OA-X "light attack" programma en ontwikkelingen

Gestart door Harald, 15/03/2017 | 08:34 uur

Harald

Citaat van: Umbert op 28/06/2024 | 09:19 uurHet toestel is wel aan de prijs, hij kost dus bijna evenveel of is duurder als een F35 of mis ik hier iets?

Dat zou niet best zijn ...  ;)  ;D
Super Tucano en de prijs in contracten verschillen heel erg en wat zit er dan allemaal bij in en wat wordt geleverd, training, onderhoud, reserve onderdelen, extra wapens, motoren e.d.

Maar simpel gezegd : een Super Tucano zal denk ik rond de 10-15 miljoen kosten en vliegkosten zijn laag   

Umbert

Citaat van: Harald op 28/06/2024 | 09:10 uurDe Super Tucano is een trainings- en licht aanvalsvliegtuig geproduceerd voor de Braziliaanse luchtmacht, dat ook bij andere luchtmachten in Zuid-Amerika wordt gebruikt.

Portugal kocht in 2019 vijf van deze vliegtuigen, voor levering aan de Portugese luchtmacht, één vliegtuig per jaar, vanaf 2023, voor een bedrag van 872 miljoen euro.

De overeenkomst werd ondertekend als onderdeel van het vierdaagse officiële bezoek van de president van de Republiek Brazilië, Lula da Silva, waarbij de XIII Top tussen de twee regeringen werd benadrukt .

https://www.portugal.gov.pt/pt/gc23/comunicacao/noticia?i=empresas-aeronauticas-portuguesas-participam-na-versao-nato-de-aviao-brasileiro


Het toestel is wel aan de prijs, hij kost dus bijna evenveel of is duurder als een F35 of mis ik hier iets?

Harald

Maar even hier geplaatst ;

Nu de vraag gaat Nederland mee met Portugal in de aanschaf van Super Tucano's als vervanger van de PC-7 ?

#Portgual selects @embraer Super Tucano for its close air support requirement.

https://x.com/GarethJennings3/status/1806227511824539846?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1806227511824539846%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=



Embraer has referenced potential Super Tucano interest in Portugal, Netherlands and Austria over recent months, and Paramount confirmed the Portuguese requirement in the context of the company's wider push into Europe.

https://x.com/GarethJennings3/status/1701931118205763938?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1806227511824539846%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es3_&ref_url=

Het zal dan waarschijnlijk gaan op de NAVO versie van de A-29 Super Tucano => A-29N

Portugese luchtvaartbedrijven nemen deel aan de NAVO-versie van een Braziliaans vliegtuig

Vier Portugese luchtvaartbedrijven en het Braziliaanse Embraer ondertekenden een memorandum van overeenstemming dat tot doel heeft technologieën te ontwikkelen die verband houden met het A-29 Super Tucano-vliegtuig, in de onlangs gelanceerde A-29N-versie, bedoeld om te reageren op de behoeften van de NAVO-lidstaten.

Het memorandum, ondertekend in de OGMA-faciliteiten in Alverca, Vila Franca de Xira, heeft tot doel om op subsidiaire wijze de technologische en industriële defensiebasis van Portugal te ontwikkelen, in aanwezigheid van premier António Costa en de president van Brazilië, Lula da Silva.

De Portugese bedrijven die het memorandum met Embraer hebben ondertekend zijn het Center for Engineering and Product Development (CEiiA), Empordef Information Technologies (ETI), GMV en OGMA (Oficinas Gerais de Material Aeronáutico).

Embraer gaat het Super Tucano-vliegtuig produceren met NAVO-normen in een partnerschap met OGMA, waarin het Braziliaanse bedrijf sinds 2004 een dominant aandeel heeft.

De Super Tucano is een trainings- en licht aanvalsvliegtuig geproduceerd voor de Braziliaanse luchtmacht, dat ook bij andere luchtmachten in Zuid-Amerika wordt gebruikt.

OGMA en andere Portugese bedrijven namen deel aan het ontwerp en de productie van het KC-390-transportvliegtuig.

Portugal kocht in 2019 vijf van deze vliegtuigen, voor levering aan de Portugese luchtmacht, één vliegtuig per jaar, vanaf 2023, voor een bedrag van 872 miljoen euro.

