België (vervangings trajecten) marinecomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/05/2018 | 16:04 uur

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 22/05/2020 | 14:34 uur
Een prachtige vloot maar natuurlijk totaal niet realistisch op dit moment.

Overigens zou ik voor BE adviseren dat JSS te vervangen door een RoRo capable variant van het CSS (LSV 19000). Net zo flexibel en een stuk vriendelijker geprijsd en ook minder bemanning nodig.

De MRAV is neem ik aan de vervanging van de Godetia?

Er staan maar 3 schepen op die momenteel niet gebouwd worden/in de planning zitten. De MRAV is de nieuwe RV Belgica, is momenteel in afbouw.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 22/05/2020 | 14:28 uur


Prettig weekend, heren!

Een prachtige vloot maar natuurlijk totaal niet realistisch op dit moment.

Overigens zou ik voor BE adviseren dat JSS te vervangen door een RoRo capable variant van het CSS (LSV 19000). Net zo flexibel en een stuk vriendelijker geprijsd en ook minder bemanning nodig.

De MRAV is neem ik aan de vervanging van de Godetia?


Stoonbrace


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 10/03/2020 | 15:12 uur
Ho wacht..wat zeg je nu. 2 geschrapt? NL ook  toevallig?

Ik zou willen dat er twee geschrapt worden. Hold your horses.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 10/03/2020 | 15:03 uur
Merk op dat er 2 MCM's geschrapt worden en dat ik uiteraard uitga van een stijging van het defensiebudget.

Ho wacht..wat zeg je nu. 2 geschrapt? NL ook  toevallig?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Reinier op 10/03/2020 | 15:01 uur
Inderdaad, leuke gedachten, en slechts twee kleine probleempjes: gebrek aan geld en gebrek aan manschappen.
En een derde probleem; 0,0% ambitie bij de Belgische politiek en 0,0% interesse bij de Belgen zelf om de vloot uit te breiden.

Zou België al kiezen voor een derde vMMF zou ik de vlag al uithangen.

Merk op dat er 2 MCM's geschrapt worden en dat ik uiteraard uitga van een stijging van het defensiebudget.

Reinier

Citaat van: Robster op 10/03/2020 | 14:30 uur
Het is een mooie gedachte, maar ik vrees dat het niet verder zal komen dan deze gedachte!
Inderdaad, leuke gedachten, en slechts twee kleine probleempjes: gebrek aan geld en gebrek aan manschappen.
En een derde probleem; 0,0% ambitie bij de Belgische politiek en 0,0% interesse bij de Belgen zelf om de vloot uit te breiden.

Zou België al kiezen voor een derde vMMF zou ik de vlag al uithangen.

Robster

Het is een mooie gedachte, maar ik vrees dat het niet verder zal komen dan deze gedachte!

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 10/03/2020 | 13:12 uur
U vraagt, wij plakken:



De derde XO is m.i. optioneel in deze.

Hoe zit het met het personeel want de vergrijzing is geloof ik in België  nog erger dan in Nederland?

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/03/2020 | 13:25 uur
3 M's zijn wenselijk en wellicht realiseerbaar. De XO's hebben absoluut op meerdere fronten meerwaarde. Maar in hoeverre is dat reëel?

;)  Andere optie ; BE onze OPV's overnemen en dat NL XO's aanschaft als vervanging ervoor.
Of 2 stuks OPV voor BE en 2 stuks OPV voor NL in de West. En NL nog extra XO's 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 10/03/2020 | 13:34 uur
De F-35's kosten €600 mio minder dan gebudgetteerd.

Dat is mooi, dat biedt wellicht (net) ruimte voor identieke NL/BE M fregatten.

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/03/2020 | 13:25 uur
Het is maar een suggestie... 

3 M's zijn wenselijk en wellicht realiseerbaar. De XO's hebben absoluut op meerdere fronten meerwaarde. Maar in hoeverre is dat reëel?

Kleine kanttekening: de M's gaan (in NL variant aanzienlijk meer kosten dan BE gebudgetteerd heeft)

De F-35's kosten €600 mio minder dan gebudgetteerd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 10/03/2020 | 13:12 uur
U vraagt, wij plakken:

De derde XO is m.i. optioneel in deze.

Het is maar een suggestie... 

3 M's zijn wenselijk en wellicht realiseerbaar. De XO's hebben absoluut op meerdere fronten meerwaarde. Maar in hoeverre is dat reëel?

Kleine kanttekening: de M's gaan (in NL variant aanzienlijk meer kosten dan BE gebudgetteerd heeft)

Stoonbrace

U vraagt, wij plakken:



De derde XO is m.i. optioneel in deze.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 10/03/2020 | 12:21 uur
Alle bovenstaande maar ook ondersteuning maritieme SOR Ops (amfibische compagnie). Het gat opvullen
dat Godetia en 2 extra fregatten van vroeger achterlaten. Ik zie onderzeeboten in nauwe samenwerking met NL. Dus eerder klasse van 6 dan 2.

Ik zie liever een versteviging van het aantal grote bovenwater schepen, deze uitbreiding kan prima bestaan uit + 1 vMFF en een aanvulling met 3 XO's.

Daarnaast zou je met deze uitbreiding ook het aantal NFH-90 moeten ophogen met minimaal 4 (bij voorkeur met 8, zodat het aantal NH90 komt op 12).

Voor NL zou ik een uitbreiding van het aantal Walrusvervangers van 4 naar 6 toejuichen, voor BE zie ik dit niet al toegevoegde waarde of je zou eens kunnen kijken naar grote onderwater drones als aanvulling op de NL SSK's. (zoals nu in het VK en de VS).