De Chinese expansie(drift)

Gestart door VandeWiel, 25/04/2010 | 22:02 uur

VandeWiel

Citaat van: Kapitein Rob op 27/12/2010 | 17:14 uurNiemand koopt nog een nieuwe fiets omdat al die fietsen 25 jaar meegaan....  :P

Euhm, die van mij is een Batavus uit 1931 ;)


Citaat van: Kapitein Rob op 27/12/2010 | 17:14 uurHet asfalt in Nederland is van topkwaliteit?

Pffffft, wel eens zuidelijk de grens over gegaan? Ik heb dit weekend bijna de wielen onder mijn auto vandaan gereden (Zweeds fabrikaat, meer dan stevig) door de vele gaten in de weg. 50 cm lang, 20 diep gewoon op de ring van Antwerpen. Ik dacht dat ik hem aan de kant moest zetten. Komende week kan hij op de brug en in ieder geval weer opnieuw uitgelijnd worden. (was toch al weer tijd)

Je kunt cynisch zijn, maar ik vind dat Nederland het helemaal niet gek doet en heeft gedaan vergeleken met vele andere landen. Ik heb in twee landen gewoond en ik kan je zeggen dat ik me terug in Nederland vreselijk thuis voel. Ik houd zelfs van het Nederlandse zeurderige dat het hier niet goed is ;)

Tanker

Het zal helemaal misgaan met China
Geplaatst op: zaterdag 25 december 2010
Door: Emmeke Smit

De fantastische sprong voorwaarts zal eindigen in een dramatische val. Dat zegt Yu Yongding, econoom en tot voor kort een van de leiders van de Chinese centrale bank en dus van de Chinese economische elite. Het Chinese groeimodel is op termijn onhoudbaar, zegt hij. De kwalen van het systeem: oplopende sociale spanning, verstikkende vervuiling, geen functionerende overheidsdiensten en een te grote nadruk op export en investeringen in huizen. Die combinatie zal de groei stoppen, zegt Yu.
Hij kan zich uitspreken nu hij geen lid meer is van de top.
In zijn opiniestuk in een Chinese krant noemt Yu het falende innovatiebeleid als een van de achilleshielen van China. "Sommige locale overheden laten letterlijk kuilen graven en die weer dichtgooien zodat het lijkt of de economische bedrijvigheid stijgt. En er zijn te veel luxe appartementen gebouwd, prachtige overheidsgebouwen en adembenemende wolkenkrabbers."
Yu moppert ook openlijk over de veel te grote kloof tussen de rijken en de armen. Die zal zonder meer leiden tot stagnatie of erger, voorspelt hij.

Bron: Financial Times



Elzenga

Citaat van: Lex op 27/12/2010 | 18:50 uur
Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 18:33 uur
.....de VS kan volgens mij niet ontkomen aan drastische bezuinigingen zoals we die ook in GB e.d. zien.
Je wordt daarmee op je wenken bediend. Klik hier .
Ik las het net ja  ;)....en ik denk zo dat dit nog maar het begin is....als men in de VS althans weer naar een economisch gezondere toestand wil...wat nog maar de vraag is....maar dat is discussiestof voor het gelinkte topic...

Lex

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 18:33 uur
.....de VS kan volgens mij niet ontkomen aan drastische bezuinigingen zoals we die ook in GB e.d. zien.
Je wordt daarmee op je wenken bediend. Klik hier .

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 27/12/2010 | 14:58 uur
Ik zie de Amerikanen ook niet zo snel beneden de 10 carriers gaan, omdat de carriers hun manier zijn om zich als super macht te laten zien, en hoewel sommige media het iedereen graag doen geloven..de US is nog steeds een super macht en andere landen staan daar slechts van in de schaduw, zelfs China zie ik de komende 50 jaar nog geen bedreiging worden voor de US. De US is technologisch veel verder dan China, China kan alleen goed nabouwen en geheimen stelen maar met echt iets orgineels zijn ze zelf nog niet gekomen.
Naast de 10 carriers aktief hebben de US ook nog een groot aantal carriers in de mottenballen staan...
Macht is tegenwoordig meer dan militaire macht. Al kan ik me voorstellen dat de VS op dit moment nog haar militaire overmacht gebruikt om haar strategische belangen zoveel mogelijk te bewerkstelligen en veilig te stellen....voor dat men het mes diep moet zetten in die militaire middelen.