De overeenkomst werd ondertekend als onderdeel van het vierdaagse officiële bezoek van de president van de Republiek Brazilië, Lula da Silva, waarbij de XIII Top tussen de twee regeringen werd benadrukt .

https://www.portugal.gov.pt/pt/gc23/comunicacao/noticia?i=empresas-aeronauticas-portuguesas-participam-na-versao-nato-de-aviao-brasileiro




Harald

USSOCOM advances Leidos' Bronco II aircraft to the next phase of development

USSOCOM advances the Leidos team's, including Paramount Group USA and Vertex Aerospace, Bronco II aircraft to the next phase of development.



Leidos has been awarded a contract in the next phase of the US Special Operations Command's (USSOCOM) Armed Overwatch aircraft prototype programme.

The Leidos team will advance its new aircraft, Bronco II, to the Phase III Operational Prototype Demonstration fly-off.

USSOCOM selected Leidos as the prime contractor to compete for the final phase of the Armed Overwatch contract.

The contract requires demonstrating a new prototype system evaluated against well-defined criteria.

Bronco II is a rugged, affordable and sustainable multi-mission aircraft that has been built to meet the specific needs of special operations forces.

It has been designed to 'roll-on, roll-off' standards and can be rapidly disassembled, transported and reassembled in the field by a small crew.

It can be reassembled in the field in less than 12 hours.

It features modular mission systems to enable rapid system changes, updates, additions, integration and removal.

Mission flexibility is a Bronco II hallmark. It can be reconfigured, while remotely deployed, in less than two hours.

The aircraft can be equipped with a number of different payloads, such as ELINT, medical supplies, resupplies, fuel drums and airdrops.

https://www.shephardmedia.com/news/air-warfare/ussocom-advances-leidos-bronco-ii-aircraft-next-ph/

Harald

US SOCOM requests USD170 Mn for 6 AT-802U Sky Warden armed ISR aircraft

U.S. Special Operations Command (SOCOM) is requesting $193 million for the Armed Overwatch program in fiscal 2022, including $170 million in procurement for six Air Tractor AT-802U Sky Warden aircraft.



.../...

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2021/june-2021/7358-us-socom-requests-usd170-mn-for-6-at-802u-sky-warden-armed-isr-aircraft.html

Sparkplug

(Klik op afbeelding voor vergroting)

Top row, left to right: L-3 Communications Integrated Systems' AT-802U Sky Warden; Textron Aviation Defense's AT-6E Wolverine; MAG Aerospace's MC-208 Guardian. Bottom row, left to right: Leidos Inc.'s Bronco II; Sierra Nevada Corp.'s C-145. (Aircraft not to scale) Staff illustration by Mike Tsukamoto.

https://www.airforcemag.com/socom-selects-5-armed-overwatch-prototypes/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

SOCOM's Armed Overwatch To Fly Grueling New Test

Each airplane will have five flights to prove its mettle, with an AFSOC pilot in the back seat for the final mission to observe the plane's flight and handling characteristics

Special Operations Command will spend five weeks this summer flying five different aircraft competing for its Armed Overwatch program, a high-profile attempt to build a small attack plane fleet for operations in austere environments.

The planes, all based on commercial designs that can be purchased relatively quickly, will focus on surveillance, bombing and close air support missions targeting groups in places where American special operations forces will continue to operate on small footprint missions.

James Smith, SOCOM's acquisition chief, told reporters this afternoon the tests will be conducted at Eglin Air Force Base and consist of five different flights that will test everything from live fire exercises, to takeoffs and landings on unpaved runways, to their ability to send and receive full-motion video.

On May 17, SOCOM announced that it had awarded $19.2 million worth of contracts to five companies to produce prototype aircraft for the program. The finalists are :
- Leidos Inc.,
- MAG Aerospace,
- Textron Aviation Defense,
- L-3 Communications Integrated Systems, and
- Sierra Nevada Corp.

The tests will run from June 14 through July 23.

SOCOM is looking for the companies to "demonstrate their hardware in their platforms in a realistic environment," Smith said.

In addition to austere takeoff and landing, the command is looking at range and endurance, line of sight and beyond-line-of-sight communications, cockpit configuration, full motion video and autopilot capability. "Really, those will be evaluated over three flights," Smith added. Of the five flights, the final mission will have an Air Force Special Operations Command pilot in the back seat to evaluate the plane while it's in action.

Smith said he expects a decision to be made in the "near term," but didn't elaborate. "From an injury standpoint, we've been very, very consistent with the requirements in terms of takeoff and landing, range, weapons, communications etc. But [now] also let's see if we actually have what you said you had, and demonstrate it."

