De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Lex

Citaat van: Parera op 28/08/2018 | 20:14 uur
De directeur van de KWNL is al een (ex-)marine man, mij niet duidelijk of hij nog in dienst is en dit slechts een functie is.
Is een functie voor actief dienend KM personeel.

Parera

#411
Citaat van: MasterChief1971 op 28/08/2018 | 19:49 uur
Maak een KM officier CDT en klaar ben je.

De directeur van de KWNL is al een (ex-)marine man, mij niet duidelijk of hij nog in dienst is en dit slechts een functie is.

https://www.kustwacht.nl/nl/nl_cvdirecteur.html

Het bestuursmodel van de KWNL, daar zit de directeur Kustwacht al in en ook de CZSK.

MasterChief1971

Maak een KM officier CDT en klaar ben je.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 19:00 uur
KMAR is onderdeel van defensie. Kustwacht is samengeraapt vanuit verschillende ministeries met verschillende bevoegdheden... E.e.a. zal behoorlijk gereorganiseerd moeten worden, waar ik overigens groot voorstander van ben. Maar dat is een ander onderwerp.
Dat maakt het alleen maar interessanter, maar het moet zeker niet onhaalbaar zijn. En minister besluit dat kan ook lager liggen natuurlijk bij een commandant van de KWNL maar zo iets zal inderdaad politiek geregeld moeten worden. Met wat inzet en wil moet het mogelijk zijn om onder bepaalde omstandigheden wapen inzet te hebben binnen de KWNL en voornamelijk zullen ze ingezet worden voor een waarschuwingsschot / schot voor de boeg scenario.

Lex

Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 19:00 uur
KMAR is onderdeel van defensie.
Maar valt ook deels onder justitie.
Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 19:00 uur
Kustwacht is samengeraapt vanuit verschillende ministeries met verschillende bevoegdheden... E.e.a. zal behoorlijk gereorganiseerd moeten worden, waar ik overigens groot voorstander van ben. Maar dat is een ander onderwerp.
In het verlengde daarvan: gaat op op voor KWCARIB. (idd een ander topic)  :angel:

StrataNL

Citaat van: Parera op 28/08/2018 | 18:53 uur
Dat is waar, vandaar dat ik de meeste schepen ook optioneel heb gedaan bijvoorbeeld net als bij de KMAR YPR's alleen met toestemming van de minister van defensie, maar voor de grotere schepen die ook verder van huis ingezet kunnen worden vind ik het minimaal nodig voor zelf verdediging. De cutters in de West varen ook niet permanent met een .50 cal opgesteld op dek maar deze kan wel geplaatst worden, bij een moderne RWS is dat lastiger maar dit is wel veiliger voor de bemanning. Ik vind het persoonlijk geen zware maatregel en het kan (in mijn ogen) zeker niet gezien worden als offensief.

Ik denk ook dat het zijn van de ''buitengrens'' de bewapening kan rechtvaardigen, niet dat die Britten nou op eens een gevaar worden.
KMAR is onderdeel van defensie. Kustwacht is samengeraapt vanuit verschillende ministeries met verschillende bevoegdheden... E.e.a. zal behoorlijk gereorganiseerd moeten worden, waar ik overigens groot voorstander van ben. Maar dat is een ander onderwerp.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 18:45 uur
Een bewapende kustwacht met MAG's en .50's heeft wel wat voeten in de aarde t.o.v. de huidige situatie. (Paramilitair vs civiele organisatie).
Dat zal idd een interessante ontwikkeling/discussie worden vanwege de betrokkenheid van meerdere departementen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 28/08/2018 | 18:45 uur
Een bewapende kustwacht met MAG's en .50's heeft wel wat voeten in de aarde t.o.v. de huidige situatie. (Paramilitair vs civiele organisatie).
Dat is waar, vandaar dat ik de meeste schepen ook optioneel heb gedaan bijvoorbeeld net als bij de KMAR YPR's alleen met toestemming van de minister van defensie, maar voor de grotere schepen die ook verder van huis ingezet kunnen worden vind ik het minimaal nodig voor zelf verdediging. De cutters in de West varen ook niet permanent met een .50 cal opgesteld op dek maar deze kan wel geplaatst worden, bij een moderne RWS is dat lastiger maar dit is wel veiliger voor de bemanning. Ik vind het persoonlijk geen zware maatregel en het kan (in mijn ogen) zeker niet gezien worden als offensief.

Ik denk ook dat het zijn van de ''buitengrens'' de bewapening kan rechtvaardigen, niet dat die Britten nou op eens een gevaar worden.

StrataNL

Een bewapende kustwacht met MAG's en .50's heeft wel wat voeten in de aarde t.o.v. de huidige situatie. (Paramilitair vs civiele organisatie).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 28/08/2018 | 17:56 uur
Nou dan kunnen we voortaan met de Kustwacht ook België binnenvallen  :cute-smile: , als de 2 fregatten bij ons in onderhoud zijn dan. Indrukwekkend lijstje voor de kustwacht.

;D Met wat .50's kom je niet zo ver, de toename van schepen in mijn idee is voornamelijk gericht op operaties aan de buitengrens van Europa met de 2 LRC's (Long Range Cutter's). En de 4 FRC's (Fast Response Cutters) voor op de Noordzee, nu varen er 2 Visarend klasse schepen rond maar als het VK straks wegvalt zal Nederland de buiten grens van Europa worden dus mag daar op geïnvesteerd worden.

Verder zijn het slechts een 20 stuks kleine bootjes, deze zouden dan verdeeld kunnen worden onder district Noord (Den Helder) / Midden (Rotterdam) en Zuid (Vlissingen).