En ik vrees dat je een nogal verjaard beeld hebt van China en haar mogelijkheden en capaciteiten. Wat daar gebeurd is echt gigantisch en met grote gevolgen voor hier en elders in de wereld...met daarbij een mentaliteit en wil die je hier in het Westen nauwelijks meer tegen komt. Als je dan ook weet dat het Chinese regime geloof ik een spaarpot van bijna 1000 miljard heeft om allerlei zaken op te pakken en uit te voeren....dan wordt het tijd dat wij hier eens heel goed gaan nadenken...en zeker niet achteroverleunend dit gebeuren gaan bagatelliseren.

Elzenga

#44
Citaat van: VandeWiel op 27/12/2010 | 14:38 uur
Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurOok al worden ze nooit daadwerkelijk voor oorlogsvoering ingezet.
Ik dacht dat ze vanuit de Perzische golf regio mede werden ingezet voor ondersteuning in Afghanistan?
Ja...maar dat ontken ik toch ook niet? ;)....Ik stel alleen dat ook al zet je ze nooit daadwerkelijk in...dit soort maritieme middelen een belangrijke functie hebben. Iets wat men in Den Haag (en in de Nederlandse samenleving) klaarblijkelijk niet zo meer wil inzien. Waar ik met deze opmerking ook op doelde...
Citaat van: VandeWiel op 27/12/2010 | 14:38 uur
Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurIk verwacht dat Europa uiteindelijk 4 grotere carriers zal krijgen...Twee Franse en twee Britse. Of als de Brits/Franse samenwerking wel goed van de grond komt een drietal.
Ik denk dat je veel te optimistisch bent. De Britten zijn hun krijgsmacht zo aan het herinrichten dat ze enkel nog beperkt en enkel in samenwerking met andere landen kunnen opereren. Niet meer zoals in het verleden volledig zelfstandig en grootschalig. EEN carrier voor de UK zou al heel wat zijn, een carrier, hooguit twee samen met de Fransen dan mogen ze juichen.
Ik verwacht (hoop) dat ook in deze landen het besef gaat doordringen dat er meer nadruk zal moeten komen op de maritieme middelen. Door de actuele deelname aan het kostbare en ook politiek beladen (want gekoppeld aan prestige politici) conflict in Afghanistan is die visie even vertroebeld..maar dat gaat snel veranderen in de komende jaren denk ik. Omdat het aantal incidenten en problemen waar maritieme eenheden voor nodig zijn snel zal toenemen. Ik verwacht dat zowel GB als Frankrijk dan de bouw van minstens 2 carriers wel doorzetten...(2 mogelijk in de directe reserve). 
Citaat van: VandeWiel op 27/12/2010 | 14:38 uur
Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurDaarnaast dan nog een aantal kleinere carriers met waarschijnlijk alleen (gevechts)helikopters. Ik denk dat dit aantal voldoende zal zijn. India is ook bezig met de bouw en ontwikkeling van 3 carriers. In denk dat China voor eenzelfde aantal zal gaan. Daarbij verwacht ik een drastische verkleining van het aantal Amerikaanse carriers in de toekomst.
De US is al bezig met de volgende klasse en een drietal nieuwe staan al in de planning. Daarnaast zijn er 4 carriers minder dan 20 jaar oud dus die kunnen nog wel even mee. Tot slot hebben er 4 de afgelopen 10 jaar een midlife update gehad. Alleen bij een zeer zware financiële crisis (daadwerkelijk bankroet al la Rusland 1998) zie ik in waarom de VS de komende 20 jaar beduidend minder carriers zal hebben. Dan zijn we waarschijnlijk ook meteen terug naar 4 :)
Ik verwacht dat dit aantal dus terug gaat lopen naar 6 tot 9 carriers....de VS kan volgens mij niet ontkomen aan drastische bezuinigingen zoals we die ook in GB e.d. zien. Of men moet de weg van conflict kiezen....bijvoorbeeld met China als nieuwe vijand. En de bij China gemaakte schulden zichzelf kwijtschelden. Maar of dat zo'n wijze weg is...

KapiteinRob

Hè ja, laten we vooral weer een veer in onze eigen Nederlandse r**t steken! Want wij maken zulk goede kwaliteit. Niemand koopt nog een nieuwe fiets omdat al die fietsen 25 jaar meegaan....  :P

En waarom vaart die OPV nog steeds niet? En er is ook nog nooit een Fokker neergestort? Het asfalt in Nederland is van topkwaliteit? De kamerleden van Groen Links hoeven niet vervangen te worden na 3 termijnen? De tulpen bloeien altijd massaal? Wij hebben altijd gezonde koeien, varkens en kippen? Op het HSL-traject en de Betuwelijn is het een bedrijvigheid van jewelste (qua commerciele transportactiviteiten)?

