Militairen binden strijd aan met water in Zuid-Limburg

Gestart door Ace1, 14/07/2021 | 19:55 uur

Parera

Citaat van: Umbert op 19/07/2021 | 14:24 uur
Nou volgens mij zijn die 4 toestellen op Koksijde aangeschaft om de Seakings van het 40ste te vervangen, dat waren er geloof ook voor de SAR taak aangeschaft, En hun werkgebied is erg groot tot geloof vlak voor de Engelse kust, maar ze hebben geloof erg goed naar Nederland gekeken en gedacht NL schaft zijn SAR taak af dus wij moeten dat ook kunnen. alleen was onze pool veel groter niet qua toestellen maar wel qua Squadrons, 303 en 860 geloof ik. Omdat wij onze heli's ook op de schepen gebruiken. Maar het is zoals je zegt wat hebben we er voor over.

Het grote probleem is dat de Belgen de 5 Sea Kings (RS-01 tot 2008, RS-03 tot 2013 & de overige 3 tot 2019) vervangen hebben door 4 NH-90 NFH's, dat is dus al 1 helikopter minder voor de SAR taken. Maar deze 4 nieuwe heli's moeten ook de taken aan boord over nemen van de 3 alouette III helikopters die gebruikt werden voor de marine component.

Wat de Belgen dus eigenlijk gedaan hebben is 8 helikopters vervangen door 4 nieuwe heli's, waarmee de capaciteit dus met 50% is terug geschroefd en daar zit wat mij betreft het grote probleem. Hadden ze 6 NFH's gehad had dit probleem al veel minder groot geweest en bij 8 nieuwe NFH's was er waarschijnlijk geen enkel probleem geweest. Of 4 NFH's + 4 lichtere maritieme heli's was ook geen probleem geweest.

En ja dan staan de 4 NH-90 TTH's ook nog eens zo goed als stil, dat helpt natuurlijk ook niet. En de A109's beschikken ook niet over een hoist voor zover ik weet dus zijn deze ook niet SAR inzetbaar. Eventueel wel voor het evacueren van slachtoffers maar dan moeten ze wel al verzameld zijn op een punt.

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 19/07/2021 | 11:48 uur
Toch een grap dat 1 heel land moeite heeft met het aankopen en instandhouden van 1, 2 of 3 stuks helikopters.

'Te duur'  , jaja.
Zoals ik al zei, te duur is maar net afgezet wat de kosten zijn of kunnen zijn indien je er niet over beschikt. Niet dat SAR een hoofdtaak van de choppers moet zijn (nh90) maar de discussie moet natuurlijk veel dieper en breder worden getrokken.

Het belgische leger is totaal niet meer in touch met de realiteit. Elke echte missie of NATOPS zal in de soep lopen, de ambitie is nu eenmaal een duizendvoud van de beschikbare capaciteit.  En de steun / inzet die kan worden verleend is als vevolg marginaal.

Nou volgens mij zijn die 4 toestellen op Koksijde aangeschaft om de Seakings van het 40ste te vervangen, dat waren er geloof ook voor de SAR taak aangeschaft, En hun werkgebied is erg groot tot geloof vlak voor de Engelse kust, maar ze hebben geloof erg goed naar Nederland gekeken en gedacht NL schaft zijn SAR taak af dus wij moeten dat ook kunnen. alleen was onze pool veel groter niet qua toestellen maar wel qua Squadrons, 303 en 860 geloof ik. Omdat wij onze heli's ook op de schepen gebruiken. Maar het is zoals je zegt wat hebben we er voor over.

Huzaar1

Toch een grap dat 1 heel land moeite heeft met het aankopen en instandhouden van 1, 2 of 3 stuks helikopters.

'Te duur'  , jaja.
Zoals ik al zei, te duur is maar net afgezet wat de kosten zijn of kunnen zijn indien je er niet over beschikt. Niet dat SAR een hoofdtaak van de choppers moet zijn (nh90) maar de discussie moet natuurlijk veel dieper en breder worden getrokken.

Het belgische leger is totaal niet meer in touch met de realiteit. Elke echte missie of NATOPS zal in de soep lopen, de ambitie is nu eenmaal een duizendvoud van de beschikbare capaciteit.  En de steun / inzet die kan worden verleend is als vevolg marginaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 19/07/2021 | 09:01 uur
Waterellende groeit uit tot dodelijke ramp - Belgie vroeg en kreeg bijstand van EU landen

19 jul 2021

Nederland, Duitsland en België kregen het vorige week zwaar te verduren toen het natuurgeweld in de vorm van immense waterstormen ganse regio's terroriseerde.

De omvang van de ramp was dermate omvangrijk dat België zich snel verplicht zag om beroep te doen op het Europese solidariteitssysteem. De hulpvraag van België werd door de andere EU-landen snel beantwoord en onder andere helikopters werden paraat gehouden om SAR-missies uit te voeren.

