ATTV Vector (moet al gebruikt gaan worden met MINUSMA).
(3) Voertuig 12 kN overig + quad - Meest waarschijnlijk (L-)AMPV of Thales ADI Hawkei, diesel quad van Defenture/GDELS.
(4) Voertuigen 50 kN, 100 kN, 150 kN. - Lichte en zwarevVrachtauto's
(5) Containers.
(6) Brandstofcontainers, en
(7) Containerhefmiddel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: ridivek op 10/07/2015 | 13:32 uur
Het enige wat naar beneden gaat door het gewicht van bepantsering is het laadvermogen. De SF ATTV Vector kan 1800kg vracht mee zeulen. De bepantsering snoept een deel van dit laadvermogen weg. Ook moet rekening gehouden worden met een verschoven zwaartepunt.
@Elsinga Defenture gaat 50 ATTV Vector's leveren aan het KCT inclusief R&D voor minder dan 50mln. Wat een geld verspilling he!  :devil:
Toch stevig stukje duurder dus....prima voor huidige inzet..gezien benodigde prestaties ed...maar minder als het gewoon een meer standaard bepantserd voertuig is...(Dus ik hou het op de mix).

ridivek

Het enige wat naar beneden gaat door het gewicht van bepantsering is het laadvermogen. De SF ATTV Vector kan 1800kg vracht mee zeulen. De bepantsering snoept een deel van dit laadvermogen weg. Ook moet rekening gehouden worden met een verschoven zwaartepunt.
@Elsinga Defenture gaat 50 ATTV Vector's leveren aan het KCT inclusief R&D voor minder dan 50mln. Wat een geld verspilling he!  :devil:

Robert2

Citaat van: Harald op 09/07/2015 | 11:00 uur
Het is natuurlijk koffiedik kijken, nu... maar ben wel zeer benieuwd naar de ATTV

Ja, natuurlijk zullen de presatie's naar beneden afnemen. Maar gezien je deze voertuigen vervoersgeschikt wil houden voor vervoer via de Chinook, zal dit de beperkende factor zijn.
Voor mijn gevoel zijn zulke voertuigen vaak beschermd voor 7,62 mm munitie en mijnen.   
Voor air assault is het dan ook een prima voertuig lijkt mij. Voor de painf zal het ze jeuken of je het onder een chinook kan hangen, daar speelt pantser toch een wat grotere rol.

Harald

Het is natuurlijk koffiedik kijken, nu... maar ben wel zeer benieuwd naar de ATTV

Ja, natuurlijk zullen de presatie's naar beneden afnemen. Maar gezien je deze voertuigen vervoersgeschikt wil houden voor vervoer via de Chinook, zal dit de beperkende factor zijn.
Voor mijn gevoel zijn zulke voertuigen vaak beschermd voor 7,62 mm munitie en mijnen.   

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 09/07/2015 | 10:15 uur
Ja, het zal wel kunnen, maar dan denk ik ook even aan de Patria's, of alle andere voertuigen met add-on pantser, de prestaties gingen er flink onder lijden. En ook de hummer was wel gepantserd, maar bleek meen ik totaal inadequaat.

Dit voertuig is ontwikkeld rondom mobility, en vraag me dus af of bepantsering daar niet teveel aan af gaat doen.
dat vraag ik me ook af...het is ergens een specialistisch voertuig...specifiek gebouwd voor compactheid, licht gewicht, mobiliteit en uithoudingsvermogen...en eisen gebruikers.

dudge

Ja, het zal wel kunnen, maar dan denk ik ook even aan de Patria's, of alle andere voertuigen met add-on pantser, de prestaties gingen er flink onder lijden. En ook de hummer was wel gepantserd, maar bleek meen ik totaal inadequaat.

Dit voertuig is ontwikkeld rondom mobility, en vraag me dus af of bepantsering daar niet teveel aan af gaat doen.


