Vervanging hulpvaartuigen CZSK

Gestart door Parera, 15/05/2020 | 05:38 uur

Parera

#26
Er komen dus 3 modellen in deze serie schepen:
- 2x HOV + Torpedowerkschip (Snellius, Luymes & Mercuur)
- 2x Opleidingen & ondersteuningsschip (Van Kinsbergen & Pelikaan)
- 4x Duik & ondersteunings schip ( Duikvaartuigen)

Het project lijkt wel vertraagd met de D-brief gepland in 2025.

Investeringsproject 'Vervanging hulpvaartuigen' en koploperproject 'Maritiem Masterplan'
Het 'Maritiem Masterplan' is een project van de maritieme sector en de ministeries van IenW, EZK en Defensie, en heeft als doel om betrouwbare, concurrerende en modulaire klimaatneutrale schepen te ontwikkelen, te bouwen en in stand te houden.  Defensie verwerft met het project 'Vervanging hulpvaartuigen' acht vaartuigen met klimaatneutrale technologie en heeft daarmee een voorbeeldfunctie en voortrekkersrol voor het 'Maritiem Masterplan'.

Het Maritiem Masterplan krijgt financiering uit het Nationaal Groeifonds maar voor de bouw van de hulpvaartuigen ontvangt Defensie daaruit geen bijdrage. In 2022 heeft Defensie besloten de extra kosten van het klimaatneutraal maken zelf te financieren. Het totale projectbudget ligt in de bandbreedte tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard. De Nederlandse MMI gaat deze vaartuigen bouwen. De aard en omvang van het project bieden goede kansen voor brede samenwerking binnen de sector. Zoals vermeld in de B-brief zal Defensie de hulpvaartuigen aanbesteden bij de Nederlandse industrie met toepassing van artikel 346 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).  De D-brief van dit project is voorzien voor 2025.

De acht nieuwe hulpvaartuigen hebben een gemeenschappelijk basisontwerp, maar krijgen uiteenlopende taken. Twee zeegaande vaartuigen zijn bedoeld voor hydrografische taken en de taken van het huidige torpedowerkschip. Twee andere zeegaande vaartuigen zijn bedoeld voor opleidingen en als ondersteuningsschip in de West. De vier overige vaartuigen zijn kleiner en zijn bedoeld voor duikwerkzaamheden. De acht vaartuigen zijn geschikt om te varen op zowel methanol als diesel en de vaartuigen zijn klimaatneutraal indien groen geproduceerde methanol wordt gebruikt. Groene methanol scheelt per jaar 13 kton minder CO2-uitstoot voor de acht vaartuigen gezamenlijk.

Dit project is innovatief omdat motoren met methanol-aandrijving voor dit type schepen nog niet zijn ontwikkeld. Defensie wordt hiermee launching customer voor deze technologie. Daarnaast gaat de leverancier niet alleen de schepen bouwen maar deze ook onderhouden. Dit vermindert de onderhoudstaken van de Koninklijke Marine en bij marineschepen is dat nog niet eerder op deze schaal gebeurd.

Defensie neemt samen met de kennisinstellingen MARIN en TNO en enkele marktpartijen deel aan het door EZK financieel gesteunde project MENENS. Dit project test in een fieldlab op zee een schip met diesel- en methanolaandrijving, de Fugro Pioneer. De Nederlandse Defensie Academie (NLDA) voert in dit kader samen met de TU Delft onderzoek uit naar twee verschillende types methanolmotoren en de integratie van deze motoren in het energiesysteem van een schip. De kennis uit het MENENS-project zorgt voor de benodigde technologie en beperkt de risico's voor Defensie en de industrie. Het project van de hulpvaartuigen kan de MMI een belangrijke impuls geven op het gebied van klimaatneutrale technologie en kan daarmee haar internationale marktpositie versterken.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00967&did=2024D02292

silvester herc

#25
Citaat van: Ace1 op 13/01/2024 | 11:59 uurDe Canberra is een Australisch schip. Jij bedoelt de  Canterbury? Opvallend dat IHC daarna nooit meer een marineschip heeft gebouwd, waarschijnlijk vanwege de problemen die de Canterbury kreeg toen men in een storm op de Stille Oceaan ging varen of ze waren gewoon te duur voor export?

https://en.wikipedia.org/wiki/Canberra-class_landing_helicopter_dock

https://en.wikipedia.org/wiki/HMNZS_Canterbury_(L421)
Sorry foutje was natuurlijk de Canterbury! En de Merwede scheepswerf in Hardinxveld is nu in handen van Neptune Marine service die werken weer samen met IHC!

Ace1

Citaat van: silvester herc op 12/01/2024 | 22:31 uurVergeet de MRV Cambera niet van de Nieuw Zeelandse Marine mij zoon heeft daar nog aan gewerkt en heb de te water lating van onderbouw nog mee gemaakt al waren daar nog al wat problemen mee na de afbouw volgens NZ het is zeker heel goed dat de twee werven samen gaan werken!

