NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Sparkplug

Een blik op de nieuwste Airbus NH90, de Sea Tiger van de Duitse Marine

16 jul 2024 Categorie: Documentatie, NH-90, Nieuws


Een blik op de nieuwste Airbus NH90, de Sea Tiger van de Duitse Marine

De MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter) Sea Tiger is een NH90 speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van de Duitse marine. In totaal zijn er 31 marine helikopters besteld, met een missiesysteem gericht op anti-onderzeeër en anti-oppervlakte oorlogsvoering. Op weg naar ingebruikname in 2025 is zojuist een belangrijke stap gezet met een acht weken durende testcampagne die plaatsvond van februari tot april 2024.

Diep gaan
"Voor deze campagne hebben we het eerste productievliegtuig gebruikt dat is uitgerust met het volledige missiesysteem dat door de Duitse marine zal worden gebruikt", legt Ingo Bayer, senior manager van het Sea Tiger-programma, uit. "Het meeste werk richt zich op het gebruik van Thales' Flash Sonics-dipping-sonar in combinatie met de inzet van actieve en passieve akoestische zeeboeien. Het gebruik van onderwaterdoelen stelde ons in staat om de correcte werking van de detectieapparatuur te testen in realistische omstandigheden. We werkten nauw samen met de Franse marine en de mogelijkheden die haar faciliteiten in Toulon boden", merkt Bayer op.

De aanwezigheid van de nodige waterdieptes in de Middellandse Zee is essentieel was voor het volledig testen van de sonar. Vluchten met bevestigde torpedo's werden ook gebruikt om te controleren of het wapen correct communiceerde met het missiesysteem van de helikopter. "Door de torpedo's te dragen, konden we ook een reeks manoeuvreerbaarheidstest en vluchtlimiettests uitvoeren met de externe ladingen. Er werden ook vluchtproeven uitgevoerd met de MARTE ER anti-oppervlakteraket van MBDA, een wapen dat is gekwalificeerd op de NH90's van de Qatar."



Vertrouwen en samenwerking
In overeenstemming met de regels voor dit type test werd de helikopter in handen gegeven van een piloot van Airbus Helicopters, met een waarnemende piloot van de Duitse marine in de rechter cockpitstoel. Het principe was hetzelfde in de cabine, met één console bezet door een operator van Airbus Helicopters en de andere door de Duitse marine. Ook op de grond werkten Duitse technici samen met de collega's van Airbus.

De uitstekende beschikbaarheid van de helikopter tijdens de ongeveer 50 vlieguren die we hebben gemaakt, zorgde ervoor dat we ons konden houden aan het testplan dat was opgesteld. Alle ogen zijn nu gericht op het Duitse Nordholz, waar een demonstratie zal plaatsvinden, de laatste grote kwalificatiestap voordat de leveringen in 2025 beginnen.

Een demo van A tot Zee
Van juni tot half augustus 2024 zal een Sea Tiger worden ingezet vanaf de basis Nordholz met een volledige demonstratie van al zijn operationele capaciteiten. De helikopter zal een operationeel vluchtprofiel volgen van A tot Z, met sonaractiviteit en gesimuleerd afvuren van torpedo's en raketten. Dit type test is nog nooit eerder uitgevoerd op een helikopter en zal de integratie van de verschillende boordapparatuur binnen een uitgebreid missiescenario demonstreren.





https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=d7H2C7C4&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Volgensmij hadden we het er al over gehad dat je niet nog meer heli typen moet willen hebben binnen onze krijgsmacht.
Lijkt mij het logisch om een klein aantal extra NH-90'S aan te schaffen en verder UAV vaste vleugel en Heli typen aan te schaffen.
Chinooks uitrusten met een grijp systeem zodat een klein aantal wel af en toe op de grote vliegdekken kan landen moet toch kunnen lijkt mij

Harald

Citaat van: Master Mack op 08/07/2024 | 16:22 uurIk denk dat als we nu de specialisme concentreren, dus alle NH-90 helikopters op de Kooy. En we gaan kijken wat we binnen de nieuwe vloot mee kunnen nemen moeten we dan niet het aantal NH-90's verhogen met pak hem beet vervangen van de verongelukte heli plus 4 tot 6 extra. Dus 26 NH-90 en de 14 Caracal zit je op 40 inzetbare maritieme Heli's en dan nog een aantal Chinooks maritiem geschikt maken dan kom je ergens.

