Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2024 | 11:19 uurIs de schrijver dronken? Wat denk je dat er gebeurt als we Frankrijk daarin betrekken? Wat gaat DAMEN daarvan vinden.

Alsof de Fransen gaan zeggen, hier is al onze laatste maritieme - fuad tech, bouw er maar een paar voor ons en succes aan Damen?


Ene, nee die nemen alles over, sturen het een kant op en voor je het weet ben je voor hen aan het werk en maak je iets waar alleen de Fransen beter van worden en je jezelf blauw aan betaald.


Het idee is juist dat de Franse ons ontwerp aanschaffen net zoals ze hebben gedaan bij de Italiaanse tanker. Dit hebben ze door ontwikkeld met hun eigen systemen tot een Frans ontwerp en vervolgens laten bouwen door hun eigen industrie. Verschil hier was wel dat Fincantieri de Franse werf STX France had over gekocht.

Ik zou het geen probleem vinden om samen te werken met Frankrijk voor dit ontwerp op voorwaarde dat Nederland het project leid en dat wij de keuze maken voor onze systemen. Dat wij kiezen voor Mk41 en Thales CMS dat is dan de keuze, en laat Frankrijk er dan maar voor haar eigen schepen Sylver VLS inbouwen en hun eigen CMS.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2024 | 11:19 uurIs de schrijver dronken? Wat denk je dat er gebeurt als we Frankrijk daarin betrekken? Wat gaat DAMEN daarvan vinden.

Alsof de Fransen gaan zeggen, hier is al onze laatste maritieme - fuad tech, bouw er maar een paar voor ons en succes aan Damen?


Ene, nee die nemen alles over, sturen het een kant op en voor je het weet ben je voor hen aan het werk en maak je iets waar alleen de Fransen beter van worden en je jezelf blauw aan betaald.


Daar ben ik ook bang voor, ik zie Naval Group in staat om IHC over te nemen en dan is het gebeurd voor de Nederlandse maritieme industrie.

Huzaar1

Is de schrijver dronken? Wat denk je dat er gebeurt als we Frankrijk daarin betrekken? Wat gaat DAMEN daarvan vinden.

Alsof de Fransen gaan zeggen, hier is al onze laatste maritieme - fuad tech, bouw er maar een paar voor ons en succes aan Damen?


Ene, nee die nemen alles over, sturen het een kant op en voor je het weet ben je voor hen aan het werk en maak je iets waar alleen de Fransen beter van worden en je jezelf blauw aan betaald.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#761
Eventuele Franse aansluiting bij het vLCF waarbij Frankrijk het Nederlandse ontwerp aanschaft en wij kiezen voor Sylver VL met Aster & Franse kruisraketten ?
Ik denk zelfs dat het nog mogelijk is voor NL om te kiezen voor Mk41 VLS en dat de Franse dan kiezen voor Sylver. Maar vergeet niet Sylver VLS ligt ook in Nederland op tafel!

Het nieuwe Nederlandse luchtafweerfregat, een kans voor Frankrijk?

Dat is klaar ! Het Nederlandse parlement keurde op 11 juni de aanschaf goed van vier Blacksword Barracuda-onderzeeërs van de French Naval Group, ter vervanging van de Walrus-klasse onderzeeërs die momenteel in dienst zijn bij de Nederlandse marine. Het laatste obstakel voor het officiële bevel is nu het juridische beroep dat TKMS heeft aangespannen bij de rechtbank in Den Haag en dat op 26 juni moet worden beoordeeld.

Ook al vertrouwen de Nederlandse parlementariërs vooral op het Franse aanbod, toch blijft het waar dat sommige vragen die tijdens de debatten naar voren kwamen proactieve overweging verdienen van de kant van Parijs, en van de Franse industrieel.

Met name de kwestie van het delen van industriële activiteiten met de Nederlandse marine-industrie, en meer specifiek met Damen, vertegenwoordigt een bijzonder gevoelig en verdeeld punt, dat moet worden aangepakt voordat de nieuwe regering in Den Haag de controleurs van het land overneemt.

Met betrekking tot dit onderwerp is de Nederlandse marine onlangs begonnen met de voorstudie van een nieuw zwaar luchtafweerfregat, volgens een schema dat dicht bij het schema ligt dat aan de Franse marine zal worden opgelegd ter vervanging van de Horizon-fregatten van de Forbin-klasse.