De Canberra is een Australisch schip. Jij bedoelt de  Canterbury? Opvallend dat IHC daarna nooit meer een marineschip heeft gebouwd, waarschijnlijk vanwege de problemen die de Canterbury kreeg toen men in een storm op de Stille Oceaan ging varen of ze waren gewoon te duur voor export?

https://en.wikipedia.org/wiki/Canberra-class_landing_helicopter_dock

https://en.wikipedia.org/wiki/HMNZS_Canterbury_(L421)

Master Mack

Citaat van: silvester herc op 12/01/2024 | 21:39 uurEen oud collega van mijn zoon die er nog werkt mijn zoon die moest
na reorganisatie vertrekken bij IHC Krimpen stuurde vandaag een berichtje dat Damen en IHC samen Marine schepen gaan bouwen de eerst moet worden geleverd in 2026 dus dat zullen wel de hulp schepen zijn??
En misschien ook de Trific's.

silvester herc

Citaat van: Parera op 12/01/2024 | 21:51 uurDie kans is heel erg groot, ik ben ook voorstander van deze constructie. De twee werven kunnen prima samenwerken op marinebouw /onderhoud gebied.

Omdat we in de komende 10 jaar onze gehele vloot vervangen kan Damen het niet alleen, door samenwerking met IHC kunnen we niet alleen snel vervangen maar ook onze industrie versterken. En de Amsterdam is ook gebouwd door een combinatie van Merwede (nu IHC) & De Schelde (nu Damen Naval).

Bedankt voor de update/ info, nu maar even afwachten op de uiteindelijke ontwerpen.
Vergeet de MRV Cambera niet van de Nieuw Zeelandse Marine mij zoon heeft daar nog aan gewerkt en heb de te water lating van onderbouw nog mee gemaakt al waren daar nog al wat problemen mee na de afbouw volgens NZ het is zeker heel goed dat de twee werven samen gaan werken!

Parera

Citaat van: silvester herc op 12/01/2024 | 21:39 uurEen oud collega van mijn zoon die er nog werkt mijn zoon die moest
na reorganisatie vertrekken bij IHC Krimpen stuurde vandaag een berichtje dat Damen en IHC samen Marine schepen gaan bouwen de eerst moet worden geleverd in 2026 dus dat zullen wel de hulp schepen zijn??

Die kans is heel erg groot, ik ben ook voorstander van deze constructie. De twee werven kunnen prima samenwerken op marinebouw /onderhoud gebied.

Omdat we in de komende 10 jaar onze gehele vloot vervangen kan Damen het niet alleen, door samenwerking met IHC kunnen we niet alleen snel vervangen maar ook onze industrie versterken. En de Amsterdam is ook gebouwd door een combinatie van Merwede (nu IHC) & De Schelde (nu Damen Naval).

Bedankt voor de update/ info, nu maar even afwachten op de uiteindelijke ontwerpen.

silvester herc

Citaat van: Parera op 12/01/2024 | 18:59 uurMaar dan nog moeten ze op vrij korte termijn over gaan tot het tekenen van een contract. Maar het is angstvallig stil rondom dit ontwerp.

En ik blijf erbij dat het vervangen van de Pelikaan niet verstandig is door een van deze schepen. De taak in de Carib is te verschillend met de rest van de schepen.
Een oud collega van mijn zoon die er nog werkt mijn zoon die moest
na reorganisatie vertrekken bij IHC Krimpen stuurde vandaag een berichtje dat Damen en IHC samen Marine schepen gaan bouwen de eerst moet worden geleverd in 2026 dus dat zullen wel de hulp schepen zijn??

Parera

Citaat van: Thomasen op 12/01/2024 | 18:51 uurHet is kort, maar het zijn ook relatief simpelere, kleinere schepen. Voordeel van civiele componenten is dat ze meer op redelijk korte termijn leverbaar zijn.

Maar dan nog moeten ze op vrij korte termijn over gaan tot het tekenen van een contract. Maar het is angstvallig stil rondom dit ontwerp.

En ik blijf erbij dat het vervangen van de Pelikaan niet verstandig is door een van deze schepen. De taak in de Carib is te verschillend met de rest van de schepen.

Parera

2026
Nieuwe hulpvaartuigen
Het eerste van acht nieuwe hulpvaartuigen voor de marine is in gebruik. Deze vervangen de oudere hulpvaartuigen. Als het voorhanden is, draaien ze op klimaatneutraal geproduceerde methanol. Ze worden ingezet voor ondersteunende taken. Denk bijvoorbeeld aan hydrografische werkzaamheden, het bergen van oefentorpedo's en ter ondersteuning van duikers en collega's in opleiding.

