De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 17/09/2018 | 11:43 uur
Met een beetje geluk kan de RDAM en Johan de Witt nog door worden verkocht aan een land in Zuid- America of Afrika beide schepen zijn geen 365 dagen op zee en daardoor hebben ze minder te verduren dan een Fregat of een OPV.

Dat is waar al is ze in 2030 33 jaar oud en na een jaar of 4 spelevaren bij de Duitsers al weer 37 lentes.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/09/2018 | 11:40 uur
Prima... ik zou de RDAM in Germaanse dienst alleen zien als interim oefenschip terwijl zij zelf een, na Nederlands model, nieuwe bouwen, kan ze daarna naar de schroot.

Met een beetje geluk kan de RDAM en Johan de Witt nog door worden verkocht aan een land in Zuid- America of Afrika beide schepen zijn geen 365 dagen op zee en daardoor hebben ze minder te verduren dan een Fregat of een OPV.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 11:09 uur
Dat zou kunnen, al ligt de JW dan beter in hun plaatje maar ik zie de Duitsers geen 2e hands schip kopen van Nederland. Ze zullen liever samen 1 klasse ontwikkelen en als wij onze capaciteiten kunnen behouden met wat modernisering is het eigenlijk voldoende. Een LHD heeft zijn meerwaarde maar ook een hogere kostprijs en zonder voldoende helikopter capaciteit heb je er ook niets aan. Voor ons zitten er ook voordelen aan het samen ontwikkelen op gebied van kosten delen, maar Nederland zou naar mijn inzicht leidend moeten zijn in zo'n samenwerking van wegen onze kennis en ervaring op het gebied van LPD bouw. Wij gaan er sowieso 2 bouwen (zie defensie nota) dus als de Duitsers willen mogen ze er 1 of 2 kopen en onder licentie bouwen in Duitsland, en natuurlijk willen we ook wel luisteren naar wat ze er in willen maar niet van die rare fratsen zoals de F-125 en MKS-180.

Prima... ik zou de RDAM in Germaanse dienst alleen zien als interim oefenschip terwijl zij zelf een, na Nederlands model, nieuwe bouwen, kan ze daarna naar de schroot.

Parera

#424
Citaat van: Harald op 17/09/2018 | 11:04 uur
Ik moet het nog zien, maar goed...
Van mij mogen ze wel de L800 Rotterdam overnemen als wij deze gaan vervangen, hopelijk rond 2030.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/09/2018 | 11:07 uur
Zou prima zijn, kunnen de oosterburen vast oefenen met dan een goedkoop schip. Kunnen wij de verkoop opbrengst investeren in een nieuwe LPD of misschien zelfs een LHD.

Dat zou kunnen, al ligt de JW dan beter in hun plaatje maar ik zie de Duitsers geen 2e hands schip kopen van Nederland. Ze zullen liever samen 1 klasse ontwikkelen en als wij onze capaciteiten kunnen behouden met wat modernisering is het eigenlijk voldoende. Een LHD heeft zijn meerwaarde maar ook een hogere kostprijs en zonder voldoende helikopter capaciteit heb je er ook niets aan. Voor ons zitten er ook voordelen aan het samen ontwikkelen op gebied van kosten delen, maar Nederland zou naar mijn inzicht leidend moeten zijn in zo'n samenwerking van wegen onze kennis en ervaring op het gebied van LPD bouw. Wij gaan er sowieso 2 bouwen (zie defensie nota) dus als de Duitsers willen mogen ze er 1 of 2 kopen en onder licentie bouwen in Duitsland, en natuurlijk willen we ook wel luisteren naar wat ze er in willen maar niet van die rare fratsen zoals de F-125 en MKS-180.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 17/09/2018 | 11:04 uur
Ik moet het nog zien, maar goed...
Van mij mogen ze wel de L800 Rotterdam overnemen als wij deze gaan vervangen, hopelijk rond 2030.

Zou prima zijn, kunnen de oosterburen vast oefenen met dan een goedkoop schip. Kunnen wij de verkoop opbrengst investeren in een nieuwe LPD of misschien zelfs een LHD.

Harald

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 10:58 uur
Ik heb eerder gepost dat Duitsland wenst samen te werken met de vervanging van de LPD's en heb hier nu een bron gevonden dat die wens er wel is.
Niet de bevestiging dat ze een LHD willen maar wel een eigen schip met amfibische capaciteit, de RD vervanging zou dus wel eens heel goed samen met Duitsland kunnen gaan plaatsvinden in een serie van 3 schepen (2 NLD + 1 GER).

HIER , pagina 14 onder het kopje ''abwehr von fliegenden Systemen''

Ik moet het nog zien, maar goed...
Van mij mogen ze wel de L800 Rotterdam overnemen als wij deze gaan vervangen, hopelijk rond 2030.

Parera

Ik heb eerder gepost dat Duitsland wenst samen te werken met de vervanging van de LPD's en heb hier nu een bron gevonden dat die wens er wel is.
Niet de bevestiging dat ze een LHD willen maar wel een eigen schip met amfibische capaciteit, de RD vervanging zou dus wel eens heel goed samen met Duitsland kunnen gaan plaatsvinden in een serie van 3 schepen (2 NLD + 1 GER).

