De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/07/2024 | 13:18 uurComMatEnIT is een heel gesloten club (op dit punt).

Gewoon COMMIT hoor ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Bij toeval stuitte ik op deze foto van Damen Naval aanwezigheid op de Navy Days in Zeebrugge dit jaar.
Daar staat niet alleen het model van de ASWF op maar ook de wand met andere schepen gebouwd door Damen. Rechts bovenin staat een nieuw schip... het MICAN. Het is voor het eerst dat Damen met dit (concept) ontwerp naar buiten treed.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 13/07/2024 | 09:46 uurTijd dat er weer wat serieuze renners van alle nieuwbouw komen.

ComMatEnIT is een heel gesloten club (op dit punt).

Master Mack

#2989
Tijd dat er weer wat serieuze renders van alle nieuwbouw komen.

Parera

#2988
Strike from the sea – developing the UK Commando Force
https://www.navylookout.com/strike-from-the-sea-developing-the-uk-commando-force/

Een artikel over de Britse mariniers en haar nieuwe commando force structuur. Ons KMARNS zal hier grotendeels gelijk mee lopen qua structuur.

Citaat van: Master Mack op 15/06/2024 | 18:33 uurIk vind de maten wel klein en tonnage beperkt. Vergeleken bij het ontwerp voor Portugal is ze wel fors langer en iets breder maar het tonnage is in mijn ogen te licht. 6000 ton tegenover 9000 voor het 130mtr lengte ontwerp. Kan er dan wel een dok in en een lift vraag ik me af.

Het tonnage van 6000 ton is ook helemaal niks, zeker als je dat afzet tegen de afmetingen 150x25 m.  Ik denk ook niet dat dit klopt, als je het Enforcer ontwerp 14426 pakt (dichtste bij de 150x25 m) dan is deze al 11,500 ton & 14428 zit al op 13,000 ton.  Ook het MPSS ontwerp van 130 x 20 m heeft al een tonnage van 9000 ton.

Ik verwacht niet dat we voor het ATS uit komen onder de 10.000 ton met deze afmetingen. Een LHD heeft wel als voordeel dat de opbouw een stuk kleiner is dan een LPD dus minder staal = minder gewicht. Maar met deze afmetingen moet je toch echt rond de 10k ton uit moeten komen

Master Mack

Als dit ontwerp nu de 150mtr lengte en 25/26 mtr als maten heeft. Dan met dok vergelijkbaar met R'dam JdeW en een lift  voor logistiek/medium heli's en drones dan komen we ergens.

Master Mack

Ik vind de maten wel klein en tonnage beperkt. Vergeleken bij het ontwerp voor Portugal is ze wel fors langer en iets breder maar het tonnage is in mijn ogen te licht. 6000 ton tegenover 9000 voor het 130mtr lengte ontwerp. Kan er dan wel een dok in en een lift vraag ik me af.

silvester herc

Citaat van: Parera op 13/06/2024 | 12:39 uurIk verwacht dat de lift midscheeps geplaatst is of dat er zelfs geen (grote) lift aanwezig is in het LHD ontwerp. Net als bij de Portugezen geen dek lift maar een (dubbele) hangaar in de opbouw en dan een lift voor een onderdekse UAV hangaar in de opbouw.

Een goede LHD heeft niet 1 maar 2 liften naar de hangaar want als je er maar 1 hebt en deze gaat defect dan is je gehele helikopter capaciteit verdwenen.
Maar ja dat is koffie dik kijken al heb je twee liften die kunnen ook alle  twee te gelijk uitvallen bijvoorbeeld bij een flinke stroom storing dus niks mis met een grote dek lift midscheeps lijkt mij ook logisch als de ATS een dok krijgt?

StrataNL

Valt wel mee, mits men gewoon de lift van het JSS kopiëert en niet het wiel opnieuw gaat uitvinden of denkt goedkoper uit te zijn met een andere leverancier.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Benji87

Citaat van: Flyguy op 13/06/2024 | 23:02 uurDe oude knaken RDAM heeft al twee units van voertuigen liften die het altijd deden op verschillende plekken in het schip. Totaal geen probleem voor een organisatie als de KM met 50 man TD per schip en geen winstoogmerk.

Klopt, alleen zullen de ATS'en geen technische dienst van 50 man hebben. En het was ook niet de vraag of het kon maar wat de financiële impact er van zou zijn. Vanuit een technisch perspectief is het een duur systeem maar zeker niet onmogelijk.

Marskramer

Wat betreft de Davits van het ATS.
Het lijkt er op dat het huidige ontwerp slechts 2 davits heeft. Je bent kwetsbaar en niet toekomstbestendig bij operaties op taak 1 niveau. Daarom pleidooi voor 4 davits; 2 voor LAC's en 2 voor onvoorziene behoeften (denk aan (onbemande) crafts voor bevoorrading of een hydrograaf).

Flyguy

Citaat van: Benji87 op 13/06/2024 | 22:19 uurIk kan hier lastig een exact antwoord op geven maar ik heb op schepen gewerkt met side loaders, dat zijn praktisch liften. Dat waren best wel complexe systemen om aan boord te hebben. Het vereist de nodige hydrauliek wat het onderhoud/storing gevoelig maakt. Zeker als je ze op aparte plekken in het schip zet ipv direct naast elkaar. Dan heb je dubbele powerpacks en schakelkasten nodig.
De oude knaken RDAM heeft al twee units van voertuigen liften die het altijd deden op verschillende plekken in het schip. Totaal geen probleem voor een organisatie als de KM met 50 man TD per schip en geen winstoogmerk.

Benji87

Citaat van: Master Mack op 13/06/2024 | 20:49 uurWaar het mij om gaat als je 1 of 2 liften in het LPX plaatst of het schip dan heel veel duurder wordt.

Ik kan hier lastig een exact antwoord op geven maar ik heb op schepen gewerkt met side loaders, dat zijn praktisch liften. Dat waren best wel complexe systemen om aan boord te hebben. Het vereist de nodige hydrauliek wat het onderhoud/storing gevoelig maakt. Zeker als je ze op aparte plekken in het schip zet ipv direct naast elkaar. Dan heb je dubbele powerpacks en schakelkasten nodig.

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 13/06/2024 | 11:49 uurIk snap je vraag niet helemaal.
Waar het mij om gaat als je 1 of 2 liften in het LPX plaatst of het schip dan heel veel duurder wordt.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/06/2024 | 11:49 uurIk snap je vraag niet helemaal.

Ik verwacht dat de lift midscheeps geplaatst is of dat er zelfs geen (grote) lift aanwezig is in het LHD ontwerp. Net als bij de Portugezen geen dek lift maar een (dubbele) hangaar in de opbouw en dan een lift voor een onderdekse UAV hangaar in de opbouw.

Een goede LHD heeft niet 1 maar 2 liften naar de hangaar want als je er maar 1 hebt en deze gaat defect dan is je gehele helikopter capaciteit verdwenen.