Ace1

Ik geloof best dat de chinezen in staat zijn om een carrier te bouwen, maar is het ook kwaliteit wat men bouwt, als je een Chinese fiets koopt dan is deze binnen paar jaar op ten opzichte van een Nederlandse fiets die minimaal 25 jaar mee kan vanwege een betere kwaliteit staal en ik kan me een paar jaar geleden het fiasco van het Chinese automerk Landwind herinderen  die niet door de EuroCNAP crashtest heen kwam.

VandeWiel

Citaat van: dudge op 27/12/2010 | 16:21 uur
Citaat van: Laurens op 27/12/2010 | 15:52 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 27/12/2010 | 14:58 uur
zelfs China zie ik de komende 50 jaar nog geen bedreiging worden voor de US. De US is technologisch veel verder dan China, China kan alleen goed nabouwen en geheimen stelen maar met echt iets orgineels zijn ze zelf nog niet gekomen.

Moet je eens naar de economische groei van China kijken. De V.S leeft van geleend geld. Daarbij heeft China meer cum laude studenten dan de V.S totaal aan studenten heeft. Dat ze in een paar decennia een ontwikkeling hebben doorgemaakt waar wij 300 jaren over deden zegt volgens mij al genoeg.

Let's bomb them back to their cave's  :devil:
Supermachten houden niet van concurenten. Maar wat het gaat betekenen voor de wereld is nog erg de vraag.

Haha, subtiel.

Concurrentie is goed voor de consument! ;) Maar de VS dacht nog iets meer ook aan ons omdat we veel belangen toch nog met elkaar deelden. De Chinezen denken meer aan zichzelf en zijn meer met Mercantilisme bezig. Dat is een manier van handel drijven die Westerse landen 200+ jaar geleden er op na hielden en die niet altijd positief is voor de landen waarmee handel wordt gedreven. Ons nu dus. Ze willen vooral heel veel aan ons verkopen maar houden de deuren min of meer dicht voor ons.

Ik denk dat eerste stappen van "containment" al in gang zijn gezet richting een Aziatische NAVO gericht op het in toom houden van China. Alleen is het hopen dat een dergelijke AVO nooit in actie hoeft te komen.

KapiteinRob

Citaat van: Laurens op 27/12/2010 | 15:52 uur
Daarbij heeft China meer cum laude studenten dan de V.S totaal aan studenten heeft.

Tja, met zo'n bevolkingsaantal lijkt me dat niet zo moeilijk. Ongetwijfeld hebben ze ook meer kapotte fietsen dan dat er totaal aan fietsen in de VS zijn. En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen..... :crazy:

Maar ik ben het eens met mensen China, wat volgens mij al een beschaving was toen wij nog op terpen woonden, onderschatten.

Laurens

Citaat van: Oorlogsvis op 27/12/2010 | 14:58 uur
zelfs China zie ik de komende 50 jaar nog geen bedreiging worden voor de US. De US is technologisch veel verder dan China, China kan alleen goed nabouwen en geheimen stelen maar met echt iets orgineels zijn ze zelf nog niet gekomen.

Moet je eens naar de economische groei van China kijken. De V.S leeft van geleend geld. Daarbij heeft China meer cum laude studenten dan de V.S totaal aan studenten heeft. Dat ze in een paar decennia een ontwikkeling hebben doorgemaakt waar wij 300 jaren over deden zegt volgens mij al genoeg.

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 27/12/2010 | 14:58 uur
Naast de 10 carriers aktief hebben de US ook nog een groot aantal carriers in de mottenballen staan...

In plaats van je een bron te vragen over dat "groot aantal carriers die in de mottenballen staan" (liggen....) is mijn informatie dat dit er geen groot aantal betreft:

De voormalige USS Constellation, USS Independence en USS Ranger Hawk liggen "in inactive reserve in the Naval Inactive Ship Maintenance Facility (NISMF), Bremerton, Wash." en de USS Saratoga "berthed at the Naval Education and Training Center, Newport, R.I.". (bron)

M.u.v. de USS Constellation (1961) zijn de andere 3 in de jaren 50 in dienst gesteld, dus als je al insinueert dat deze nog bruikbaar zouden zijn, heb ik daar mijn vraagtekens bij. De USS Kitty Hawk ligt ook uit dienst gesteld in Bremerton (bron) .

Verder is in 2007 de USS John F. Kennedy uit dienst gesteld en ligt in Philadelphia (bron). De JFK is beschikbaar ter donatie als museumschip en derhalve sowieso nimmer meer inzetbaar. De rest van de oudjes zijn op verschillende manieren aan hun einde gekomen.