  • Nederland stationeerde snel een NH-90 reddingshelikopter stand-by op de vliegbasis Gilze (dichtbij de Belgische grens)
  • Frankrijk stuurde een Airbus EC145 reddingshelikopter van de basis Le Havre, deze was ook stand-by op het vliegveld van Luik
  • Italië stuurde haar nieuwe militaire Leonado HH139B reddingshelikopter van de 15e Wing die stand-by werd gehouden op het vliegveld van Luik.
De Belgische luchtmacht was zelf in de lucht met twee NH90-helikopters, de RN-01 en de RN-03. De Belgische Luchtpolitie was in de weer met de G-10, de G-11 en de G-17. Maar interventie's waren alles behalve simpel, lees hier.*

Naast helikopters werden ook gespecialiseerde reddingswerkers, boten en andere reddingsmaterieel uit de EU-landen naar België gebracht om te helpen bij de reddingsactie's.

Ondanks alles werden in België gisteravond reeds meer dan 30 doden en 160 vermisten geteld; het noodweer was genadeloos.


Foto Leonardo HH139B copyrights: Leonardo Helicopters

https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=H1d7e8e8&sub=logboek

*
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210715_94685047

Mooi maar ben bang dat dit een wrange opmaat is naar nog meer ellende en enige overheden de rekening gepresenteerd gaan krijgen van hun gevoerde beleid en de bevolking kind van de rekening gaat worden en is, het is toch godsgeklaagd dat we met wat ik durf te zeggen pijn en moeite 1 heli op een voor hun thuisbasis kunnen zetten, dat dit meer regel dan uitzondering is bewijst de Belgische actuele stand mbt inzetbare heli's, en die was/is altijd al krap geweest, en in ons eigen land zal het wel niet veel beter zijn.
Hadden we een event in de grote van de "dreigende" overstromingen van'93/95 gehad waren we niet een beetje door het ijs gezakt maar hadden met vele mensenlevens moeten betalen. want er is toch bijna niets meer van wat er toen was,  het is bij de overheid hetzelfde als in het bedrijfsleven, veiligheid is volgens hun belangrijk , maar dat is vooral op papier en uitgesproken.
Maar in de praktijk is het vaak meer geluk dan wijsheid dat het niet uitermate mis is gegaan en gaat,  zeggen de mensen die het betreft er dan wat van krijgen ze vaak te horen "Je ziet het verkeerd"  want op papier klopt het, ja right!.

Sparkplug

Waterellende groeit uit tot dodelijke ramp - Belgie vroeg en kreeg bijstand van EU landen

19 jul 2021

Nederland, Duitsland en België kregen het vorige week zwaar te verduren toen het natuurgeweld in de vorm van immense waterstormen ganse regio's terroriseerde.

De omvang van de ramp was dermate omvangrijk dat België zich snel verplicht zag om beroep te doen op het Europese solidariteitssysteem. De hulpvraag van België werd door de andere EU-landen snel beantwoord en onder andere helikopters werden paraat gehouden om SAR-missies uit te voeren.

  • Nederland stationeerde snel een NH-90 reddingshelikopter stand-by op de vliegbasis Gilze (dichtbij de Belgische grens)
  • Frankrijk stuurde een Airbus EC145 reddingshelikopter van de basis Le Havre, deze was ook stand-by op het vliegveld van Luik
  • Italië stuurde haar nieuwe militaire Leonado HH139B reddingshelikopter van de 15e Wing die stand-by werd gehouden op het vliegveld van Luik.
De Belgische luchtmacht was zelf in de lucht met twee NH90-helikopters, de RN-01 en de RN-03. De Belgische Luchtpolitie was in de weer met de G-10, de G-11 en de G-17. Maar interventie's waren alles behalve simpel, lees hier.*

Naast helikopters werden ook gespecialiseerde reddingswerkers, boten en andere reddingsmaterieel uit de EU-landen naar België gebracht om te helpen bij de reddingsactie's.

Ondanks alles werden in België gisteravond reeds meer dan 30 doden en 160 vermisten geteld; het noodweer was genadeloos.


Foto Leonardo HH139B copyrights: Leonardo Helicopters

https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=H1d7e8e8&sub=logboek

*
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210715_94685047
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: Reinier op 16/07/2021 | 22:54 uur
Ze kunnen op het moment welgeteld 1 inzetten. Twee houden ze paraat voor SAR aan de kust (...) en een ander is in onderhoud.
Totaal kansloos als je maar 1 NH-90 kan inzetten om je eigen mensen te helpen. Gaat er dan niet een heel, heel, heel klein lampje branden bij de Belgen dat er misschien ietsjes meer geld naar defensie moet gaan?