Citaat van: Enforcer op 05/07/2024 | 15:58 uurWaarom zouden ze deze willen naast de Caracal?

NH90 puur houden voor de KM en ASW rol

Het is de vraag of Caracal ook nog uitgevoerd gaat worden met bewapening ? zoals bijvoorbeeld minigun, 20mm, 70mm ongeleide raketten ?

Zo niet, dan zou misschien een kleine helicopter in gunship uitvoering kunnen als begeleiding van Caracals of je moet de Apaches meenemen.

Maar Chinooks en Apaches zijn niet echt maritiem inzetbaar.
Dan ook naar gebruik straks op de LPX/ATS schepen. De Caracals zijn wel te gebruiken. Misschien een grote UAV zoals een Bell V-247 een interessante optie om straks naast NH90 bij de KM ingezet te worden, voor verschillende taken.   

Master Mack

Ik denk dat als we nu de specialisme concentreren, dus alle NH-90 helikopters op de Kooy. En we gaan kijken wat we binnen de nieuwe vloot mee kunnen nemen moeten we dan niet het aantal NH-90's verhogen met pak hem beet vervangen van de verongelukte heli plus 4 tot 6 extra. Dus 26 NH-90 en de 14 Caracal zit je op 40 inzetbare maritieme Heli's en dan nog een aantal Chinooks maritiem geschikt maken dan kom je ergens.

Enforcer

Waarom zouden ze deze willen naast de Caracal?

Parera

#3536
French Army's NH90 for Special Forces has started flight testing



Marignane -  Airbus Helicopters has launched the flight test campaign for the prototype of the NH90 Standard 2. This standard is one of the latest NH90 configurations and is being developed specifically for the French Army Aviation, to support special forces operations. The French Ministry for Armed Forces has ordered a total of 18 NH90s in the Standard 2 configuration. Flight testing will continue until the end of the year in accordance with the schedule agreed with the French Armament General Directorate (Direction Générale de l'Armement).

The Standard 2 configuration includes the integration of the Safran Euroflir 410 electro-optical system, a new digital map generator, installation for a third crew member and new enlarged rear sliding windows able to accommodate self-protection guns.

The tests will validate the design of the new configuration. The prototype of the NH90 Standard 2 has also been equipped with mechanical and electrical provisions dedicated to the Distributed Aperture System (DAS) and a new generation Helmet Mounted Sight Digital Display (HMSD-DD) in the view of a future integration at a later stage. These systems will improve the special forces capabilities to operate in highly demanding conditions.

These flight tests are part of the programme launched in 2020 by the NATO Helicopter Management Agency (NAHEMA) and NHIndustries (NHI) and its partner companies (Airbus Helicopters, Leonardo and Fokker) for the development and the upgrade of 10 NH90 TTHs in the Standard 2 configuration.

Following the programme launch, in December 2023, NAHEMA on behalf of the French Ministry for Armed Forces, awarded a contract to NHIndustries for the production of eight additional NH90 TTHs in the Standard 2 configuration, thus renewing their confidence in the NH90 programme.

By the end of the decade, the French Army Aviation will operate 81 NH90 TTHs. The NH90 was first delivered to the French Army in 2011. Sixty-three NH90 TTHs have been delivered so far. It was deployed in operation for the first time in Mali in 2014 and has since reached 50,000 flight hours in total.

The French armed forces' NH90s are supported by NHI under the NH90 Operational Support (NOS) contract common with Germany, a performance based agreement delegating a major part of the nation's logistics and maintenance activity to NHI and enabling the customers to focus on their critical operations.

NHIndustries is the largest rotorcraft joint venture and it is responsible for the design, manufacturing and support of the NH90 helicopter, one of the leaders in the latest generation of military helicopters. The Company takes the best from the European rotorcraft and defence industry, being owned by Airbus Helicopters (62.5%), Leonardo (32%) and GKN Fokker (5.5%). Each company has a long aerospace pedigree and brings the top of its skills and expertise to the end product.

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-06-french-armys-nh90-for-special-forces-has-started-flight-testing#:~:text=Marignane%20%2D%20Airbus%20Helicopters%20has%20launched,to%20support%20special%20forces%20operations.

Toch is dit ook een gave kist voor SOF taken  :silent:  l

Harald

Airbus announces new upgrade of Nh90 Helicopter to extend its lifespan.