Zou het in deze context relevant en effectief zijn als Frankrijk, net als de Naval Group, zich aansluit bij het Nederlandse programma dat aan Damen is toevertrouwd, om de kosten voor de ontwikkeling van een nieuw Frans luchtverdedigingsfregat te verlagen en om de Nederlandse autoriteiten relevante informatie te geven? samenwerkingsgaranties voor de maritieme industrie, op de middellange en lange termijn?

na de vertrekkende regering kondigde de overwinning van Naval Group aanMet het Blacksword Barracuda-model moest het programma tijdens de competitie waarin het het opnam tegen de Duitse TKMS en het Saab-Damen-koppel in feite de goedkeuring krijgen van het nieuwe Nederlandse parlement, met een nationalistische meerderheid sinds de wetgevende verkiezingen.

Verkiezingen najaar 2023
De aftredende minister van Defensie, Christophe Van der Maat, was verre van een formaliteit en moest reageren op talrijke vragen en aanvallen die in de weken voorafgaand aan de parlementaire hoorzitting in de Nederlandse pers naar voren waren gekomen, in het bijzonder met betrekking tot de garanties met betrekking tot de prijs die werd geboden door de Franse industrieel, 25% goedkoper dan zijn andere concurrenten, en met betrekking tot de investeringsverplichtingen van de Naval-groep in de lokale industrie.

De antwoorden van de minister van Defensie en zijn teams op de vragen van parlementariërs waren blijkbaar raak, aangezien aan het einde van deze sessie de meerderheidspartijen maakten bekend het programma te steunen. Het was echter nodig dat er over een reeks moties, ingediend door Chris Stoffer van de Hervormde Politieke Partij (SPG), die slechts drie van de 3 zetels in de nieuwe Kamer vertegenwoordigden, gestemd kon worden.

Het is nu klaar. Inderdaad, de drie moties ingediend door de heer Stoffer werden afgewezen, wat de weg vrijmaakt voor de officiële ondertekening van de order, die vóór eind juli 2024 moet plaatsvinden. We zullen echter moeten wachten tot de klacht ingediend door het Duitse TKMS, met betrekking tot de aanbesteding zelf, door het Nederlands wordt beoordeeld gerechtigheid, het onderwerp wordt op 26 juni voorgelegd aan de rechtbank in Den Haag.

2 van de 3 grote Nederlandse Marineprogramma's toegekend aan Naval Group
Wetende dat Damen en Saab sinds 4 juni en de onofficiële conclusies van het parlementaire debat, hoewel daarvoor bijzonder heftig, de handdoek in de ring hebben gegooid om zich tot andere, meer veelbelovende gevechten te wenden, kunnen we denken dat de kans dat de Het beroep van TKMS heeft weinig kans van slagen, en dat het vooral dient om bij toekomstige wedstrijden een zekere twijfel te zaaien over de geldigheid van de door Naval Group voorgestelde prijs.

https://meta-defense.fr/nl/2024/06/13/luchtafweerfregat-damen-marinegroep/

Huzaar1

Belgie heeft 2 van dat soort apparaten nodig. Kunnen ze er 1 in de haven leggen t.b.v luchtverdediging en zelfs ICBM's (Belgische paraplu/aansluiting op europese verdediging).

Wapen en sensor discussie vind ik vreemd, op dit moment kun je indien er een plan wordt gemaakt ( :dead: ) daar prima op voorsorteren bij producenten, +1 sonar, +1kanon+1 ciws+1 ram, 1+ torpedo lanceerinstallatie, 1+ etc.)

Meneer 'ik wil niet en ik kan niet want ik wil niet' lijkt de grootste mond te hebben. Helaas lijkt bij Belgie het niet militaire vermogen aanwezig in de politiek om dit te onderkennen, en dus te financieren.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/05/2024 | 12:26 uurDe Grieken zullen vast wel interesse hebben maar zijn de LCF's niet makkelijker met wapens en sensoren te verkopen?

Ongetwijfeld zijn er meer geïnteresseerde voor deze schepen (zeker de 2 gemoderniseerde schepen). Als we slim zijn proberen we de verkoop wel binnen de NAVO of zelfs EU te houden.