HIER , pagina 14 onder het kopje ''abwehr von fliegenden Systemen''

CitaatDer aufbau einer amfibische fähigkeit der bundeswehr mit eigenen platform liegt am ende des planerischen betractungsszeitraumes. Gleichzeitig bestehen indikationen, dass solche fahigkeiten in enger zusammenarmet mit der koninglich niederlandische marine afgebaut werd konnen.

CitaatDe aanleg van een Amfibische capaciteit van de Bundeswehr met een eigen platform ligt aan het einde van de planningsperiode. Tegelijkertijd zijn er aanwijzingen dat dergelijke capaciteiten ontwikkeld kunnen worden in nauwe samenwerking met de Koninklijke Marine.


A.J.

Citaat van: Parera op 29/08/2018 | 13:27 uur
Terugkomend op mijn antwoord en het nieuws bericht van vandaag en bijbehorende video moeten we een bewapende kustwacht toch maar goed overwegen met die ''agressieve Britten''  ;D

In de jaren 70 hadden we de COD wars, toen ramde de Royal Navy nog gewoon andere schepen.


StrategNL

Citaat van: Parera op 29/08/2018 | 13:27 uur
Terugkomend op mijn antwoord en het nieuws bericht van vandaag en bijbehorende video moeten we een bewapende kustwacht toch maar goed overwegen met die ''agressieve Britten''  ;D
;D 8) We kunnen er nog om lachen, maar onderschat dit niet. Als het een harde Brexit zal worden kan door alle problemen die dan ontstaan in het VK het Engelse nationalisme wel eens verder oplaaien. Hopelijk blijven we vrienden en bondgenoten, ook beter voor onze marine van morgen!

Parera

Citaat van: Parera op 28/08/2018 | 18:53 uur
Ik denk ook dat het zijn van de ''buitengrens'' de bewapening kan rechtvaardigen, niet dat die Britten nou op eens een gevaar worden.

Terugkomend op mijn antwoord en het nieuws bericht van vandaag en bijbehorende video moeten we een bewapende kustwacht toch maar goed overwegen met die ''agressieve Britten''  ;D

Citaat
Franse en Britse vissers voeren zeeslag om peperdure coquilles

Franse vissers hebben vanmorgen in het Kanaal een korte 'zeeslag' gevoerd tegen Engelse concurrenten. De inzet van het conflict: de rijke banken met coquilles Saint-Jacques voor de Franse kust. De ruzie moest worden gesust door een schip van de Franse marine.

Lees HIER de rest van het artikel.

[Bron: AD.nl]




StrataNL

Citaat van: Parera op 28/08/2018 | 21:01 uur
Dan is dat het probleem ook niet, en zoals je aangaf KWCARIB heeft ook bewapening en mogen die onder bepaalde omstandigheden ook inzetten. Ik zie niet in waarom dat bij de KWNL niet mogelijk moet zijn als de politieke wil er maar voor is. De KWCARIB werkt met ballistische beschermde interceptors, kogelwerende vesten, KKW (SIG SG552 & Glock 17) en binnenkort ook helmen en NVG's.
KWCarib is wat betreft organisatie niet te vergelijken met KWNL.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: DvdW op 28/08/2018 | 22:50 uur
En gewoon de boel rechtstreeks onder de Defensie paraplu zoals in veel andere landen gebruikelijk is?
Zou een optie kunnen zijn, mits het Haagse de daarvoor benodigde middelen, pecunia en personeel wil/kan faciliteren.

DvdW

Citaat van: Lex op 28/08/2018 | 21:24 uur
Het grote probleem was/is en zal voorlopig blijven dat KWNL een log orgaan is met vele departementen, die iets te zeggen hebben.
Men zou zich moeten afvragen of een andere opzet nodig is.
Daarnaast is het gebruik van geweldsmiddelen op dit terrein voorbehouden aan defensie.
En gewoon de boel rechtstreeks onder de Defensie paraplu zoals in veel andere landen gebruikelijk is?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lex

Het grote probleem was/is en zal voorlopig blijven dat KWNL een log orgaan is met vele departementen, die iets te zeggen hebben.
Men zou zich moeten afvragen of een andere opzet nodig is.
Daarnaast is het gebruik van geweldsmiddelen op dit terrein voorbehouden aan defensie.

Parera

Citaat van: Lex op 28/08/2018 | 20:50 uur
Is een functie voor actief dienend KM personeel.
Dan is dat het probleem ook niet, en zoals je aangaf KWCARIB heeft ook bewapening en mogen die onder bepaalde omstandigheden ook inzetten. Ik zie niet in waarom dat bij de KWNL niet mogelijk moet zijn als de politieke wil er maar voor is. De KWCARIB werkt met ballistische beschermde interceptors, kogelwerende vesten, KKW (SIG SG552 & Glock 17) en binnenkort ook helmen en NVG's.