NHIndustries (NHI) and the NATO Helicopter Management Agency (NAHEMA) have signed a contract to initiate the development and qualification of the NH90 Block 1 upgrade (also known as Software Release 3). NAHEMA acted on behalf of Belgium, Germany, the Netherlands, and Italy. This program is part of the NH90's evolutionary roadmap and represents a major upgrade in capabilities for both the TTH and NFH variants of the NH90 combat helicopter.

Axel Aloccio, President of NHI and NH90 Program Manager at Airbus Helicopters, stated, "The signing of the SWR3 contract, which marks the launch of the NH90 Block 1 upgrade, is a significant milestone for the NH90 program and is a clear sign that our NATO customers trust the NH90 and plan to operate it for many more decades."

 he added that airbus have a clear plan to extend the NH90's lifespan to 50 years, and we will need to modernize the aircraft to ensure it remains relevant on the battlefield of tomorrow.

The Block 1 program will cover the next ten to fifteen years. Beyond this horizon, we also anticipate the Block 2 upgrade, which will define future evolutions of the platform and ensure it continues to meet the needs of tomorrow's battlefield.

The first phase of this €600 million program includes an upgrade of the NH90 communication suite and the integration of Data Link 22, allowing interoperability beyond direct visibility without the use of satellite communications. IFF Mod 5 Level 2 (the latest version of the device used to identify and track military aircraft) will also be integrated. Other enhancements for operators will include the integration of a state-of-the-art electro-optical system, a new dipping sonar, and the integration of the MK 54 torpedo and the Marte ER anti-ship missile. The NH90 Block 1 will be capable of navigating with a civilian-grade Global Navigation Satellite System (GNSS) and a flight management system.

The second phase of the program, currently being finalized, will consist of deploying the Block 1 configuration improvements to about 200 NH90s, both NFH and TTH, in total.

https://www.armyrecognition.com/news/aerospace-news/2024/airbus-announces-new-upgrade-of-nh90-helicopter-to-extend-its-lifespan

Harald

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2024/05/04_riptide

Oefening Riptide levert 860 Squadron schat aan gegevens op

Een superrealistische nationale onderzeebootoefening met de inzet van drie NH90-maritieme gevechtshelikopters in de onderzeebootbestrijdingsrol. Dat waren de gegevens voor de oefening Riptide die in april plaatsvond voor de kust van Noorwegen.

Sparkplug

Formation flight of KLu NH90s

Published: 29 May 2024 Last Updated: 29 May 2024


Credit photo: Remco Donselaar

On 29 May 2024, eight NH90-NFH helicopters of the Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) departed from De Kooy air base at approximately 13:55 hrs LT for a formation flight.

The flight route takes the helicopters along the coastline, with a small detour over Leiden to The Hague, then onto Woensdrecht, Gilze-Rijen, Utrecht, Amsterdam, and back to De Kooy.

According to the RNLAF, this flight is part of training for both the supporting and flying units. The goal is to ensure the helicopters are deployable at the highest level. Additionally, formation flying provides complex training for the crew. The helicopters visit locations that play an important role in supporting the NH90 and in cooperation with it.

In December 2023, the RNLAF announced that all nineteen NH90-NFH helicopters would receive a Mid-Life Update (MLU). This MLU program will start in 2028 and will keep the helicopters operationally relevant for another fifteen years. Scramble Magazine first reported on this upgrade programme on 20 December 2023.

The helicopters are operated by 860 Squadron Arcens Affligo as part of the Defence Helicopter Command (DHC) at Den Helder/De Kooy. The NH90s taking part in the formation flight are: N-110, N-195, N-228, N-234, N-277, N-318, N-325 and N-327.

https://www.scramble.nl/military-news/formation-flight-of-klu-nh90s
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Lex op 28/05/2024 | 22:04 uurNH90 vliegt in formatie

Mindef | 27-05-2024

9 NH90-maritieme gevechtshelikopters vliegen 29 mei in formatie. Ze vliegen tussen 14.00 en 16.45 uur vanaf Maritiem Vliegkamp De Kooy langs Amsterdam, Den Haag, Woensdrecht, Gilze-Rijen, Utrecht en weer terug.

Citaat van: Lex op 28/05/2024 | 22:04 uurNH90 vliegt in formatie

Mindef | 27-05-2024

9 NH90-maritieme gevechtshelikopters vliegen 29 mei in formatie. Ze vliegen tussen 14.00 en 16.45 uur vanaf Maritiem Vliegkamp De Kooy langs Amsterdam, Den Haag, Woensdrecht, Gilze-Rijen, Utrecht en weer terug.