Vliegtuigen en heli's mogen van mij onder defensie gaan vallen met defensie bemanningen maar wel de kustwacht kleuren. Keuze voor de HC-144 is simpel, bestaand platform dat goed ingezet word in verschillende landen (CN-235) en een verbetering in opzicht met de Dorniers. Ook zou een zelfde constructie mogelijk zijn als in de West, dan worden toestellen en bemanningen geleased met alle kosten in het contract zowel heli als fixed-wing.  Ik heb gekeken naar de Dash-8 MPA maar is toch wat groot voor de KWNL.


Huzaar1

Nou dan kunnen we voortaan met de Kustwacht ook België binnenvallen  :cute-smile: , als de 2 fregatten bij ons in onderhoud zijn dan. Indrukwekkend lijstje voor de kustwacht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#401
Citaat van: DvdW op 28/08/2018 | 14:06 uur
Dat is goed nieuws!  8)

De invulling is wel naar mijn mening maar dat er nieuwe vliegtuigen, heli's en schepen gaan komen is wel bevestigd.
In 2014 heeft in het kustwacht blad wat info gestaan rondom de visie 2020 ; HIER een pdf'je.

Interessante punten uit het artikel zijn ;
- Er komen 2 type schepen in dienst ''Short Range Interceptors '' (SRI) & ''Long Range Interceptors''(LRI).
- De SRI word maximaal 20 meter, uitgerust met sensoren voor het detecteren van schepen, communicatie met het kustwacht centrum en is in staat om snel te varen en inzetbaar voor het uitvoeren van boardings.
- De LRI worden +/-  30  meter en kunnen 1 a 2 nachten op zee blijven, sneller dan de huidige cutters.
- Voor de SRI's word er gekeken naar extra locaties vanwege het korte bereik moeten er mogelijk extra steunpunten komen.
- Voor langdurige operaties zal er bij ''de marine aangeklopt worden''.
- De Barend Biesheuvel zal mogelijk vervangen worden door een schip dat langer van huis kan blijven (OPV), veel is daar nog niet duidelijk over in 2014.

In het artikel staan 2 afbeeldingen van hoe de Short Range Interceptors er uit kunnen gaan zien. Dit zijn meer snelle landings vaartuigen zoals de Jehu klasse van de Finse marine.


Naar mijn inzicht zou de ''kustwacht 2020'' kunnen bestaan uit:
- 6x SRI 1 Damen Rhib 1200 Cabin, inboard engines , 40 knots, crew : 2 + 6 ''patrol'', bemande FN MAG optioneel
- 8x SRI 2 Damen Rhib 1200 Open, inboard engines , 40 knots, crew: 2 + 10 ''boarding'', bemande FN MAG optioneel
- 6x LRI Damen Stan Patrol 3007,  32 knots, crew 12 , MOB/interceptor, bemande FN MAG optioneel
- 4x FRC Damen Stan Patrol 5509, 29 knots, crew 20, MOB/interceptor, Hitrole 12,7 mm + UAV flightdeck
- 2x LRC Damen OPV 950, 20 knots, crew 25, interceptor, Hitrole 12,7 mm + UAV flightdeck

- 3x HH-144 Ocean Sentry
- 3x AW-139 SAR


DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

In het KVMO blad van Augustus (pag. 7 t/m 9) staat ook een artikel over de Kustwacht Nederland (KWNL) met daarin deels de plannen uitgestippeld voor de komende jaren.

Zo zal het huidige kustwacht centrum in Den Helder vervangen worden door een nieuw gebouw op het terrein van de marine kazerne. Ook word de bezetting bijna verdubbeld van nu 35 naar rond de 70 personen. Ook gaat het materiaal vervangen en uitgebreid worden. Naast vervanging van het huidige materiaal zullen er ook helikopters worden aangeschaft (of geleased).

De 2 Do-228's worden vervangen door nieuwe vliegtuigen (MPA-light?), ik verwacht dat dit een groter type zal zijn en misschien ook een extra toestel. We hebben de Dorniers de laatste jaren ook ingezet boven de Middelandse zee dus dit zou een groter toestel en uitbreiding van de vloot rechtvaardigen. Ook de aanstaande BREXIT zal voor meer werk bij de KWNL zorgen.

Bijna alle schepen binnen de vloot zijn aan vervanging toe maar van de cutters is bekend dat de nieuwe generatie voorzien zal worden van maritieme UAV's voor wat omschreven word als ''detectie en eigen veiligheid''. Daarbij verwacht ik iets vergelijkbaar met de S-100 camcopter uitgerust met AIS en e/o senoren. Ook is de kans naar mijn inzicht vrij groot dat de nieuwe generatie cutters uit een groter aantal schepen zal bestaan als gevolg van de BREXIT en ook om het mogelijk te maken de schepen in te zetten aan de buiten grenzen van Europa, iets wat de huidige schepen niet geschikt voor zijn. Mogelijkheid is dat er 2 klasses moeten komen; een vergelijkbaar met de huidige cutters + UAV deck en een grotere OPV klasse.


Parera

Citaat van: A.J. op 25/08/2018 | 17:51 uur
Jack of all trades, master of none.

Voor de HOV / Mercuur / MOV vervangingen is dat geen probleem maar voor de MCMV's is dat wel lastiger. Ik zie het persoonlijk liever als aparte klasses  1 voor de MCM taken en 1 klasse middelgrote ondersteuningsschepen. Maar als het allemaal op basis van 1 hull kan zie ik dat graag als overweging maar het heeft niet mijn voorkeur.