Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Parera

#448
Nieuwe rol voor PH-EAB als Maritime Patrol Aircraft

DEN HELDER – Een Dornier 328-110 van NL EASP AIR is dinsdagavond (18 juni) in een nieuwe livery op haar thuisbasis Den Helder Airport gearriveerd. Het gaat om de PH-EAB. Hoewel het patroon gelijk is aan de standaard NL EASP Air livery, werd het toestel bij UK Airborne en DK Sun-Air Technik in een grijze kleurschakering gespoten vanwege de voorgenomen inzet als Maritime Patrol Aircraft (MPA).

Deze inzet gaat plaatsvinden in opdracht van individuele Europese lidstaten, ter ondersteuning van Air Mobility Support operaties.

De vloot van NL EASP AIR telt momenteel drie Do 328 turboprops. De PH-EAB arriveerde in april 1923 in Nederland.

NL EASP AIR startte recent ook met vrije val para jump trainingen.

Foto onder: De PH-EAB arriveerde op 23 april 2023 in Nederland.



https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/06/19/nieuwe-rol-voor-ph-eab-als-maritime-patrol-aircraft/


Master Mack

Ik hoop nog steeds op een Nederlandse deelname

Kornet43

Citaat van: Harald op 25/07/2024 | 16:02 uur:omg:  waauuuw een Nordic Pool met Noorwegen, zweden, Finland en Denemarken
Denemarken en haar relatie met Groenland kan ik me aanschaf van P-8A nog wel voorstellen, maar Zweden en Finland ... tja alleen de Oostzee, is dan een Saab Swordfisch niet een betere keuze ?.
  https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2018/swordfish-redefines-tomorrows-maritime-patrol-aircraft

En Italie en Frankrijk,.. ik denk dat deze samen gaan werken (Dassault/Leonardo) naar een Franse oplossing. Frankrijk gaat niet de P-8A kopen is mijn in schatting.


@BoeingDefense chasing P-A #Poseidon sales with #Denmark (in active discussions), both separately and as part of a potential #Nordic solution with #Norway (already customer), #Finland and #Sweden.  Also #Italy and #France (considers #MAWS dead).

https://x.com/GarethJennings3/status/1816448961219006612?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1816448961219006612%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=
Frankrijk niet, maar de Italiaanse marine heeft serieuze interesse in de P8.

Harald

 :omg:  waauuuw een Nordic Pool met Noorwegen, zweden, Finland en Denemarken
Denemarken en haar relatie met Groenland kan ik me aanschaf van P-8A nog wel voorstellen, maar Zweden en Finland ... tja alleen de Oostzee, is dan een Saab Swordfisch niet een betere keuze ?.
  https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2018/swordfish-redefines-tomorrows-maritime-patrol-aircraft

En Italie en Frankrijk,.. ik denk dat deze samen gaan werken (Dassault/Leonardo) naar een Franse oplossing. Frankrijk gaat niet de P-8A kopen is mijn in schatting.


@BoeingDefense chasing P-A #Poseidon sales with #Denmark (in active discussions), both separately and as part of a potential #Nordic solution with #Norway (already customer), #Finland and #Sweden.  Also #Italy and #France (considers #MAWS dead).

https://x.com/GarethJennings3/status/1816448961219006612?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1816448961219006612%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Harald

Japanese Navy welcomes back ShinMaywa US-2 amphibious aircraft for maritime rescue missions.

On July 8, 2024, the Japanese Kinki Chubu Defense Bureau announced that the ShinMaywa US-2 short takeoff and landing (STOL) amphibious aircraft, tail number 9904, had completed routine repairs by the end of June 2024 and was subsequently returned to the Japan Maritime Self-Defense Force (JMSDF), also known as the Japanese Navy. This aircraft, which operates out of the Iwakuni Air Base located in Iwakuni at the southern end of Japan's Honshu island, is scheduled to participate in maritime rescue missions.