Harald

Citaat van: Thomasen op 09/07/2015 | 07:03 uur
Vraag me af of een zwaar pantser past binnen het concept van dat voertuig.

TenCate Advanced Armour supplies materials for vehicles for Commando Corps
http://www.tencate.com/emea/advanced-armour/news/TenCate_Advanced_Armour_supplies_materials_for_vehicles_for_Commando_Corps%20.aspx

Ten Cate is betrokken bij de ontwikkeling van de ATTV, Ten Cate heeft voor meerdere voertuigen een armour oplossing, zoals ook gedaan is bijvoorbeeld bij de Ground Mobility Vehicle (GMV 1.1). voor de US Army SOCOM.

Complete vehicle survivability solution

TenCate Advanced Armor offers complete vehicle armor and occupant survivability solutions for tactical and combat vehicles. Utilizing a wide range of armor materials and technologies, survivability products of TenCate include lightweight passive armor as well as advanced active underbody IED protection. "We are extremely excited to be a part of the GD-OTS team. The GMV platform is a perfect platform for our lightweight armor solutions", says Mark Edwards, President of TenCate Advanced Armor USA. "The GMV program is certainly an important part of the future enabling technologies for the United States Army Special Forces and we are proud to be able to participate on such an important program." The TenCate GMV armor solution consists of the primary vehicle armoring solution including transparent armor. TenCate will design and manufacture the armor and provide it to GD-OTS as a complete kit ready for installation.

http://www.tencate.com/amer/advanced-armor/news/TenCate_Advanced_Armor_US-Defence.aspx


dudge

Vraag me af of een zwaar pantser past binnen het concept van dat voertuig.

Harald

Citaat van: Ace1 op 08/07/2015 | 21:14 uur

Citaat van: ridivek op 08/07/2015 | 20:45 uur
@Harald: Bedoel je zo iets? klikerdeklik
Precies !
Ziet er goed uit, dat is de uitvoering die ik bedoel. Zo ook een prima vervanger voor deMB , zeker in dichte uitvoering, eventueel gepantserd.
Tevens kun je voor een eventuele bewapening ook net als de KCT uitvoering, een 0.5 bovenop monteren.

Hiervoor meer standaardisatie in je wagenpark, makkelijker in onderhoud, goedkoper doordat er meer voertuigen worden aangeschaft.

Elzenga


Robert2

Ik kom trouwens terug op mijn opmerking voor GWT e.d. Dat zal waarschijnlijk onder 12kN van overig vallen en niet onder de air assault versie. Lijnbakken zullen daar denk ik ook wel onder vallen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 08/07/2015 | 21:58 uur
Blijft het een alleen-Nederland verhaal..dan weet je nu bij voorbaat, dat er veel geld "verloren" gaat...gelukkig nog in de eigen Nederlandse (wapen)industrie...maar met dat geld had je ook andere zaken kunnen aanschaffen voor defensie.

Bij een NL product vloeit veel geld terug in de staatsruif.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 08/07/2015 | 21:14 uur
Positief om dit te zien, jammer voor Elzenga die liever voor de Iveco LMV maar deze uitvoering van de ATTV ziet er robuster dan de  Iveco LMV
en het is goed voor de werkgelegenheid in Nederland als Defensie ook de dichter uitvoering besteld in de toekomst.

...
Ik ga voor een voertuig dat bij meerdere bondgenoten wordt gebruikt....of dan nu de LMV is of de ATTV. Op dit moment is de LMV een battle proven voertuig, dat bij een heel aantal directe bondgenoten in gebruik is. Als de ATTV blijkt te voldoen en ook meer bondgenoten kan bekoren en daar wordt ingevoerd dan ben ik voor. Blijft het een alleen-Nederland verhaal..dan weet je nu bij voorbaat, dat er veel geld "verloren" gaat...gelukkig nog in de eigen Nederlandse (wapen)industrie...maar met dat geld had je ook andere zaken kunnen aanschaffen voor defensie.