België : amfibisch ambitie

Gestart door StrategNL, 17/09/2018 | 15:08 uur

A.J.

Citaat van: Flyguy op 18/09/2018 | 13:48 uur
Er wordt vanuit het niets weer iets gemaakt hier.

De Belgen moeten eerst maar eens de problemen met personeel oplossen. Wij ook trouwens.

Citaat van: Parera op 18/09/2018 | 10:35 uur
Als dit dan toch een nutteloos topic is kan de forum staf het niet gewoon afsluiten?  :sleep:

Prima, dan sluiten we hem weer. Als er concrete plannen zijn vwb amfibische capaciteiten en mariniers bij onze zuiderburen dan hoor ik het wel.

A.J. Forumbeheer

Flyguy

Citaat van: A.J. op 18/09/2018 | 00:43 uur
Wie? En wat?

Er wordt vanuit het niets weer iets gemaakt hier.

De Belgen moeten eerst maar eens de problemen met personeel oplossen. Wij ook trouwens.

Stoonbrace

Citaat van: Thomasen op 18/09/2018 | 10:42 uur
Alsof elk schip alle capaciteiten altijd ten volle benut?
Denk je dat een LPD altijd met een opgetopte ziekenboeg rondvaart?

Dit is juist noodzakelijk, qua modules zijn die SF lui wel in te vliegen. Zeker met de capaciteit die Belgie straks heeft.



Been there, done that. (Vanaf 3.13)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2018 | 10:37 uur
Is ook een eis van de vMCM...

Kortom BE heeft in de jaren twintig meer schepen met MARSOF capaciteiten dan MARSOF, en dat is het dan wel.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 18/09/2018 | 10:27 uur
Dus de discussie rondom een LPD, LST of CSS kunnen we dan ook afsluiten.

Is ook een eis van de vMCM...

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2018 | 10:33 uur
Dit topic ;D

Als dit dan toch een nutteloos topic is kan de forum staf het niet gewoon afsluiten?  :sleep:

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2018 | 10:19 uur
Nee, alleen de 4 NFH's. Geen plannen voor extra.

Oke, de TTH's zijn wel uitgerust met drijvers zoals de NFH's zie ik.



Ik zat net te denken, een extra schip? Dat gaat eigenlijk helemaal niet nodig zijn omdat de vMFF's straks ook gebruikt kunnen worden voor dit soort taken daar worden ze speciaal op gebouwd. Misschien is dit wel specifiek een Belgische eis?

Citaat
De vervanger MFF (VMFF) moet secundair amfibische en MARSOF-operaties kunnen ondersteunen, maar ook maritieme veiligheidsoperaties kunnen uitvoeren en maritieme assistentie kunnen verlenen. Er wordt nu gedacht aan een schip van vergelijkbare grootte als het huidige M-FF met een basisbemanning van ca. 100 personen die, afhankelijk van de missie en taken, modulair tot ca. 170 personen kan worden aangevuld.

Bron: KVMO ''Deltaplan voor defensie''

Dus de discussie rondom een LPD, LST of CSS kunnen we dan ook afsluiten.

DvdW

Citaat van: Huzaar1 op 18/09/2018 | 10:21 uur
Vandaar de naam die ik voor het topic voorstelde. Dit is nogal nutteloos
Mee eens, lekker laten liggen en doorrrr. Dit gaat allemaal toch niet gebeuren in de nabije toekomst.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 18/09/2018 | 09:18 uur
Is dit een serieus bedoeld topic of gewoon wat luchtfietserij?
De Belgen 8 bataljons 'mariniers' en een LPD met de hele reutemeteut en wij een vliegdekschip en 12 fregatten/ destroyers erbij?

Zouden we onze budgetten bij elkaar gooien en de politieke wil zou er zijn, zou het op papier mogelijk moeten zijn. Maar serieus, welke (amfibische) ambitie heeft België überhaupt?
Zonde om hier serverruimte aan te verspillen.

