Vervanging landingsvaartuigen

Gestart door Harald, 23/05/2014 | 15:58 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Zander

People are sheep

Zander


UK companies make push to be big in Japan

James Simpson, Yokohama, Japan - IHS Jane's Defence Weekly

17 May 2015


The UK defence and maritime industry had a formidable presence at MAST Asia 2015, with several companies hoping to stoke Japanese interest in their products with the support of UK Trade & Investment, a government department dedicated to helping companies export their products to new markets.

Ship design company BMT Group and missile house MBDA had stands in the UKTI booth. MBDA is working with Mitsubishi Electric to discuss the feasibility of using Japanese technology on the Meteor beyond-visual-range air-to-air missile, which could also see service on Japanese F-35As. According to UKTI's Tim Johnson, the feasibility study is due to report at the end of summer 2015.

Meanwhile, BMT head of Business Development Toby Middleton was keen to promote the company's Caimen-90 Fast Landing Craft as a possible landing platform for Japan's newly formed amphibious assault force. Each of the tri-bow monohull vessels can carry a main battle tank (MBT) to shore at 22 kt and offload its payload using a folding bow ramp.

Two Caimen-90 Fast could fit within the same space as a single landing craft air cushion hovercraft, which can only carry a single MBT but travels much faster. Middleton was keen to stress that BMT is a designer so any Japanese platforms could be built domestically.

Chemring Countermeasures held a product briefing for their Centurion directional launcher system. The 12-barrel rotating multirole naval protection system can fire a range of rocket- and mortar-launched countermeasures to protect against close-in threats.

Engineering support company Babcock International also exhibited and presented a paper at the MAST technical conference outlining its expertise in submarine weapons systems and design. Business Development Manager James Date expressed the multinational's interest in working with Japanese primes in the possible sale of Soryu-class submarines to Australia.

Not all UK exhibitors at the show were working under with the support of UKTI. Naval communications specialist Drumgrange Ltd exhibited alongside their Japanese distributor, Marubun Corporation. The two companies signed a GBP1.5 million (USD2.4 million) contract with the Japan Coast Guard to provide acoustic hailing devices for use to communicate with unresponsive ships during maritime patrols and interdiction operations. With their focus on rigid inflatable boat (RIB) communications accessories, such as their robust Xtreme Tablet PC and the Xeres communications solutions, Business Development Manager Suzanne Coop remarked that Drumgrange was looking to supply equipment to Japan's growing RIB fleet.
People are sheep


Harald

Citaat van: Strata op 02/07/2014 | 12:49 uur
Kamerbrief Behoeftestelling project Midlife Upgrade Landing Craft Utility KLIK

"Defensie kiest voor de aanpassing van de huidige vaartuigen, omdat uit onderzoek is gebleken dat binnen het beschikbare budget geen nieuwbouwalternatieven op de markt verkrijgbaar zijn die voldoen aan de gestelde eisen."

M.a.w. geen geld voor de nieuwe Fast landing Crafts.

"Het project voorziet in de operationele aanpassing en modernisering van LCU's door het verbeteren van de Sewaco-systemen, het aanbrengen van (ballistische) beschermingsmiddelen en modulaire voorzieningen voor toegevoegd personeel en materieel. Door de uitvoering van de Midlife Upgrade wordt de levensduur van de vaartuigen verlengd met vijf jaar tot 2032. Naast bovenstaande noodzakelijke aanpassingen bestaat de wens de LCU geschikt te maken voor het laten landen van voertuigen, zonder ondersteuning van de laadklep. Ook bestaat de wens de snelheid van het vaartuig te verhogen.

Aanvankelijk was het de bedoeling de snelheid te verdubbelen door nieuwe vaartuigen aan te schaffen. Met de aanpassing van de bestaande vaartuigen is de oorspronkelijk gewenste snelheidsverhoging niet haalbaar. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) zal als onderdeel van de Midlife Upgrade onderzoeken wat een realistische snelheidsverhoging is. Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek wordt het vervolgtraject vastgesteld. Indien blijkt dat een snelheidsverhoging van de bestaande vaartuigen niet mogelijk is binnen het budget, wordt hiervan afgezien. Defensie krijgt dan met de overige vaartuigaanpassingen en moderniseringen nog steeds een beter inzetbaar vaartuig dat aan de eisen voldoet."

Vraag me af wat een realistische snelheidsverhoging is aangezien de vaartuigen met pompjets uitgerust zijn en de ze niet op snelheid zijn gebouwd.