The ShinMaywa US-2 short takeoff and landing (STOL) amphibious aircraft, tail number 9904, which operates out of the Iwakuni Air Base located in Iwakuni at the southern end of Japan's Honshu island, is scheduled to participate in maritime rescue missions.

The ShinMaywa US-2 is a Japanese STOL amphibious aircraft designed for air-sea rescue missions. Developed by ShinMaywa, it is an evolution of the Shin Meiwa US-1A, incorporating technological advancements to improve performance and capabilities. The aircraft's first flight occurred on December 18, 2003, and it was officially introduced into service on March 30, 2007. The JMSDF is its primary operator, with the aircraft still in production.

The US-2 was developed to replace the aging US-1A fleet of the JMSDF. It features several enhancements over its predecessor, including more powerful Rolls-Royce AE 2100 engines, a pressurized hull, and updated electronic cockpit instrumentation. These improvements enhance handling during water landings, patient transfer capabilities, and overall search-and-rescue (SAR) performance. The aircraft employs boundary layer control technology for improved STOL performance and stall suppression.

Manufactured with contributions from multiple Japanese companies, the production of the US-2 involves Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries, and NIPPI Corporation. Mitsubishi produces the outer wings and rear engine nacelles, Kawasaki builds the cockpit, and NIPPI handles the watertight landing gear housings. Final assembly takes place at ShinMaywa's facility, with production capacity limited to two aircraft at a time, reflecting the specialized nature of its construction.

The JMSDF operates the US-2 from Iwakuni Air Base and Atsugi Air Base, with plans to procure up to 14 units. The aircraft's introduction allowed for the retirement of the US-1A fleet, with the last US-1A completing its final flight in December 2017. The US-2 has participated in notable missions, including a significant rescue operation in 2013 that saved two sailors adrift in the Pacific Ocean.



Export opportunities for the US-2 have been explored, with several countries expressing interest. The Indian Navy and Indian Coast Guard have shown considerable interest, with ongoing negotiations for the potential acquisition of 12 to 18 aircraft. Indonesia, concerned about regional security, is another prospective customer, and discussions have also taken place with Thailand and Greece, the latter considering the US-2 for firefighting roles.

The US-2 is powered by four Rolls-Royce AE 2100J turboprop engines, each providing 3,424 kW (4,592 hp), and a LHTEC T800 turboshaft engine for boundary layer control, enhancing its STOL capabilities. The aircraft has a maximum speed of 560 km/h and a cruise speed of 480 km/h. It has a range of 4,700 km and a service ceiling of 7,195 meters (23,606 ft). Its takeoff distance on water is 280 meters (920 ft), and it can land on water within 330 meters. The US-2's avionics and fly-by-wire control system contribute to its performance and reliability in demanding environments.

In comparison to other amphibious aircraft designed for roles such as search and rescue, firefighting, and maritime patrol, the US-2 has a length of 33.3 meters and a wingspan of 33.2 meters, while the Canadian Canadair CL-415 is more compact, with a 19.8-meter length and 28.6-meter wingspan. The Chinese AVIC AG-600, the largest in overall dimensions, has a length ranging from 36.9 to 37 meters and a wingspan of 38.8 meters. The Russian Beriev Be-200 has a length of 31.4 meters and a wingspan of 32.8 meters. Regarding height, the AG-600 is the tallest at 12.1 meters, while the US-2 stands at 10.06 meters, and both the CL-415 and Be-200 are 8.9 meters tall.

