Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 06/08/2018 | 13:03 uur
Dat is zeker. Maar ik hoop toch wel dat we niet weer zolang moeten doorvliegen met de nieuwe toestellen. Ik verwacht dat de technologie tegen die tijd zo veranderd is dat het basis ontwerp zo zwaar verouderd is dat het eigenlijk niet meer goed mee kan met de andere moderne middelen. Dus doorvliegen tot 2040 - 2050 met de CH-47F's (geupgrade) en daarna gewoon een compleet nieuw hyper modern toestel aankopen.

Blijkbaar zit in het casco van de CH-47 zoveel doorgroeimogelijkheden dat het verder afhangt van o.a. aandrijving en avionica. Daar tegenover wordt het gebruik van de kleinere CH-46 steeds minder.

Het is maar de vraag of nog grotere type helikopters dan de CH-47 en CH-53 praktisch zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 06/08/2018 | 09:54 uur
De voormalige Canadese Chinooks waren in 1974 als CH-47C gebouwd. Die hebben hun geld zeker opgebracht.
Dat is zeker. Maar ik hoop toch wel dat we niet weer zolang moeten doorvliegen met de nieuwe toestellen. Ik verwacht dat de technologie tegen die tijd zo veranderd is dat het basis ontwerp zo zwaar verouderd is dat het eigenlijk niet meer goed mee kan met de andere moderne middelen. Dus doorvliegen tot 2040 - 2050 met de CH-47F's (geupgrade) en daarna gewoon een compleet nieuw hyper modern toestel aankopen.

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 06/08/2018 | 04:23 uur
Die "Canadese" D-tjes worden toch net als de nieuw gebouwde D-tjes vervangen door de nieuw te bouwen F-jes.

Citaat van: StrataNL op 06/08/2018 | 08:28 uur
Correct.

De voormalige Canadese Chinooks waren in 1974 als CH-47C gebouwd. Die hebben hun geld zeker opgebracht.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Umbert op 06/08/2018 | 04:23 uur
Die "Canadese" D-tjes worden toch net als de nieuw gebouwde D-tjes vervangen door de nieuw te bouwen F-jes.
Correct.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Citaat van: StrataNL op 05/08/2018 | 23:27 uur
Aan aantal van de huidige airframes kwamen in de jaren '70 van de productielijn...

Die "Canadese" D-tjes worden toch net als de nieuw gebouwde D-tjes vervangen door de nieuw te bouwen F-jes.

Parera

Citaat van: StrataNL op 05/08/2018 | 23:27 uur
Aan aantal van de huidige airframes kwamen in de jaren '70 van de productielijn...
Oke dat is dan nu wel aan vervanging toe ja. Maar buiten om het airframe is ook het ontwerp van de CH-47 in 2070 natuurlijk extreem verouderd.
Ik verwacht dat er tegen de jaren 50 wel een goede vervanger op de markt is of op de markt gaat komen waar mee wij onze CH's kunnen vervangen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 05/08/2018 | 18:54 uur
Zo'n 20 a 25 jaar vanaf de introductie is mijn gedachte. Dus als we uitgaan van 2019 - 2025 levering dan zou in mijn ogen de laatste ongeveer rond 2045 - 2050 uit dienst moeten gaan.
Aan aantal van de huidige airframes kwamen in de jaren '70 van de productielijn...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 05/08/2018 | 18:32 uur
Tot wanneer denk je dat onze nieuwe Chinooks gaan vliegen dan?  8)
Zo'n 20 a 25 jaar vanaf de introductie is mijn gedachte. Dus als we uitgaan van 2019 - 2025 levering dan zou in mijn ogen de laatste ongeveer rond 2045 - 2050 uit dienst moeten gaan.

StrataNL

Citaat van: Parera op 05/08/2018 | 15:29 uur
Mooi voor de VS maar ik hoop toch dat Nederland ze iets eerder vervangt +/- 2040 als je het mij vraagt.
Tot wanneer denk je dat onze nieuwe Chinooks gaan vliegen dan?  8)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Parera op 05/08/2018 | 15:29 uur
Mooi voor de VS maar ik hoop toch dat Nederland ze iets eerder vervangt +/- 2040 als je het mij vraagt.