En dan willen ze hun 4 TTH NH-90's gaan verkopen in 2024 o.a. vanwege de hoge kosten en vervangen door Airbus H-145M heli's.
De 4 marine NH-90 houden ze wel

Wacht, dus er zitten mensen op de daken te wachten op redding en ze zetten maar één van de drie inzetbare NH90's in, mocht er iemand voor de kust in de problemen komen???

Citaat van: Parera op 16/07/2021 | 16:10 uur
De Belgische NH-90 is wel ingezet blijkt uit beelden die vandaag geupload zijn door de Belgische defensie, maar ook onze eigen defensie heeft op aanvraag van de Belgen een NH-90 heli met duikers stand-by staan voor SAR taken in het Belgische deel van het ramp gebied.

Helikopter en duikers staan klaar om België te hulp te schieten
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/07/16/helikopter-en-duikers-staan-klaar-om-belgie-te-hulp-te-schieten

Dit is eigenlijk nog erger: eigenlijk hadden de Belgen dus vier NH90s tot hun beschikking en er wordt er maar één ingezet om de mensen van de daken te helpen. Wie bedenkt dit??? Wie vindt dit goed? Waarom springt de Belgische media hier niet op? Worden daar geen kamervragen gesteld? En, en, en...?

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Lynxian op 16/07/2021 | 15:27 uur
Ik heb overigens vanuit de nieuwsbeelden uit België geen enkele SAR helikopter gezien die mensen van de daken afhaalt. Ik weet dat ze jaren terug hun Sea Kings hebben vervangen voor NH90's, maar weet iemand of er een reden is waarom die dingen niet terug te zien zijn op het nieuws? (Wellicht wel veelvuldig gebruikt maar gewoon niet gefilmd, kan ook.)
Ze kunnen op het moment welgeteld 1 inzetten. Twee houden ze paraat voor SAR aan de kust (...) en een ander is in onderhoud.
Totaal kansloos als je maar 1 NH-90 kan inzetten om je eigen mensen te helpen. Gaat er dan niet een heel, heel, heel klein lampje branden bij de Belgen dat er misschien ietsjes meer geld naar defensie moet gaan?

En dan willen ze hun 4 TTH NH-90's gaan verkopen in 2024 o.a. vanwege de hoge kosten en vervangen door Airbus H-145M heli's.
De 4 marine NH-90 houden ze wel


Parera

Meer beelden van de NL defensie inzet in Limburg






Parera

Citaat van: Lynxian op 16/07/2021 | 15:27 uur
Ik heb overigens vanuit de nieuwsbeelden uit België geen enkele SAR helikopter gezien die mensen van de daken afhaalt. Ik weet dat ze jaren terug hun Sea Kings hebben vervangen voor NH90's, maar weet iemand of er een reden is waarom die dingen niet terug te zien zijn op het nieuws? (Wellicht wel veelvuldig gebruikt maar gewoon niet gefilmd, kan ook.)

De Belgische NH-90 is wel ingezet blijkt uit beelden die vandaag geupload zijn door de Belgische defensie, maar ook onze eigen defensie heeft op aanvraag van de Belgen een NH-90 heli met duikers stand-by staan voor SAR taken in het Belgische deel van het ramp gebied.

Helikopter en duikers staan klaar om België te hulp te schieten
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/07/16/helikopter-en-duikers-staan-klaar-om-belgie-te-hulp-te-schieten


Lynxian

Citaat van: Lex op 16/07/2021 | 15:33 uur
Voor zover ik begrepen heb, was het slechte weer daar debet aan.
NH90s kunnen toch in veel slechter weer vliegen??

Lex

Citaat van: Lynxian op 16/07/2021 | 15:27 uur
Ik heb overigens vanuit de nieuwsbeelden uit België geen enkele SAR helikopter gezien die mensen van de daken afhaalt. Ik weet dat ze jaren terug hun Sea Kings hebben vervangen voor NH90's, maar weet iemand of er een reden is waarom die dingen niet terug te zien zijn op het nieuws? (Wellicht wel veelvuldig gebruikt maar gewoon niet gefilmd, kan ook.)
Voor zover ik begrepen heb, was het slechte weer daar debet aan.

Lynxian

Citaat van: bergd op 15/07/2021 | 13:22 uur
Ik zag net beelden vanuit Pepinster vlakbij Luik dat mensen op de daken van hun huis zitten. En in Duitsland het plaatsje Schuld waar een aantal huizen zijn ingestort, niet best daar.
Ik heb overigens vanuit de nieuwsbeelden uit België geen enkele SAR helikopter gezien die mensen van de daken afhaalt. Ik weet dat ze jaren terug hun Sea Kings hebben vervangen voor NH90's, maar weet iemand of er een reden is waarom die dingen niet terug te zien zijn op het nieuws? (Wellicht wel veelvuldig gebruikt maar gewoon niet gefilmd, kan ook.)

Parera