In terms of performance, the US-2 has a cruising range of over 4,700 km, higher than the CL-415's 2,426 km and the Be-200's 3,300 km, and close to the AG-600's 4,500 km. The US-2 also requires shorter distances for takeoff and landing on water, needing only 280 meters for takeoff and 330 meters for landing. Its ability to land on water with wave heights up to 3 meters is higher than the CL-415's 1.8 meters and the Be-200's 1.2 meters, and comparable to the AG-600's range of 2 to 2.8 meters. Additionally, the US-2's crew capacity is larger, accommodating 11 personnel, whereas the CL-415 can carry 2-9, the AG-600 3, and the Be-200 2.



https://www.armyrecognition.com/news/aerospace-news/2024/japanese-navy-welcomes-back-shinmaywa-us-2-amphibious-aircraft-for-maritime-rescue-missions

Harald

Neue Torpedos für die neuen Seefernaufklärer #P8A Poseidon. Das #BAAINBw beschafft aus dem #Sondervermögen die "Mk54" zur Bekämpfung von Ubooten in flachen Gewässern für die #Marineflieger der #DeutscheMarine.

https://x.com/BaainBw/status/1809179560870621282?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1809179560870621282%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

De Duitsers gaan dus de Amerikaanse Mk54 gebruiken in hun P-8A
geen integratie van eigen Duitse Atlas torpedo's of MU90

Harald

Testkampagne der Marine für MQ-9B Sea Guardian abgesagt
https://esut.de/2024/06/meldungen/50921/testkampagne-der-marine-fuer-mq-9b-sea-guardian-abgesagt/



(Duitse) Marinetestcampagne voor MQ-9B Sea Guardian geannuleerd

De Duitse marine is op zoek naar een onbemand luchtsysteem (UAS) als aanvulling op de mogelijkheden van het bemande maritieme patrouillevliegtuig P-8A Poseidon. Een geplande marinetestcampagne om het zogenaamde "bemande-onbemande teaming" tussen de MQ-9B Sea Guardian en de P-8A Poseidon te testen, werd echter geannuleerd.

Volgens het doelbeeld 2035+ van de marine is er behoefte aan zes onbemande systemen die maritieme patrouillevliegtuigen zullen ondersteunen bij zowel maritieme oorlogsvoering onder water als bovengronds, evenals bij verkenning.

Het gaat om het MQ-9B Sea Guardian-systeem van de Amerikaanse fabrikant General Atomics en het Duitse Heron TP-systeem van de Israëlische fabrikant Israel Aerospace Industries, dat al wordt verhuurd aan de luchtmacht. In januari zei de inspecteur van de marine, vice-admiraal Jan Christian Kaack, in zijn toespraak op de 63e Historisch-Tactische Conferentie van de Marine: "De eerste testcampagnes staan ��stevig gepland voor 2024 met verschillende systemen, zoals het grote onbemande onderwatervoertuig. Blauwe vinvis'. Tegelijkertijd krijgen we de mogelijkheid om de MQ-9 'Sea Guardian' enkele maanden te testen als introductie tot 'bemand-onbemand' samenwerken met de P8 Poseidon. Daarna willen we ook de HERON TP een kans geven."

De testcampagne van de MQ-9 Sea Guardian in samenwerking met de P-8A Poseidon, die enkele maanden gepland stond, is inmiddels geannuleerd. Dit blijkt uit een klein verzoek van de CDU/CSU-fractie aan de federale regering. Op de vraag of de federale overheid de plannen van de inspecteur met betrekking tot de MQ-9B Sea Guardian kan bevestigen, zegt zij: "Een oorspronkelijk geplande test- en evaluatiecampagne werd uitgevoerd tegen de achtergrond van de huidige dreigingssituatie in coördinatie tussen het federale ministerie van Defensie ( BMVg), Inspector Marine en het Federale Bureau voor Uitrusting, Informatietechnologie en Gebruik van de Bundeswehr (BAAINBw) zijn voorstander van een planning voor de snelst mogelijke start van de aanschaf van een geschikt systeem dat op de markt verkrijgbaar is.