Precies,  ....... eigenlijk een wazig verhaal.
Er is geen vervanger die aan de eisen voldoet binnen het budget. Dus gaan we de bestaande "oude" LCU's aanpassen , maar waarschijnlijk zijn 2 wensen/eisen (of meerdere) niet haalbaar.
1) het laten landen van voertuigen zonder ondersteuning van laadklep
2) een snelheidsverhoging tov huidige snelheid met factor 2

Dus de aangepaste LCU voldoet niet aan het gestelde eisen-pakket. !!

Is de aangepaste LCU straks goedkoper dan een onderzocht alternatief ??
Of is een alternatief welke gelijkwaardig is met een aangepaste LCU .. wel binnen het budget aan te schaffen. ??

Om een hogere snelheid te kunnen behalen zal de onderzijde drastisch aangepast moeten worden en sterkere motoren toepassen.
Dit hebben ze in de UK ook onderzocht en toegepast bij de Fast Landing Craft (FLC) van BMT met een Tri-bow monohull. Dit leek mij wel een goed alternatief, maar heeft nog steeds een laadklep. (dat zou dan de enige tekortkoming zijn??)

Zie onderstaand rapport met testonderzoek omtrent snelheid en rompvorm bij een LCU :
http://www.bmtng.com/media/60175/Paper57-ThinkingInsidetheBox-DevelopmentofaMonohullFastLandingCraft.pdf

StrataNL

#38
Kamerbrief Behoeftestelling project Midlife Upgrade Landing Craft Utility KLIK

"Defensie kiest voor de aanpassing van de huidige vaartuigen, omdat uit onderzoek is gebleken dat binnen het beschikbare budget geen nieuwbouwalternatieven op de markt verkrijgbaar zijn die voldoen aan de gestelde eisen."

M.a.w. geen geld voor de nieuwe Fast landing Crafts.

"Het project voorziet in de operationele aanpassing en modernisering van LCU's door het verbeteren van de Sewaco-systemen, het aanbrengen van (ballistische) beschermingsmiddelen en modulaire voorzieningen voor toegevoegd personeel en materieel. Door de uitvoering van de Midlife Upgrade wordt de levensduur van de vaartuigen verlengd met vijf jaar tot 2032. Naast bovenstaande noodzakelijke aanpassingen bestaat de wens de LCU geschikt te maken voor het laten landen van voertuigen, zonder ondersteuning van de laadklep. Ook bestaat de wens de snelheid van het vaartuig te verhogen.

Aanvankelijk was het de bedoeling de snelheid te verdubbelen door nieuwe vaartuigen aan te schaffen. Met de aanpassing van de bestaande vaartuigen is de oorspronkelijk gewenste snelheidsverhoging niet haalbaar. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) zal als onderdeel van de Midlife Upgrade onderzoeken wat een realistische snelheidsverhoging is. Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek wordt het vervolgtraject vastgesteld. Indien blijkt dat een snelheidsverhoging van de bestaande vaartuigen niet mogelijk is binnen het budget, wordt hiervan afgezien. Defensie krijgt dan met de overige vaartuigaanpassingen en moderniseringen nog steeds een beter inzetbaar vaartuig dat aan de eisen voldoet."

Vraag me af wat een realistische snelheidsverhoging is aangezien de vaartuigen met pompjets uitgerust zijn en de ze niet op snelheid zijn gebouwd.


-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

bergd

Citaat van: Harald op 27/05/2014 | 21:33 uur
Deze is door Frankrijk gekozen, maar is geen LCU vervanger (denk ik) voor NL. Hij is namelijk 2x zo breed als een LCU.
Of er moet een besliste keuze voor zo'n type genomen worden.

Daar heb je gelijk in.
Dan is de Britse (BMT)mogelijke vervanger van de MK10  een serieuzer kandidaat voor Nederland als ik naar de specificaties kijk.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2014 | 14:05 uur
Als je met Chinooks op het JSS kunt landen, kun je toch ook wel wat granaatjes afvuren met zo'n houwitzer? Zet er maar een stuk of 10 op een rijtje op het helidek; de Nederlandse Iowa-klasse is geboren!