Vandaar de naam die ik voor het topic voorstelde. Dit is nogal nutteloos
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 18/09/2018 | 10:18 uur
Dat is iets dat hier ontstaan is in het topic met een kleine enforcer of een LST. Maar ik zou dan toch echt eerder een multifuntioneel schip pakken dat meer binnen de marine component past dus iets zoals het CSS maar met 75 koppen + 85 opstappers kan je daar ook prima een SOF operatie mee ondersteunen. Maar straks ook de 2 nieuwe fregatten en 6 nieuwe mijnbestrijders te kunnen ondersteunen in hun operaties net als de schepen van partners.

Stroonbrace, waren er nog plannen voor extra NH-90's ? zijn de Belgische TTH's geschikt voor operaties op zee?

Nee, alleen de 4 NFH's. Geen plannen voor extra.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2018 | 10:14 uur
Ik heb geen idee waar het idee vandaan komt dat hier een apart schip voor gekocht zou moeten worden.

Dat is iets dat hier ontstaan is in het topic met een kleine enforcer of een LST. Maar ik zou dan toch echt eerder een multifuntioneel schip pakken dat meer binnen de marine component past dus iets zoals het CSS maar met 75 koppen + 85 opstappers kan je daar ook prima een SOF operatie mee ondersteunen. Maar straks ook de 2 nieuwe fregatten en 6 nieuwe mijnbestrijders te kunnen ondersteunen in hun operaties net als de schepen van partners.

Stroonbrace, waren er nog plannen voor extra NH-90's ? zijn de Belgische TTH's geschikt voor operaties op zee?

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 18/09/2018 | 10:06 uur
Als dit de ambitie is dan vraag ik me af of België zou moeten investeren in een schip voor deze taak. Dan kan er beter gekeken worden naar een goede vervanger van de Godetia i.p.v. nu vervangen door de mijnbestrijdingsvaartuigen. Dan zou ik denken aan iets van een tanker met de capaciteit om ook dit soort operaties op kleine schaal te ondersteunen door het dragen van 2 FRISC's en 1 NH-90. Buiten de amfibische kant zou ik gaan voor het ondersteunen van andere operaties door bevoorrading capaciteit toe te voegen.

Heel simpel gezegd zou dat een CSS kunnen zijn zoals Nederland nu gaat aankopen maar ik weet niet of dat schip net niet te groot is met de +/- 180 m en bijna 80 koppen. Dat zou het wel makkelijker maken op gebied van opleidingen en onderhoud voor België.

Ik heb geen idee waar het idee vandaan komt dat hier een apart schip voor gekocht zou moeten worden.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2018 | 09:48 uur
De aanwezige amfibische capaciteit bij de SFG ondersteunen. Kleinschalige SOF-operaties.

Als dit de ambitie is dan vraag ik me af of België zou moeten investeren in een schip voor deze taak. Dan kan er beter gekeken worden naar een goede vervanger van de Godetia i.p.v. nu vervangen door de mijnbestrijdingsvaartuigen. Dan zou ik denken aan iets van een tanker met de capaciteit om ook dit soort operaties op kleine schaal te ondersteunen door het dragen van 2 FRISC's en 1 NH-90. Buiten de amfibische kant zou ik gaan voor het ondersteunen van andere operaties door bevoorrading capaciteit toe te voegen.

Heel simpel gezegd zou dat een CSS kunnen zijn zoals Nederland nu gaat aankopen maar ik weet niet of dat schip net niet te groot is met de +/- 180 m en bijna 80 koppen. Dat zou het wel makkelijker maken op gebied van opleidingen en onderhoud voor België.

Stoonbrace

Citaat van: Thomasen op 18/09/2018 | 09:23 uur
Hmm.
Vraag me af wat België met die amfibische compagnie moet. Klinkt als meedoen om het meedoen.
Dat terwijl in Riverine m.i. echt wel ruimte ligt. Beetje ondergeschoven kindje. En zou een mooie aanvulling zijn op de capaciteiten die al wel aanwezig zijn. In NL ligt deze taak o.a. bij de Mariniers, vandaar dat ik het me hier afvroeg.

De aanwezige amfibische capaciteit bij de SFG ondersteunen. Kleinschalige SOF-operaties.