Op de vraag van de CDU/CSU-parlementsleden of de federale regering de aankoop van MQ-9-drones van de Amerikaanse fabrikant zou kunnen uitsluiten, verwees de regering eenvoudigweg naar het hierboven aangehaalde antwoord. Uit de antwoorden van de federale regering blijkt niet duidelijk of de annulering van de testcampagne betekent dat de MQ-9B Sea Guardian helemaal uit de running is. Het blijft ook onduidelijk wanneer precies de "snelst mogelijke toegang tot de aanschaf van een geschikt op de markt beschikbaar systeem" voor de marine zou moeten beginnen.


Naast de MQ-9B Sea Guardian zou ook de Duitse Heron TP kunnen worden omgebouwd voor maritiem gebruik

Harald

Towed Decoy Pods Will Protect P-8 Poseidons From Radar-Guided ThreatsElectronic warfare pods with 'little buddy' decoys will be key for defending the highly-valuable, but vulnerable P-8As.



U.S. Navy P-8A Poseidon maritime patrol planes are one step closer to getting pods loaded with towed decoys, often referred to as 'little buddies,' and other defensive electronic warfare systems. The podded self-protection systems will be especially important for increasing the survivability of the P-8As, which are highly valuable submarine hunting, sea control, and intelligence-gathering platforms, during any future high-end conflict, such as one in the Pacific region against China.

.../...

https://www.twz.com/air/towed-decoy-pods-to-protect-p-8-poseidons-from-radar-guided-threats

ARM-WAP

Ik zie de Fransen geen P-8 afnemen.
Ze hebben zelf de technologie en hebben toegang tot Airbus-platformen om een evenknie te bouwen.

Ze hebben/zijn wel de boot aan het missen want potentiele afnemers van een FR/EU-Poseidon zijn nu al gebruikers van die P-8 en ik zie de Duitsers die P-8 echt niet als een interim-kist gebruiken. Die zal gewoon in dienst blijven

Harald

Boeing urges France not to 'discount' P-8 as it plots ATL2 replacement

Though Paris seems committed to going with a European solution, a Boeing exec told Breaking Defense the company has "informally" had discussions with stakeholders in France.

Despite France not yet "reaching out" to Boeing about buying P-8 Poseidon Maritime Patrol Aircraft (MPA) to replace its navy's aging Atlantique 2 (ATL2) MPA fleet, the manufacturer is calling on decisionmakers to keep an open mind to the American defense giant's offering.

Paris appears publicly committed to working with European firms to develop the ATL2 replacement, but Tim Flood, Boeing vice president of international business development told Breaking Defense that hypothetically speaking, there's a case to be made for switching lanes.

"I use the France example more as a kind of hypothetical, [because] as far as it's concerned right now, I mean, France is not reaching out to Boeing specifically," Flood said in an interview days before top European military and industry officials descend on Germany for the Berlin Air Show. "We've certainly discussed that informally with the French customer. They're aware of the P-8 capability. They're aware of where we are at from a program perspective. My point would be just to continue to encourage the French to not discount P-8 from broader considerations when they look at recapitalizing the Atlantiques."

France has already linked arms with European manufacturers Airbus and Dassault, after the French procurement arm (DGA) in December 2022 awarded each company contracts, each valued at €10.9 million ($11.8 million), to conduct 18 month architecture studies of a future MPA (dubbed Patmar) based on their respective A320neo and Falcon 10X aircraft.

When sharing news of the contract awards the DGA also appeared to rule out US companies from consideration, stating, "These solutions must remain open to cooperation with other potentially interested European partners."

France expects to formally launch the next generation MPA acquisition in 2026 and have the new aircraft in service between 2030 and 2040.

Complicating matters is the uncertainty surrounding France's commitment to the Maritime Airborne Warfare System (MAWS) effort with Germany, launched in 2017 to develop a joint future MPA to replace the ATL2 and P-3C Orion. The status of that effort is unclear, especially after France's unilateral move to go ahead with the architecture studies, converging on sensor technology, logistics based AI and future anti-ship weapons.