With tight budgets expected across the Pentagon in coming years, and special operations forces expected to play a key role in places like western and northern Africa, Somalia, Afghanistan, Syria and simmering hotspots in Asia, SOCOM has worried that it won't always be able to count on the Air Force and Navy to supply jets to keep watch overhead.

The Air Force Special Operations Command has $101 million in funding to buy the first five of a planned 75 planes in the 2021 budget.

https://breakingdefense.com/2021/05/socoms-armed-overwatch-to-fly-grueling-new-test/

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 18/02/2021 | 16:02 uur
Ja maar dat geld voor meer zaken natuurlijk .....maar feit is wel dat we vaak / bijna altijd op safari zijn en dit soort toestellen
goed van pas komen, de Amerikanen onderkennen het ook anders zouden ze niet zo bezig zijn met dit soort toestellen.

En als we ons echt gaan voorbereiden op een grootschalig symmetrisch conflict Huzaar dan zouden we de krijgsmacht totaal
anders moeten inrichten dan die nu is dan moeten we vol inzetten op Pantser-brigades ipv licht pantserwiel .

De amerikanen gaan alleen op pad, wij niet. En wat wij hierin missen kan de AH-64 leveren.
Denk je werkelijk dat temidden het ontbreken van de simpelste dingen de aanschaf van een bewapend propellor vliegtuig een logische keus zou zijn?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#158
Citaat van: Oorlogsvis op 18/02/2021 | 16:02 uur
Ja maar dat geld voor meer zaken natuurlijk .....maar feit is wel dat we vaak / bijna altijd op safari zijn en dit soort toestellen
goed van pas komen, de Amerikanen onderkennen het ook anders zouden ze niet zo bezig zijn met dit soort toestellen.

Bedenk wel dat in het geval van de VS het t.b.v. USSOCOM is en zij werken op een andere schaal.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 18/02/2021 | 08:53 uur
De Nederlandse strijdkrachten hebben behoefte aan 34828292473 andere zaken dan propellorvliegtuigen die in maar 3 van de 40000 dingen die we moeten en willen doen inzetbaar zijn. Koop 2 extra apaches zoals al is aangehaald.

En wat ga je met die dingen doen als je niet op safari bent.. er naar kijken? Als oefendoel? Grotr geld verspilling.. we bereiden ons voor op een nieuw grootschalig meer symmetrisch conflict.
Ja maar dat geld voor meer zaken natuurlijk .....maar feit is wel dat we vaak / bijna altijd op safari zijn en dit soort toestellen
goed van pas komen, de Amerikanen onderkennen het ook anders zouden ze niet zo bezig zijn met dit soort toestellen.

En als we ons echt gaan voorbereiden op een grootschalig symmetrisch conflict Huzaar dan zouden we de krijgsmacht totaal
anders moeten inrichten dan die nu is dan moeten we vol inzetten op Pantser-brigades ipv licht pantserwiel .

Huzaar1

Met name voor ons lijkt me dit een interessante koers. Carrier cap.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#155
Citaat van: Huzaar1 op 18/02/2021 | 10:20 uur
Nog beter inderdaad. Droned met bewapening, is ook kwestie van tijd voordat we daar komen. Met name voor maritieme sector. Vind het gek dat we nog geen drone carrier schepen zien.

Drone carriers, ja die plannen bestaan (al langer) waarmee de Britten in 2007 kwamen was de UXV Combatant.  Wat een gigantisch schip lijkt is eigenlijk slechts een 152 m lange hull van 8000 ton met 2 vliegdekken voor UAV's en 2 spots voor Merlin helikopters.

Het schijnt dat de Chinezen op basis van hun Type 075 LHD een nieuwe variant ontwikkelen wat meer richting een LHA gaat genaamd Type 076 en die zou wel eens het eerste purpose designed drone carrier kunnen worden met lanceer catapult voor UAV's.


Huzaar1

Citaat van: Parera op 18/02/2021 | 10:15 uur
Nederland kan beter investeren in (bewapende) drones dan in dit soort toestellen inderdaad. Het kan potentie hebben als je kijkt naar een leger zoals we bij het KNIL hadden als dat nu nog had bestaan.

Nog beter inderdaad. Droned met bewapening, is ook kwestie van tijd voordat we daar komen. Met name voor maritieme sector. Vind het gek dat we nog geen drone carrier schepen zien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"