Ace1

Citaat van: Harald op 21/05/2024 | 10:48 uurhttps://marineschepen.nl/nieuws/Verkoop-LCF-en-na-vervanging-is-een-optie-210524.html

Defensie: verkoop LC-fregatten na vervanging is optie

De huidige Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) moeten over ongeveer tien jaar worden vervangen en zij worden dan uitdienstgesteld. Deze fregatten kunnen dan worden verkocht, schrijft demissionair staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat in een antwoord op Kamervragen. De fregatten zijn dan niet voorzien van alle wapensystemen en sensoren. Of het zover komt is de vraag; sloop is waarschijnlijker.

De Grieken zullen vast wel interesse hebben maar zijn de LCF's niet makkelijker met wapens en sensoren te verkopen?

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Verkoop-LCF-en-na-vervanging-is-een-optie-210524.html

Defensie: verkoop LC-fregatten na vervanging is optie

De huidige Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) moeten over ongeveer tien jaar worden vervangen en zij worden dan uitdienstgesteld. Deze fregatten kunnen dan worden verkocht, schrijft demissionair staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat in een antwoord op Kamervragen. De fregatten zijn dan niet voorzien van alle wapensystemen en sensoren. Of het zover komt is de vraag; sloop is waarschijnlijker.

Lex

Modernste antischipraketten vliegen sneller dan het geluid. Twee LC-fregatten krijgen daarom nieuwe verdediging daartegen

DEN HELDER-

De modernste laagvliegende antischipraketten vliegen sneller dan het geluid. Om die dreiging van steeds geavanceerdere wapens het hoofd te bieden, worden twee van de vier luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF) uitgerust met nieuwe luchtverdedigingsraketten.
Vanwege de verslechtering van de internationale veiligheidssituatie en de dreiging van steeds geavanceerdere wapens ziet Defensie zich genoodzaakt om op twee LCF's een aantal moderniseringen uit te voeren, voordat zij uit dienst gaan.

In de loop van de jaren '30 vervangt Defensie de huidige vier LC-fregatten door nieuwe schepen. De huidige LC-fregatten blijven daarmee nog minstens tien jaar in de vaart. Om deze schepen operationeel inzetbaar te houden voert Defensie een reeks van moderniseringen uit, mede met het oog op een toekomstbestendige luchtverdediging. Eén van de moderniseringsprojecten betreft het geschikt maken van LC-fregatten voor de geavanceerde luchtdoelraket ESSM Block 2 (Evolved Sea Sparrow Missile).

De dreiging van antischipraketten tegen marineschepen en tegen civiele scheepvaart neemt toe. De modernste laagvliegende antischipraketten vliegen sneller dan het geluid (supersoon) en kunnen onvoorspelbare vluchtpatronen uitvoeren. De huidige ESSM Block 1 raketten waarmee de LC-fregatten zijn uitgerust, zijn steeds minder geschikt voor de verdediging daartegen. Maar de nieuwe ESSM Block 2 raketten kunnen wel omgaan met die dreiging.

Houthi's
Naast deze geavanceerde antischipraketten gaat ook een reële dreiging uit van meer eenvoudige antischipraketten. Steeds meer landen en strijdgroepen beschikken daarover, zoals recent bleek bij aanvallen door Houthi-eenheden op civiele scheepvaart in de Rode Zee. Tegen dergelijke antischipraketten is de ESSM Block 1 raket een voldoende verdediging. Op termijn is echter ook een verspreiding van de geavanceerde laagvliegende antischipraketten te verwachten. Ook vliegtuigen, helikopters en drones vormen een dreiging uit de lucht. Hiertegen kunnen de LC-fregatten zich nu al verdedigen en met de ESSM Block 2 nog beter.

Anders ligt dat bij een nieuwe categorie zeer moderne antischipraketten, die reeds een dreiging vormen. Deze vliegen niet laag, maar bereiken na hun lancering eerst een grote hoogte en kunnen daarna met snelheden van meer dan vijfmaal het geluid (hypersoon) met precisie hun doel treffen. De verdediging tegen deze hypersone raketten is nog in ontwikkeling.