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2024/01/03_toekomst-materieel_01

Ik ben benieuwd of ze dit gaan halen, er is nog geen contract gesloten voor zover ik weet en 2 jaar is relatief kortdag voor de bouw.

Harald

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2023/11/28/hydrograaf-aan-de-slag-bij-curacao/

Hydrograaf aan de slag bij Curaçao


De Koninklijke Marine is met haar Expeditionary Survey Boat (ESB), de Hydrograaf, bij Curaçao begonnen met het uitvoeren van warmweertests en hydrografische studies. De resultaten zullen een essentiële rol spelen in de veilige navigatie langs maritieme routes en in het handhaven van de veiligheid in de wateren van de Caribische regio.

StrataNL

Best geinige bootjes, maar ben benieuwd of ze het net zo lang volhouden als de voorgangers, zal wel niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Marine kan eerste elektrische werkboot in gebruik nemen



De Koninklijke Marine kan de eerste elektrische werkboot in gebruik nemen. Op de Nieuwe Haven in Den Helder is vandaag Bolder gedoopt. Dat is de eerste van 3 nieuwe exemplaren. Zij worden allemaal volledig elektrisch voortgestuwd.

Het trio vervangt de 5 kleine sleepboten van de Scheldeklasse. Naar verwachting zijn ook de beide andere boten (Beting en Bakspier) volgend jaar klaar voor gebruik. Tot het zover is varen de huidige werkboten nog door. Zij hebben er inmiddels zo'n 35 dienstjaren opzitten.

Werkpaarden
Binnen de marine maakt de sleepdienst gebruik van de werkboten. Deze 'werkpaarden' worden ingezet voor tal van hand- en spandiensten. Zo assisteren zij bij het af- en ontmeren en het verplaatsen van kleine boten en pontons naar een andere ligplaats. Ook vervoeren zij personeel door de haven.

Voor de nieuwe vaartuigen ging Defensie in zee met bouwer Stormer Marine B.V uit Hoorn. Naar verwachting is er vrij weinig onderhoud nodig aan de schepen. De accu gaat bijvoorbeeld in principe de gehele levensduur van de boot mee.

De nieuwe werkboten hebben een bereik van 80 kilometer bij een snelheid van 4 knopen. Aan boord kunnen naast de tweekoppige bemanning maximaal 8 opstappers mee. De bemanning heeft afgelopen week al voorzichtig ervaring opgedaan met het nieuwe materieel. Zo hebben zij een kort trainingsprogramma doorlopen bij de leverancier.

Elektrische voortstuwing
Waar elektrische voortstuwing in bijvoorbeeld de auto-industrie steeds meer terrein wint, staat dat bij de scheepvaart nog in de kinderschoenen. De ontwikkelingen op dit vlak gaan echter snel. Defensie koos er al in 2020 voor om over te gaan op volledig elektrisch voortgestuwde werkboten. Dit is een gevolg van de Defensie Energie en Omgeving Strategie en het Plan van Aanpak Energie Transitie Defensie. Doel is om het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/11/22/marine-kan-eerste-elektrische-werkboot-in-gebruik-nemen

Harald

Citaat van: StrataNL op 26/09/2023 | 17:24 uurDit heeft vrijwel niks met Vervanging Hulpvaartuigen te maken...
I know, maar toch hier geplaatst.
Waar zou je het anders moeten plaatsen

StrataNL

Citaat van: Harald op 26/09/2023 | 13:19 uurRoyal IHC To Maintain Three Royal Netherlands Navy Vessels
Dit heeft vrijwel niks met Vervanging Hulpvaartuigen te maken...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Royal IHC To Maintain Three Royal Netherlands Navy Vessels

The Department of Material Maintenance (DMI) and Royal IHC have signed a contract for the execution of dock-related maintenance on the HNLMS Snellius, HNLMS Luymes and HNLMS Mercuur.

Royal IHC press release

The contract covers five docking periods spread over five years, during which the hydrographic survey vessels will undergo specified maintenance twice and the torpedo work vessel Mercuur once.

For the dock-related work, Royal IHC is working with Neptune Repair in Hardinxveld-Giessendam, where Royal IHC is responsible for project management. Class inspections are also included in the maintenance. The Department of Material Maintenance of the Royal Netherlands Navy continues to maintain the SEWACO part itself. Work will start in November with HNLMS Luymes, which will be the first ship to be drydocked for maintenance.

Citaat"After the successful docking of the HNLMS Groningen, we are proud to once again contribute to increasing the operational readiness of the Royal Netherlands Navy. We look forward to working with the DMI project team on the maintenance of these three ships in the coming years".
Sjoerd de Bruin, Commercial Director Defence of Royal IHC

DMI is pleased to have signed a contract after a long period of preparation and looks forward to a fruitful cooperation.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/09/royal-ihc-to-maintain-three-royal-netherlands-navy-vessels/