Waarom dan ?
Formatie voor speciale gelegenheid?

En dan maar over 1/3 van NL...  :hrmph:

Lex

NH90 vliegt in formatie

Mindef | 27-05-2024

9 NH90-maritieme gevechtshelikopters vliegen 29 mei in formatie. Ze vliegen tussen 14.00 en 16.45 uur vanaf Maritiem Vliegkamp De Kooy langs Amsterdam, Den Haag, Woensdrecht, Gilze-Rijen, Utrecht en weer terug.

Parera

#3530
A-brief project Verbetering Zelfbeschermingssystemen Helikopters

Geachte voorzitter,
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de behoeftestelling voor het project 'Verbetering Zelfbeschermingssystemen Helikopters'. Met dit project zorgt Defensie voor een verbetering en versterking van de zelfbescherming van twee typen defensiehelikopters: de NH90 helikopters en de Apache gevechtshelikopters. Daarnaast hevelt Defensie een bedrag over van dit project naar het project 'Chinook V&M' voor de aanschaf van een zelfbeschermingssysteem.

NH90
Om de NH90 beter te beschermen tegen radargeleide wapensystemen, is Defensie voornemens om de helikopters uit te rusten met een moderne radarwaarschuwingsontvanger (Radar Warning Receiver, RWR-systeem). RWR-systemen detecteren de emissies van radarsystemen en geven een waarschuwing wanneer het een emissie detecteert die een bedreiging kan vormen. De helikopter kan vervolgens de gedetecteerde dreiging omzeilen. Ook wil Defensie de NH90 voorzien van een verbeterd systeem met tegenmaatregelen tegen radargeleide raketten. Een dergelijk systeem brengt de raketten in verwarring en leidt deze weg van de helikopter.

Nederland gebruikt de maritieme variant van de NH90. Ook Frankrijk, Italië, België en Duitsland gebruiken deze variant. In tegenstelling tot andere gebruikers van de maritieme variant, gebruikt Nederland de NH90 niet alleen als maritieme gevechtshelikopter maar ook als amfibische transporthelikopter. Hierdoor heeft Nederland een aanvullende behoefte ten opzichte van partnerlanden op het gebied van zelfbeschermingssystemen. Vanwege de manier waarop andere internationale gebruikers de maritieme variant van de NH90 inzetten, zijn de bestaande systemen voor hen voldoende. Defensie wil voorkomen dat de Nederlandse variant van de NH90, vanwege deze doorontwikkeling, onnodig afwijkt van de configuratie die in gebruik is bij meerdere internationale gebruikers. Daarom geeft Defensie de voorkeur aan een losstaand modulair zelfbeschermingssysteem, wat grotendeels aan de buitenzijde van de NH90 wordt bevestigd en niet wordt geïntegreerd zodat er geen extra configuratie-verschillen ontstaan ten opzichte van de andere gebruikers van de maritieme variant van de NH90.

Voor het inbouwen van het deel van de zelfbeschermingsapparatuur dat in de NH90 wordt geplaatst, is in ieder geval ontwikkeling nodig, omdat hiervoor geen kant en klaar zelfbeschermingssysteem beschikbaar is die voldoet aan de eisen van Defensie. De specifieke verwervingsstrategie werkt Defensie uit zodra duidelijk is welke opties bestaan voor de verbeterde losstaande zelfbeschermingssystemen voor de NH90.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z08577&did=2024D20103

Sparkplug

Belgische NH90 NFH krijgen block upgrade - Soft release 3

20 mei 2024 Categorie: Militair, NH-90, Nieuws

Op voorstel van Defensieminister Ludivine Dedonder (B) heeft de Belgische regering op 17 mei 2024 de overheidsopdracht goedgekeurd voor de block upgrade van de vier NH90 NFH (Nato Frigate Helicopter) die in Koksijde gebaseerd zijn.

De block upgrade van de Belgische NH90 NFH betreft de "Software release 3". De upgrade voor de vier Belgische toestellen zal uit verschillende fases bestaan, gespreid over verschillende jaren, waarvan de kostprijs voor de vier toestellen geraamd wordt op ongeveer € 110 miljoen, zowat € 27,5 miljoen per toestel. Ter vergelijking, toen België de NH90 helikopters nieuw aankocht was de kostprijs € 32 miljoen. 