Radar
De ESSM Block 2 raket is een geavanceerd wapensysteem. Om alle functionaliteiten van deze raket te gebruiken, moet het LC-fregat daarvoor geschikt worden gemaakt. Daarvoor zijn in hoofdzaak twee maatregelen nodig: een nieuw radar- en vuurleidingssysteem en een nieuwe, doorontwikkelde radar die de doelen volgt en de ESSM Block 2 raket naar het doel geleidt.

In de gewijzigde opzet worden twee van de vier LC-fregatten geschikt gemaakt voor de ESSM Block 2 raket, in plaats van alle vier fregatten. Het betreft de twee fregatten die het langst in dienst blijven tot ongeveer 2037-2038.

De Koninklijke Marine voert sinds geruime tijd in Den Helder onderhoud uit aan de maritieme luchtdoelraketten van België, Denemarken, Duitsland, Nederland en Noorwegen. Defensie investeert samen met deze landen in onderhoudsfaciliteiten voor de nieuwe ESSM Block 2.

Nederland heeft, naast de bestaande afspraken over luchtdoelraketten, inmiddels ook afspraken gemaakt met deze landen over het onderhoud van de ESSM Block 2 raketten in Den Helder.

NHD, 19-04-2024, 18:00

Parera

Citaat van: Master Mack op 18/04/2024 | 23:02 uurIs de romp vorm van het LCF een goed ontwerp geweest en hoe verhoudt het ontwerp zich internationaal gezien?

Zo uit mijn hoofd is de romp een door ontwikkeling vanuit het M/S/L-fregat. Ongetwijfeld heeft men voor het ASWF en LCF 2.0 ook deze romp weer door ontwikkeld tot wat het nu is.

Het zijn prima rompen, kijk maar naar de Grieken en Chilenen die nu nog varen met onze oude fregatten.,

Master Mack

Is de romp vorm van het LCF een goed ontwerp geweest en hoe verhoudt het ontwerp zich internationaal gezien?

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 15/04/2024 | 14:00 uurDe locatie an sich is niet echt een probleem: dat zie je gewoon aan het aantal Franstaligen die de Marine wel vinden.
Indien men degelijke voorzieningen zou hebben voor 'Binnenslapers', zou men al minder problemen hebben.
Liefst nog buiten de basis  :angel:
Pendelen/forenzen naar een steunpunt in Antwerpen zal ook geen pretje zijn.

Ik denk dat geografisch er vrij weinig uitdagingen voor BE zijn. Het grote probleem zit hem in het feit dat de bevolking, noch de politiek, in dezelfde stand zit als NL of UK.

Ik voel geen enkele Belgische urgentie, noodzaak of uberhaubt belang voor Defensie. Nul.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Stoonbrace op 15/04/2024 | 07:11 uurHet is zeker voor ons vrij eenvoudig op te lossen door een marinesteunpunt in Antwerpen zodat het voor mensen uit de provincies Antwerpen en Limburg aantrekkelijker wordt om bij de Marine te werken.
De locatie an sich is niet echt een probleem: dat zie je gewoon aan het aantal Franstaligen die de Marine wel vinden.
Indien men degelijke voorzieningen zou hebben voor 'Binnenslapers', zou men al minder problemen hebben.
Liefst nog buiten de basis  :angel:
Pendelen/forenzen naar een steunpunt in Antwerpen zal ook geen pretje zijn.

Stoonbrace

Het is zeker voor ons vrij eenvoudig op te lossen door een marinesteunpunt in Antwerpen zodat het voor mensen uit de provincies Antwerpen en Limburg aantrekkelijker wordt om bij de Marine te werken. Als je eens nadenkt over wat België echt nodig heeft om haar maritieme veiligheid te bewaken kom je nog wel op andere aantallen uit dan 3 of 4 fregatten. Maar goed, fout topic om dat te bespreken.

Flyguy



Dat klopt.
Citaat van: Stoonbrace op 14/04/2024 | 22:38 uurHet idee dat een land met 11 miljoen inwoners maximaal 3 fregatten kan bemannen is potsierlijk.

Dat klopt. Jullie hele marine moet überhaupt op de schop, helemaal om 2x LCF in de vaart te kunnen nemen. Het is voor België zeker niet onmogelijk, maar op dit moment absoluut geen sprake van.

De KM had ook moeite met 2 operationele LCF bemannen toen ik nog in dienst zat. Het is iets beter geworden maar bij lange na nog niet wat het voor 2015 was.