Als alternatief en wat een stuk lichter is

http://www.iai.co.il/Sip_Storage//FILES/7/39427.pdf

http://defense-update.com/20130513_small-boats-big-gains.html#.U4T4rXJ_vMo




Harald

Citaat van: bergd op 27/05/2014 | 19:36 uur
Wat vinden jullie van de CNIM L-Cat?
http://www.naval-technology.com/contractors/patrol/cnim/



Deze is door Frankrijk gekozen, maar is geen LCU vervanger (denk ik) voor NL. Hij is namelijk 2x zo breed als een LCU.
Of er moet een besliste keuze voor zo'n type genomen worden. .. wel een mooi type, hoor ... maar ook iets als een Landing Craft, Air Cushion (LCAC).

L-CAT® - Landing Catamaran
L-CAT® is a fast landing craft dockable adapted to modern LPD or LHD. With is patented lift platform, L-CAT® developed by CNIM is the only vessel able to accomplish amphibious operation with high payload in rough seas or shallow water, Chosen by the French Navy in 2009, L-CAT® is a new generation of expeditionary transport system for military purposes, humanitarian operations, and civilian logistics support.

Main characteristics:
•Length: 30 m - Beam: 12.60 m
•Fore draft for landing: 0.60 m
•Speed: up to 28 kts according the payload



Landing Craft, Air Cushion (LCAC).
http://www.textronsystems.com/sites/default/files/pdfs/product-info/tmls-lcac_datasheet.pdf



bergd

#34
Wat vinden jullie van de CNIM L-Cat?
http://www.naval-technology.com/contractors/patrol/cnim/


slaydo

#33
Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2014 | 14:50 uur
En dan nog wat....de politiek en de legerleiding vinden vuursteun niet belangrijk..dat is een vies woord...ons Korps Mariniers heeft trouwens haar 120mm mortieren moeten inleveren..ook nog zo'n belachelijke beslissing.

Ja bij een landing moet er snel vuursteun aan land worden gebracht..maar het korps heeft zelf geen 120mm mortieren meer laat staan 105 of 155 houwitsers die hiervoor ideaal zouden zijn.



Het korps heeft in mijn ogen behoefte aan de 105mm lightgun/120mm mortar..of een kleine batterij 155mm houwitsers...maar de eerste twee zijn door de lucht te vervoeren en 155mm niet die moet per LCU.

De M777 155mm howitzer is ontworpen voor verplaatsing door de lucht via helikopter

DvdW

Citaat van: Strata op 27/05/2014 | 14:09 uur
;D


:lol:

Om op het niveau van deze discussie te blijven:

Vastbinden op dek en dan op het rode knopje drukken....  8)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Oorlogsvis

Citaat van: Strata op 27/05/2014 | 14:52 uur
Volgens mij was dit met de monarc trials prima te doen, probleem was de aanpassing aan maritieme omstandigheden.

Maar vuren met (vlakbaan) boordwapens vanaf een varende LCU is weer andere koek.
het is allemaal houtje touwtje...een LPD kan op de bovenbouw toch  ook een soort MLRS gemonteerd krijgen ? ik bedoel helemaal bovenop ...tijdens de vlootdagen was ik op een LPD en zag dat daar bovenop genoeg ruimte voor was.

StrataNL

Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2014 | 14:40 uur
je kan toch nooit een PzH2000 afvuren van een helidek ?...ik bedoel vuren kan wel..maar de granaat gaat waar je hem niet wil hebben door de golfen..een kanon van een fregat is gestabiliseerd met de golfdeining dat van een PZH2000 die op het dek staat niet.Daarom is vuren vanaf LCU's door voertuigen met boordwapens ook een beetje vergezocht vindt ik.

Volgens mij was dit met de monarc trials prima te doen, probleem was de aanpassing aan maritieme omstandigheden.

Maar vuren met (vlakbaan) boordwapens vanaf een varende LCU is weer andere koek.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oorlogsvis

En dan nog wat....de politiek en de legerleiding vinden vuursteun niet belangrijk..dat is een vies woord...ons Korps Mariniers heeft trouwens haar 120mm mortieren moeten inleveren..ook nog zo'n belachelijke beslissing.

Ja bij een landing moet er snel vuursteun aan land worden gebracht..maar het korps heeft zelf geen 120mm mortieren meer laat staan 105 of 155 houwitsers die hiervoor ideaal zouden zijn.

Het korps heeft in mijn ogen behoefte aan de 105mm lightgun/120mm mortar..of een kleine batterij 155mm houwitsers...maar de eerste twee zijn door de lucht te vervoeren en 155mm niet die moet per LCU.