Ik vind "dat grote aantal" dus nog wel meevallen en durf daarbij mijn vraagtekens te stellen bij "het in de mottenballen liggen" in relatie tot het eventueel weer operationeel krijgen van deze schepen. Met enig goed fatsoen denk ik dat je dat hooguit nog zou lukken bij de Kitty Hawk en wellicht de Constellation. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben....  ;)

Oorlogsvis

Ik zie de Amerikanen ook niet zo snel beneden de 10 carriers gaan, omdat de carriers hun manier zijn om zich als super macht te laten zien, en hoewel sommige media het iedereen graag doen geloven..de US is nog steeds een super macht en andere landen staan daar slechts van in de schaduw, zelfs China zie ik de komende 50 jaar nog geen bedreiging worden voor de US. De US is technologisch veel verder dan China, China kan alleen goed nabouwen en geheimen stelen maar met echt iets orgineels zijn ze zelf nog niet gekomen.
Naast de 10 carriers aktief hebben de US ook nog een groot aantal carriers in de mottenballen staan...

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurOok al worden ze nooit daadwerkelijk voor oorlogsvoering ingezet.

Ik dacht dat ze vanuit de Perzische golf regio mede werden ingezet voor ondersteuning in Afghanistan?


Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurIk verwacht dat Europa uiteindelijk 4 grotere carriers zal krijgen...Twee Franse en twee Britse. Of als de Brits/Franse samenwerking wel goed van de grond komt een drietal.


Ik denk dat je veel te optimistisch bent. De Britten zijn hun krijgsmacht zo aan het herinrichten dat ze enkel nog beperkt en enkel in samenwerking met andere landen kunnen opereren. Niet meer zoals in het verleden volledig zelfstandig en grootschalig. EEN carrier voor de UK zou al heel wat zijn, een carrier, hooguit twee samen met de Fransen dan mogen ze juichen.


Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurDaarnaast dan nog een aantal kleinere carriers met waarschijnlijk alleen (gevechts)helikopters. Ik denk dat dit aantal voldoende zal zijn. India is ook bezig met de bouw en ontwikkeling van 3 carriers. In denk dat China voor eenzelfde aantal zal gaan. Daarbij verwacht ik een drastische verkleining van het aantal Amerikaanse carriers in de toekomst.

De US is al bezig met de volgende klasse en een drietal nieuwe staan al in de planning. Daarnaast zijn er 4 carriers minder dan 20 jaar oud dus die kunnen nog wel even mee. Tot slot hebben er 4 de afgelopen 10 jaar een midlife update gehad. Alleen bij een zeer zware financiële crisis (daadwerkelijk bankroet al la Rusland 1998) zie ik in waarom de VS de komende 20 jaar beduidend minder carriers zal hebben. Dan zijn we waarschijnlijk ook meteen terug naar 4 :)


"In an April 6, 2009, speech, Secretary of Defense Robert Gates announced that the Navy Aircraft Carrier program would shift to a five year building program so as to place it on a "more fiscally sustainable path." Such a measure would result in ten carriers by 2040."

http://www.defense.gov/speeches/speech.aspx?speechid=1341

Elzenga

#35
Citaat van: VandeWiel op 27/12/2010 | 10:00 uur
Een carrier is niet zo geschikt om te vechten tegen een geavanceerde vijand als de VS, maar is meer geschikt om macht te projecteren op diverse gebieden verder weg, overal in de wereld. Wat denk je van een Chinese carrier in de Perzische golf? Of voor de kust van Israel als die op het punt staan Iran, China's grootste olieleverancier, aan te vallen. Daar gaan duidelijke signalen van uit. Daarnaast zijn er nogal wat kleinere landen in de regio zenuwachtig om de groei van China. Juist dat soort landen hebben geen / minder goede middelen tegen een Carrier Battle Group.
Precies...machtsprojectie en show of force. Keuzes worden toch beïnvloed als er ergens een eskader voor de kust ligt. Men denkt toch nog eens extra na of met een bepaalde stap wel of niet neemt. Als er een risico zo bestaat op escalatie tot.... Daarom blijven dit soort middelen belangrijk. Ook al worden ze nooit daadwerkelijk voor oorlogsvoering ingezet.

Ik verwacht dat Europa uiteindelijk 4 grotere carriers zal krijgen...Twee Franse en twee Britse. Of als de Brits/Franse samenwerking wel goed van de grond komt een drietal. Daarnaast dan nog een aantal kleinere carriers met waarschijnlijk alleen (gevechts)helikopters. Ik denk dat dit aantal voldoende zal zijn. India is ook bezig met de bouw en ontwikkeling van 3 carriers. In denk dat China voor eenzelfde aantal zal gaan. Daarbij verwacht ik een drastische verkleining van het aantal Amerikaanse carriers in de toekomst.