Amid those permutations, Boeing hopes that the P-8 still can be considered as an alternative solution, disrupting the push for a next generation MPA. The plan, should France eventually decide to change course would be to offer the P-8 in collaboration with French suppliers.

Flood said Boeing's previous work with a variety of local manufacturers, including Airbus and Lufthansa, to sustain German orders for 60 CH-47F Chinook heavy-lift helicopters and 8 P-8 aircraft, could be an example for a joint French P-8 effort.

One particular selling point, in Flood's mind, is cost.

"Both companies [Airbus and Dassault] could certainly produce a pretty nice solution off a legacy A320, or a Falcon 10X for example, but at what cost?" he said. "Look at the US Navy programme to develop the P-8. They spent around $7 billion of R&D funds to actually just develop the plane not produce it, just develop, test it and get into a production ready platform. So that's the kind of figure that France would need to invest in an indigenous capability."

The French Navy operates 22 ATL2 aircraft out of Lann-Bihoué naval air station, which are used for anti-submarine warfare, anti-ship warfare, intelligence gathering and ground troop support missions, according to the DGA.

Under an effort stretching back to 2013, a last of 18 aircraft is expected to be upgraded to Standard 6 by 2025, involving integration of Thales-made Search Master radars, WESCAM optronic balls, new Dassault navigation consoles and other Service industriel de l'aéronautique (SIAé) tactical display consoles.

https://breakingdefense.com/2024/06/boeing-urges-france-not-to-discount-p-8-as-it-plots-atl2-replacement/

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 09/05/2024 | 14:57 uurDenk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.

Precies, dat kunnen we niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 09/05/2024 | 14:57 uurDenk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.

Deels heb je gelijk maar ook bij de ruimte tak van Boeing zijn problemen die de link van de NOS.

En de P-8 maak gebruik van de romp van de Boeing 737 NG al is de romp wel versterkt.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 09/05/2024 | 14:01 uurHangt van de staat van de casco's af want Boeing vinkt tegenwoordig de checklists af zonder alles te controleren. Ook de 737-900 NG schijnt net als de 737 MAX 9 deur problemen te hebben.

https://nos.nl/artikel/2519580-weer-onderzoek-naar-boeing-nu-vanwege-overgeslagen-controles

https://www.upinthesky.nl/2024/01/22/mogelijk-ook-problemen-met-boeing-737-900/

Denk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

#435
Citaat van: Zander op 09/05/2024 | 13:51 uurMisschien kunnen wij tzt de P8 van de Duitsers overnemen..... ;D

Hangt van de staat van de casco's af want Boeing vinkt tegenwoordig de checklists af zonder alles te controleren. Ook de 737-900 NG schijnt net als de 737 MAX 9 deur problemen te hebben.

https://nos.nl/artikel/2519580-weer-onderzoek-naar-boeing-nu-vanwege-overgeslagen-controles

https://www.upinthesky.nl/2024/01/22/mogelijk-ook-problemen-met-boeing-737-900/

Zander

Citaat van: ARM-WAP op 09/05/2024 | 13:14 uurIk deel die mening.
De Fransen hebben, m.i., in eigen voet geschoten door een ontwikkeling op basis van bv de Airbus A320Neo uit te stellen, goed wetende dat er een rist P-3C gebruikers was die een vervanger nodig hadden.
Ondertussen is de P-8 Poseidon een gevestigde waarde... in gebruik bij de Noren en de Britten.
Andere zullen ook nog wel volgen.
Maar wareom zou je "een tussenoplossing" met een volwaardig toestel als de P-8 vervangen voordat deze einde levensloop is?
Bizar.
Volgens mij zijn dit Duitse "politieke" geluiden voor de Franse partner en de industrie van beide landen.
De (financiele) realiteit zie ik de Duitsers 'dwingen' om bij de P-8 te blijven.
Misschien kunnen wij tzt de P8 van de Duitsers overnemen..... ;D
People are sheep