Tegen die tijd is er een goede concurrent of we gaan voor de Block 3 variant. Helikopter ontwerpen gaan nu eenmaal lang mee. Kijk naar de Alouette II/III en de UH-1 varianten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 05/08/2018 | 15:17 uur
Zelfde geldt voor de CH-47 Chinook. De US Army wil deze ook graag tot zeker 2060 in dienst houden.
Mooi voor de VS maar ik hoop toch dat Nederland ze iets eerder vervangt +/- 2040 als je het mij vraagt.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 05/08/2018 | 14:48 uur
Geen echte ontwikkeling maar toch interessant om een stukje geschiedenis te zien van de Blackhawk. En schrikbarend dat het toestel nog tot +/- 2070 in gebruik moet blijven! Dan is het ontwerp ruim 100 jaar oud.

Zelfde geldt voor de CH-47 Chinook. De US Army wil deze ook graag tot zeker 2060 in dienst houden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

Citaat van: Parera op 05/08/2018 | 14:48 uur
Geen echte ontwikkeling maar toch interessant om een stukje geschiedenis te zien van de Blackhawk. En schrikbarend dat het toestel nog tot +/- 2070 in gebruik moet blijven! Dan is het ontwerp ruim 100 jaar oud.

Zolang het toestel zich tot die tijd als relevant kan blijven positioneren door de systemen en mechanica te kunnen laten meegroeien met de tijd is het prima toch.
People are sheep

Parera

Geen echte ontwikkeling maar toch interessant om een stukje geschiedenis te zien van de Blackhawk. En schrikbarend dat het toestel nog tot +/- 2070 in gebruik moet blijven! Dan is het ontwerp ruim 100 jaar oud.

Parera

U.S. State Department approves sale of UH-60M helicopters to Latvia

The US Department of State has approved a possible $200 million Foreign Military Sale to Latvia of equipment associated with the integration of the four UH-60M Black Hawk Helicopters and related equipment, the US Defense Security Cooperation Agency (DSCA) said in a 3 August statement. According to the statement by the DSCA, the Government of Latvia has requested to buy four UH-60M Black Hawk helicopters in standard USG configuration with designated unique equipment and Government Furnished Equipment (GFE), ten T700-GE-701D engines (8 installed and 2 spares), ten Embedded Global Positioning Systems/Inertial Navigation Systems (8 installed and 2 spares).

The contract also covers Aviation Mission Planning System, five Talon Forward Looking Infrared Radar (FLIR) (4 production and 1 spare), ten AN/ARC-201D/E (8 production and 2 spares), ten AN/ARC-231 radios (8 production and 2 spares), five (5) AN/APX-123A Identification Friend or Foe (IFF) transponder (4 production and 1 spare), five AN/ARC-220 Radio (4 production and 1 spare), twenty AN/AVS-6 Helmet Mounted Night Vision Devices, aircraft warranty, air worthiness support, spare and repair parts, support equipment, communication equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, ground support equipment, site surveys, tool and test equipment. The estimated total case value is $200 million.

The DSCA noted that these UH-60 helicopters will allow for interoperability with U.S. and NATO forces in rapid response to a variety of missions, and quick positioning of troops with minimal helicopter assets.The sale of these UH-60 helicopters to Latvia will significantly increase its capability to provide troop lift, border security, anti-terrorist, medical evacuation, search and rescue, re-supply/external lift, and combat support in all weather. Latvia intends to use these helicopters to modernize its armed forces and expand its existing Army architecture in its efforts to provide multi-mission support in the region.

The UH-60M Black Hawk is the primary medium lift helicopter performing a wide range of missions that encompass Air Assault, MEDEVAC, CSAR, Command and Control, and VIP transport.
Digital avionics and autopilot reduce pilot workload while enhancing situational awareness. Wide chord blades and increased power from the two GE engines give 'Mike' aircraft additional lift and range capability. The UH-60M is more effective with its integrated digital cockpit, moving map display, enhanced GPS/INS system and fully coupled flight controls. More powerful with T700-GE-701D engine and new wide chord blades. More survivable with an enhanced laser warning system (AVR2B), Upturned Exhaust System, and the Common Missile Warning System (CMWS). More reliable with Integrated Vehicle Health Management System (IVHMS), enabling a systematic transition to new metrics, more proactive and predictive processed, and to support Condition Based Maintenance (CBM).

[Source:defence-blog.com]