De eerste Belgische NH90 NFH kwam op 9 mei 2014 aan op de basis Koksijde en is intussen meer dan 9 jaar in dienst. Het is niet meteen duidelijk wanneer de Belgische NH90's marine versie hun upgrade zullen krijgen.

De SAR-basis in Koksijde kampt regelmatig met onbeschikbaarheid - wegens onderhoud of herstellingen - van haar NH90 NFH helikopters en bijkomende langdurige beschikbaarheid wegens een grote upgrade is nu geen optie.

Bedoeling is dat deze 4 NH90 NFH als SAR-helikopters zullen worden vervangen door een lichtere bi-turbine helikopter (bijvoorbeeld een type Airbus H145) waarna de NH90 NFH uitsluitend zal worden ingezet voor marine- en ASW-missies.

Over de vier Belgische NH90 TTH (groene - Tactical Transport Helicopter) is nog geen duidelijkheid over de toekomst. Nadat eerst beslist was om deze vervroegd uit dienst te nemen, besliste Defensie om alsnog een poging te ondernemen met de fabrikant om de beschikbaarheid van deze helikopters te verbeteren. Of dit het afgelopen jaar succesvol is geweest is vooralsnog niet bekend.

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=c3F1G3D3&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Een interessante ontwikkeling deze lichtgewicht MAD sensor, volgens het bedrijf CAE ook geschikt voor in de vleugels van de MQ-9. Maar ik zie ook mogelijkheden voor kleinere UAV's op de ASWF's of misschien wel de USV's.


https://www.cae.com/defense-security/what-we-do/mission-operations-support/magnetic-anomaly-detection-extended-role-mad-xr/

Parera

French Navy NH90 Caïman Upgraded With MAD-XR Sensor



The French Navy (Marine nationale) air test and evaluation squadron has undertaken integration and initial trials of CAE's MAD-XR [magnetic anomaly detection - extended role] sensor on an NH90 Caïman anti-submarine warfare (ASW) helicopter.

A magnetic anomaly detector is a highly sensitive magnetometer designed to sense minute variations in the Earth's magnetic field. As part of a broader ASW mission suite, it can be used to localise the position of a submerged submarine, and/or provide a confirmatory datum prior to attack.

While the size and weight of earlier MAD systems tended to restrict their use to large maritime patrol aircraft, CAE has designed MAD-XR with reduced size, weight and power characteristics so as to allow installation on helicopters, smaller fixed-wing aircraft and unmanned aerial vehicles. The other key differentiator of MAD-XR is that it can be installed internally.

According to a French Navy press release issued on 29 April, the integration and evaluation of MAD-XR in Caïman has been led by AEROLab, with additional support coming from the Direction générale de l'armement (DGA). AEROLab is an innovation cell within the Navy's CEPA/10S air test and evaluation squadron.

Having completed a magnetic survey campaign on both Panther and Caïman helicopters back in July 2023, CEPA/10S subsequently completed the MAD-XR integration with Caïman with technical support from DGA. The installation of this new equipment was enabled by the use of the Caïman Parallel Data Acquisition System, a monitoring and recording tool designed by CEPA/10S to collect data on board the helicopter.

Flight testing was conducted in the week of 15-19 April. "Several experimental flights were carried out to evaluate the performance of this detector on targets of opportunity," said the Marine nationale. "The results obtained are very promising and make it possible to consider scaling up as soon as the modification is approved by the technical authority."

The current ASW equipment fit in the NH90 Caïman helicopter is baselined around the Thales FLASH Sonics acoustics suite, which combines the FLASH active dipping sonar and a multi-channel active/passive sonobuoy processor. The French Navy will shortly introduce the new Thales SonoFlash active/passive sonobuoy into service on the Caïman.

A number of ASW platforms are already receiving MAD-XR installations. These include  Japan Maritime Self-Defense Force P-1 maritime patrol aircraft (with MAD-XR systems being supplied by CAE via Mitsubishi Electric Corporation) and US Navy MH-60R 'Romeo' helicopters (being integrated by Lockheed Martin Rotary and Mission Systems as the Digital Magnetic Anomaly Detection System). In addition, the UK's ASW Spearhead program has funded the acquisition of two MAD-XR sets for evaluation with the Royal Navy's Merlin HM2 helicopter force.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/french-navy-nh90-caiman-upgraded-with-mad-xr-sensor/